Fractal Design Define S2 för ca 1000 kr

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define S2 för ca 1000 kr

Hejsan,

Har någon erfarenhet av Fractal Design Define S2 här?

Min situation är den att jag sitter med ett gammalt In Win Ironclad från 2010 som hittills har tjänat mig väl, men strömknappens del som man ska trycka på har lossnat (man kan fortfarande trycka på den lilla pluppen på själva kretskortet, men även det börjar fungera dåligt), och jag vill inte vänta på att knappen ska ge upp helt och hållet, så jag har kollat runt på nya lådor.

Det jag är ute efter är en diskret, tyst låda med bra luftflöde. Jag är medveten om att de två sistnämnda egenskaperna inte alltid går hand i hand. Jag har ATX-moderkort, men egentligen behöver jag inte ett så stort chassi som Define S2. Jag byggde en dator med Meshify C åt min bror för typ ett år sedan och gillade den lådan, fast jag kanske själv skulle vilja ha en tystare. Så såg jag att Define S2 finns för cirka 1000 kr på finska gigantti, vilket i praktiken är lika mycket som ett Meshify C i Finland, så då funderade jag på att helt enkelt köra på ett Define S2 istället. Utrymme för en så stor låda har jag nog, så det är inget problem.

Så vad tycks? Ska jag köra på Define S2 eller något annat chassi?

(https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tietokonekomponen...)

Edit: Erbjudandet på 1000 kr gäller bara idag så jag måste bestämma mig relativt snabbt.

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Jag tycker du absolut ska slå till på S2 för det priset. Jag har själv Fractal Design R6 och tycker det är ett fantastiskt bra chassi. Tyst och med mycket plats.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Jo, jag bor i Finland. Tycker du annors att R6 är bättre än S2? Jag kollade någon recension som konstaterade att de så gott som är identiska, förutom HDD-platserna. I Finland kostar R6 närmare 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

@Frazeur: Jag tycker du absolut ska slå till på S2 för det priset. Jag har själv Fractal Design R6 och tycker det är ett fantastiskt bra chassi. Tyst och med mycket plats.

Och hur är det med temperaturen? Vad har du för kyllösning? Det skulle ju vara kul att någon gång övergå till vatten, men det har jag helt enkelt inte tid med just nu, så jag måste klara mig med luft tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

@CyberNerd: Jo, jag bor i Finland. Tycker du annors att R6 är bättre än S2? Jag kollade någon recension som konstaterade att de så gott som är identiska, förutom HDD-platserna. I Finland kostar R6 närmare 1500 kr.

Är nog lika bra. Köp S2.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Kör en AIO och har inga problem med temperaturen. S2/R6 temperaturerna står sig ändå hyfsat jämfört med chassin med mera öppna fronter som tex Meshify. Endast ca ett par graders skillnad (om jag kommer ihåg rätt) men är tystare. Med bra möjligheter att installera en custom water loop i framtiden.

Om du har behov av många hårddiskar (4+) eller en optisk läsare är det bättre med R6 annars tycker jag du ska slå till på S2 erbjudandet.

Permalänk

Jag slår ett slag för mindre datorlådor, m-atx eller m-itx, om du inte behöver all plats. Ser enligt mig bättre ut, är lättare att flytta runt/ta med på lan/i flytt/låta smälta in med möblering.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att Phanteks P600s i grått eller vitt är det klart sexigaste just nu. Sexigare.. och dyrare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

@Frazeur: Kör en AIO och har inga problem med temperaturen. S2/R6 temperaturerna står sig ändå hyfsat jämfört med chassin med mera öppna fronter som tex Meshify. Endast ca ett par graders skillnad (om jag kommer ihåg rätt) men är tystare. Med bra möjligheter att installera en custom water loop i framtiden.

Om du har behov av många hårddiskar (4+) eller en optisk läsare är det bättre med R6 annars tycker jag du ska slå till på S2 erbjudandet.

Jäklar, min optiska läsare tänkte jag ju inte på. Inte för att den används ofta, men den är ju bra att ha de få gånger den behövs. Men antagligen skulle jag nog klara mig utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en kort uppföljare här.

För det första vill jag tacka alla för hjälpen. Det blev ett Define S2 och jag måste säga att jag nog är nöjd. Kåpans tre fläktar lyckas tillsammans med en ganska biffig phanteks-processorkylare hålla temperaturerna på en acceptabel nivå när jag spelade BF V (jag sitter på en I5 7600K @ 4,8 GHz och ett KFA GTX 1070). Enligt Coretemp var maxtemperaturen 76 celcius på en kärna.

Och jäklar vad det är tyst! När jag satt på datorn första gången så trodde jag att jag hade kopplat något fel och datorn inte startade, men den var bara så tyst.

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Kul att du blev nöjd med ditt nya S2 chassi!