Duckade Blocketscam?

Permalänk
Medlem

Duckade Blocketscam?

Lustigt det här.

Avbröt precis förhandling med en skum köpare som var lite för påstridig. Personmöte var överenskommet, men Swish var helt uteslutet för han har ju företagskonto hos Nordea; köpekontrakt och Payson var tydligen helt främmande och absolut inte ett alternativ. Överhuvudtaget var det banköverföring och "Du kan ju behålla kvittot tills pengarna är på kontot någon dag senare."

Tyvärr, men jag tänker inte överlåta en laptop på 20,000kr och sen hoppas att personen (med ett falskt namn på Blocket) inte avbryter överföringen.

Är jag för cynisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Lustigt det här.

Avbröt precis förhandling med en skum köpare som var lite för påstridig. Personmöte var överenskommet, men Swish var helt uteslutet för han har ju företagskonto hos Nordea; köpekontrakt och Payson var tydligen helt främmande och absolut inte ett alternativ. Överhuvudtaget var det banköverföring och "Du kan ju behålla kvittot tills pengarna är på kontot någon dag senare."

Tyvärr, men jag tänker inte överlåta en laptop på 20,000kr och sen hoppas att personen (med ett falskt namn på Blocket) inte avbryter överföringen.

Är jag för cynisk?

Verkligen inte!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade nog sagt att personen kan få hämta datorn när pengarna är inne ist

Och har han företagskonto har han företag, då köper man inte en laptop för 20k begagnad, man tar den ny och får kvitto så man slipper skatt/moms på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Och har han företagskonto har han företag, då köper man inte en laptop för 20k begagnad, man tar den ny och får kvitto så man slipper skatt/moms på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, i de flesta lägen hade jag hållit med. Den här gången har jag en reservation, och det är att priset är lägre än en ny dator med samma specs, exklusive moms. Dessutom är den jag säljer i nära nog nyskick med servicegaranti (annons finns även här på Sweclockers.)

Så, visst bör man satsa på nytt med företagsköp. Jag tror snarare den här personen använde det som svepskäl för att ducka Swish.

Permalänk
Avstängd

I dagens samhälle där hederlighet verkar bli allt ovanligare så är det inget annat än vett och hyfs att vara misstänksam mot andra personer. Tycker att du gjorde helt rätt som avbröt. Vid minsta tveksamhet så brukar jag komplett ignorera eventuella bud eller kontaktförfrågningar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Lustigt det här.

Avbröt precis förhandling med en skum köpare som var lite för påstridig. Personmöte var överenskommet, men Swish var helt uteslutet för han har ju företagskonto hos Nordea; köpekontrakt och Payson var tydligen helt främmande och absolut inte ett alternativ. Överhuvudtaget var det banköverföring och "Du kan ju behålla kvittot tills pengarna är på kontot någon dag senare."

Tyvärr, men jag tänker inte överlåta en laptop på 20,000kr och sen hoppas att personen (med ett falskt namn på Blocket) inte avbryter överföringen.

Är jag för cynisk?

Man kan avbryta en banköverföring, så du gjorde rätt att avsluta affären med köparen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233