Permalänk

Får inget IP, Telia fiber

Brickade min router igår så kopplade in datorn direkt i Intenon men får bara IP i 78.67.30.* -spannet och om jag kommer ihåg rätt från när jag installerade FTTH åt Telia så är det IP från VLAN för IPTV. Vanligtvis får jag inom
81.225.*.*-spannet.

Oavsett så kommer jag inte åt Internet, hade Intenon avstängd i natt (12h ca) för att det förhoppningsvis skulle få MAC från routern att bli bortglömt om det var det som kunde va boven. Men tyvärr inte, samma sak idag.

Någon med idé om hur jag ska få igång skiten?

Permalänk
Medlem

har du frågat telia?

Permalänk

@dlq84: Finns ingen och fråga på helgen och deras felsökning på hemsidan löser det inte och vill skicka ut tekniker.

Permalänk
Medlem

Det går att chatta med telia men de har ingen telefonsupport på helgen men vid denna tiden kanske de stängt chatten också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De har olika range, får du ett 78x så är det inget fel på det??

Permalänk
Medlem

Provat en annan port på "intenon"?

Permalänk

Nej glöm Telias support, hade jag kunnat få hjälp av dem hade jag inte behövt rådfråga er.

Permalänk

@m4gnify: Nej de är avsedda för TV och telefoni så det är tyvärr inte lösningen.

Permalänk
Medlem

Om det känns bättre så börjar min telia ip på 217.
Menar du att om du stoppar i sladdarna så får du en ip men det fungerar inte?

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

De har olika range, får du ett 78x så är det inget fel på det??

Jo det är det eftersom jag samtidigt blir tilldelad en gateway från det normala spannet. Det är inte det att jag hänger upp mig på att jag fått fel siffror i mitt IP, det är att det IP jag blir tilldelad inte ger mig tillgång till Internet.

Permalänk
Medlem

78.67.0.0 - 78.67.255.255 är ett schysst range. Du har inte satt en knepig DNS manuellt eller något?
Känns spontant att din router inte är satt till dhcp på wan?

Edit, läste att du satt datorn direkt in.
Du har allt på dhcp, inklusive DNS?

Permalänk

@Spiffman: Nej den är väl inte "schysst" när jag som jag skrev ovan samtidigt blir tilldelad en helt annan gateway, rätt säker på att min dator av någon anledning hamnar i vlanet för IPTV.
Jag har som jag skrev i första inlägget ingen egen router inkopplad eftersom den gick åt helvete igår utan kör direkt i uttaget på mediaomvandlaren (Intenon) så är helt i händerna på Telia vad jag blir tilldelad.
DNS är rätt så det är inte felet.

Vet att Telias Inteno iaf förut låste sig på den MACadress som var ansluten och att det inte delade ut IP till ny MAC på ett tag men bröt man bara strömmen en liten stund så släppte det. Men det verkar ju inte hjälpa nu.

Permalänk

Sitter den i röd port i intenon?
Prova reseta intenon.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Sitter den i röd port i intenon?
Prova reseta intenon.

Ja i röd port, samma som den nu brickade routern en gång satt.
Reset på en Intenokonverter är vad jag vet detsamma som att bryta strömmen och det är som jag skrev i första inlägger gjort utan lyckat resultat .

Permalänk

Nej, det finns en resetknapp på den.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Sitter på ena sidan. Håll in 15 sek.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

@Andreas Epradius: Ja det finns en knapp men den har väl ingen resetfunktion i Telias firmware? Vet att den inte hade det förut åtminstone och Intenon nollställde sig och hämtade inställningar på nytt efter ca 10min utan ström.
Men den gör dock så man kan hamna i Managementläget vilket jag helt glömt bort så ska kolla om det kan reda ut det.

Har du nån mer idé annars?

[Edit]
Managementläget är bara för uppdatering av firmware, hade för mig det även innehöll lite mer inställningar men i så fall är de borta nu. Så det var en återvändsgränd.

Permalänk

Fick du tag på Telia och någon åtgärd?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.