Bostadsbolagen stänger ner kabel tv koax kablarna!

Permalänk
Medlem

Bostadsbolagen stänger ner kabel tv koax kablarna!

Hej börjar med min huvudfråga!
Min router har möjligheten att klona MAC adresser! Kan jag göra detta och kunna se alla kanaler som distribueras via den simpla box av märket ARRIS modell VIP1113 och se dessa på min nya smarta tv?

Sammanfattning av vad som hänt innan min fråga uppstod!
Vårt allmänna bostadsbolag stänger ner kabel tv nätet nu i sommar 2019 och har satt in stadsnät fiber modem i alla lägenheter.
Ringer och talar med comhem för att höra mig för om det gruppavtal som vår hyresvärd tecknat. Får besked om att vi kan Chrome casta från boxen till flera tv apparater i hemmet om de är på samma nätverk, så är det hos mig iaf. Köpte ny smart tv med Android med inbyggt Chromecast och 4K, kör mot vår router som är kopplad till fiberboxen, 1 port (RJ45) till trådlös router, 1 port till IP telefonin och en port är ff tom av de 3 uttag som finns på fibermodemet.

Ringde bostads bolaget och talade med ansvarig varför de gör detta, vårt bostadsområde har sin mux (Satelitparabol som påstås sakna delar) endast 15 meter från Stadsnätets huvudkabel och kunde lätt för 5 år sedan kopplat in en ny mux som anslutits till fiberkabeln och det redan befintliga kabel tv nätet, inkl. distribution av bredband. Så gjordes inte trots påpekanden om minskade kostnader för bostadsbolaget och oss slutkonsumenter, för 3 år sedan installerade man istället fiber till alla lägenheter. Nu hade bostadsbolaget även förhandlat med Hyresgästföreningen, och inga inga hyresgäster har informerats om detta. Nu har iaf. vi fått erbjudande om att få samma kanalutbud som de som bor centratl 12 kanaler i basutbud!

Beställde omgående en box och det är SKANDAL för oss som har fler tv apparater i hushållet! Man tilldelas 1 box av märket ARRIS modell VIP1113 som inte har det comhem på beställningen lovade Chromecast (samtalet är inspelat).
Jag har ännu inte kopplat in boxen som har MAC adress och endast anslutning till 1 tv via HDMI 1.4 för ljud och bild. Tanten har en gammal TV och barnen har också en gammal TV! Tänkte skaffa 1 Chromecast modul!

IAF. Min huvudfråga!
Min router har möjligheten att klona MAC adresser! Kan jag göra detta och kunna se alla kanaler som distribueras via den simpla box av märket ARRIS modell VIP1113 och se dessa på min nya smarta tv?

/Norparn

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk

Tv boxen kopplas väl mot egen port i fiberdosan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tänk också på att om du kör via koax måste du dela den bandbredden som koaxen har med alla andra lägenheter, med fiber så är det inte längre flaskhalsen i internet-förbindelsen utan istället begränsat av backbone eller eventuella strypningar som ISP tillhandahåller.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Tänk också på att om du kör via koax måste du dela den bandbredden som koaxen har med alla andra lägenheter, med fiber så är det inte längre flaskhalsen i internet-förbindelsen utan istället begränsat av backbone eller eventuella strypningar som ISP tillhandahåller.

Access och aggregering delar du med grannarna och övriga kunder i nätet så det där är en sanning med modifikation

Edit:
Ganska vågat av bostadsbolaget detta. De kommer få många irriterade pensionärer som inte kan eller vill lära sig något annat än befintlig "hål i väggen" tv lösning i varje rum
Blir jobbigt för de boende som kommer behöva börja dra flertalet kablar från tjänstefördelare till varje tv, med tillhörande ny box.

Vilket bostadsbolag är detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@norparn:

Vad Com hem menar är att med hjälp av deras app Com Hem Play så kan du chromecasta till alla dina enheter utan att behöva en ny box. Du laddar ner appen till mobilen eller surfplattan och den finns även till Apple TV.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Om man drog in fiber för tre år sedan tycker jag att det är en skälig övergångstid. Sedan kan man notera att rätt många på detta forum har tagit upp att de vill slippa coax till förmån för fiber. Det är svårt att vara till lags som man säger på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Tänk också på att om du kör via koax måste du dela den bandbredden som koaxen har med alla andra lägenheter, med fiber så är det inte längre flaskhalsen i internet-förbindelsen utan istället begränsat av backbone eller eventuella strypningar som ISP tillhandahåller.

Samma med fiber...en fiber in till en stack med switchar sen fiber till boende. Ni delar på en fiber in..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Ibland blir det tyvärr så här när 1) fastighetsägaren har noll koll på teknik och 2) en ISP / leverantör (självklart) vill låsa in de potentiella kunderna.

Utan att veta den exakta tekniska bakgrunden, men om ni idag har ett fristående SMATV-nät där det finns en "teknikbod" i närheten, som plockar ner tv-kanalerna via satellit och distribuerar vidare via koax, så hade den bästa lösningen varit att åtminstone behålla koaxnätet för att distribuera vidare på det sätt som fastighetsägaren har skyldighet till.

Man hade till väldigt låg kostnad kunnat välja att fortsätta sända ut SVT, TV4, TV6 i koaxnätet och sedan kunde de som vill ha övriga tjänster, fått välja att teckna abonnemang via fiber.

På det sättet kunde alla fortfarande ha sina tv-apparater kopplade med antennkabel. Visserligen "bara" kanalerna enligt ovan, men då hade fastighetsägaren klarat sig enligt lagen.

Men att man gör så här, är att man "lurar" fastighetsägaren att nätet är stenålder, man drar in fiber och för att fastighetsägaren ska uppfylla kraven, så tecknas ett gruppavtal där "must carry"-kanelerna "ingår gratis" för hyresgästerna. Då "får" alla en box med ett visst utbud. Och det är det här som kabel-tv-operatören vill. När väl boxarna är utplacerade så är det bra mycket lättare att sälja på fler kanaler till hyresgästerna.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Hej börjar med min huvudfråga!
Min router har möjligheten att klona MAC adresser! Kan jag göra detta och kunna se alla kanaler som distribueras via den simpla box av märket ARRIS modell VIP1113 och se dessa på min nya smarta tv?

Sammanfattning av vad som hänt innan min fråga uppstod!
Vårt allmänna bostadsbolag stänger ner kabel tv nätet nu i sommar 2019 och har satt in stadsnät fiber modem i alla lägenheter.
Ringer och talar med comhem för att höra mig för om det gruppavtal som vår hyresvärd tecknat. Får besked om att vi kan Chrome casta från boxen till flera tv apparater i hemmet om de är på samma nätverk, så är det hos mig iaf. Köpte ny smart tv med Android med inbyggt Chromecast och 4K, kör mot vår router som är kopplad till fiberboxen, 1 port (RJ45) till trådlös router, 1 port till IP telefonin och en port är ff tom av de 3 uttag som finns på fibermodemet.

Ringde bostads bolaget och talade med ansvarig varför de gör detta, vårt bostadsområde har sin mux (Satelitparabol som påstås sakna delar) endast 15 meter från Stadsnätets huvudkabel och kunde lätt för 5 år sedan kopplat in en ny mux som anslutits till fiberkabeln och det redan befintliga kabel tv nätet, inkl. distribution av bredband. Så gjordes inte trots påpekanden om minskade kostnader för bostadsbolaget och oss slutkonsumenter, för 3 år sedan installerade man istället fiber till alla lägenheter. Nu hade bostadsbolaget även förhandlat med Hyresgästföreningen, och inga inga hyresgäster har informerats om detta. Nu har iaf. vi fått erbjudande om att få samma kanalutbud som de som bor centratl 12 kanaler i basutbud!

Beställde omgående en box och det är SKANDAL för oss som har fler tv apparater i hushållet! Man tilldelas 1 box av märket ARRIS modell VIP1113 som inte har det comhem på beställningen lovade Chromecast (samtalet är inspelat).
Jag har ännu inte kopplat in boxen som har MAC adress och endast anslutning till 1 tv via HDMI 1.4 för ljud och bild. Tanten har en gammal TV och barnen har också en gammal TV! Tänkte skaffa 1 Chromecast modul!

IAF. Min huvudfråga!
Min router har möjligheten att klona MAC adresser! Kan jag göra detta och kunna se alla kanaler som distribueras via den simpla box av märket ARRIS modell VIP1113 och se dessa på min nya smarta tv?

/Norparn

Måste vara något missförstånd mellan dig och kundtjänsten.
Jag har Arris via Telia och den har ingen chromecast funktion som jag har hittat.
Däremot kan jag chromecasta TV via Telia appen.

Comhem verkar även ha en app - https://www.comhem.se/tv/comhemplay som stöder chromecast.

Alternativt så får du köpa en ytterligare en box, Comhem kallar det Syskonabonnemang.

Citat:

Om du vill se dina digitala tv-kanaler i mer än ett rum kan du teckna tjänsten Syskonabonnemang. Med ett Syskonabonnemang menas att du använder en spegling av ditt nuvarande abonnemang på en annan digital-tv-mottagare. För att teckna Syskonabonnemang tar du kontakt med vår Kundservice. - https://www.comhem.se/kundservice/kontakt

edit: Vad gäller "alla kanaler" så får du de kanalerna som ingår i ditt personliga abonnemang.
Hos Telia så slår du in en unik kod i boxen som ger tillgång till det du betalar för (eller det som ingår i BRF/Hyres-avgiften).

Permalänk
Medlem

Bostadsbolagen stänger ner kabel tv koax kablar

Örebro Bostäder, har krånglat till det helt i onödan!
Iaf. så har jag kikat på alternativ som grå kanaler. Chromecast utan hub skall jag kika närmare på! Återkommer om det fungerar.
Tack för alla tips!
/Nor

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Medlem

Hyresbolagen har inget krav på att tillhandahålla TV (basutbud) gratis som jag förstått det. https://lawline.se/answers/lagsta-godtagbara-standard-och-sky...

Men visst har man mer än 1 TV så blir det krångligt såklart och det blir dyrare. Man får dra nya kablar om man inte kan köra trådlös box med sin leverantör. Vill man sedan inte chromecasta på de andra TV-apparaterna får man ha ett tvillingabonnemang.

Men det linjära TV-tittandet är på väg bort och jag tillhör den skaran. Men frågan är om alla är redo för den övergången

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Hyresbolagen har inget krav på att tillhandahålla TV (basutbud) gratis som jag förstått det. https://lawline.se/answers/lagsta-godtagbara-standard-och-sky...

Men visst har man mer än 1 TV så blir det krångligt såklart och det blir dyrare. Man får dra nya kablar om man inte kan köra trådlös box med sin leverantör. Vill man sedan inte chromecasta på de andra TV-apparaterna får man ha ett tvillingabonnemang.

Men det linjära TV-tittandet är på väg bort och jag tillhör den skaran. Men frågan är om alla är redo för den övergången

Det är en tolkningsfråga för om det finns kabeltv i fastigheten så gäller "must carry" enligt 9 kapitlet i Radio- och tv-lag (2010:696)
Det finns dock inget krav på "basutbud" men man måste på nått sätt erbjuda möjlighet till gratis tv mottagning om man driver ett kabelnät.

Skyldighet att vidaresända programtjänster

[K9]1 § Den som äger eller på annat sätt förfogar över ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar till allmänheten genom tråd ska, om ett betydande antal hushåll som är anslutna till nätet använder det som sitt huvudsakliga medel för att ta emot tv-sändningar, se till att de boende i de anslutna hushållen kan ta emot tv- sändningar som sker med tillstånd av regeringen och som kan tas emot i området utan villkor om särskild betalning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vad jag kan se säger inte reglerna att man är tvungen att driva ett kabel-TV-nät. Däremot om man har ett kabel-TV-nät gäller reglerna..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

@mrqaffe: Vad jag kan se säger inte reglerna att man är tvungen att driva ett kabel-TV-nät. Däremot om man har ett kabel-TV-nät gäller reglerna..

Ja det stämmer, har man nått nät får det inte kosta nått utöver tvn för SVT men man måste inte ha ett distributionsnät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en tolkningsfråga för om det finns kabeltv i fastigheten så gäller "must carry" enligt 9 kapitlet i Radio- och tv-lag (2010:696)
Det finns dock inget krav på "basutbud" men man måste på nått sätt erbjuda möjlighet till gratis tv mottagning om man driver ett kabelnät.

Skyldighet att vidaresända programtjänster

[K9]1 § Den som äger eller på annat sätt förfogar över ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar till allmänheten genom tråd ska, om ett betydande antal hushåll som är anslutna till nätet använder det som sitt huvudsakliga medel för att ta emot tv-sändningar, se till att de boende i de anslutna hushållen kan ta emot tv- sändningar som sker med tillstånd av regeringen och som kan tas emot i området utan villkor om särskild betalning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Då är frågan om nät över tråd även kan vara ett fibernät? Att man är skyldig att erbjuda de fria kanalerna den vägen i hyran. Har man ett nät om man plockar ner den aktiva utrustningen och lämnar kablarna? Och alla kan ju inte sätta varsin antenn/parabol på balkongen.

Man kan också kolla hyreskontraktet om man lovar något där. Har en bekant där telenor stänger ner kabel-tv på grund av för få kunder sedan man drog in fiber. Personen har bara de fria kanalerna och frågan är om han nu ska få betala för enklaste iptv-paketet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte så mycket att diskutera egentligen. Finns hur mycket fall som helst.

Som gaffe klippt in, där står klart och tydligt vad som gäller och det är så det döms.

"[K9]1 § Den som äger eller på annat sätt förfogar över ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar till allmänheten genom tråd ska, om ett betydande antal hushåll som är anslutna till nätet använder det som sitt huvudsakliga medel för att ta emot tv-sändningar, se till att de boende i de anslutna hushållen kan ta emot tv- sändningar som sker med tillstånd av regeringen och som kan tas emot i området utan villkor om särskild betalning."

Även om det uppstår tvist om vem som äger nätet, så är lagtexten så utformad att det saknar betydelse. Antingen ska nätets ägare (fastighetsägaren eller en operator), alternativt den som förfogar över nätet (fastighetsägaren), se till att de sändningar som sker med tillstånd av regeringen ska kunna tas emot utan kostnad. Dessa kanaler är public service. Det är alltså SVT och ingenting annat. I regel skickar man ändå ut TV4 och TV6 om man gör det analogt, då det i praktiken är en engångskostnad för utrustningen. Man kan välja att skicka ut analogt och/eller digitalt. Man kan som hyresgäst inte kräva analogt. Det är väl kanske inte så aktuellt längre, då de flesta apparater idag tar emot digitalt. Men det var tvärt om 2006 när det analoga slocknade. Då för att slippa ramaskri så valde de flesta att både skicka ut digitalt och analogt. I vissa fall bara analogt. Om det var riktigt gamla nät. Då körde man ut SVT1,2 och TV4 på samma kanalplatser som tidigare funnits dessa kanaler "i luften". För att säkerställa att allt fungerade precis som innan. Det blev då även liv på många som hade skaffat platt-tv och ville ha den bra digitala signalen. Dock ingenting man kan kräva.

Har själv varit inblandad i en del fall där det varit bråk mellan hyresgäster och fastighetsägare. Inte inblandad i bråken men som sakkunig och för att reda ut vilken lösning man ska använda osv. Några fastighetsägare var skogstokiga över att dom inte fick ta bort det gamla systemet (efter personers klagan till övre instans). Alternativet för fastighetsägarna var att tilldela alla en box i fibernätet, för att uppfylla kraven. I annat fall skulle inte nätet få plockas bort. Det som väckte störst ilska var egentligen att folk hade legat på ganska mycket för att få in fiber. Runt 2004 hade dom investerat i detta och fastighetsägarna var inställda på att kunna börja plocka ner de gamla antennprylarna. Folk hade klagat i åratal att det inte fanns massor tv-kanaler osv. Nu fanns ett nät med visst grundutbud av tv-kanaler och det fanns bredband. Då klagade folk istället att det var för dyrt och tecknade Boxer och mobila bredband istället.

Lösningen i dessa fall blev (hoppas ingen känner igen mig ) att fastighetsägarna valde en lösning där de som ville använda fibernätet fick påsläppt sin fiberkoppling och då även ett visst utbud av de gratiskanaler analogt, som ingick i detta. Övriga fick använda det gamla antenn-nätet där dom kopplade digitalbox eller tv med digitalmottagare. Fastighetsägarna gick all in och det sattes filter i anläggningen, så det som gick få in med sin digitalbox eller digital-tv var mux 1 och 2 (2 var ju generöst). Och då fortsatte naturligtvis kriget. Folk blev galna att dom inte fick in annat än SVT och TV4 när dom betalat dyra Boxerabonnemang. Dom drog det igen. Men fick bara besked från samma instans att fastighetsägaren uppfyller kravet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Nu har vi flera apparater i hushållet som är anslutna till respektive antennuttag, dessa blir iom. detta helt värdelösa och med för en hel del omflyttning av möbler mm, dels kostnader som är betydligt högre än tv licensen och mycket mer. Alla som inte har teknisk begåvning och klarar att hantera detta är en grupp som blir diskriminerade.

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk

Lagen tar endast hänsyn till att man ska kunna ta emot public service. Om man sedan får möblera om eller dra kablar osv. regleras inte av lagen. Man har rätt att kunna ta emot det statliga utbudet. En signal till en tv är fullt tillräckligt. Bor man i en hyreslägenhet är det i regel inte så mycket att göra.

I en BRF kan man ju alltid motionera för sina förslag. Som villaägare har man ingen att "hänga". Där får man snällt pynta hela kalaset själv, med antenninstallationer, fiberindragning etc.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

De som har råd att ha flera TV-apparater är väl ändå de som har råd att ordna TV-kanaler till alla dessa. Aldrig bott i en lägenhet som har kabeltv (uttag alltså) i mer än vardagsrummet, och har aldrig haft centralantenn, numera har jag bara analogt grundutbud så det används inte ens.

Com Hems kundtjänst lär inte veta vad din fastighetsägare avtalat om för lösning. Beställer du TV-paket från Com Hem ingår Com Hem Play och kan användas på två enheter samtidigt, finns en variant som bara kan användas på en enhet i taget. Onödigt att inflika om att du kikar på pirattv. Du kan givetvis köra IPTV med flera boxar om du betalar för det precis som du kunde köra Com Hems kabeltv-utbud med flera boxar mot extra avgift. Innan hade ÖBO bara analogt grundutbud och möjligen 7-8 digitala kanaler, så skulle snarare säga att grundutbud över IPTV med en fri mottagare är lite av en uppgradering. Skulle tro att Com Hem kör sin IPTV krypterad, så du måste ha en aktiverad box från dem. Du kan ju för övrigt ha TV från andra än Com Hem, Serverado har ett grundutbud för 49 kr/m (SVTs kanaler och TV4) som bör fungera med fyra (givetvis dyra) boxar.

Permalänk
Medlem

Förtydligande: ÖBO har 22 000 hyresgäster som betalar för ett basutbud, 12 kanaler som ingår i hyran, 2 000 av dessa får i sommar inga, inte ens de med boxer. De få som har ADSL klarar sig. Jag tänker mest barnfamiljer och äldre med lite pengar.
/Nor

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Medlem

Centralantenn är som sagt inte vanligt så man kan inte vänta sig att kunna köra Boxer-abonnemang för marksänt, men har fastigheterna fiber/fiberlan och är anslutna till KumBro stadsnät (Open Universe är KO) har de såklart möjlighet till TV. Du talar om gruppanslutning, som om det finns ett nytt avtal som du går under, tas sådant bort så får Hyresgästföreningen komma överens om motsvarande hyressänkning. Var du får 12 kanaler ifrån vet jag inte, ÖBO har 17 analoga kanaler och möjligen 7-8 digitala i dagsläget. Baspaket från Com Hem är 21 kanaler. Så jag kan inte följa dig där.

Du behöver inte bredband för att köra TV via KumBro stadsnät. DSL är generellt svindyrt i jämförelse och jag har ingen aning om varför någon skulle köra det om fibernät finns. Ditt förtydliga är tyvärr lika virrigt som ditt första inlägg.