Felsökning - Ljud från TV till HEOS Amp med optisk kabel

Permalänk

Felsökning - Ljud från TV till HEOS Amp med optisk kabel

Hej,

Jag har en HEOS Amp med två B&W-högtalare kopplad till sig. Nu vill jag få HEOS Ampen kopplad till min TV (Panasonic TX-55AS650E).

Först försökte jag med en en sån här kabel (https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...) från HEOS Ampens Optical In-uttag upp till högtalaruttaget på TVn. Då funkade ljudet, dock med problematiken att ljudet kom ut ur högtalarna för sent sett utifrån vad som skedde på TVn.

Fick sen tips av några anställda på HiFi-klubben att testa med en optisk kabel. Det har jag gjort idag och då funkar inte ljudet från TVn ut till högtalarna alls..

Vänder mig nu till er. Det hade varit så jäkla fränt att få ut TV-ljudet i högtalarna. Någon som har en idé var felet ligger?

Stort tack på förhand!

Mvh Tony

Permalänk

@rydbergsgatan: Varför använder du inte bara ARC, audio return channel på hdmi ingång två på tv'n? Koppla från hdmi ut på din Heos till hdmi2 på tv'n. Sen får du leta upp i manualen hur man aktiverar det. Det fina med ljud över hdmi är att du dels kan få ut 5.1 från t.ex. dvb-t, men också att den sköter "lipsync" automatiskt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Du måste antagligen ställa in TV'n så den skickar ut ljudet via det optiska uttaget.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

@bjorn_m_eriksson Tack för bra tips. HEOS Ampen har dessvärre inget HDMI-uttag. Vet du vilken kabel jag kan ha för att få kabel från HEOS Ampen till HDMI-uttaget på TVn? Finns det kablar som är både HDMI och optisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra en optisk-kabel från din tv till din Heos amp. Välj optisk-ljudutgång på din tv och även optisk-ljudingång på din förstärkare. Klart!

Allt ljud som din TV "visar" kommer spelas upp på din förstärkare -> B&W högtalare.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/optisk-kabel...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av rydbergsgatan:

@bjorn_m_eriksson Tack för bra tips. HEOS Ampen har dessvärre inget HDMI-uttag. Vet du vilken kabel jag kan ha för att få kabel från HEOS Ampen till HDMI-uttaget på TVn? Finns det kablar som är både HDMI och optisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Då antog jag att du hade en annan heos. Kan du länka den du har som en referens?

Vidare, det ifall man går via adapter till den optiska ingången så försvinner ju funktionen för att synka ljudet.

Vi får kika på en lösning för att få tv,n att synka ljudet istället.

Men som sagt, länka den heos som du har.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Heos amp är väl stereo som det ser ut ? Det är inte så att du måste ange att du vill mata ut stereo från tvn för den kanske matar ut Dolby digital ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@bjorn_m_eriksson
Tack för din hjälp så här långt. Det är denna HEOS jag har: https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Clibben:

Dra en optisk-kabel från din tv till din Heos amp. Välj optisk-ljudutgång på din tv och även optisk-ljudingång på din förstärkare. Klart!

Allt ljud som din TV "visar" kommer spelas upp på din förstärkare -> B&W högtalare.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/optisk-kabel...

Tack för ditt svar. Jag har en optisk kabel just nu som går från HEOS Amp (förstärkare) till den optiska ingången på TVn. Min utmaning ligger i att det inte finns ett alternativ på TVn som gör att jag kan välja optisk ljudutgång. Jag har kontaktat Panasonic som är märket på TVn om detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Heos amp är väl stereo som det ser ut ? Det är inte så att du måste ange att du vill mata ut stereo från tvn för den kanske matar ut Dolby digital ?

Hm. Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rydbergsgatan:

@bjorn_m_eriksson
Tack för din hjälp så här långt. Det är denna HEOS jag har: https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av rydbergsgatan:

Hm. Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Ok, finns några saker du kan testa. Som nämnts kan du pröva att mata ut pcm istället för auto. Oklart vilka format som Heos'en tar emot, men står tv'n i auto kommer den antagligen skicka ut Dolby Digital om du t.ex. tittar på tv.

I e-help-manualen som finns i tv'n kan du hitta hur du dels väljer pcm över optisk ut, men också hur du kan justera synkroniseringen mellan bild/ljud i tv'n. Frågan är dock om det går att fördröja bilden..

Hur stor är fördröjningn förresten?
När jag googlar på din Heos hittar jag denna sida som kanske kan stämma in på ditt problem? Är en del text, på engelska, men du kanske kan gå igenom den och se om det hjälper?

https://denon-uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4546/~/...

Obs, inser att det mer verkar ha att göra med ljud som matas in i en receiver för att sedan skickas till en annan heos, men det kan vara värt att kolla igenom menyerna och se om det finns något som hjälper dig där.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej!

Ok, finns några saker du kan testa. Som nämnts kan du pröva att mata ut pcm istället för auto. Oklart vilka format som Heos'en tar emot, men står tv'n i auto kommer den antagligen skicka ut Dolby Digital om du t.ex. tittar på tv.

I e-help-manualen som finns i tv'n kan du hitta hur du dels väljer pcm över optisk ut, men också hur du kan justera synkroniseringen mellan bild/ljud i tv'n. Frågan är dock om det går att fördröja bilden..

Hur stor är fördröjningn förresten?
När jag googlar på din Heos hittar jag denna sida som kanske kan stämma in på ditt problem? Är en del text, på engelska, men du kanske kan gå igenom den och se om det hjälper?

https://denon-uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4546/~/...

Obs, inser att det mer verkar ha att göra med ljud som matas in i en receiver för att sedan skickas till en annan heos, men det kan vara värt att kolla igenom menyerna och se om det finns något som hjälper dig där.

Hallelujah! Din länk till texten om HEOS Amp löste det hela. Wauuuw vad jag är glad nu!!!! Lösningen är att gå in i HEOS-appen på telefonen, sen in i Inställningar — Mina Enheter (välj HEOS Amp) — Gruppera TV-ljud — aktivera.

Är otroligt tacksam över din hjälp som till slut ledde fram till lösningen, och även ni andra som försökt hjälpa mig! Stort tack till er alla! Nu blir det ljudfest

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rydbergsgatan:

Hallelujah! Din länk till texten om HEOS Amp löste det hela. Wauuuw vad jag är glad nu!!!! Lösningen är att gå in i HEOS-appen på telefonen, sen in i Inställningar — Mina Enheter (välj HEOS Amp) — Gruppera TV-ljud — aktivera.

Är otroligt tacksam över din hjälp som till slut ledde fram till lösningen, och även ni andra som försökt hjälpa mig! Stort tack till er alla! Nu blir det ljudfest

Skickades från m.sweclockers.com

Superkul!

Kanonbra att du dessutom återkom med lösningen ifall någon annan har samma problem! Play on!

Visa signatur

.:bjorn