Permalänk
Medlem

65" till ljust och stort rum

Är på jakt efter ny tv till huset.

TV kommer hänga på väggen i ett vitmålat rum med stora fönster överallt.
Budgeten är dessvärre ganska stram. Så det bästa möjliga för ändamålet till ett lågt pris.

Dessa har jag kikat på. Men samtidigt kommer väl alla bara säga den dyraste. Egentligen är den över budget och lutar nog mest åt mellan.

Lg 65SK8500

Samsung UE65NU8005

Samsung UE65NU7105

Hur dålig är den billigaste? Hur mycket bättre är den dyraste?

Förtydliga rubriken från "Köpråd ny tv 65""/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Sony Bravia KD-65XF9005.

Prisjakt!

Den är mycket prisvärd för 14k.

Edit: Ser nu att den är över budget iom att den kostar lika mycket som LG:n. Men du kan tänka som så att du får en rejält mycket bättre apparat med FALD och bra HDR och Sonys bildhantering är enligt mig mycket behaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle rekommendera Sony Bravia KD-65XF9005.

Prisjakt!

Den är mycket prisvärd för 14k.

Edit: Ser nu att den är över budget iom att den kostar lika mycket som LG:n. Men du kan tänka som så att du får en rejält mycket bättre apparat med FALD och bra HDR och Sonys bildhantering är enligt mig mycket behaglig.

Av någon anledning är jag bara inställd på LG eller Samsung...

Permalänk
Medlem

@Sweina:

Det är upp till dig såklart. Men just den TV är mycket bra.

LG:n är enligt mig bara ett alternativ om du inte sitter rakt framför TVn, den har en IPS-panel som har sämre kontraster men behåller färger etc bätttre i vinkel. De Samsung -apparater du listar är båda kantbelysta och det ger inte samma möjligheter till bra bild som en bakbelyst.

Av de du listar så hade jag valt LG:n, men den är rent bildmässigt rejält mycket sämre än Sonyn. Av Samsung-apparaterna hade jag valt den billigare och sparat pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Sweina:

Det är upp till dig såklart. Men just den TV är mycket bra.

LG:n är enligt mig bara ett alternativ om du inte sitter rakt framför TVn, den har en IPS-panel som har sämre kontraster men behåller färger etc bätttre i vinkel. De Samsung -apparater du listar är båda kantbelysta och det ger inte samma möjligheter till bra bild som en bakbelyst.

Av de du listar så hade jag valt LG:n, men den är rent bildmässigt rejält mycket sämre än Sonyn. Av Samsung-apparaterna hade jag valt den billigare och sparat pengarna.

Känns som en djungel som så mycket annat..

"bästa" tv för ca 10k I ljusa miljöer?

Permalänk
Medlem

Bara för att säga emot en annan, nog för att du inte ens sneglat på den TVn.
Jag skulle inte rekommendera Sony Bravia KD-65XF9005.
Jag köpte den på black friday och skulle inte köpa den idag.

Bilden är väldigt fin osv osv. Men jag upplever blooming som ett stort irritationsmoment. Läste massa om tvn och pratade med andra här som inte upplevde det som något störande. Men jag kanske bara är mer kräsen än andra.

FALD enligt mig är ett skämt när man har så få zoner som denna har samt Samsung q8. Det kan vara helt kolsvart, sen kommer det ett litet objekt någonstans på skärmen och alla zoner runt det objektet börjar lysa... Vilket gör det grådassigt mot zonerna utanför som är kolsvarta.
Jag hade nog varit mer nöjd med en tv utan FALD. Då hade hela TVn varit lika grådassig och man hade inte upplevt det

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk

Samsung NU8000-serien ska vara ett rejält hopp från 7000-serien. Tror det är skillnad i ljusstyrka och det är väl bra.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-nu8000-vs-sam...

https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Är i liknande sits med rum, budget, TV-letande samt eventuella Samsung-preferenser. Har dock modifierat budget för Q7FN av design-skäl och att den ska passa i ljusa rum - men har inte bestämt mig. Över 10k börjar det svida lite, men sista säsongen GOT är ju på ingång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara för att säga emot en annan, nog för att du inte ens sneglat på den TVn.
Jag skulle inte rekommendera Sony Bravia KD-65XF9005.
Jag köpte den på black friday och skulle inte köpa den idag.

Bilden är väldigt fin osv osv. Men jag upplever blooming som ett stort irritationsmoment. Läste massa om tvn och pratade med andra här som inte upplevde det som något störande. Men jag kanske bara är mer kräsen än andra.

FALD enligt mig är ett skämt när man har så få zoner som denna har samt Samsung q8. Det kan vara helt kolsvart, sen kommer det ett litet objekt någonstans på skärmen och alla zoner runt det objektet börjar lysa... Vilket gör det grådassigt mot zonerna utanför som är kolsvarta.
Jag hade nog varit mer nöjd med en tv utan FALD. Då hade hela TVn varit lika grådassig och man hade inte upplevt det

Ja det är såklart en enorm nackdel. Du kan stänga av local dimming om du stör dig. Annars rekommenderar jag en lightstrip att sätta bakom TVn som går att dimma ner, det gör att du inte kommer störa dig lika mycket på bloomingen. Jag hade en liknande TV förr, skaffade en Philips Hue strip som jag körde som ambient lighting bakom TVn. Funkar utmärkt för att dämpa en FALD-LCDs störiga nackdelar. Dessutom billigt om du redan har Hue-systemet hemma.

Permalänk

Kollar in Sony och det är ju lite huvudvärk. Den verkar ju vara riktigt bra i recensioner. Men är den inte lite ful? Subjektivt omdöme och smaken är som baken visserligen. Värd att titta närmare på i verkligheten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Man tänker inte så mycket på hur tvn ser ut, utan mer på bilden den ger
Har en 65xf9005 och är riktigt nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

Ser man enbart på tillverkare så skulle jag rekommendera Panasonic, Samsung eller SONY. LG har blivit klart bättre med åren (hette från början Goldstar och var rena skiten, bytte namn till Lucky Goldstar och blev något bättre som sedan blev LG och är väl godkänd, men inte mer).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@elektronikfreak:

Så kan man inte generalisera längre. Man får se på modell för modell. LG gör ofta minst lika bra apparater än de andra.

Permalänk
Medlem

Vill du ha billigt så skulle jag nog säga Philips 65PUS6703/12 .
Då du har vita väggar så kommer Ambilighten träda fram bra och med en prislapp under 9k så får du mycket tv för pengarna. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/p...

Permalänk
Skrivet av Novdid:

@elektronikfreak:

Så kan man inte generalisera längre. Man får se på modell för modell. LG gör ofta minst lika bra apparater än de andra.

Syftar bl a på en nordamerikansk och en brittisk undersökning som publicerades för något drygt år sedan i resp länder som inte direkt visade något toppresultat vad beträffar just LG jämfört med de tre andra jag nämnde i mitt inlägg ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sweina: jag har en Samsung 7105 (den sista du listade) och är mycket nöjd. Det finns liksom inget som jag känner att jag saknar. Helt klart mest TV för pengarna just nu tycker jag.
Många rekommenderar Sony 9005 pga av överlägsen bild, men den knappt märkbart bättre bilden (för mig) är inte värt så många tusen till. Jag lämnade tillbaka min 9005, det var så många smågrejer jag störde mig på.
Android TV var ett enda stort irritationsmoment tex, där ligger Samsungs Tizen ljusår före.

Permalänk
Medlem

Har läst att många har problem med fjärrkontrollen till samsung, Den slutar fungera och man måste ta ut batterierna och sätta i dom igen för att den ska fungera.

Permalänk
Medlem

Jag vill att tv ska fungera "bra" ihop med mina Google home...? Gör någon TV det?

Permalänk
Medlem

Så om man vill ha den bästa 65" TV för max 15000kr.

Är det sony bravia ovan som är bästa alternativet? Eller finns det andra lika bra alternativ?

Permalänk

Ska den hänga på väggen så är ju Q7FN intressant med endast en genomskinlig sladd till en box med anslutningar som göms. Själv kan jag inte riktigt släppa det där med utseendet på TV:n För det mesta står den ju avstängd och tar stor plats i vardagsrummet.

Men är xf9500 så mycket bättre än Q7FN att man skulle märka det i jämförelse i butik och sen ångra sig när man kör GoT hemma i veckan? Android vs Tizen och appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Så om man vill ha den bästa 65" TV för max 15000kr.

Är det sony bravia ovan som är bästa alternativet? Eller finns det andra lika bra alternativ?

Enligt mig, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Så om man vill ha den bästa 65" TV för max 15000kr.

Är det sony bravia ovan som är bästa alternativet? Eller finns det andra lika bra alternativ?

Instämmer med de som hyllar KD-65XF9005. Har haft min i drygt tre månader och är väldigt nöjd. Presterar bättre än vad jag vågade hoppas på från en LCD-skärm.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Ska den hänga på väggen så är ju Q7FN intressant med endast en genomskinlig sladd till en box med anslutningar som göms. Själv kan jag inte riktigt släppa det där med utseendet på TV:n För det mesta står den ju avstängd och tar stor plats i vardagsrummet.

Men är xf9500 så mycket bättre än Q7FN att man skulle märka det i jämförelse i butik och sen ångra sig när man kör GoT hemma i veckan? Android vs Tizen och appar?

Jag tyckte att Android TV var värdelöst. Lämnade tilbaka min Sony 9005 och köpte en Samsung med Tizen istället. Ljusår bättre programvara i min mening. Och en billig Samsung TV har inte blooming heller som sonyn lider utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara för att säga emot en annan, nog för att du inte ens sneglat på den TVn.
Jag skulle inte rekommendera Sony Bravia KD-65XF9005.
Jag köpte den på black friday och skulle inte köpa den idag.

Bilden är väldigt fin osv osv. Men jag upplever blooming som ett stort irritationsmoment. Läste massa om tvn och pratade med andra här som inte upplevde det som något störande. Men jag kanske bara är mer kräsen än andra.

FALD enligt mig är ett skämt när man har så få zoner som denna har samt Samsung q8. Det kan vara helt kolsvart, sen kommer det ett litet objekt någonstans på skärmen och alla zoner runt det objektet börjar lysa... Vilket gör det grådassigt mot zonerna utanför som är kolsvarta.
Jag hade nog varit mer nöjd med en tv utan FALD. Då hade hela TVn varit lika grådassig och man hade inte upplevt det

Har du dragit upp ljusstyrkan väl mycket? Eller andra märkliga inställningar? Kör själv nästan exakt med dessa och är väldigt nöjd med bilden.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Sony XF9005 - är det en genrell grej för alla att Android är segt, eller beror det mer av vad man gör med systemet? Vi har för dålig koll för att uppskatta en mängd appar/spel utöver de enkla vanliga streamingtjänsterna.
Vi använder mycket SVT-play och youtube - sen blir det lite HBO och Netflix. En del Canal digital också. De grejerna måste funka bra. Känns lite segt att skaffa en Apple TV för detta. Att köra från mobilen är inte ett alternativ.

Priset verkar bra annars på XF9005. Det ryms en Apple-TV i det innan man är på Q-leds prisnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Känns som en djungel som så mycket annat..

"bästa" tv för ca 10k I ljusa miljöer?

+1 för sonyn.
använder apple-tv istället för inbyggd andriod.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Sony XF9005 - är det en genrell grej för alla att Android är segt, eller beror det mer av vad man gör med systemet? Vi har för dålig koll för att uppskatta en mängd appar/spel utöver de enkla vanliga streamingtjänsterna.
Vi använder mycket SVT-play och youtube - sen blir det lite HBO och Netflix. En del Canal digital också. De grejerna måste funka bra. Känns lite segt att skaffa en Apple TV för detta. Att köra från mobilen är inte ett alternativ.

Priset verkar bra annars på XF9005. Det ryms en Apple-TV i det innan man är på Q-leds prisnivå.

Jag har en Philips 65PUS8601 som använder Android TV, och det är verkligen inte det mest stabila jag varit med om. Aldrig några problem att filmer/serier inte flyter, däremot är det allt annat än snappy när man ska navigera menyer. ARC är en liten huvudvärk det också, ljudet kan få tokfnatt om man har fräckheten att byta källor för mycket (tror dock det är ett generellt ARC-problem snarare än Android TV). Som helhet är jag dock supernöjd, trodde att jag skulle tycka Ambilight var ett löjligt säljknep, men nu vill jag nog aldrig ha en TV utan. Oerhört vilsamt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Angående AndroidTV så hade jag förr en Sony och numera en LG Oled. Det finns faktiskt saker jag saknar med AndroidTV. Inbyggd Chromecast (har köpt en nu) och ett enormt utbud av appar jämfört med WebOS. Jag upplevde också att det blev mycket bättre efter Android 7, snabbare och stabilare. Och ju bättre TV ju mer RAM och kraftigare CPU också.

Men visst, jag har en mediapc kopplad som jag använder nu och använde mycket med min förra TV också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en XE9005 och är sjukt nöjd. Android-TV använder jag så gott som aldrig eftersom jag har min PC inkopplad till TVn (via en hemmabioreceiver) så jag kommer runt problemet med operativsystemet den vägen.

Ger dock den som störde sig på blooming rätt, om man inte klarar av det så är det knappast ett alternativ. De andra bildmässiga fördelarna väger dock över för mig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Sony XF9005 - är det en genrell grej för alla att Android är segt, eller beror det mer av vad man gör med systemet? Vi har för dålig koll för att uppskatta en mängd appar/spel utöver de enkla vanliga streamingtjänsterna.
Vi använder mycket SVT-play och youtube - sen blir det lite HBO och Netflix. En del Canal digital också. De grejerna måste funka bra. Känns lite segt att skaffa en Apple TV för detta. Att köra från mobilen är inte ett alternativ.

Priset verkar bra annars på XF9005. Det ryms en Apple-TV i det innan man är på Q-leds prisnivå.

Uppdateringen till Android TV 8.0 (Oreo) har gjort under på min TV från Philips. Inte bara känns det tusen gånger rappare, men man har också möjlighet att avinstallera och ta bort bloatware och bygga startskärmen precis så som man vill.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

För att förstå blooming måstw man till butik och titta på tv?