Server till företag (Projektarbete)

Permalänk
Medlem

Server till företag (Projektarbete)

Hej!

Har ett projektarbete där vi ska göra ett fiktivt företag likt UF, har därför en fråga till er som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Vår affärsidé riktar in sig till mindre företag för att hjälpa till med deras lager. Kommer att vara en programvara som ska vara internetbaserad för att personal ska komma åt den på distans och för att se deras lager. Den ska ha kapacitet för cirka 200 företag med i snitt 15 anställda per företag. Så vad rekommenderar ni för system/server och liknande? Kanske smidigast ifall vi har en hemsida och därigenom loggar företagen in? Eller har ni andra tips? Detta för att få en ungefärlig prisbild.

Vet att detta är rörigt men hoppas att ni förstår annars förklarar jag gärna mer noggrannare. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror en ganska mycket mer noggrannare beskrivning krävs för att kunna assistera

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ni ska satsa på någon hederlig server i källaren lösning.
Ni får nog rikta er mot molnet - Jag kommer vara väldigt partisk och säga Azure för att jag främst är .NET utvecklare. Men Amazon och Google är två andra stora alternativ.

Vad hade ni tänkt använda för programmeringspråk/teknikstack?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Det är nog viktigt att veta hur många rader inventerie som ska finnas och hur mycket data som ska lagras per artikel.

Som ovan är rekommendationen att köra den i molnet som en tjänst, klart enklast att räkna på kostnad etc!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jo förstår att det är lite bristfällig information, men programmet går ut på att vara en enkel lösning för mindre företag att se sitt lager, så det kommer ju vara en massa information som ska ligga på sidan men inga tunga filer precis.

Okej ja det har jag inte ens tänkt på att ha det i molnet men visst känns det smidigare och enklare ska kolla upp detta.

Tror det är java, spelar ingen större roll då vi inte ska tillverka något och läraren kommer inte ifrågasätta något.

Permalänk
Medlem

Hittade lite info faktiskt om detta som funkar, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Jontan98: Hejsan

Har du inte fått en vettig lösning så kan jag ha en åt dig som vi på mitt företag kör.
Det är Wordpress i grunden med WooCommerce som e-handelsplattform. Till det har vi köpt Multivendor tillägget som gör att varje företag kan köra sitt eget lager och vid varje försäljning räknar det ned. Funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

I början kan man köra ett webbhotell, beroende på hur avancerat systemet är och sedan gå vidare på någon virtuell server i molnet