Får inte ut lika höga poäng för min i9 9900K längre hjälp!

Permalänk
Avstängd

Får inte ut lika höga poäng för min i9 9900K längre hjälp!

Tjena! jag får inte lika höga poäng längre i tex cinebench R15 för min i9 9900K som jag fick tidigare när jag köpte den och börja klocka den. Har följt olika guider från några på Youtube men tills nu så kvittar det hur mycket jag försöker klocka den så ger den mig inte högre siffror vare sig på cinebench R15 eller cinebench extreme. Visst den har gått varmt för mig med under stress test och 90+ på prime med AVX på men nu till frågan: vad kan ha hänt med min processor eftersom jag inte får ut lika höga poäng? har inget som drar oändligt mycket cpu kraft i windows heller samt kör cpun i 5ghz med AVX offset negative till 1 så 4.9ghz med 1.3 vcore samt går att spela som vanligt och presterar bra så tror ju inte den har gått sönder. Har ni några ideer på vad som kan ha hänt?
Mvh.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

Då har inte fått in några Uppdateringar i Windows på senaste tiden? Detta är bara rena gissningar, men skulle kanske kunna vara något sånt som bråkar eller om OSet har fått mer grejer installerat osv. T.ex prova installera om Windows och se om detta ger dig bättre poäng.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Mrnicke32: Testa starta datorn i felsäkert läge och kör cinebench där. Alterantivt om du stänger av massa processer och services själv. Jag föredrar felsäkert

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Då har inte fått in några Uppdateringar i Windows på senaste tiden? Detta är bara rena gissningar, men skulle kanske kunna vara något sånt som bråkar eller om OSet har fått mer grejer installerat osv. T.ex prova installera om Windows och se om detta ger dig bättre poäng.

jo det har kommit uppdateringar typ en som skulle sega ner datorn vad jag läste om och tog bort den men hjälpte inte.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

@Mrnicke32: Testa starta datorn i felsäkert läge och kör cinebench där. Alterantivt om du stänger av massa processer och services själv. Jag föredrar felsäkert

tja! vilken knapp var det man ska trycka på för att gå in på felsäkert läge då?

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrnicke32:

tja! vilken knapp var det man ska trycka på för att gå in på felsäkert läge då?

Kör>MSconfig.exe>Systemstart, bocka i Felsäkert läge. Starta om PC'n

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

tja! vilken knapp var det man ska trycka på för att gå in på felsäkert läge då?

Skrivet av VadSaDu:

Kör>MSconfig.exe>Systemstart, bocka i Felsäkert läge. Starta om PC'n

Sen öppnar du msconfig på samma sätt i felsäkert läge och bockar ur Felsäkert läge eller safe mode om du har det på engelska

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Mrnicke32: Ladda hem Extreme Tuning Utility troliga orsaken är nån form av trottling, vilket man kan se lite bättre med Extreme Tuning Utility, det kan vara värme eller att strömmen inte räcker till tex. i9 9900K är en rätt knepig CPU...

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Kör>MSconfig.exe>Systemstart, bocka i Felsäkert läge. Starta om PC'n

har kört testet i felsäkert läge nu men cpun var inte klockad över huvudtaget i felsäkert läge. Stod att den kördes i stock klock 3.6ghz enligt när jag titta på aktivitets hanteraren så fick bara 1600 score nånting. Men vad är det för uppdateringar man ska ta bort som kan bidra sämre prestanda?

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

@Mrnicke32: Ladda hem Extreme Tuning Utility troliga orsaken är nån form av trottling, vilket man kan se lite bättre med Extreme Tuning Utility, det kan vara värme eller att strömmen inte räcker till tex. i9 9900K är en rätt knepig CPU...

Vad har du för moderkort?

har aktiverat så den inte ska throttla i bios den kör på 4.9ghz hela tiden och alla kärnor går inte under 100% i stress tester jag har gjort. Jag har Asus maximus xi formula för 5K så ett väldigt bra och dyrt moderkort

kan checka med intel XTU om jag får bra poäng där och talar om det snart så får vi se vad du tycker

EDIT: 3318 poäng i benchmark test i intel extreme tuning utility. Är det bra eller borde man få mer? samt så har jag ett corsair rm 750w men det kanske behövs bättre nätagg? kör det ihop med ett överklockat msi RTX 2080 ti gaming x trio.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

@Mrnicke32: I det här läget är det viktigare att kolla om den trottlar eller inte, Har inte nån i9 9900K så vet inte om poängen är bra eller inte, att du har valt att den ska gå i full fart är inte att aktivera ej trottlar, trottlar är nått annat och betyder att CPU sänker sin prestanda av olika anledningar, tex värme eller brist på ström, inte att den sänker Mhz ej synkar alla cores osv, du har alltså stängt av alla strömsparsfunktionen..

Kolla i XTU under thermal throttling och Power limit, Curent limit, Motherbord osv, visar alla No här under stresstest trottlar det inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Är det inte så enkelt att du har massa program som ligger och körs i bakgrunden nu, stäng av allt som inte behövs när du kör testet, det påverkar mkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

@Mrnicke32: I det här läget är det viktigare att kolla om den trottlar eller inte, Har inte nån i9 9900K så vet inte om poängen är bra eller inte, att du har valt att den ska gå i full fart är inte att aktivera ej trottlar, trottlar är nått annat och betyder att CPU sänker sin prestanda av olika anledningar, tex värme eller brist på ström, inte att den sänker Mhz ej synkar alla cores osv, du har alltså stängt av alla strömsparsfunktionen..

Kolla i XTU under thermal throttling och Power limit, Curent limit, Motherbord osv, visar alla No här under stresstest trottlar det inte

Det visar no för thermal throttling samt no för Power limit samt current limit throttling no och då stress testade jag i 5 min med intel XTU.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p