Hålla reda på information på jobbet. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Hålla reda på information på jobbet. Hur gör ni?

Hej!
Jag undrar lite allmänt hur ni som behöver hålla reda på väldigt mycket olika sorters information och dokument av olika slag, och olika tröga processer på jobbet gör rent praktiskt?
Detta då jag själv funderar på hur man kan organisera det dels för sig själv, dels samtidigt ansluta på ett smidigt (om det går) till andras arbetsflöden.
Skillnaden är alltså att hade man jobbat helt själv hade man kanske kommit ihåg det mesta, liksom haft ett eget system. Men i en stor organisation behöver även andra synka med en. Traditionella arbetsflöden fungerar inte riktigt idag på många arbetsplatser antar jag - vad det nu är som är traditionellt?
Själv så funderar jag tex på organisation med hjälp av bl a
Xmind, Webbrain, Onenote, osv. Mycket i linje med att man vill inte behöva göra dubbla arbetsinsatser för presentationer/mailsynk/hålla reda på dokument osv.
Och då är jag ändå van vid en sådan arbetsmiljö. Målet är att ha mindre administration och mer överblick.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Vi kör t.ex. Microsoft Teams och OneDrive på mitt jobb, då OneDrive står för de "peronliga" dokumenten, och Microdoft Team för de delade dokumenten

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Vi använder confluence och sharepoint.
Är inte perfekt, men jag tycker att det fungerar acceptabelt.

Är en stor mängd sidor från kravställning och arkitektur, men även lite andra bra att ha grejer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Min uppdragsgivare kör Atlassian (Jira + Confluence + Bitbucket) och det har potential för att fungera fint! Blir lätt stökigt om man inte får en struktur som följs.

Min arbetsgivare kör Sharepoint. Jag hatar Sharepoint.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vi kör Jira med Confluence. Då är varenda uppgift som ska göras länkad till andra arbeten, tidskoder, projekt, resurser, dokument etc etc

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En salig röra av OneNote, Sharepoint, Team Foundation Server, SAP-moduler, egenutvecklade system, en wikisida...

Det fungerar sådär

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Sharepoint, Microsoft Teams, OneDrive. Funkar bra, så varför krångla till det

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

för att hålla reda på min information själv lägger jag ett mail relaterat till en uppgift i en "TODO" mapp, så varje gång jag går in i den mappen ser jag vad jag har kvar att rota i, sen tar jag bort det, som en checklista.

för personliga dokument används onedrive.
för delade dokument används BOX, iallafall på vår avdelning (IT).

ser man till det stora hela på företaget kommer folk till oss på IT då dom inte kan hålla reda på vart allt är, totalt kör vi:

onenote
sharepoint
onedrive
box
teams (kombinerat med både box och onedrive för fildelning inne i teams)
SAP

som du kanske kan gissa är det rörigt

Permalänk
Medlem

Microsoftprodukter, Onenote, Onedrive, Sharepoint, Outlook(todo etc). Finns lite olika hur folk gör. Själv kör jag i huvudet och Onenote om det är viktigt annars får det bli som det blir. (behöver inte ha så mkt i huvudet på nuvarande tjänst). Förra tjänsten var det mycket mer listor med saker att göra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

På vårt jobb är det sharepoint som gäller, så för att få något gjort med bibehållna sunda vätskor, sätter vi post-it:s på en tavla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sharepoint / onenote / outlook / dumpa filer i my documents (som numera är synkat med onedrive).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Mattecoach

Vi får de flesta uppgifter via mail, de ligger kvar i den allmänna mappen tills någon tar det och flyttar det då till sin egen mail.

Det största problemet för oss är att ha dokumentation sökbart; vi har många olika argument som skulle vara bra att söka på, men det enda vi har att tillgå nu är en klassisk mappstruktur där man helt enkelt får utgå från en sak. T.ex. skulle vi vilja söka på kund, material, metod osv.

Permalänk
Medlem

Sharepoint och Teams

Permalänk
Medlem

Office 365: Teams, Sharepoint samt Planner.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Är ganska ny på mitt jobb och när jag kom hit fanns inget nerskrivet och inga rutner och det var kaos.
Jag startade då en OneNote och började anteckna allt. även om jag kan det så kanske det kommer komma in nya medarbetare och då kommer de ha någon form av lathund.

För ärendehandtering kör vi nu på blikk, där man kan fördela ärenden till olika anställda och följa processen.

andra hjälpmedel är Trello och Microsoft Teams som jag tycker är ganska hjälpsamt.

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Vi hade tidigare allt dokumenterat i Sharepoint Online via Office 365, fungerade helt OK men vi saknade bra möjligheter att lagra lösenord och ha loggar över vem som loggat in var...

Nu kör vi ITGlue där vi samlar kontaktuppgifter, checklistor, dokument, ritningar mm. Nya projekt startar vi i OneNote, när ett steg är klart dokumenteras det i ITGlue.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Här över körs det med ett bra CRM- system, Exchange och Workplace som grund. Sedan har vi lagt ut ett Owncloud och ett intranät med VPN-anslutning för de som är mobila. Owncloud har två delar, en som innehåller allt från mallar till rutiner och sådant som är företagsbestämt till att de får ett eget utrymme att lagra filer osv. Vi har också 50GB Onedrive till varje medarbetare. Jag äger personligen sju bolag och är inblandad i ytterligare 15 på något vis och har skapat en genomgående mappstruktur som är identiskt för alla. Så det är väldigt enkelt för min del.

Permalänk
Medlem

Beror lite på, men det som jag själv ansvarar för sparar jag på min egen disk. Skriver även ner små anteckningar av saker som skall göras på papper.

Annars är det Sharepoint, OneDrive, TFS, gemensamma diskar över nätverket och ett CRM-system.

Är dock inte så beroende av att dela med mig av information på det sättet. Oftast är det muntligt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Hej! Det var en hel del svar. Ursäkta att svar dröjde. Det finns alltså både en del att välja på och från, liksom att det mesta fungerar inte fullt ut.
I mitt fall är det att jag även funderat på hur man skall kansle sköta det själv så att andra kan läsa. Tyvärr inte tillgång till några exotiska system.
Funderat dock på att köra tex Webbrain för eget bruk.
Annars känns OneNote som en startpunkt som de föesta förstår och kan iaf hantera någorlunda. Sen vidare det är lite frågan. Kruxet är ju versionshantering och synkronisering över stuprörsorganisationer.
Dra in stora ritningar o OneNote går ju (pdf:er främst), även om det inte är tänkt som det så dubblerar det så som ett arkiv man kan sen dela med sig.
@MsSmith, djupt imponerad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Onenote och en fysisk whitebordtavla funkar för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Regert: Såg att du svarade mig direkt så kan passa på att säga att undantaget Exchange så är alla våra program open source och där med gratis. Vi kör inga servrar i molnet utan har byggt eget från grunden. Bättre prestanda överlag och för storleken på företagen så är det mer effektivt. Motsvarande betalalternativ skulle ligga på ett par tusen i månaden. Vårt CRM system är exempelvis SuiteCRM som är gratis. Tydligen använder även landsting och regionförbund samma CRM-system så det är beprövat. Betalvarianten som samma företag tillhandahåller är också bra men kostar som sagt. Det utbildningsprogram vi kör är Moodle och används bland annat av Lunds Universitet. Kom på vad du behöver för system så finns det säkert något alternativ som är billigt som kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Alla här har så tjusiga och fina system.

Post-it lappar för min del.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Nu har det gått några år, finns det fler tips på dokumenthanteringssystem och versionshantering samt att "hålla koll" på allt?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

På min arbetsplats öppnar vi munnen och pratar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

På min arbetsplats öppnar vi munnen och pratar.

Imponerande system. Antar att det är ett litet företag om det är den enda kommunikationen mellan kollegor och eventuella avdelningar?

Permalänk
Medlem

Vi kör M365, med Teams och Planner för synkning av filer och uppgifter. Har ett gemensamt Exceldokument på Teams för projektuppföljning och tidsplanering.

Personligen använder jag mailen som min ”kom ihåg”-lista. Mailar mig själv kom-ihåg-saker, som jag sen låter ligga olästa tills jag gjort dem. Lite nu och då filtrerar jag på olästa mail och går igenom. Funkar ok.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Imponerande system. Antar att det är ett litet företag om det är den enda kommunikationen mellan kollegor och eventuella avdelningar?

I hela Sverige cirkus 250 anställda, på min avdelning 50 anställda.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom hemtjänst, så vår information är dokumenterat i ett system som kallas för Treserva. Där har vi social omvårdnads-dokumentation och sjukvårdsdokumentation i form av vårdplaner. Det är i början av passet bara att läsa det som skrivits sedan man senast var i tjänst, och sedan skriva så snart som möjligt om något händer.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Confluence + Jira + Atlassian Product Discovery

Permalänk

Jira för oss med shitloads i backlogen

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"