Luxor Dirigent 7100 och AUX

Permalänk

Luxor Dirigent 7100 och AUX

Har kommit över en Luxor Dirigent 7100, en skivspelare (också från Luxor men okänd modell), och ett par gamla men fina golvhögtalare från Larson. Allt fungerar bra, hela paketet låter riktigt trevligt när man använder det tillsammans. Jag har nu börjat fundera på att dra in lite mer grejer till förstärkaren.

Om jag vill koppla in en ny pryl (typ en Chromecast Audio), vilken ingång bör jag satsa på (se bild)? Bilden (inte min, fräckt stulit på nätet) visar dom tre symbolerna som hör till respektive ingång. Till vänster är skivspelaren, i mitten sitter en som jag inte riktigt kan lista ut (har hört mikrofon någonstans ifrån) och längst ute är vad jag antar är bandspelare. Någon som har koll på ingångarna, och vad min bästa chans är?

Permalänk
Medlem

Det lär väl vara bandspelaringången som är bäst lämpad, men när det är sådär gammalt och säkert ska vara i ett paket så vet man aldrig om det är något special
Är säkert DIN-5 ingång så du behöver ju någon kabeladapter också, kanske får göra en egen i värsta fall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrSvedberg:

Har kommit över en Luxor Dirigent 7100, en skivspelare (också från Luxor men okänd modell), och ett par gamla men fina golvhögtalare från Larson. Allt fungerar bra, hela paketet låter riktigt trevligt när man använder det tillsammans. Jag har nu börjat fundera på att dra in lite mer grejer till förstärkaren.

Om jag vill koppla in en ny pryl, vilken ingång bör jag satsa på (se bild)? Bilden (inte min, fräckt stulit på nätet) visar dom tre symbolerna som hör till respektive ingång. Till vänster är skivspelaren, i mitten sitter en som jag inte riktigt kan lista ut (har hört mikrofon någonstans ifrån) och längst ute är vad jag antar är bandspelare. Någon som har koll på ingångarna, och vad min bästa chans är?

https://img.tradera.net/images/707/294608707_3d1b90dc-56c1-4659-965c-8719a878f82f.jpg

Tapeingången är en vanlig linjeingång men jag antar att du har dinkontakter på anslutningarna så du behöver nog en kontaktadapter, välj i så fall en med 4 rca så du får en som funkar för både in och utsignal för du kommer med 95% säkerhet att välja fel typ om du köper en med bara 2 rca kontakter

Vad är det för högtalare, Larson låter underligt, Larsen eller Carlsson låter mer troligt och är det Larsen är de nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@CubaCola: yes, tänkte använda något sånt här för att koppla in! Bandspelaringången har "high/low", kan det ha något med försteget att göra? Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Min gissing stämmer med det du skriver
Skivspelare
Mic
Bandspelare
Radio

Jag skulle försöka med bandspelar ingången som borde ha "line" nivåer på signalen.
Antar också att den har din ingångar och isåfall lär du behöva någon sån här adapter.

Din to RCA

Edit:
samma svar som alla andra fast långsammare...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

@mrqaffe: Kjell har en kabel, får nog ta en diskussion med någon i butiken då!

Märket på högtalarna är Larson, utseendemässigt väldigt lika den övre modellen på bilden. Kan ta en bild på dom när jag kommer hem ikväll .

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrSvedberg:

@CubaCola: yes, tänkte använda något sånt här för att koppla in! Bandspelaringången har "high/low", kan det ha något med försteget att göra? Tack för svar!

Välj 4 kontaktare !!!
(Så du vet att det kommer att fungera) tex
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=11974
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=155

Eller var bered på att behöva löda om eller löd ihop en egen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mikgus: hehe tack! Känner du till vad "high/low" läget på bandspelaringången skulle kunna göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrSvedberg:

@mikgus: hehe tack! Känner du till vad "high/low" läget på bandspelaringången skulle kunna göra?

Växlar troligen maximal nominell insignalsnivå mellan 0,75 och 2V, det är i princip en volymkontroll med 2 fasta lägen.

Spännande högtalare, de har jag inte sett förut men när de verkar vara 70 talare så kolla att kantupphängningharna är ok innan de används, är det skumkanter kan de behöva bytas, är det elektrolytkondensatorer i filtret kan det vara bra att byta dem också och det gäller även elektrolyter i Dirigenten, rengöring och lättare renovering där man byter ut de delar som garanterat åldras är inte fel på gamla klenoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@MrSvedberg: Har inget minne att jag råkat ut för det på gamla stereo grejer, skulle först prova på high och sen low om det låter för svagt.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Växlar troligen maximal nominell insignalsnivå mellan 0,75 och 2V, det är i princip en volymkontroll med 2 fasta lägen.

Spännande högtalare, de har jag inte sett förut men när de verkar vara 70 talare så kolla att kantupphängningharna är ok innan de används, är det skumkanter kan de behöva bytas, är det elektrolytkondensatorer i filtret kan det vara bra att byta dem också och det gäller även elektrolyter i Dirigenten, rengöring och lättare renovering där man byter ut de delar som garanterat åldras är inte fel på gamla klenoder.

okej, tack för detaljerat svar! Ska ta mig en titt!