Razer Blade 15 (2018) som företagsdator?

Permalänk
Medlem

Razer Blade 15 (2018) som företagsdator?

Hej allihop!

Detta kanske låter helt off, men jag är intresserad över att köpa in en Razer Blade 15 och ha som en företagsdator. Formfaktorn är precis som en MacBook Pro men Windows baserat och processor, minnesmängd etc. är också bra i jämförelse vad andra businessmodeller erbjuder. Väljer att köpa till 1TB disk också. Vill jag ha samma motsvarighet i MacBook så får jag lägga ut 22-23K istället för dom 15K som jag lägger ut nu. Plus att jag pallar inte med Mac OSX.

Nu när nya 2019 modellerna är släppta så har dom även sänkt priset rejält på dom gamla 2018 modellerna.

Vår interna IT avdelning sa ifrån direkt att dom inte supporterade detta och rekommenderade starkt att inte köpa in den tack vare att den går under consumer segmentet. Jag kompenserar detta genom att lägga till en all-risk försäkring ifrån Dustin så täcker den även eventuella olyckor och efter att garantin löpt ut.

Men vad säger ni som äger en Razer Blade, gärna 2018 års modell. Hur är kvaliten?

Har hört att kvaliten på deras tillbehör suger men laptopsen håller bra.

Är det dumt att köpa in som företagsdator?

Permalänk
Medlem

Visst betalar väl företaget? Eller hamnar kostnaden på dig?

Permalänk
Medlem

En tanke från min sida, vad är anledningen till att du ska köra med en Blade?
Så länge du inte ska spela så ser jag flera bättre alternativ som laptops.

Personligen kör jag MBP på jobbet och PC hemma, för arbetsrelaterade saker så är MBP oslagbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Visst betalar väl företaget? Eller hamnar kostnaden på dig?

Företaget står för allt. Vi har en budget som byggs upp över tid där vi får handla vad vi vill. Det enda dom motsatte dig med just Razer Blade var hållbarheten då det är en consumer device snarare än business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

En tanke från min sida, vad är anledningen till att du ska köra med en Blade?
Så länge du inte ska spela så ser jag flera bättre alternativ som laptops.

Personligen kör jag MBP på jobbet och PC hemma, för arbetsrelaterade saker så är MBP oslagbar.

Alltså jag gillar formfaktorn som sagt. Den har all prestanda som jag kommer behöva i jobbet och lite till. Vi använder oss mest av CLI/WebGUI access. Ska jag labba så gör det med mitt labb hemma eller via jobbet. Jag köper med 1TB diskyta så där kommer finnas plats med. Vi hade lätt klarat oss med datorer för 10k haha.

Ska jag ha samma prestanda som finns i Razer Blade och köpa en MacBook Pro så får jag lägga ut:

Apple MacBook Pro med Touch Bar - Space Grey Core i7 16GB 1024GB 15.4 27k

Razer Blade Core i7 16GB 256GB SSD 15.6" 144Hz GTX 1070 + 1TB Disk - 17K

Att spela på den är ju så klart inte något jag kommer göra primärt men det är riktigt nice att kunna göra det. Man reser en del i yrket och kunna sitta på hotellrummet och game'a om kvällarna. Vår interna IT avdelning bryr sig inte om man har spel installerat.

Zixxel - Vad är dina argument för en annan Windows baserad dator skulle vara bättre än Blade? Har du några exempel?

Min maxbudget ligger på 23k och jag har kollat på denna med:

https://www.dustin.se/product/5011097318/xps-15-infinity-9570

Eftersom jag är tveksam så uppskattar jag verkligen er feedback på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Företaget står för allt. Vi har en budget som byggs upp över tid där vi får handla vad vi vill. Det enda dom motsatte dig med just Razer Blade var hållbarheten då det är en consumer device snarare än business.

Lenovo, HP, Dell (etc) företagsmaskiner är överlägset bättre i kvalite / support om något händer. Du vill inte sitta där i 2 veckor när du ska skicka in laptopen på byte av batteri eller vad som, och det vill nog inte din arbetsgivare heller.
Dell XPS 13/15 är en fin variant med "1Yr Premium Support with Onsite Service" som man kanske borde utöka till 3.

Edit: såg att du precis skrivit ovanför om en XPS 15 från Dustin. Ser väldigt fin ut.

4K, 1TB SSD 1050TI
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...

1080P 512GB ssd 1050TI
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...
Släng på en 3 års garanti med onsite and good to go.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Administrativ avgift

@Pilen5: köp en XPS eller Precision maskin direkt , behöver du GPU beräkningskraft eller ren CPU prestanda? Razer blade i all ära men de tummar på kvaliten på vissa ställen som inte är rekommendabelt , sen om något skulle hända som gäller garanti osv , är du utan dator extremt lång tid.

Om pengar inte är problem så är en EGPU docka att rekommendera för att slimma ner datorn och även få prestandan när det behövs. Vi kör såna arbetsplatser istället för att köpa dyrare modeller där folk får släpbara datorer (Ca 5-8st och vi har minimalt med problem)

Tänk inte pris vid inköp , tänk pris under åren du ska använda datorn (Timmar du får sitta o vänta på tekniker osv)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lenovo, HP, Dell (etc) företagsmaskiner är överlägset bättre i kvalite / support om något händer. Du vill inte sitta där i 2 veckor när du ska skicka in laptopen på byte av batteri eller vad som, och det vill nog inte din arbetsgivare heller.
Dell XPS 13/15 är en fin variant med "1Yr Premium Support with Onsite Service" som man kanske borde utöka till 3.

Edit: såg att du precis skrivit ovanför om en XPS 15 från Dustin. Ser väldigt fin ut.

4K, 1TB SSD 1050TI
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...

1080P 512GB ssd 1050TI
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...
Släng på en 3 års garanti med onsite and good to go.

Är det denna ni tänker på? Dell 1Y ProSupport NBD > 3Y ProSupport NBD

Ingår det 1Y automatiskt till XPSen? Det var inte dyrt att lägga på 800SEK för att få den typen av support i 3 år.

XPSen har jag sneglat länge på. Sjukt kraftfull maskin och den har ju ändå ett dedikerat GFX så man kan göra bra mycket mer med den som speldator än något integrerat kort som annars följer med. Dom spel jag brukar spela kräver inte mycket.

Baserat på vad ni har skrivit så lutar det starkt åt en XPS.

Permalänk
Medlem

ProSupport känner jag inte igen, då den modell jag nämnde i PM istället har Premium Support Plus vilket är deras högsta supportgrad. Det kanske är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Är det denna ni tänker på? Dell 1Y ProSupport NBD > 3Y ProSupport NBD

Ingår det 1Y automatiskt till XPSen? Det var inte dyrt att lägga på 800SEK för att få den typen av support i 3 år.

XPSen har jag sneglat länge på. Sjukt kraftfull maskin och den har ju ändå ett dedikerat GFX så man kan göra bra mycket mer med den som speldator än något integrerat kort som annars följer med. Dom spel jag brukar spela kräver inte mycket.

Baserat på vad ni har skrivit så lutar det starkt åt en XPS.

Japp, stämmer.

Skrivet av Yonie:

ProSupport känner jag inte igen, då den modell jag nämnde i PM istället har Premium Support Plus vilket är deras högsta supportgrad. Det kanske är samma sak.

Typ samma som premium support plus vad jag förstått fast annat namn, man får med onsite och olyckor etc.'
Googlade lite snabbt, ProSupport heter det i USA och Premium i resten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köp ingen konsumentdator. Dels antar jag att du vill ha Pro-version av Windows för att kunna koppla upp mot domän osv, och dels är garantierna helt annars. Det är rätt skönt när dom kommer ut på plats och skruvar dagen efter när nåt pajar.

Slår ett slag för lenovo T480s som jag själv skaffade. Smidigt format och rejält konstruerad. XPS 15 är ju inte fy skam heller men tycker ändå att XPS:erna känns lite mer konsument än Lenovos värstingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp, stämmer.

Typ samma som premium support plus vad jag förstått fast annat namn, man får med onsite och olyckor etc.'
Googlade lite snabbt, ProSupport heter det i USA och Premium i resten.

Så här det ut på mitt exemplar:

Notera att det står två års skydd, men tidsstämpeln räcker ända till 2022.

Denna är inköpt i USA och sen gjordes ett ägarbyte till Sverige, varpå servicenivåerna förlängdes till 2022. Men det är som sagt Premium Support Plus för mig, även i Sverige. Och det ingår dagen-efter-tekniker samt support dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Så här det ut på mitt exemplar:

https://i.imgur.com/JBwflP4.jpg

Notera att det står två års skydd, men tidsstämpeln räcker ända till 2022.

Denna är inköpt i USA och sen gjordes ett ägarbyte till Sverige, varpå servicenivåerna förlängdes till 2022. Men det är som sagt Premium Support Plus för mig, även i Sverige. Och det ingår dagen-efter-tekniker samt support dygnet runt.

Ok, viktigt att dubbelkolla med Dustin / Dell då för OP. Det verkar vara samma och länkar till samma sidor på Dell där allt heter "Premium support plus" men står ju lite olika så.. Om någon vet exakt får dem gärna hojta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av en XPS 15 från 2017 samt en Razer Blade 15 från 2018, båda är väldigt fina maskiner.

Razer:
+ Bättre byggkvalité (även om XPSen är helt OK)
+ Bättre musplatta

Dell:
+ Betydligt mer förtroendegivande support
+ Bättre hantering av fläkt för lätt arbete, Razern har en tendens att spinna upp å låta stundvis även vid lätt last.

Sen är ju Razern en mycket bättre spelmaskin, även om XPS'en klarar lätta grejer hyfsat.
För dagligt arbete skulle jag dock välja Dell pga skräckhistorier om Razers support.