Nvidia släpper drivrutin för DirectX Raytracing med Geforce GTX 1000-serien

Permalänk
Medlem

Körde igång BFV practice range och där fanns ju några små pölar man kunde testa på men vill ha något mer. Finns det nån bana som är bra? Jag har inte kört nått single player.

Testade Q2 i 720p men det kraschar efter typ 5-10 sek för mig, funkar det bra för er andra? Det såg väldigt ljust och tråkigt ut oxo för mig, inte som i videos på det.

Jag kör ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Körde igång BFV practice range och där fanns ju några små pölar man kunde testa på men vill ha något mer. Finns det nån bana som är bra? Jag har inte kört nått single player.

Testade Q2 i 720p men det kraschar efter typ 5-10 sek för mig, funkar det bra för er andra? Det såg väldigt ljust och tråkigt ut oxo för mig, inte som i videos på det.

Jag kör ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående Q2, läste du read me-filen? Du måste installera en VS2017 exe samt en pak-fil från Q2 Demo(finns länk i read me-filen). Ja, det kraschar inte för mig, körde en hel level och det ser ut som i filmerna, 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Angående Q2, läste du read me-filen? Du måste installera en VS2017 exe samt en pak-fil från Q2 Demo(finns länk i read me-filen). Ja, det kraschar inte för mig, körde en hel level och det ser ut som i filmerna, 1080Ti.

Vad körde du för upplösning och vilken FPS fick du ut i Quake 2? Som innan strax under 60 FPS i 1280x720 och runt 13 FPS i 2560x1440 hehe. Jag har för mig Digital Foundry fick ut runt 45 FPS i 2560x1440 med 2080Ti så runt 1/3 av prestandan med mitt 1080Ti typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Körde igång BFV practice range och där fanns ju några små pölar man kunde testa på men vill ha något mer. Finns det nån bana som är bra? Jag har inte kört nått single player.

Testade Q2 i 720p men det kraschar efter typ 5-10 sek för mig, funkar det bra för er andra? Det såg väldigt ljust och tråkigt ut oxo för mig, inte som i videos på det.

Jag kör ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Var practice range jag tittade i en pöl med.

I 2560x1440 kraschade det en gång för mig men hade inga problem i 1280x720.

Permalänk
Häxmästare ✨

För den som inte äger någon av spelen (Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider och Battlefield V) och vill testa ray tracing med Pascal så har Nvidia släppt några av teknikdemonstrationerna som visats tidigare för nedladdning.

Star Wars Reflections (nedladdning hos Techpowerup)

Justice (nedladdning hos Techpowerup)

Atomic Heart (nedladdning hos Techpowerup)

Tyckte Justice var särskilt intressant då ray tracing går att aktivera/stänga av i realtid med F8-tangenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vad körde du för upplösning och vilken FPS fick du ut i Quake 2? Som innan strax under 60 FPS i 1280x720 och runt 13 FPS i 2560x1440 hehe. Jag har för mig Digital Foundry fick ut runt 45 FPS i 2560x1440 med 2080Ti så runt 1/3 av prestandan med mitt 1080Ti typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Som dig, mellan 50-60fps i 1280x720. 1440p var helt ospelbart.

Permalänk
Medlem

Har ett 1080 och i BFV med DXR Low i 1440p funkar det hyffsat, dippar under 60 fps och ligger ofta kring 56-57, där det är mycket vatten och spelare så lågt som 38 fps, inte spelbart imo. (ska testa att sänka andra inställningar (allt annat på ultra atm)
Upplever stundtals kraftiga spikar av stutter.

Update: Kraftiga spikarna som sker när DXR kickar in gör det helt ospelbart i 1440p.

U2: Spelet känns såsigare än innan även med DXR av. Undrar om drivern ställt till med något annat.

Permalänk
Medlem

Mja, man behöver ju inte rendera en helt openworld i sitt spel. man kan ju nöja sig med något lite enklare, och då borde det ju går att göra utan att behöva gå ner under 60fps. Jag tänker främst på indy-room puzzlers, som brukar kunna ha väldigt tjusig grafik, men så är det ju heller inte GTA storlek på spelvärlden.

Permalänk
Medlem

@the squonk: Tack det var VS filen som var felet. Trodde att jag hade den redan eftersom jag fick igång spelet.

Spelbar fps i 720p med ett 1070!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För den som inte äger någon av spelen (Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider och Battlefield V) och vill testa ray tracing med Pascal så har Nvidia släppt några av teknikdemonstrationerna som visats tidigare för nedladdning.

Star Wars Reflections (nedladdning hos Techpowerup)

Justice (nedladdning hos Techpowerup)

Atomic Heart (nedladdning hos Techpowerup)

Tyckte Justice var särskilt intressant då ray tracing går att aktivera/stänga av i realtid med F8-tangenten.

Tack för tips! Håller med Justice var intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, man behöver ju inte rendera en helt openworld i sitt spel. man kan ju nöja sig med något lite enklare, och då borde det ju går att göra utan att behöva gå ner under 60fps. Jag tänker främst på indy-room puzzlers, som brukar kunna ha väldigt tjusig grafik, men så är det ju heller inte GTA storlek på spelvärlden.

Ja, tex Bethesda har ju lyckats få till en ganska bra kompromiss där man delar upp en stor värld i mindre delar åt gången för att slippa kompromissa med annat, men man har fortfarande access till hela den existerande världen utan begränsningar i egentlig mening.

Permalänk
Medlem

Känns mest som Nvidia släppte dessa drivarrutiner för att tysta kritiker om RTX verkligen gör någon skillnad.

Kollar man lite resultat på Port Royal i 3dmark som ska vara ett rent raytracing-demo så blir resultaten såhär (Det är i stort sett de snabbaste resultaten per kort här)

GTX 1060 6GB 4.12 FPS
GTX 1070 6.12 FPS
GTX 1070 Ti 7.48 FPS
GTX 1080 8.22 FPS
GTX 1080 Ti 11.3 FPS

RTX 2060 20.7 FPS
RTX 2070 26.07 FPS
RTX 2080 32.3 FPS
RTX 2080 Ti 57.24 FPS

Så nog gör RTX en stor skillnad i ren raytracing, men använder spelet enbart raytracing för några skuggor eller reflektioner så blir ju resultatet betydligt jämnare.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av CubaCola:

Känns mest som Nvidia släppte dessa drivarrutiner för att tysta kritiker om RTX verkligen gör någon skillnad.

Kollar man lite resultat på Port Royal i 3dmark som ska vara ett rent raytracing-demo så blir resultaten såhär (Det är i stort sett de snabbaste resultaten per kort här)

GTX 1060 6GB 4.12 FPS
GTX 1070 6.12 FPS
GTX 1070 Ti 7.48 FPS
GTX 1080 8.22 FPS
GTX 1080 Ti 11.3 FPS

RTX 2060 20.7 FPS
RTX 2070 26.07 FPS
RTX 2080 32.3 FPS
RTX 2080 Ti 57.24 FPS

Så nog gör RTX en stor skillnad i ren raytracing, men använder spelet enbart raytracing för några skuggor eller reflektioner så blir ju resultatet betydligt jämnare.

Nämnvärt är att Port Royal också använder sig av hybridrendering. Det är endast reflektioner och skuggor som renderas via ray tracing.

Permalänk
Medlem

Går att köra Port Royal utan RTX-effekterna, för att jämföra. Vore intressant att se samma tabell då. Det visar hur mycket prestanda RTX stjäl utan och med specifik hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cyklonen: När jag testar att stänga av Raytracing krashar testet när det laddas, så har inte kunnat testa.

Jag fick höra att det var ett rent raytracing-test, så där har jag fått fel information alltså :/

Permalänk
Medlem

Nja, det finns en separat version av Port Royal utan RTX-effekter. Är det den som kraschar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Nej, jag klickade på custom run, och där kunde man välja reflection mode (raytraced till "no reflections").

sedan efter man har tryck på run custom, och "collecting system info" är klar, så kommer det fram "Oops! an error occurred."