Permalänk
Medlem

Koppla en datorskärm till en receiver

Hej,

går det att köpa en datorskärm (med HDMI) och koppla in på utgången för bild på min receiver och få det att fungera som en vanlig TV? Eller kommer det bli en massa problem med upplösning eller annat?

Jag har en Onkyo TX-RZ800 (stöd upp till 4k) och skärmen har en upplösning på 2560x1440... kommer det krocka och blir "fel upplösning"?

MVH/Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@flamur: Ungefär ja, men kanske inte.

En datorskärm skiljer sig från en TV genom att det inte finns något regelverk likt HD Ready vilka signaler som ska fungera och inte. Istället är det upp till godtycket hos skärmtillverkaren. I det normala scenariot kommer skärmen meddela till förstärkaren vilka signaler som fungerar och vilka den föredrar. Men då 2560x1440 inte är någon upplösning som är standardiserad i TV-sammanhang kommer receivern förmodligen försöka med 1080p i 60 Hz. Något som är en universell standard vilket därför också lär fungera med din skärm. Så du får bild men räkna inte med optimal bild.

Problemen kan komma med material från källor som kör 24 och 50 Hz där långt ifrån datorskärmar hanterar alla signaler. Det är inte säkert receivern "förstår" ifall dessa signaler fungerar eller inte kan konvertera bildfrekvensen. Vilket du inte vill eftersom bilden blir galet ryckig då. Så det vanligaste är att du får upp menyer och liknande medan film och TV blir svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@flamur: Ungefär ja, men kanske inte.

En datorskärm skiljer sig från en TV genom att det inte finns något regelverk likt HD Ready vilka signaler som ska fungera och inte. Istället är det upp till godtycket hos skärmtillverkaren. I det normala scenariot kommer skärmen meddela till förstärkaren vilka signaler som fungerar och vilka den föredrar. Men då 2560x1440 inte är någon upplösning som är standardiserad i TV-sammanhang kommer receivern förmodligen försöka med 1080p i 60 Hz. Något som är en universell standard vilket därför också lär fungera med din skärm. Så du får bild men räkna inte med optimal bild.

Problemen kan komma med material från källor som kör 24 och 50 Hz där långt ifrån datorskärmar hanterar alla signaler. Det är inte säkert receivern "förstår" ifall dessa signaler fungerar eller inte kan konvertera bildfrekvensen. Vilket du inte vill eftersom bilden blir galet ryckig då. Så det vanligaste är att du får upp menyer och liknande medan film och TV blir svart.

Hej,

tack för ditt svar.

Jag har precis kopplat in min Benq BL3200PT. Från min laptop med HDMI -> receivern med HDMI -> skärmen. Det går bra om jag väljer 1980x1080 i 60Hz. Datorn känner av "rätt upplösning" och 2560x1440 finns att välja. Men gör jag det så står det "resolution error" på receivern och ingen bild visas. Enligt google så betyder det errormeddelandet att skärmen inte stödjer vald upplösning... men det är ju fel då det är skärmens föredragna upplösning.

Hur kan man tänkas komma runt detta dilemma? Något jag kan prova?

Det går inte heller att välja receivern/skärmen som enda visningskällan, då blir det också resolution error på receivern.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@flamur: Du kommer inte runt problemet på något enkelt sätt. Utan det du upplever är precis vad som inte fungerar med många traditionella datorbildskärmar anslutna mot en typisk receiver.

Men det är ju tänkbart att du kan skapa en fungerande situation ändå utan allt för mycket meck. Men det beror på vad du försöker uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@flamur: Du kommer inte runt problemet på något enkelt sätt. Utan det du upplever är precis vad som inte fungerar med många traditionella datorbildskärmar anslutna mot en typisk receiver.

Men det är ju tänkbart att du kan skapa en fungerande situation ändå utan allt för mycket meck. Men det beror på vad du försöker uppnå?

Det jag försöker uppnå = att få korrekt upplösning på skärmen ^^

En fungerande situation har jag då det fungerar i 1080p Men vore ju kul att få högre upplösning eller att kunna använda bara den externa skärmen och inte behöva a klonat eller utökat skärmläge i Windows Något du vet hur man kan lösa? Eller är det bara att leva med detta?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@flamur: Vill du köra 2560x1440 på skärmen måste du köra bilden direkt till skärmen. Det finns mig veterligen ingen hemmabioförstärkare som med säkerhet sväljer "allt" i fråga om signal, utan de är byggda för standardiserade videoformat som 1080p, 720p etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@flamur: Vill du köra 2560x1440 på skärmen måste du köra bilden direkt till skärmen. Det finns mig veterligen ingen hemmabioförstärkare som med säkerhet sväljer "allt" i fråga om signal, utan de är byggda för standardiserade videoformat som 1080p, 720p etc.

Okej. Tack så mycket för dina snabba och hjälpsamma svar

Bara en dubbelkoll: en möjlig lösning vore alltså att koppla skärmen direkt till laptopen och sen köra ljudet via spdif till receivern kanske?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@flamur:

Kör något liknande i sovrummet. Bild direkt till datorskärm (dp) och ljudet från hdmi in i stärkaren.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@flamur: Absolut - inga problem och ofta så man löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Okej. Tack så mycket för dina snabba och hjälpsamma svar

Bara en dubbelkoll: en möjlig lösning vore alltså att koppla skärmen direkt till laptopen och sen köra ljudet via spdif till receivern kanske?

Om du har möjlighet till optisk så är det ett bättre alternativ då det stödjer 5.1 med Dolby digital/DTS/EX/THX etc. Vilket inte uppnås med SPDIF. Kör jag en bluray film så kopplar förstärkaren själv om mellan dessa ljudinställningar med en optisk kabel, kör jag via spdif så måste jag välja själv i förstärkaren.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du har möjlighet till optisk så är det ett bättre alternativ då det stödjer 5.1 med Dolby digital/DTS/EX/THX etc. Vilket inte uppnås med SPDIF. Kör jag en bluray film så kopplar förstärkaren själv om mellan dessa ljudinställningar med en optisk kabel, kör jag via spdif så måste jag välja själv i förstärkaren.

Har ändå bara 2.0 i studentlyan, men tack för tipset

Tusen tack för alla svar

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Bildexpert 📺

S/PDIF kan använda såväl optisk (TOSLINK) som koaxial 75 ohm:s-kabel och de är funktionellt likvärdiga i vad som är möjligt, till exempel med att köra 5.1-ljud. Sedan finns det produktbaserade skillnader där den ena typen av anslutning fungerar bättre än den andra. Men i grunden åstadkommer de samma sak.