Laptop att streama 4k filmer och dylikt?

Permalänk

Laptop att streama 4k filmer och dylikt?

Hej,

Är inte så hemma på bärbara grafikkort och sånt men försöker hitta en så billig laptop som möjligt för att streama 4k filmer och media till smart Tv:n så själva skärmen på datorn är helt irrelevant.

Skulle ett GTX950m funka?

Alla tips är välkommna men ju billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonSadist:

Hej,

Är inte så hemma på bärbara grafikkort och sånt men försöker hitta en så billig laptop som möjligt för att streama 4k filmer och media till smart Tv:n så själva skärmen på datorn är helt irrelevant.

Skulle ett GTX950m funka?

Alla tips är välkommna men ju billigare desto bättre.

En Nvidia Shield funkar ju ypperligt annars

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Det är bara välja: Chromecast ultra, Apple tv 4K, Nvidia Shield etc finns mycket att välja om du bara ska streama i 4K som är billigare alternativ än en laptop.

Men det jag hittar så stöder 950m 4K men vill man få ut så mycket som möjligt så ska man köra via displayporten men HDMI ska fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Goong:

En Nvidia Shield funkar ju ypperligt annars

Funkar Nvidia Shield med VPN? En anledning att jag tänkte köpa en bärbar är att jag inte kan casta från min stationära datorn till Chromecasten när jag kör med VPN.

Är dessvärre inte så intresserad av att flytta ett full tower chassi för 2 timmars film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonSadist:

Funkar Nvidia Shield med VPN? En anledning att jag tänkte köpa en bärbar är att jag inte kan casta från min stationära datorn till Chromecasten när jag kör med VPN.

Är dessvärre inte så intresserad av att flytta ett full tower chassi för 2 timmars film.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kör du för VPN?

Jag kör med OpenVPN och jag kan casta till mina enheter fast VPN är igång.

Japp man kan sätta VPN på Shielden om man vill

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Vad kör du för VPN?

Jag kör med OpenVPN och jag kan casta till mina enheter fast VPN är igång.

Japp man kan sätta VPN på Shielden om man vill

Kör med ExpressVPN, tycks bli lite problem när datorn kör VPN och Tv:n kör standard Wi-Fi. Men om Nvidia Shield funkar med VPN så är det absolut ett bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men för att hålla sig till tråden, några förslag på en laptop som klara uppgiften? Helst med en SSD.

En laptop har ju trots allt fler användningsområden som det kan vara värt att lägga lite extra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonSadist:

Men för att hålla sig till tråden, några förslag på en laptop som klara uppgiften? Helst med en SSD.

En laptop har ju trots allt fler användningsområden som det kan vara värt att lägga lite extra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte ge några bra tips på specifika modeller men eftersom den mest kommer ha ett användningsområde hade i alla fall jag kollat på sweclockers marknad eller någon annan sida för begagnade prylar. Det mindre utbudet gör det enklare att välja modell, priset är förstås trevligare också.

(Sen vill jag bara flika in att de enheter som radats upp här även de har andra användningsområden även om de är betydligt färre än en dators.)