Akustikbehandling i hemmastudio

Permalänk

Akustikbehandling i hemmastudio

Hej!

Har ett tag producerat lite musik via min dator, och känner att det är dags att uppgradera mig lite, samt börja sjunga in till mina låtar.

Jag behöver därför akustikbehandla mitt rum så att sången blir så optimal som möjligt. Jag ska inte använda monitorer, endast hörlurar. Jag ska använda en RODE nt2-a kondensatormikrofon. Hur ska jag göra för att få så bra resultat till inspelningen som möjligt?

Såhär ser mitt rum ut i dagsläget.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Komplicerat det där.

  • Hur stort är rummet?

  • Har du någon budget att lägga ut?

  • Hur är grundkunskaperna till placering av ljudabsorbenter, basfällor, osv?

  • Har du några utomstående ljudkällor som kan dyka upp på inspelning?

Permalänk

@Yonie:

1. Rummet är ungefär 3x5 meter.
2. Runt 2000 kr.
3. Inga förkunskaper, förutom fysiken kring det då jag läst fysik.
4. Eventuella utomstående ljudkällor är väl morsan och syrran som skränar en del. Porten in till trapphuset som ligger bredvid mitt rum, bilar ute på gatan.

Permalänk
Medlem

@junkysailor: jag tror det mer prisvärda alternativet i så fall är att klä ett hörn istället för hela rummet, alternativt skaffa ett reflektionsfilter (inte lika effektivt, men populärt som en portabel och enkel lösning). Kika runt på t.ex. Gearslutz och se vad man har att säga där--ha dock i åtanke att folket där kan vara rätt verklighetsfrånvända.

Bor du i Stockholm, eller har möjlighet att ta dig hit utan besvär, kan jag bistå med ljudabsorbenter och någon basfälla för en billigare peng än du hittar i butik.

*Edit* Kom just på att jag har ett reflektionsfilter uppe i förrådet också

Permalänk

@Yonie:

Om jag ska klä ett hörn, hur går jag då till väga? Ska absorbenterna eller mikrofonen vara i hörnet? Ska jag stå med näsan pekandes in mot hörnet, eller ut i rummet?

Bor tyvärr i Malmö, så att åka till Stockholm blir lite svårt. Men tack ändå :)=

Permalänk
Medlem

@junkysailor: Tanken är att man klär hörnet, placerar mikrofonen med aktivt membran in mot hörnet, och står sen vänd ut från det. Men det här är överkurs för mig, och jag kommer börja killgissa hejvilt i nästa inlägg.

GearSlutz nästa! Du kommer behöva begrava dig där i en timme eller så.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Just det ja, om du inte kan få tag i ljudabsorbenter eller annan utrustning så är tyska Thomann förmodligen den butik med bäst priser. Sverige har knappt något att erbjuda i jämförelse.

Permalänk
Medlem

@junkysailor: Det här är en fasligt stor fråga.. Med fysikkunskapen borde du kunna kolla in The Master Handbook of Acoustics, F. Alton Everest.
Den går dels igenom akustik på ett mer konceptuellt plan än de läroböcker som utgår från matten typ. Testa att dyka in direkt på kapitlet om att konstruera en liten inspelningsstudio och backa tillbaka till tidigare kapitel för termer och beräkningar. Det är tyvärr ett kort kapitel i boken och hänvisar sen vidare till andra böcker för utförligare info, men får du grepp om hälften där har du nog tagit dig längre än forumet någonsin orkar hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Det här är en fasligt stor fråga.. Med fysikkunskapen borde du kunna kolla in The Master Handbook of Acoustics, F. Alton Everest.
Den går dels igenom akustik på ett mer konceptuellt plan än de läroböcker som utgår från matten typ. Testa att dyka in direkt på kapitlet om att konstruera en liten inspelningsstudio och backa tillbaka till tidigare kapitel för termer och beräkningar. Det är tyvärr ett kort kapitel i boken och hänvisar sen vidare till andra böcker för utförligare info, men får du grepp om hälften där har du nog tagit dig längre än forumet någonsin orkar hjälpa dig

Jag håller med om att det kan vara nyttigt, men banne mig om det inte är grav överkurs för någon som vill kunna spela in lite pipor i pojkrummet. Man kan få spaltmeter och banne mig noveller av samma sak på GearSlutz, men där är det också lätt att sålla bort galna nördar för att hitta pedagogiska inlägg som snabbt och koncist kan förklara samma sak inom en paragraf.

Permalänk
Medlem

Slängde in 3x5m med 2,4m takhöjd i https://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm och verkar ju ha rätt tur med rumsmåtten

@Yonie: Kan vara. Det är 13 sidor med vad som är viktigt och lite exempel och bilder och du hamnar rätt direkt i vad som ska dämpas och spridas. Jag har ingen koll på GearSlutz

Permalänk
Rekordmedlem

Med ett kombinerat rum och liten budget så hade jag skaffat ett sångbås, dragit för gardinerna och slängt täcket över tvn när det är dags att spela in.

handla en bal markskiva, lite reglar och skruvar och ev några meter tyg att klä in det i och bygg ihop nått som skärmar av mikrofonen så bra det får åt alla håll utom ett, det där du ska stå och sjunga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med ett kombinerat rum och liten budget så hade jag skaffat ett sångbås, dragit för gardinerna och slängt täcket över tvn när det är dags att spela in.
http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_1.0,f_auto,h_700,q_auto,w_690/wnyjlcarzk2nmtsn7bpn.jpg
handla en bal markskiva, lite reglar och skruvar och ev några meter tyg att klä in det i och bygg ihop nått som skärmar av mikrofonen så bra det får åt alla håll utom ett, det där du ska stå och sjunga.

man får inte ha klaustrofobi i den där mojängen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.