Permalänk
Medlem

Effektlagen

Jag har effekten (P) och spänning (U_1), behöver räkna ut om vad effekten (P?) blir om man felaktigt kopplar in till en lägre spänning (U_2).

Hur ska man tänka?
Använder jag effektlagen för den korrekta spänningen först för att få ut strömmen alternativt resistansen? För att senare räkna ut effekten med den felaktiga spänningen?

Har inte pluggat på 100 år uppskattar om någon har något exempel både formel och tankegång.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lappen81:

Det går ju räkna fram på ett par sätt och förutsatt att informationen du ger är den som går att få:

P1 = U1^2 / R => U1^2 / P1 = R

Sedan använder du bara:
U2^2 / R = P2

Det går även fint att räkna med
P = U * I och räkna fram I och återanvända med din nya spänning.

Detta förutsätter såklart att du räknar med konstantspänning och har ett scenario där strömmen inte påverkas.

Om det är något mer komplext scenario får du gärna dela med dig av detta så kan jag ge ett bättre svar.

Kom ihåg:
U * I = P
U/R = I

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@lappen81

Jag hade nog först räknat ut vilken ström du använder via P/U = I
Därefter använt U / i = R.
Då vet jag alla grundstaplarna i beräkningen.

När du då sedan får den "felaktiga" U2 kan du vända på det hela.
U2/R = I2.
U2 * I2 = P2.

Permalänk
Medlem

P = I * U och I = U /R.

Du har alltså P1 = U1^2 / R.

Det kan skrivas om så att R = U1^2 / P_1

Du vet vad den nya spänningen, U2 är och nu vet du också var R är, så du behöver bara göra samma formel igen: P2 = U2^2 / R och du vet ju vad R är så svaret blir alltså P_2 = U2^2 * P1 / U1^2

Ett annat sätt att säga samma sak är att effekten ökar eller minskar med kvadraten på spänningsförändringen (om resistansen hela tiden är densamma). Så om du halverar spänningen blir effekten en fjärdedel av vad den tidigare var.

Korrigerade felskrivning U2 -> U1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

P = I * U och I = U /R.

Du har alltså P1 = U1^2 / R.

Det kan skrivas om så att R = U1^2 / P_1

Du vet vad den nya spänningen, U2 är och nu vet du också var R är, så du behöver bara göra samma formel igen: P2 = U2^2 / R och du vet ju vad R är så svaret blir alltså P_2 = U2^2 * P1 / U1^2

Ett annat sätt att säga samma sak är att effekten ökar eller minskar med kvadraten på spänningsförändringen (om resistansen hela tiden är densamma). Så om du halverar spänningen blir effekten en fjärdedel av vad den tidigare var.

Du har slarvat med ett U1 i nämnaren för P_2 och skrivit U2 igen. Fixat i citeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Du har slarvat med ett U1 i nämnaren för P_2 och skrivit U2 igen. Fixat i citeringen.

Helt rätt. Korrigerade det i inlägget också nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@lappen81:

Det går ju räkna fram på ett par sätt och förutsatt att informationen du ger är den som går att få:

P1 = U1^2 / R => U1^2 / P1 = R

Sedan använder du bara:
U2^2 / R = P2

Det går även fint att räkna med
P = U * I och räkna fram I och återanvända med din nya spänning.

Detta förutsätter såklart att du räknar med konstantspänning och har ett scenario där strömmen inte påverkas.

Om det är något mer komplext scenario får du gärna dela med dig av detta så kan jag ge ett bättre svar.

Kom ihåg:
U * I = P
U/R = I

Skrivet av Sarynoth:

@lappen81

Jag hade nog först räknat ut vilken ström du använder via P/U = I
Därefter använt U / i = R.
Då vet jag alla grundstaplarna i beräkningen.

När du då sedan får den "felaktiga" U2 kan du vända på det hela.
U2/R = I2.
U2 * I2 = P2.

Skrivet av Iskra:

P = I * U och I = U /R.

Du har alltså P1 = U1^2 / R.

Det kan skrivas om så att R = U1^2 / P_1

Du vet vad den nya spänningen, U2 är och nu vet du också var R är, så du behöver bara göra samma formel igen: P2 = U2^2 / R och du vet ju vad R är så svaret blir alltså P_2 = U2^2 * P1 / U1^2

Ett annat sätt att säga samma sak är att effekten ökar eller minskar med kvadraten på spänningsförändringen (om resistansen hela tiden är densamma). Så om du halverar spänningen blir effekten en fjärdedel av vad den tidigare var.

Tackar för alla svar, räknade på Sarynoths förslag med lite olika värden och fick ut förväntat svar, testade David och Iskra's men tror att jag gjorde något fel. Får titta på dom förslagen imorgon

Just nu är jag generellt på nivån, memorera en formel vilket inte är så bra. Om jag stannar vid effektlagen P = U*I och ohms lag U = I*R finns det några regler som säger vad som ska divideras med vad , när kvadratroten kan användas eller hur man flyttar värden mellan = tecken osv? Gissar att det är grundläggande matematik och vill minnas att det finns regler för sånt men det kanske inte är applicerbart nu? För varje liten uppgift jag räknar på så får jag repetera saker, exvis potenslagar har totalt fått starta om från början på grundnivå och försöker verkligen att inte hamna i "formelsamlings tänket" blir svårt att förstå någonting mer än att klara tentan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tackar för alla svar, räknade på Sarynoths förslag med lite olika värden och fick ut förväntat svar, testade David och Iskra's men tror att jag gjorde något fel. Får titta på dom förslagen imorgon

Just nu är jag generellt på nivån, memorera en formel vilket inte är så bra. Om jag stannar vid effektlagen P = U*I och ohms lag U = I*R finns det några regler som säger vad som ska divideras med vad , när kvadratroten kan användas eller hur man flyttar värden mellan = tecken osv? Gissar att det är grundläggande matematik och vill minnas att det finns regler för sånt men det kanske inte är applicerbart nu? För varje liten uppgift jag räknar på så får jag repetera saker, exvis potenslagar har totalt fått starta om från början på grundnivå och försöker verkligen att inte hamna i "formelsamlings tänket" blir svårt att förstå någonting mer än att klara tentan då.

Personligen har jag aldrig använt mig utav upphöjt till två vid dessa uträkningar.

Enklaste sättet (för mig) var att se just dessa två regler som en liten pyramid.
U
-----
R * I

P
-----
U * I

Ta bort det värdet du är ute efter och du kommer snabbt se hur du ska få fram den du saknar.
Ta bort U så ser du att R*I ger svaret men även P / I.

*Edit ändrat lite formatering av texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Just nu är jag generellt på nivån, memorera en formel vilket inte är så bra. Om jag stannar vid effektlagen P = U*I och ohms lag U = I*R finns det några regler som säger vad som ska divideras med vad , när kvadratroten kan användas eller hur man flyttar värden mellan = tecken osv?

Om du har en ekvation, så kallas det som står till vänster om likhetstecken för "vänsterledet" och det som står till höger om det för "högerledet". Du kan addera och subtrahera vad som helst till dem så länge som du gör det i båda leden. Så om du har t.ex.: X + 3 = 4 så kan du subtrahera 3 från båda leden X + 3 - 3 = 4 - 3 vilket är samma sak som X = 1.

Du kan även multiplicera och dividera, så länge som du gör samma sak med båda leden och inte dividerar med noll (multiplicerar du med noll så får du förstås ingenting användbart heller).
Så t.ex.: 3X = 9 kan divideras med tre i båda led, så att du får 3X / 3 = 9 / 3 vilket är samma sak som X = 3.

Det är grunden till hur man "flyttar" saker från ena ledet till det andra.

Sen är det lite oklart vad du menar med när kvadratroten får användas. I detta fall så används ingen kvadratrot. X^2 ska föreställa X upphöjt till 2, vilket är samma sak som X * X.

Permalänk
Medlem

@Iskra: Tack, har räknat lite grunder och läst på lite gällande ekvationer, förstår lite bättre nu.