Permalänk

PS2 input lag

Tjenare!

Bytte nyss från en gammal sliten TV till en
Philips 43PUS6523. Såklart så blev det en riktig skillnad.

Aja, dum som jag är så tog jag bara för givet att den inte hade någon RCA/AV input vilket den inte riktigt hade heller men hade någonting kallades CVBS.

Så jag började kolla efter RCA TO HDMI adaptrar och beställde hem en GANA LINK adapter.

Sen nu idag så testade jag stoppa i den gula (bild) kontakten i CVBS och sen röda och vita (ljud) i de rösa och vita hålen som fanns. Jag blev faktiskt rätt förvånad att det fungerade.

MEN... det vart rätt så stor input lag, inget som gör det ospelbart men man lär ju störa sig på det i början.

Så om vi går till själva frågan då så undrar jag helt enkelt om adaptern jag har beställt kommer göra att input lag minskar eller kanske ökar?
Eller kommer den inte göra något annat än att ta upp en extra HDMI port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tjenare!

Bytte nyss från en gammal sliten TV till en
Philips 43PUS6523. Såklart så blev det en riktig skillnad.

Aja, dum som jag är så tog jag bara för givet att den inte hade någon RCA/AV input vilket den inte riktigt hade heller men hade någonting kallades CVBS.

Så jag började kolla efter RCA TO HDMI adaptrar och beställde hem en GANA LINK adapter.

Sen nu idag så testade jag stoppa i den gula (bild) kontakten i CVBS och sen röda och vita (ljud) i de rösa och vita hålen som fanns. Jag blev faktiskt rätt förvånad att det fungerade.

MEN... det vart rätt så stor input lag, inget som gör det ospelbart men man lär ju störa sig på det i början.

Så om vi går till själva frågan då så undrar jag helt enkelt om adaptern jag har beställt kommer göra att input lag minskar eller kanske ökar?
Eller kommer den inte göra något annat än att ta upp en extra HDMI port?

Svårt att veta utan att prova. Jag tror att TVns inbyggda uppskalning kan medföra input lag. Det är nog främst detta som orsakar det snarare än val av ingång. Det som främst skulle kunna minska lagget är en extern uppskalare med låg inputlag som sedan skickar signalen till TVn i naitive upplösning.

Men det kan kanske vara så att inputlag är lägre via hdmi. Men som sagt... jag gissar bara.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: Du använder spelläget på TV:n annars är det fördröjningar på uppemot 100-150 ms beroende på hur TV:n fungerar. Utöver vad själva externa omvandlaren kan tänkas ge.

Ifall du vill ha ha så lite latens som möjligt är Philips ett av de mindre lämpliga valen. Där har du med Samsungs och LG:s modeller i spelläget runt 15 ms latens. Philips ger runt 30-40 ms i spellägena.

Annars är CVBS = samma sak som kompositvideo, alltså den gula kontakten. Det bör följa med adapter så du kan koppla in dem direkt precis som vanligt. Bara att kontakten i själva TV:n är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tjenare!

Bytte nyss från en gammal sliten TV till en
Philips 43PUS6523. Såklart så blev det en riktig skillnad.

Aja, dum som jag är så tog jag bara för givet att den inte hade någon RCA/AV input vilket den inte riktigt hade heller men hade någonting kallades CVBS.

Så jag började kolla efter RCA TO HDMI adaptrar och beställde hem en GANA LINK adapter.

Sen nu idag så testade jag stoppa i den gula (bild) kontakten i CVBS och sen röda och vita (ljud) i de rösa och vita hålen som fanns. Jag blev faktiskt rätt förvånad att det fungerade.

MEN... det vart rätt så stor input lag, inget som gör det ospelbart men man lär ju störa sig på det i början.

Så om vi går till själva frågan då så undrar jag helt enkelt om adaptern jag har beställt kommer göra att input lag minskar eller kanske ökar?
Eller kommer den inte göra något annat än att ta upp en extra HDMI port?

En ps2 har väl komponent och rgb också, inget du kan använda på tvn? annars skulle jag köpa något som kan gå från komponen eller rgb till hdmi mycket bättre bild..

Permalänk
Skrivet av jimjans:

En ps2 har väl komponent och rgb också, inget du kan använda på tvn? annars skulle jag köpa något som kan gå från komponen eller rgb till hdmi mycket bättre bild..

Vad menar du? Hängde inte med riktigt

Menar du att det finns kablar som är AV till HDMI så att man inte behöver någon adapter eller va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Vad menar du? Hängde inte med riktigt

Menar du att det finns kablar som är AV till HDMI så att man inte behöver någon adapter eller va?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mest om du skall spela ps2 på tvn är RCA sämsta utsignalen att välja, när ps2 även stöder rgb och component som utsignal...

Permalänk
Bildexpert 📺

"RCA" i detta sammanhang är en kontakttyp. En fysisk kontakt som kan användas till alla möjliga typer av signaler. Det som syftas här är den vanligtvis gula kontakten för kompositvideo, aka composite, basvideo, FBAS, CVBS etc.

Komponentvideo på konsumentprodukter och även RGBS när det separeras från SCART-kontakten använder sig av RCA-kontakter. Precis som ljudsignaler, koaxialt s/pdif-ljud och så vidare.

Jag kan för lite om PS2 men om det finns möjlighet att undvika kompositvideo och gå på bättre signaltyper likt komponentvideo kommer det blir bättre resultat i alla led, såväl i signalen som alstras, hur den överlever transporten och hur den behandlas i TV:n.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tjenare!

Bytte nyss från en gammal sliten TV till en
Philips 43PUS6523. Såklart så blev det en riktig skillnad.

Aja, dum som jag är så tog jag bara för givet att den inte hade någon RCA/AV input vilket den inte riktigt hade heller men hade någonting kallades CVBS.

Så jag började kolla efter RCA TO HDMI adaptrar och beställde hem en GANA LINK adapter.

Sen nu idag så testade jag stoppa i den gula (bild) kontakten i CVBS och sen röda och vita (ljud) i de rösa och vita hålen som fanns. Jag blev faktiskt rätt förvånad att det fungerade.

MEN... det vart rätt så stor input lag, inget som gör det ospelbart men man lär ju störa sig på det i början.

Så om vi går till själva frågan då så undrar jag helt enkelt om adaptern jag har beställt kommer göra att input lag minskar eller kanske ökar?
Eller kommer den inte göra något annat än att ta upp en extra HDMI port?

Philips 43PUS6523 har Komponent och kompositvide ingångar enligt manualen så varför du ska göra om till hdmi i en separat omvandlare förstår jag inte.
CVBS är en akronym på engelska för kompositvideo.

PS2 har både komposit och komponent -videoutgång så vill du ha bästa bildkvalitet skaffa en komponentvideokabel till den om du inte har det och skippa den externa omvandlaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Philips 43PUS6523 har Komponent och kompositvide ingångar enligt manualen så varför du ska göra om till hdmi i en separat omvandlare förstår jag inte.
CVBS är en akronym på engelska för kompositvideo.

PS2 har både komposit och komponent -videoutgång så vill du ha bästa bildkvalitet skaffa en komponentvideokabel till den om du inte har det och skippa den externa omvandlaren.

Typ en sånhär?
https://cdon.se/hem-tradgard/komponentkabel-till-ps2-ps3-for-...

Skulle den kunna minska inputlag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Typ en sånhär?
https://cdon.se/hem-tradgard/komponentkabel-till-ps2-ps3-for-...

Skulle den kunna minska inputlag?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad för inputlag tvn producerar på just den ingången de analoga ingångarna på moderna tv apparater brukar ju vara sådär , både vad det gäller bild och input lag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob_To_Computers:

Skulle den kunna minska inputlag?

Nej. Lägre input lag får du endast om du byter ut TV:n mot något annat, eller åtminstone aktiverar spelläget. Ofta när det klagas över "lagg" på en TV så är det ofta en kombination av faktorer, så gott som samtliga knutna till inställningarna.

Kabeln kommer däremot att öka bildkvaliteten från den näst sämsta sorten till bästa möjliga bildkvaliteten ut ur en PS2.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nej. Lägre input lag får du endast om du byter ut TV:n mot något annat, eller åtminstone aktiverar spelläget. Ofta när det klagas över "lagg" på en TV så är det ofta en kombination av faktorer, så gott som samtliga knutna till inställningarna.

Kabeln kommer däremot att öka bildkvaliteten från den näst sämsta sorten till bästa möjliga bildkvaliteten ut ur en PS2.

Men olika ingångar i TVn kan väll ge olika mycket inputlag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: Javisst. Olika signaler kan också resultera i olika input lag. Är du ute efter en viss input lag, eller bara så låg som möjligt måste man köpa en TV som är bekräftad för detta. Vilket Philips modeller inte är, utan snarare tvärtom, de är har ofta bekräftade högre latens.

Eller uttryckt på ett annat sätt. Att koppla via komponentadaptar och liknande kan noll och ingen effekt på den latens som finns där i TV:ns bildelektronik. Det kan också förbättra men också försämra. Men det kommer högst troligt inte påverka nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Finns inte ett spelläge på TVn så titta efter ett dator eller data-läge.

Från en amazonrecension av tvn:
> Also it gets laggy if you stream on it from pc, you have to change your picture style to game mode, which also reduces the quality.

Permalänk

Hej,

Fick hem adaptern idag och som många av er sagt så gjorde den det bara värre och spelet började också fucka ur av den. Aja den va helt värdelös men jag vet inte hur men på efter adapter så testade jag med att koppla sladdarna direkt i TVn igen och märkte att set knappt var någon input lag alls. Ingenting man märker iaf, kändes precis som på gamla TVn.

Fungerade även bra med PS1, dock så var det lite mer lag då men det gick fortfarande att spela utan några problem.

Aja, vet inte vad som hände men den fungerar perfekt nu iaf!

Tack för alla svar

EDIT: Har också kollat på det ni snackade om och jag ska beställa en komponent-kabel istället. Visste inte ens om att detta fanns, har använt AV sen jag var liten och fick mitt PS2.

Skickades från m.sweclockers.com