Kan man få lite feedback på denna setup

Permalänk

Kan man få lite feedback på denna setup

https://www.komplett.se/wishlist/shared/8654e05e-b412-4934-9a...
Saknas hårddisk i denna setup samt musen kommer jag köra en Logitech 703. Skönt med trådlöst nu när dom blivit så pass bra.
Ska ha den till ren gaming så tar gärna emot tips då det är bra många år sedan jag byggt en ren speldator.

Är öppen för alla förslag och spelar mest snabba fps spel tex cs, csgo mm

Permalänk
Medlem

För dyrt chassi, ser inte poängen när man kan få ett minst lika bra för hälften.
Grafikkortet är för oprisvärt, för de pengarna får du ett rtx 2060, gtx 1070 eller radeon vega56 som är betydligt bättre.

Går att hitta mer prisvärda delar rekommenderar att du köper från olika butiker, se https://komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Det är något "all over the place".

GPU: För 4000kr får du ett 2060 som bara är bättre och att lägga nära 20k på en setup med ett 590 är något sjukt
Chassi: Du kanske läst på något om det som du gillar men känns jäkligt over the top.
Kylare: En Ryzen 2700x kommer med en ordentlig kylare(det är lite av poängen) och om du tänkt överklocka den så kanske en X modell inte är så värt då den redan är klockad från fabrik.
Ram: Du vill ha minst 3200MHz minnen med Ryzen.
Mobo: Känns over the top om du inte ska gå lös på överklockning eller köra SLI.
PSU: Kör på RMx v2 serien istället.
CPU: En Ryzen 2700x är ganska långt ifrån vad du bör sikta på för en "ren gaming dator", speciellt för spel som CS. Kör på en i5:a istället.

Här är ett exempel på ett vettigt bygge för dig, la in en SSD för bra pris men den räknas inte till det totala priset:

Permalänk
Hedersmedlem

Håller till 100% med @Kvarnis ovan.

Plus:

AMD Ryzen 7 2700X är rätt ovärd att köpa för en ren speldator. Gå antingen ner till en Ryzen 5 2600X (de extra 2 kärnorna ger inget i gaming, och det finns ju SMT) eller upp till en Intel Core i7-9700K (8 kärnor, men utan SMT, och betydligt bättre entrådsprestanda.).

Går du ner till en 2600X så kan du ju lägga mer på ett grafikkort.

i5-9600K skulle jag undvika, endast 6 kärnor utan HT känns inte värt att köpa 2019.

Permalänk
Medlem
Permalänk

csgo behöver intel cpu för där gör den skillnad.
Här kan du se själv: https://www.youtube.com/watch?v=xfaxNaw2p6s

Här har du en korg med ssd också.

Du kan gå ner till ett 2060 gpu om du tycker att det blir för mycket.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Ok ska

Ska kolla in pentium med. Var lite sugen på Ryzen då jag läst mycket bra om AMD.
Dock vet jag inte om jag känner att jag behöver ett 2080 kort då jag tittat på 1080 kort och känner att det räcker mer än väl. Iaf till dom spelen jag tänkt lira mest.
Men en fin setup helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Chassit

Är mer för att jag läst på om det och tycker att det är ett grymt fint chassi.
Körde Lian Li chassin för och gillar kvalité på dessa.
Som sagt jag slängde bara ihop en kompott och har ej byggt en burk på snart 10 år 😂
Så tackar och bugar för att input som kommer. Intressant.

Skrivet av Muumin:

Det är något "all over the place".

GPU: För 4000kr får du ett 2060 som bara är bättre och att lägga nära 20k på en setup med ett 590 är något sjukt
Chassi: Du kanske läst på något om det som du gillar men känns jäkligt over the top.
Kylare: En Ryzen 2700x kommer med en ordentlig kylare(det är lite av poängen) och om du tänkt överklocka den så kanske en X modell inte är så värt då den redan är klockad från fabrik.
Ram: Du vill ha minst 3200MHz minnen med Ryzen.
Mobo: Känns over the top om du inte ska gå lös på överklockning eller köra SLI.
PSU: Kör på RMx v2 serien istället.
CPU: En Ryzen 2700x är ganska långt ifrån vad du bör sikta på för en "ren gaming dator", speciellt för spel som CS. Kör på en i5:a istället.

Här är ett exempel på ett vettigt bygge för dig, la in en SSD för bra pris men den räknas inte till det totala priset:
https://komponentkoll.se/bild/xaqJX.png

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kristeraguilera:

Ska kolla in pentium med. Var lite sugen på Ryzen då jag läst mycket bra om AMD.
Dock vet jag inte om jag känner att jag behöver ett 2080 kort då jag tittat på 1080 kort och känner att det räcker mer än väl. Iaf till dom spelen jag tänkt lira mest.
Men en fin setup helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

1080 begagnat måste du mena då el?
För nytt 1080 går på över 6K och då är 2070 bättre och nyare.
Menar du 1080TI som jag har så kostar det runt 6K begagnat.
https://www.sweclockers.com/test/26479-msi-geforce-rtx-2070-g...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här har du en annorlunda korg med lian li men tyvärr så blir det ett sämre grafikkort pga att du måste lägga pengar på fläktar och lian li måste ha rgb.
Jag har ett och det är fantastiskt fint att titta på.
Dock så är det kanske inte det mest prisvärda men fan vad fint det är med rgb fläktar längst ner på sidan och rgb utblås längst upp.
Jag behövde dock ingen gpu då jag förde över mitt 1080TI till den nya datorn och därför kändes den inte så dyr.
Finns byggen här på forumet med lian li och det är vackert.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Ska kolla in pentium med. Var lite sugen på Ryzen då jag läst mycket bra om AMD.
Dock vet jag inte om jag känner att jag behöver ett 2080 kort då jag tittat på 1080 kort och känner att det räcker mer än väl. Iaf till dom spelen jag tänkt lira mest.
Men en fin setup helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske menade Intel? Pentiumserien tycker jag i alla fall inte alls passar i den här typen av bygge.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Är mer för att jag läst på om det och tycker att det är ett grymt fint chassi.
Körde Lian Li chassin för och gillar kvalité på dessa.
Som sagt jag slängde bara ihop en kompott och har ej byggt en burk på snart 10 år 😂
Så tackar och bugar för att input som kommer. Intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp tänkte det, kör på chassit om du gillar det men är nog ingen gigantisk skillnad på de runt tusenlappen.

Tycker att 1080 låter som en riktigt bra idé, så länge du menar beggat och inte nytt. De kan du få för strax över 3000.
Kanske t.o.m. köra på ett 1070 för strax över 2000 med plan på att sen uppgradera till ett i 20-klassen om du skulle vilja börja spela tyngre spel. 1070 är ju mer än tillräckligt för CS.

Permalänk

Ja precis

Ja menar ett beggat 1080 kort då det räcker för mitt ändamål. Satsar hellre på ett riktigt tungt chassi och byter sedan ut Graf kortet med tiden ändå.
Och det blir Intel istället för AMD.
Har en cirka 23k att lägga max. Så bör kunna få till en riktigt nice gaming maskin för det 👍

Skrivet av Muumin:

Japp tänkte det, kör på chassit om du gillar det men är nog ingen gigantisk skillnad på de runt tusenlappen.

Tycker att 1080 låter som en riktigt bra idé, så länge du menar beggat och inte nytt. De kan du få för strax över 3000.
Kanske t.o.m. köra på ett 1070 för strax över 2000 med plan på att sen uppgradera till ett i 20-klassen om du skulle vilja börja spela tyngre spel. 1070 är ju mer än tillräckligt för CS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Ja menar ett beggat 1080 kort då det räcker för mitt ändamål. Satsar hellre på ett riktigt tungt chassi och byter sedan ut Graf kortet med tiden ändå.
Och det blir Intel istället för AMD.
Har en cirka 23k att lägga max. Så bör kunna få till en riktigt nice gaming maskin för det 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte du kommer behöva lägga så mycket, du behöver alltså inte SSD? Isåfall har du ett riktigt jäkla stabilt paket här som bara fattas ett beggat 1080 sen. Om du sen väljer att uppgradera Grafikkortet till exempelvis 2080 så kommer det passa in perfekt.

Permalänk

Ja menar ett beggat 1080 kort då det räcker för mitt ändamål. Satsar hellre på ett riktigt tungt chassi och byter sedan ut Graf kortet med tiden ändå.
Och det blir Intel istället för AMD.
Har en cirka 23k att lägga max. Så bör kunna få till en riktigt nice gaming maskin för det 👍

Skrivet av Muumin:

Japp tänkte det, kör på chassit om du gillar det men är nog ingen gigantisk skillnad på de runt tusenlappen.

Tycker att 1080 låter som en riktigt bra idé, så länge du menar beggat och inte nytt. De kan du få för strax över 3000.
Kanske t.o.m. köra på ett 1070 för strax över 2000 med plan på att sen uppgradera till ett i 20-klassen om du skulle vilja börja spela tyngre spel. 1070 är ju mer än tillräckligt för CS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdaterad korg.
Nu tog jag chassit du ville ha.
Jag slängde på ett 9900K plus vattenkylning.
Det som fattas är gpu så 3K för begagnat 1080.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Nu så börjar det hända något 👍

Bra att det är wifi på moderkortet då jag vill helst köra trådlöst med. Samt tar gärna emot tips på några bra 1080 graf kort. Inga kort som har skit fläktar och låter som jetplan. Vill försöka ha en tyst dator..
Bara bomba på med förslag 👍👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

MSI ska vara ett tyst kort.
Har för mig att fläktarna går igång vid 60 grader och då hörs dom knappt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.