Permalänk
Medlem

Överklocka skärm, ASUS VG248QE 144 hz

Tjena SweC!

Har precis läst att det är möjligt att överklocka skärmar, detta var helt nytt för mig.

Tror min skärm [ASUS VG248QE] inte stödjer överklockning (finns inget alternativ i skärm-menyn), men såg att man kan använda "custum resolution" för att påverka hz:en. Är det någon som har erfarenhet av detta, eller t.o.m. har samma skärm och har testat?

Tänkte det kunde vara kul att testa, varför inte utnyttja skärmen till sin fullo

Tacksam för input!

//Niklas

Visa signatur

chassi: Corsair Crystal 460X RGB MB: MSI Z270 PC MATE
CPU: i7-7700K Kylning: 212 EVO. GPU: AORUS GeForce GTX 1080ti. Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz LED. PSU: EVGA Supernova GS 650W Samsung 850 EVO 500GB+ 500GB M2+ HDD

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hej!

Tack, det står att varje skärm måste testas för sig med överklockning och att resultaten varierar.
Men rent praktiskt, betyder det att jag går in i Nvidias kontrollpanel och skapar en egen 1920x1080 res fast med högre hz? Hur vet jag vad som är gångbart?

I inlägget stod det "En skärm kanske kan överklockas så att den tar emot en signal som arbetar i 86 Hz eller liknande. Men i själva verket kan panelen endast uppdateras i maximalt 67 Hz".

//Niklas

Visa signatur

chassi: Corsair Crystal 460X RGB MB: MSI Z270 PC MATE
CPU: i7-7700K Kylning: 212 EVO. GPU: AORUS GeForce GTX 1080ti. Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz LED. PSU: EVGA Supernova GS 650W Samsung 850 EVO 500GB+ 500GB M2+ HDD

Permalänk
Medlem

Du testar vad skärmen klarar av här.

https://www.testufo.com/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tedish:

Men rent praktiskt, betyder det att jag går in i Nvidias kontrollpanel och skapar en egen 1920x1080 res fast med högre hz? Hur vet jag vad som är gångbart?

Om det inte fungerar blir skärmen svart och visar felmeddelande eller "no signal". Efter ca 30 sekunder brukar Windows ta en time out och återgå till föregående upplösning. Ibland hänger det sig, så det skadar inte att ha en backup i form av en andra skärm eller en andra anslutning.

Ifall det fungerar kommer Windows visa rutan där du ska bekräfta upplösningen. Då måste man som nästa steg kontrollera frame skipping till exempel med detta: https://www.testufo.com/frameskipping Är man tränad ser man alla sådana problem på direkten eftersom det inte alls flyter normalt längre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack! Skärmen klarade upp till 146 hz utan något märkbart visuellt.
Har dock inte lyckats köra testet ordentligt, lite klurigt att få till med iphone

/Niklas

Visa signatur

chassi: Corsair Crystal 460X RGB MB: MSI Z270 PC MATE
CPU: i7-7700K Kylning: 212 EVO. GPU: AORUS GeForce GTX 1080ti. Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz LED. PSU: EVGA Supernova GS 650W Samsung 850 EVO 500GB+ 500GB M2+ HDD