Permalänk
Medlem

Köpa sommar däck vilka?

Hoj!

Tänkte ta å inhandla 4st nya däck på mekonomen.

Men har noll koll på vilket märke man ska köra på å vad för typ

Däcken som sitter på är 205/55R16 sen står det 91V om det betyder något.

Är dessa däck något att ha?

https://www.mekonomen.se/bil/dack-och-falg/dack/sommardack/bf...

Har en budget på 5000kr så tänkte försöka hitta något runt 1000kr däcket ca

Har en volvo s60 T5 om det har någon betydelse.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Har ingen input om däcken du länkat, men jag har alltid varit nöjd med Goodyear. På min V70 körde jag Efficientgrip performance 16" och mjukare har nog aldrig bilen rullat. Nu på min V60 var jag tvungen att köpa två nya däck då våra Continental var spårkänsliga nåt så fruktansvärt och valet föll även där på Goodyear, men Eagle F1 18".

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har ingen input om däcken du länkat, men jag har alltid varit nöjd med Goodyear. På min V70 körde jag Efficientgrip performance 16" och mjukare har nog aldrig bilen rullat. Nu på min V60 var jag tvungen att köpa två nya däck då våra Continental var spårkänsliga nåt så fruktansvärt och valet föll även där på Goodyear, men Eagle F1 18".

Härligt att höra.

Blev nämligen rekommenderad på mekonomen om Goodyear samt dunlop å nu när du säger det
Så ligger det säkert något i det också att det är bra däck gissar jag på.
får kika lite på det märket.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/205-55r16-91v/somma...

Kör med såna på min Golf -16 och sitter på nästan alla nya golfar idag. Väldigt nöjd med dom

Permalänk
Medlem

efficientgrip performance är väl bang for the buck

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är nog våt egenskaper samt bromssträcka på sommar däck. Men kör man normalt så klarar man sig nog rätt bra på de flesta däck.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köp snygga däck!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Förra året kollade jag runt lite vilka jag skulle köpa till min bil. Läste ett par testar, kollade på klassificeringarna och självklart priset, även om priset låg lite längre ner på prioriteringslistan.

Det slutade med Nokian Hakka Green 2. Bästa klassificeringen plus en bra garanti (däckbyte/bärgning m.m. vid punktering). Visserligen inget som borde behöva användas men det skadar ju inte att den finns.

Jag vet inte vad de kostar hos mekonomen, själv köpte jag från vianor och betalade ganska precis 5.000 kronor för att få det "monterat och klart", vet inte vad det kostar om man bara vill köpa däcken.

Skrivet av Bärrich:

sen står det 91V om det betyder något.

91V berättar vilken vikt och hastighet däcket ska klara av. Just 91V betyder max 615 kg/däck (="91") och max 240 km/h (="V")

https://www.abswheels.se/blog/belastningsindex-dack-tabell/

Permalänk
Medlem

Läste också tester innan jag valde däck men har läst att egenskaperna skiljer beroende på dimensioner så man ska inte förlita sig alltför mycket på tester då de oftast bara testar en dimension. Resultaten verkar också skilja mycket beroende på vilket test man läser, d.v.s. samma däck kan ha fått väldigt olika resultat beroende på testmetodik. Så man ska nog ta dessa tester med en stor nypa salt. Mitt val föll iallafall på Continental Contipremiumcontact 5. Tror inte det spelar så jäkla stor roll så länge man väljer något av de mer välkända däcken.

Motormännen har skrivit mycket bra om sommardäck (från 2018): https://www.motormannen.se/aega-bil/tester/daeck/sommardaecks...
Alternativt årets upplaga som kräver att man uppger sin e-postadress för att få tillgång till den: https://www.motormannen.se/aega-bil/tester/sommardaeck-2019/

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Föredetting

Dunlop brukar ha riktigt välpresterande däck till vettiga priser. Sport Bluresponse är ett par hundra billigare än det mesta från Michelin och Continental: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1635271

Hankook Ventus Prime är ett annat vettigt alternativ.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

kör också goodyear både sommar o vinterdäck samma dimension som dig är väldigt nöjd dock gick sommardäcken på 1350:-/st + omläggning (1000:- för alla 4 om ja inte mins fel) hos lokala gummmiverkstan men väldigt nöjd med dem.

tror det är dessa men osäker.
https://www.mekonomen.se/bil/dack-och-falg/dack/sommardack/go....

satt ett par hankook på bilen när jag köpte den men måste varit riktigt billiga bullrade som ett jetplan på dem...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Då Goodyear däcken inte fanns inne så blev det
4 stycken Michelin Primacy 4 däck.

Monterat å klart för 5000kr samt så fick man en kylväska på köpet.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Håller mig undan continental däck iaf, dom spårar nu så in i bomben dom jag kört på. Men schysst att det löste sig

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Har själv haft Continental på de senaste bilarna, men just nu är det Hankook på.

Permalänk
Medlem

Precis köpt Nokian Hakka blue 2 här och ja dom toppar ju listorna i alla tester.

Har Hakka som vinterdäck och dom presterar underbart så förväntar mig samma prestanda nu på sommaren

Har haft Pirelli däck innan som jag absolut inte kan rekommendera om man vill få ut många mil på däcken, fick reda nu när jag skulle byta att Pirellis däck har en mjukare blandning i gummit för att få bättre grepp men då tappar man livstiden på däcken.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Köp inte billigaste billigaste utan håll dig till okej budgetdäck och uppåt. Jag har flera tusentals mil på Hankook däck, funkar precis lika bra som Michelin osv för den lugna körstilen som jag har. Jag försöker få på så smala däck som möjligt för att kunna sänka bränsleförbrukningen, inte lika känsligt med framvagnsinställningen heller. Beror lite på vad du vill åt. Tänk på att monteringsavgift tillkommer om du köper däck via webben med fri frakt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Håller mig undan continental däck iaf, dom spårar nu så in i bomben dom jag kört på. Men schysst att det löste sig

Framvagnsinställning och ombalansering av däcken kanske löser problemet med att bilen är spårkänslig?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Framvagnsinställning och ombalansering av däcken kanske löser problemet med att bilen är spårkänslig?

Gjorde ovannämnda men var inget som hjälpte, ej original spårbredd för bilen så tänkte att det kunde vara felet men köpte en A6 2016, liktförbannat satt det samma continentaldäck på den som spårade lika mycket. Haha, nu ska dom bytas ut mot en uppsättning Nitto NT555.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Gjorde ovannämnda men var inget som hjälpte, ej original spårbredd för bilen så tänkte att det kunde vara felet men köpte en A6 2016, liktförbannat satt det samma continentaldäck på den som spårade lika mycket. Haha, nu ska dom bytas ut mot en uppsättning Nitto NT555.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade samma problem innan jag lämnade in bilen för en hjulinställning.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Köp snygga däck!

Hoppas du skämtar nu ?

Permalänk
Medlem

Har tyckt min Passat har varit lite spårkänslig, hade några riktigt slitna Continentaldäck och det blev klart skillnad med nya Goodyear Efficient Grip. Har bara hunnit en liten sväng men det kändes helt klart annorlunda. Tyckte dessutom bilen blev tystare och framförallt känner jag att små stötar (skarvar i vägen osv) känns mindre och låter mindre.

Men då har man ju kört dubbdäck ett bra tag så det är ju svårt att minnas exakt hur den kändes ifjol. Helnöjd i alla fall. Michelin brukar vara ett säkert kort också, har upplevt att dom haft bra livslängd på sina däck.

Permalänk
Medlem

Som sommardäck har jag för tillfället Falken Ziex Ecorun, fungerar bra men inte optimalt. Gillar inte hur känsliga de är för vattenplaning och de slits för fort (börjar bli dags att byta efter två säsonger bara).

Som vintersulor kör jag dubbfria Hankook som har vart fantastiska. Dock extremt mjuka, ser ut att vara halvtomma på luft trots 2.5bar.

Lutar i nuläget åt att det blir Hankook även som sommardäck, håller de liknande kvalitet som vintersulorna kommer jag bli supernöjd.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Köp snygga däck!

OK?

Definera snygga däck... såvitt är samtliga däck oavsett märke svarta och runda eller med vita sidor och runda men inte lika vanligt.

så med andra ord finns det 2 varianter av däck oavsett märke vilken av dem syftar du på är den snygga?

personligen föredrar jag prestanda och hållbarhet framför om de har vita sidor eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Köpte ett par Michelin Energy Saver+ till bilen nu när det var dags att byta till sommarsulor och efter att ha kollat på lite däcktester. 3600 inc montering hos en lokal däckkille. Fantastiskt tysta o sköna jämfört med vintersulorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OK?

Definera snygga däck... såvitt är samtliga däck oavsett märke svarta och runda eller med vita sidor och runda men inte lika vanligt.

så med andra ord finns det 2 varianter av däck oavsett märke vilken av dem syftar du på är den snygga?

personligen föredrar jag prestanda och hållbarhet framför om de har vita sidor eller ej.

Kommer bara att tänka på finska rallyföraren Juhas svar till reportern:
https://www.youtube.com/watch?v=eS0sT9P4ZQg

Sommardäck har jag ej prövat själv annat än en full uppsättning från Falken men Continentals icecontact vinterdäck är enastående bra grepp i på samtliga möjliga vinterväglag. Två säsonger har de pallat med ganska hård körstil och har enkelt en säsong till. Falken är lättrullat, responsivt och bättre grepp än andra i samma prisklass.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Framvagnsinställning och ombalansering av däcken kanske löser problemet med att bilen är spårkänslig?

Skrivet av 13ers3rk:

Gjorde ovannämnda men var inget som hjälpte, ej original spårbredd för bilen så tänkte att det kunde vara felet men köpte en A6 2016, liktförbannat satt det samma continentaldäck på den som spårade lika mycket. Haha, nu ska dom bytas ut mot en uppsättning Nitto NT555.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kaine_Uro:

Hade samma problem innan jag lämnade in bilen för en hjulinställning.

Jag hade samma problem med Continental Contisportcontact till den grad att bilen höll på att spåra av vägen när sambon körde. Riktigt illa, ratten bara stack iväg. Gjorde ombalansering av däcken, hjulinställning och framvagnsinställning utan resultat.

Läste att det var fler som hade haft problem så jag chansade och bytte framdäcken till ett par Goodyear, inga problem efter det. Har kört Continetaldäcken i omgångar bak och efter den här sommaren är sista paret slut och då blir det ett par Goodyear där också. Upplevde även min förra V70 som bängligare med Continentaldäcken (även då contisportcontact) än med Goodyear som jag senare bytte till. Klart att andra har andra upplevelser, men för mig är det nog för att inte välja Continental igen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OK?

Definera snygga däck... såvitt är samtliga däck oavsett märke svarta och runda eller med vita sidor och runda men inte lika vanligt.

så med andra ord finns det 2 varianter av däck oavsett märke vilken av dem syftar du på är den snygga?

personligen föredrar jag prestanda och hållbarhet framför om de har vita sidor eller ej.

Det går inte definiera vad som är snyggt! Det är upp till betraktaren!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Som sommardäck har jag för tillfället Falken Ziex Ecorun, fungerar bra men inte optimalt. Gillar inte hur känsliga de är för vattenplaning och de slits för fort (börjar bli dags att byta efter två säsonger bara).

Som vintersulor kör jag dubbfria Hankook som har vart fantastiska. Dock extremt mjuka, ser ut att vara halvtomma på luft trots 2.5bar.

Lutar i nuläget åt att det blir Hankook även som sommardäck, håller de liknande kvalitet som vintersulorna kommer jag bli supernöjd.

Hur många mil har du kört på dina Falken? Köpte precis lika till min bil. Har läst recensioner och fått en uppfattning att dom ska ha bra livslängd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det går inte definiera vad som är snyggt! Det är upp till betraktaren!

Du inser att det är däcken som diskuteras här och inte fälgarna eller ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Du inser att det är däcken som diskuteras här och inte fälgarna eller ?

Tro't eller ej men det finns de som har åsikter om däckens estetiska utformning också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net