Billigare vikbara telefoner på ingång

Permalänk
Melding Plague

Billigare vikbara telefoner på ingång

Inom kort släpps de första vikbara telefonerna – med skyhöga prislappar. Nu rapporteras att allt fler paneltillverkare är på gång med vikbara skärmar till slutet av året, vilket borgar för lägre priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inom kort släpps de första vikbara telefonerna – med skyhöga prislappar.

Får ju ryck av den där meningen. Vikbara telefoner är ju knappast en nyhet. Vikbara skärmar/smartphones däremot.

Permalänk
Medlem

Såg tråden innan jag läste artikeln och trodde det var en till throwback-artikel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle gissa på att det blir stort framöver. Mobilen används till allt nowdays så nog kan det vara användbart med mer skärm.
Inte minst om det här också kan minska antalet spruckna skärmar. Känns som ett reellt problem fortfarande och här är en möjlig lösning (kanske iaf).

Vad jag däremot inte är lika säker på är huruvida folk är beredda att betala extra för vikbarheten. Och utlåtande på hur bra grejerna håller över tid behövs nog innan det här blir relevant för merparten.
Men ja, enligt nyheten lär det väl hända grejer på den fronten också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Får ju ryck av den där meningen. Vikbara telefoner är ju knappast en nyhet. Vikbara skärmar/smartphones däremot.

Vad med "Komplett vikbar telefon ca" 😜

Tror jag står över första generationen av dessa mobiler med vikbara skärmar, eventuellt generation 2 också. Tycker inte att tekniken känns mogen nog för att byta ut "platt telefonen"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När skärmen viks på två håll så man får en vettig platta blir det köp. Som att vända telefonen landscape, perfect för film etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ska väl aldrig säga aldrig.
Men känns omständigt att ta upp en mobil och hålla på å vika upp den.

Jag tycker min iphone 8 har mer eller mindre optimal storlek. Behöver iallafall inte en dubbel så stor skärm.

Men visst. Krav och behov kan ju ändras. Men redan nu kollar jag mkt youtube etc med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag säger som mina polare sa när jag i början av år 2000 skaffade en smartphone. Det finns ingen vanlig människa som har behov av att kunna surfa, ta foton, läsa email på telefonen, smartphones är bara en fluga precis som internet..

Exakt samma sak gäller idag nästan 20år senare, då kring behovet att ha en vikbar telefon med sig. Folk kommer prata om det precis som de pratade om internet, men folk tröttnar fort.

Nå bra att det kommer billigare. Det är en alldeles för liten skara som vill betala över 20 000kr för en skör mobil som de ska ha med sig dagligen i ur och skur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Man ska väl aldrig säga aldrig.
Men känns omständigt att ta upp en mobil och hålla på å vika upp den.

Jag tycker min iphone 8 har mer eller mindre optimal storlek. Behöver iallafall inte en dubbel så stor skärm.

Men visst. Krav och behov kan ju ändras. Men redan nu kollar jag mkt youtube etc med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl konceptstadium på grejerna fortfarande men det finns alternativ där man inte behöver vika upp telefonen för användning också

Exempelvis xiaomis vikbara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är väl konceptstadium på grejerna fortfarande men det finns alternativ där man inte behöver vika upp telefonen för användning också

Exempelvis xiaomis vikbara.

https://www.youtube.com/watch?v=xuLxLKhRPlw

Ja jo. Förr eller senare lär det väl bli en sån här.

Men verkar finnas många problem längs vägen som iaf inte jag är sugen att leva eller betala för. Det där konceptet ser istället väldigt skört ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot min första foldable, men väntar till generation 3 eller 4. Kommer bli stort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men känns omständigt att ta upp en mobil och hålla på å vika upp den.

Om gamla vikbara telefoner är något att gå på är det bara så tills man har haft en. Tänk dig att inte behöva ha skärmskydd till exempel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Om gamla vikbara telefoner är något att gå på är det bara så tills man har haft en. Tänk dig att inte behöva ha skärmskydd till exempel.

Pfft. Skärmskydd. Det kör jag utan redan nu.
Skärmen är så hård att jag inte får problem med repor.

kan väl tillägas att jag däremot kör en plastfilm på baksidan av min oneplus 6 för den ytbehandlingen är tokkänslig för repor (jädra klass materialval där)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om gamla vikbara telefoner är något att gå på är det bara så tills man har haft en. Tänk dig att inte behöva ha skärmskydd till exempel.

Jag gillade att man endast behövde fippla upp den för att svara på ett samtal bland annat, kunde man göra utan problem med en hand oftast samtidigt som man körde bil. Slippa hitta någon liten rund grön knapp och behöva titta på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag gillade att man endast behövde fippla upp den för att svara på ett samtal bland annat, kunde man göra utan problem med en hand oftast samtidigt som man körde bil. Slippa hitta någon liten rund grön knapp och behöva titta på mobilen.

Fast det får du ju ändå inte göra nu

Permalänk
Medlem

Största problemet verkar ju vara att det blir ett steg bakåt medan man använder telefonen ouppvikt. Alla modeller vi sett hittills blir ju tjockare, klumpigare och troligtvis obekvämare i handen på grund av den större skärmen. Batteritiderna lär ju inte gilla det heller...

I sig är vikbarheten trevlig, men är det värt nackdelarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man ska väl aldrig säga aldrig.
Men känns omständigt att ta upp en mobil och hålla på å vika upp den.

Skrivet av Djhg2000:

Om gamla vikbara telefoner är något att gå på är det bara så tills man har haft en. Tänk dig att inte behöva ha skärmskydd till exempel.

Jag personligen vet inte om jag är målgruppen för detta, men jag kan intyga att jag älskade de gamla vikbara lurarna. Man behövde aldrig knapplås... och du kunde få en telefon som inte var stor som ett hus, och ändå när du vek upp den räckte den mellan öra och mun...

Har iaf en släkting som gärna vill se dessa lurar. Hon "tvingades" anpassa sig och köpa en vanlig smartphone nu förra året och även om hon anpassar sig så höll hon verkligen kvar i sin gamla vikbara lur in i det sista, pga den var mycket smidigare.

Jag ser dock en hel del komplikationer med dessa nya telefoner, där användningssättet inte är samma som förr. Betyder inte att där inte finns en marknad dock... bara kanske inte en YT tittande, stor surfande/spelande och "gör allt på mobilen" personer. De vill ha telefonen, SMS, kanske mail, bank-ID och enkla funktioner. Här kan det utan tvekan finnas en marknad om du kan få ner storleken på mobilens yttre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Får ju ryck av den där meningen. Vikbara telefoner är ju knappast en nyhet. Vikbara skärmar/smartphones däremot.

Vänta bara till Apple kommer in i leken.

De kommer uppfinna vikbara telefonerna 2ggr om!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Ge mig en galaxy mega 6.3 fast med mindre skärmkanter (större skärm) och 1920x1080 upplösning o modern hårdvara så är jag nöjd.

Böjd skärm lär floppa

Permalänk
Medlem

Jag är absolut intresserad av de vikbara telefonerna, gör en hel del via telefonen varje dag och jag blir inte yngre direkt... Allt från att kolla på filmer till att läsa tidningar, böcker och artiklar.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ge mig en galaxy mega 6.3 fast med mindre skärmkanter (större skärm) och 1920x1080 upplösning o modern hårdvara så är jag nöjd.

Böjd skärm lär floppa

Mobilen du beskriver låter ju som vilken mobil som helst idag.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tror detta kan bli stort. Om man ser på konceptvideos så är väl tanken att man kan använda den som en "vanlig" telefon när den är ihopvikt, och sen viker man upp när man behöver mer yta. inte att den ska vara uppvikt hela tiden.

Tycker att trenden med tunnare telefoner ändå gått för långt, tycker inte det är någon fördel om en telefon är 6,6mm istället för 7,2. Bättre att göra dem lite tjockare med mer skärm och/eller batteri.

Hållbarheten är naturligtvis ett stort frågetecken, men förhoppningsvis blir den bra. Gissar dock att ett skärmbyte kommer vara riktigt dyrt, är ju redan så man nästan hellre köper än ny telefon än byter skärm på sin S9.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Absolut intressant om man har skärmen invikt så den skyddas. Xiaomis version med skärm även på baksidan är helt kasst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

en sådan lösning i form av Galaxy Fold, vilken kort därefter fick sällskap av mer förfinade Huawei Mate X.

Den här meningen har jag svårt för. Mate X ser bättre ut men samsung fold har en betydligt mycket mer genomtänkt design.
1. Stora skärmen viks inåt vilket håller den skyddad på Fold. På Mate X är den utanpå vilket gör den sårbar mot tapp och microrepor.
2. Eftersom stora skärmen på fold är i sitt utsträckta läge när den kommer fram så finns ingen risk för att en bubbla i mitten uppstår. Den kommer bara fram när skärmen är vikt. På Mate X är skärmen däremot ej i sitt utsträckta läge när den används vilket orsakaren bubbla, något som syntes när den presenterades.

Mate X ser häftigare ut men har en helt värdelös design ur ett användar- och konsumentperspektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Fast det får du ju ändå inte göra nu

Fungera ju i andra situationer också. Kopplar det faktiskt inte endast till bilkörning. Man kände ju sig bitvis cool när man kollade någon i ögonen och sa: jag måste ta det här, samtidigt som man flippade upp telefonen mot örat med en hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om gamla vikbara telefoner är något att gå på är det bara så tills man har haft en. Tänk dig att inte behöva ha skärmskydd till exempel.

Har för mig att alla modeller och prototyper jag sett viks åt "fel" håll så att du får skärmen utåt. Så du behöver ett flexibelt skärmskydd som klarar av att följa med böjningen.

Väcker inget ha begär för mig idag men någon gång i framtiden kanske.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Blir nog en trevlig uppgradering om några år. Känner dock inte att jag behöver hoppa på detta tåget tidigt.

Om det finns bra modeller i ~6500:- klassen om 2-3 år när det är dags att byta ut min 6T kan det absolut bli aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vänta bara till Apple kommer in i leken.

De kommer uppfinna vikbara telefonerna 2ggr om!

Dom har ju redan gjort en vikbar " Bend it like Beckham " 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det kommer garanterat bli hur stort som helst med vikbara skärmar. Jag längtar till den dagen Xiaomi släpper en för under 5000 kr. Om någon gör det lär det vara Xiaomi.

Permalänk
Medlem

Lika stort habegär som 3D-glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro