Sony bekräftar hårdvara för Playstation 5 – baseras på AMD Zen 2 och Navi

Permalänk
Melding Plague

Sony bekräftar hårdvara för Playstation 5 – baseras på AMD Zen 2 och Navi

Sonys systemarkitekt Mark Cerny bekräftar en rad specifikationer för Playstation 5 i ny intervju, däribland en systemkrets baserad på AMD:s arkitekturer Zen 2 och Navi samt stöd för ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Hårdvarumässigt ser det ju riktigt lovande ut för PS5

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som en entusiasts önskelista blir sann på i princip alla punkter!

stavningsfummel
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Hoppas AMD gör bra vinst på dessa custom APU:er

Tror faktiskt att Microsoft kommer gå överbord med sin nya konsoll hårdvara, de vill absolut inte halka efter Sony denna gången.

Har en känsla av att de INTE inriktar sig på att tjäna pengar på själva hårdvaran utan att de ser sin vinst i framtiden komma från spel och kringliggande prenumerations tjänster och då måste man ha ett massivt antal användare.

De verkar ha en plan att försöka dominera alla aspekter av spelmarknaden, bara ta en titt på deras storsattsningar den senaste tiden med uppköp av flera spelutvecklare och sattsning på framtida teknik som streamingtjänst för spel samt nysattsning på PC spelmarknaden.

Spelmarknaden kommer att förändra sig mer de nästkommande 10 åren än vad den har gjort de senaste 30 åren.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa PS4 men då väntar jag.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jorå såatteh. Ser riktigt bra ut det där... men smakar det så kostar det.
Blir nog norr om 5k det där.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kul att äntligen få det bekräftat att Zen 2 sitter under huven på PS5, ett välbehövligt prestandakliv upp från Jaguar! Nu återstår det att se vad Microsoft har att kontra med under E3.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, ser ut att bli en dyr konsol dock.
Men hellre det än tidigare budget varianter.
Kan ju räkna med att Microsoft kommer att ha något liknande i kommande Xbox också🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Det lär ju bli köp som det ser ut nu, speciellt med tanke på att PSVR stöds rakt av, vilket jag räknade med. Ser ut att bli en riktigt trevlig uppgradering.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

När släpper AMD sina egna APU processorer, baserade på Zen 2 och Navi för PC-konsumentmarknaden? Blir det under Computex tro?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 0verseer:

Jorå såatteh. Ser riktigt bra ut det där... men smakar det så kostar det.
Blir nog norr om 5k det där.

Mjo... Svenska kronan, höjd kemikalieskatt m.m lär ju dessutom göra sitt för att trycka upp kostnaden just i Sverige utöver MSRP. Men det ser ju ändå ut att kunna bli mycket konsol för pengarna med de här egenskaperna!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Jorå såatteh. Ser riktigt bra ut det där... men smakar det så kostar det.
Blir nog norr om 5k det där.

Det är det definitivt värt skulle jag säga. Du fick ju inte en dator med samma prestanda som PS4 när den släpptes för SAMMA pris. Konsolen var ju billigare vid inköp.

Skrivet av Uzanar:

Mjo... Svenska kronan, höjd kemikalieskatt m.m lär ju dessutom göra sitt för att trycka upp kostnaden just i Sverige utöver MSRP. Men det ser ju ändå ut att kunna bli mycket konsol för pengarna med de här egenskaperna!

Blir det så köper jag nog en ifrån Danmark eller annat EU land.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av 0verseer:

Jorå såatteh. Ser riktigt bra ut det där... men smakar det så kostar det.
Blir nog norr om 5k det där.

Ja, lär säkert kosta som ett mellanklass grafikkort från Nvidia

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Rätt lustigt ändå att vi får vänta tills 2020 (kanske q4 2019 om nya krysslådan kommer) tills dess att vi faktiskt får en konsol utan en trött mekanisk hårddisk. Minns vilket revolutionerande upplevelse det var att spela GTA V på min PS3:a när jag installerade en SSD i den. Det var 2013...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Med tanke på vad utvecklare lyckats göra med PS4-generationens hårdvara, med ganska klena (ok väldigt klena) Jaguar-kärnor, en nu lastgammal grafikkrets och mekaniska hårddiskar är jag jädra pepp på vad Santa Monica Studios kan göra med ett nästa God of War, vad Guerilla kan göra med ett Horizon: Zero Dawn 2 och vad ett nytt DOOM/Wolfenstein/etc kan åstadkomma. Kittlande potential!

Edit: upphottade versioner av Death Stranding och The Last of Us 2 vid lansering är väl mer eller mindre att anta.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är det definitivt värt skulle jag säga. Du fick ju inte en dator med samma prestanda som PS4 när den släpptes för SAMMA pris. Konsolen var ju billigare vid inköp.

Blir det så köper jag nog en ifrån Danmark eller annat EU land.

Jodå det fick man.

Ett gammalt GTX480 och i5 750 spöade väl PS4 när den kom ut för typ samma pris, tänk på datorn gör man så mycket mer än att spela, samt gratis online.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är det definitivt värt skulle jag säga. Du fick ju inte en dator med samma prestanda som PS4 när den släpptes för SAMMA pris. Konsolen var ju billigare vid inköp.

Blir det så köper jag nog en ifrån Danmark eller annat EU land.

Tyvärr gör den svaga SEK att köpa utomlands gör det +-0 typ.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja, lär säkert kosta som ett mellanklass grafikkort från Nvidia

Ja för AMD har så jävla mycket bättre priser på grafikkort eller?

RX 590 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5016472
GTX 1660 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5072774

Vega 64 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714606
RTX 2060 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5022136

Väldigt intressant när det kommer till SSDn! Känns lite otippat, jag skulle faktiskt tippat på en hybridlösning om de nu vill ha 1TB lagring. Nån hund begravd måste det vara, billiga moduler på något specialgränssnitt, eller någon form av cache? Knappast att det kommer sitta något som är bättre än en high end nvme SSD rakt av som han får det att låta som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jodå det fick man.

Ett gammalt GTX480 och i5 750 spöade väl PS4 när den kom ut för typ samma pris, tänk på datorn gör man så mycket mer än att spela, samt gratis online.

Fick du CPU, Mobo, RAM, GPU, chassi, (fläktar?) samt HDD för samma pris som PS4an?
Det tvivlar jag på, men idag så är ju 5000kr samma som ett mellankort på den gröna sidan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Att den ska ha stöd för ray tracing säger egentligen ingenting, stöd för ray tracing betyder bara att det går att utföra ray tracing-beräkningar. Jag kan skriva program på min gamla miniräknare för ray tracing om jag så vill, och spel har använt ray tracing i olika syften sedan urminnes tider.

Det vore med andra ord nästan omöjligt för PS5 att inte ha stöd för ray tracing, eftersom det skulle innebära att de backat ~20 år på GPU-fronten. Det intressanta är om den kommer ha särskild hårdvara för att accelerera ray tracing-beräkningar likt NVIDIAs senaste generation GPUer, men det sägs ingenting om det i artikeln. Det kan mycket väl hända att den har det, men det kan också hända att de bara nämnde ray tracing eftersom det är en teknik som är "inne" just nu.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@perost: det är ganska osannolikt att de uttalar sig officiellt om att den stöder ray tracing om det bara handlar om att den kan köra sådan kod knackigt. Sannolikt har den specialdesignade Navi-kretsen någon form av hemlig sås (likt grafikdelen i PS4 hade) som ger den extra kapacitet för ray tracing.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick du CPU, Mobo, RAM, GPU, chassi, (fläktar?) samt HDD för samma pris som PS4an?
Det tvivlar jag på, men idag så är ju 5000kr samma som ett mellankort på den gröna sidan.

Glöm inte windows och handkontroll på det... Den här diskussionen har vi haft nu i åratal, jämför man äpplen med äpplen så kommer man inte i närheten. Sen kan man ju tycka att en begagnad dator, eller en ny för den delen kan ge mer valuta för pengarna, det är dock en helt annan femma (men det är oftast i den diskussionen man hamnar, för du får inte mycket komplett dator för 3000kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Glöm inte windows och handkontroll på det... Den här diskussionen har vi haft nu i åratal, jämför man äpplen med äpplen så kommer man inte i närheten. Sen kan tycka att en begagnad dator, eller en ny för den delen kan ge mer valuta för pengarna är dock en helt annan femma.

Absolut, det stämmer helt. Det är olika användningsområden och olika målgrupper och prissätts därefter. Vi får se vad det hamnar på och göra det bästa av situationen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick du CPU, Mobo, RAM, GPU, chassi, (fläktar?) samt HDD för samma pris som PS4an?
Det tvivlar jag på, men idag så är ju 5000kr samma som ett mellankort på den gröna sidan.

Begagnat.

Bästa med PC är ju att man behöver inte alltid uppgradera hela systemet, 90% av fallet behövs bara en ny GPU.

Mellankort idag klarar av 4k och 60FPS med lite nedskärningar i grafiken, men håller med..grafikkort är dyrt idag efter miningärret och brist på konkurrens.

Ps4 har väl GPU liknande HD7750 eller vad det var, och dess CPU var sämre än en FX41XX i prestanda, inte så svårt att slå, även 2013 var det ''meh'' men helt acceptabelt vid 720P@20-30FPS Medium-spelande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kul att se.
Själv har jag inte köpt en konsol på länge, mycket för enda spelen som är intressant är vissa exklusiva singleplayer. Betala så sjukt mycket för några timmars singleplayer är meh (+ inköp utav konsoll så blir det dyra singleplayer spel )

Hoppas istället på mer och mer titlar på PC som tidigare varit exklusiva

Permalänk
Medlem

Med tanke på hårdvaran så känns det som att priset blir 8-10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kul att se.
Själv har jag inte köpt en konsol på länge, mycket för enda spelen som är intressant är vissa exklusiva singleplayer. Betala så sjukt mycket för några timmars singleplayer är meh (+ inköp utav konsoll så blir det dyra singleplayer spel )

Hoppas istället på mer och mer titlar på PC som tidigare varit exklusiva

Spela klart spelet, sälj det sen på Tradera för 80% av nypriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@perost: det är ganska osannolikt att de uttalar sig officiellt om att den stöder ray tracing om det bara handlar om att den kan köra sådan kod knackigt. Sannolikt har den specialdesignade Navi-kretsen någon form av hemlig sås (likt grafikdelen i PS4 hade) som ger den extra kapacitet för ray tracing.

Nja, så osannolikt tycker jag inte det är, allt möjligt har ju fått "stöd" för ray tracing den senaste tiden. Och det är ju t.ex. möjligt att köra BF5 med ray tracing på ett 1080 Ti med ~60fps. D.v.s. det är inte alls säkert att PS5 faktiskt har någon ray tracing-accelerering, utan bara att Sony tycker att GPUn är snabb nog för att de ska kunna rida på ray tracing-vågen ändå. Vi får helt enkelt vänta och se.

Fast själv hoppas jag iofs. på att PS5:an faktiskt har ray tracing-accelerering, eftersom det skulle innebära att AMD kanske kan hänga på NVIDIA på den fronten inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag tycker bara att det är fånigt att hävda att något har stöd för ray tracing, eftersom det är lite som att säga att den är turingkomplett.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Okej, där släppte jag alla tankar på att uppgradera till en Playstation 4 Pro. Ser fram emot att köpa en Playstation 5 med bakåtkompatibilitet istället.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ps4 har väl GPU liknande HD7750 eller vad det var, och dess CPU var sämre än en FX41XX i prestanda, inte så svårt att slå, även 2013 var det ''meh'' men helt acceptabelt vid 720P@20-30FPS Medium-spelande.

Den låg strax över HD7850.

Vad 720p@20-30 fps medium har med saken att göra får dock sägas vara oklart.