Värderingsfråga gällande hårddiskar

Permalänk

Värderingsfråga gällande hårddiskar

Har två hårddiskar som inte används längre, tänkte höra om det finns något värde i dem.

Toshiba MQ02ABD100H 1TB
WD Scorpio Blue WD3200BEVT 320GB

Permalänk
Medlem

Inte mycket - stök med förpackning, frakt och porto samt kanske en missnöjd köpare som vill ha pengarna tillbaka gör det tveksamt om det är värt besväret.

Köp en diskdocka och använd dom som 3'-backup för data som du tycker är viktigt och absolut inte får förloras... och sedan låta dessa ligga i en hylla/skåp - i de flesta fall kan HD lagra data under mycket lång tid - typ över 10 år, dock bör man kolla det typ var 5 år och helst skriva om datat igen (dvs. flytta ut filerna till en annan disk - ta bort partition, skapa en ny partition och en ny filsystem (som NTFS) och sedan lägg tillbaka filerna igen - en sådan process gör att alla sektorer som behövs för att läsa ut filerna senare är nyomskrivna och fräscha sektorer.

En annan variant är att göra en diskimage av disken och sedan skriva tillbaka diskimage på disken - då är samtliga sektorer omskrivna i disken. - det är nämligen så att SATA inte rättar sektorer som är halvtveksamma men ändå läsbara vid en genomläsning, typ vid 5-årstestet - därför måste man tvinga fram en skrivning av sektorerna så att det blir verifierat ordentligt med tillräckligt hög kvalitetskrav eller tvinga disken att används reservsektorer om det inte går.

Permalänk
Medlem

En ny 8TB disk kostar ca 1600kr.
1600/8=200 teoretiskt maximum.
Någon kanske skulle bjuda ca 100kr?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Jag har köpt mycket 2,5" och 3,5" hdd på Tradera så jag vet väl hyfsat väl vad slutpriserna brukar hamna på.

För det första ställer jag ett krav på en skärmdump från Crystal Disk Info som bevisar att hdd är fri från sektorfel samt info om hur många driftstimmar den haft samt hur många uppstarter den haft. Köper sällan diskar som snurrat mer än 20K timmar... helst under 10K timmar.

Själv föredrar jag Western Digital Black Serie men även Green Serie och Blue Serie är även de intressanta om de har låga driftstimmar. Seagate är även de ok men jag brukar undvika andra märken.

Toshiba MQ02ABD100H 1TB är väl en 2,5" Solid State Hybrid (SSHD) disk. Har du tur kan du få lite drygt 300 kronor, möjligtvis uppåt 400 kronor för den förutsatt att den inte snurrat mer än 10K timmar och är felfri (fri från sektorfel). 500 kronor om du har en otrolig tur!??

WD Scorpio Blue WD3200BEVT 320GB är en mycket bra 2,5" disk men tyvärr har "smådiskar" dvs diskar med lite lagringsutrymme ett lågt pris idag. Ett pris mellan 50 - 100 kronor är ett troligt pris för den förutsatt att den inte snurrat mer än 10K timmar och är felfri (fri från sektorfel).

Visa signatur