Sony bekräftar hårdvara för Playstation 5 – baseras på AMD Zen 2 och Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Med tanke på hårdvaran så känns det som att priset blir 8-10k.

Kommer inte bli en spänn över $499.

Permalänk
Medlem

Om de klämmer in en schysst 4K blu-ray spelare så blir det nog ett köp!

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Skulle tro att den kostar lika mycket som i andra EU-länder. I dagsläget kostar en Playstation 4 under MSRP (+moms) i Sverige och inte mer än i andra EU-länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Om de klämmer in en schysst 4K blu-ray spelare så blir det nog ett köp!

Ja det suktar jag efter men pallar inte köpa en UHD bluray

Permalänk
Medlem

Nu vill jag att DF's Richard ska fladdra med händerna när han ska förklara om PS5an.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Den här konsolen lär vara helt digital om dom förlitar sig på inga laddningstider, en skiva är inte så snabb direkt

Edit: Tydligen ska den ha en skiva för att den är ju trots allt bakåtkompatibelt

Permalänk
Medlem
Citat:

En specialutformad del av komponenterna det inte talats mycket om är systemets kapacitet för ljud, något Cerny lyfter fram som ett stort steg framåt. Systemets ljudkrets ska kunna generera 3D-ljud som enligt Cerny "omdefinierar vad ljud kan göra för spelupplevelsen". Ljudet ska få surround-effekt även om ingen surround-kapabel hårdvara är ansluten, exempelvis via TV-högtalare.

Vågar man kanske hoppas på Dolby Atmos?

Skrivet av loevet:

Med tanke på vad utvecklare lyckats göra med PS4-generationens hårdvara, med ganska klena (ok väldigt klena) Jaguar-kärnor, en nu lastgammal grafikkrets och mekaniska hårddiskar är jag jädra pepp på vad Santa Monica Studios kan göra med ett nästa God of War, vad Guerilla kan göra med ett Horizon: Zero Dawn 2 och vad ett nytt DOOM/Wolfenstein/etc kan åstadkomma. Kittlande potential!

Edit: upphottade versioner av Death Stranding och The Last of Us 2 vid lansering är väl mer eller mindre att anta.

Själv ser jag fram mot vad Polyphony Digital och Quantic Dream kan pressa ur PS5.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Den låg strax över HD7850.

Vad 720p@20-30 fps medium har med saken att göra får dock sägas vara oklart.

Det innebär att dessa krav ej är så svåra att ''slå'' i pris/prestanda.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker det var förväntat innehåll. Inget revolutionerande.

Möjligtvis Raytracing och hur tungt det kommer bli.
4k och minst 60 fps är givet.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det innebär att dessa krav ej är så svåra att ''slå'' i pris/prestanda.

Digital foundry har börjat med ”matchande” PC-inställningar i deras PC-djupdykningar, i de flesta fall krävs det förvånande mycket. Till stor del pga av att vi inte får prestandaräddanande funktioner som dynamisk upplösning osv på PC. Ett 1060 lyckas t ex ofta inte hänga med Xbox one x, ett kort som kostade 3500kr ett bra tag. Det man dock kan göra är att offra bild för 60fps, vilket absolut kan vara dealbreakee för många!

Jag kan faktiskt säga (lite sorgset) att de jag spelat på mitt ps4 senaste två åren (god of War, rdr2, marvels Spider-Man, uncharted 4) vart mer imponerande än något på min speldator med ett 1070. Ska dock spela Metro snart på PCn, så då får mitt grafikkort iaf nått att jobba med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kotz:

Tycker det var förväntat innehåll. Inget revolutionerande.

Möjligtvis Raytracing och hur tungt det kommer bli.
4k och minst 60 fps är givet.

Verkligen, inga direkta överraskningar. Går också konstatera att processorkärnorna blir ofantligt mycket snabbare än Jaguar utan att ens känna till konkreta detaljer om klockfrekvens och kärnor ("det blir åtta"). Däremot är jag ordentligt nyfiken på Navi och inte minst hur potent grafikdelen blir. Själv tror jag på Radeon RX Vega 56/64-nivå, känns rimligt på något sätt utan att vara en orealistisk önskning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut när man kollar hårdvaruspecifikationen. Dock lär man väl bli besviken när man sedan kollar på vilka spel som lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det innebär att dessa krav ej är så svåra att ''slå'' i pris/prestanda.

Ja men var kommer de kraven ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir nog en PS5 istället för ny dator. Blir väl ca 5k mot 15k för ny vettig dator. Spelar redan nu mer på PS4 trotts att datorn är bättre. Om den sedan skalar upp PS4 spel till 4k är det givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Gulligt med SSD, men ingen lust att byta ner från 1TB än..
Är spontan spelare så plats med några få spel är inte på tal om,orka vänta med nerladdning av nästa spel .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Och sub 30 fps-förbannelsen fortsätter 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sKRUVARN: Kanske kommer olika versioner: 256Gb SSD+1TB HDD, 512Gb SSD+ 2TB HDD och 1TB SSD+3TB HDD eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Gulligt med SSD, men ingen lust att byta ner från 1TB än..
Är spontan spelare så plats med några få spel är inte på tal om,orka vänta med nerladdning av nästa spel .

Skickades från m.sweclockers.com

Byta ner från 1TB? Hur tänker du nu?

I artikeln så nämner de specifikt att spel börjar ta väldigt mycket plats, och nämner RDR2 som exempel (99GB).

SONY är mycket väl medvetna om detta, och jag tvivlar på att SSD:n kommer vara mindre än 1 TB. Tippar på två modeller, 1TB och 2TB, huruvida det räcker ett tag eller inte får vi se.

När vi laddar ner på vår PS4 Pro här hemma så pendlar hastigheten mellan 80 och 100 MB/s, så spel laddas ned rätt snabbt, men det var värre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Gulligt med SSD, men ingen lust att byta ner från 1TB än..
Är spontan spelare så plats med några få spel är inte på tal om,orka vänta med nerladdning av nästa spel .

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske blir nån ssd+hdd lösning. Sen så börjar ssd blir billigare och billigare. När ps5 kommer ut typ 2020 så tror jag 1tb ssd inte är så dyrt längre. Men vem vet....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick du CPU, Mobo, RAM, GPU, chassi, (fläktar?) samt HDD för samma pris som PS4an?
Det tvivlar jag på, men idag så är ju 5000kr samma som ett mellankort på den gröna sidan.

Idag är det nog inte svårt att få tag i det för samma pris

Permalänk
Medlem

Jag måste säga, när jag såg denna lista tänkte jag "Jahapp". Om man hängt med läckorna så var större delen av sakerna här redan sagda (och resterande kunde man lista ut). Det känns ändå kul att få det bekräftat.

Förra året visade de upp ett demo i Gran Turismo som hade path tracing. De sa aldrig hårdvaran så alla antog "Det är Turing". Nu verkar det som det kanske var en PS5 prototyp som de körde på.

En månad tidigare hade EA SEED sagt att det skulle släppas en bunt ray tracing titlar till en ny konsol (när de snackade om DXR). Att Microsoft skapar ett API för ray tracing och går upp på scen med Lisa Su under CES för att inte implementera ray tracing i någon av deras konsoler är någonting som skulle förvåna mig.

David Wang sa att han inte trodde ray tracing skulle slå igenom förrän den stora massan hade tillgång till att köra det. Och jag har en känsla av att det är det som AMD försöker uppnå. Jag ser fram emot att se utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Rätt lustigt ändå att vi får vänta tills 2020 (kanske q4 2019 om nya krysslådan kommer) tills dess att vi faktiskt får en konsol utan en trött mekanisk hårddisk. Minns vilket revolutionerande upplevelse det var att spela GTA V på min PS3:a när jag installerade en SSD i den. Det var 2013...

Samtidigt verkar ju spelen vara optimerade vad gäller hur data läses in. De som bytt den mekaniska disken i PS4 mot en ssd har sett ganska blygsamma förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Idag är det nog inte svårt att få tag i det för samma pris

Haha nä, men menade ju 2013 såklart.
Tänk PS5 vid launch (X pris) vs PC med dåvarande generation. Aja, offtopic.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

"Wow, hoppas nu att nästa generation från Microsoft får sämre prestanda än PS5, så att vi alla PS boys kan skriva på forum och skrika ur oss hur mycket mer kraft vi har i våran dundermaskin, som vi gjorde med PS4 vs One, och sedan när Microsoft släpper något mer kraftfullt som med X vs Pro, då säger vi att det inte är prestandan som räknas, utan hur roliga exklusiva spel vi har"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av korvOlle:

"Wow, hoppas nu att nästa generation från Microsoft får sämre prestanda än PS5, så att vi alla PS boys kan skriva på forum och skrika ur oss hur mycket mer kraft vi har i våran dundermaskin, som vi gjorde med PS4 vs One, och sedan när Microsoft släpper något mer kraftfullt som med X vs Pro, då säger vi att det inte är prestandan som räknas, utan hur roliga exklusiva spel vi har"

Fanboys som anpassar sina oftast bristfälliga narrativ efter nya förutsättningar och folk i ett annat självvalt läger som klagar på det beteendet!? Har väl aldrig hänt vare sig här på SweClockers eller någon annanstans!

På ett personligt plan har jag alltid föredragit Playstation på grund av spelutbudet, sedan Playstation (1) har det helt enkelt släppts fler spel som tilltalar mig. Om vi talar Playstation mot Xbox då, både Nintendo och underbara PC-plattformen spelar i egna ligor. Prestanda och polygoner är inte ens sekundärt i en spelkonsol för egen del. Däremot tycker jag att det är sjukt intressant, men det är ingenting som är avgörande när jag lättar på lädret.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Kan bara instämma med Cobben ovan. Jag har alltid föredragit Nintendos och Sonys konsoler, helt enkelt för att den sortens spel som släpps på plattformarna tilltalar min smak i spel. Alla fantastiska JRPG:s som släppts på Playstation-plattformarna under åren, God of War-serien, The Last of Us, Uncharted-serien, Horizon: Zero Dawn, Marvel's Spider-Man, Until Dawn, Shadow of the Colossus, Journey, och många många fler fullkomligt älskar jag. Om konsolen de kördes på var klenare än konkurrerande konsoler skulle inte röra mig i ryggen alls. Och Nintendo är Nintendo, de spelar enligt helt egna spelregler

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fan va jag längtar tills nästa generation konsol nu. Tycker ju att spelen nu ofta ser grymma ut på min Xbox One X, tänk då nästa generation
Sen får vi se om det blir Sony eller MS, har alltid föredragit Xbox, hur gui är samt handkontroll

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Ge oss 60fps@1080p! Betydligt viktigare än exempelvis 30fps@4K eller 8K imo.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kommer inte bli en spänn över $499.

Bara den inte blir bakåtkompatibel med PS3:s.... release pris på $599 USD.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut. Blir spännande år framöver

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt