Köpråd - Bygge för 25-30k (Gaming och musikproduktion)

Permalänk
Medlem

Köpråd - Bygge för 25-30k (Gaming och musikproduktion)

Tjenare alla!

Det var säkert 10 år sedan jag byggde en dator sist så jag är egentligen helt out of the loop kring vettiga komponenter och sådär. Jag har givetvis gjort lite research nu när jag valt ut dessa delar. Feedback är välkommet!

Tanken med denna dator är att den ska vara maxad med high end-delar men ändå inte gå över 30k. Så delarna jag valt är utifrån diverse guider och topplistor på nätet, jag kan själv inte så mycket om dem dock. Den kommer fungera som både gamingdator och dator för musikproduktion. Spelmässigt kör jag mest FPS, men jag vill även kunna maxa grafiken i singleplayer-spel för att få ut det mesta av spelet. Den är möjligtvis lite overkill men jag vill att den ska hålla upp under ganska många år framöver!

Delar jag är osäker på/har frågor om är 1. PSU, 2. CPU, 3. RAM, 4. SSD-diskarna och 5. GPU

1. Kan egentligen inget om PSU:n, det viktigaste för mig är säkerheten liksom. Någon som har erfarenhet av detta märket?
2. Är det värt att köra en i9-9900k vs i7-9700k?
3. Enligt Inets datorbyggare så kan jag inte köra mer än 2666Mhz med det valda moderkortet? Är det viktigt med hög Mhz?
4. Jag har 2 SSD-diskar där ena ska vara dedikerad till spel och den andra till aktiva musikprojekt. Tanken med 2 SSD-diskar är dels säkerhet (bättre att en av två går sönder jämfört med den enda) och dels att det är viktigt med bra överföringshastighet när man använder diverse instrumentsamples osv i realtid.
5. Är det bättre att köra RTX 2080 och spara pengar eller ska jag slänga på det billigaste RTX 2080 Ti? Är pengaskillnaden värd prestandaökningen liksom?

All feedback utöver mina frågor är givetvis välkomna!

Permalänk
Medlem

Det kommer komma in mer specifika reservationer kring vissa delar, men grovt uttryckt är det ett kraftigt och hyfsat stabilt bygge. Jag gräver lite djupare:

  • På moderkortet behöver man bara justera en inställning i BIOS så kommer minnet köras i högre frekvens. Standardinställning är 2666mhz. Välj stickor som kör 3200mhz.

  • Gällande processorhastighet är jag lite avig. Du kommer nog få blandade åsikter här, med reservation för att i9-9900k kan vara overkill.

  • Det RTX 2080 du valt är prismässigt helt ute och cyklar. Då kan du lika gärna skjuta till en mindre peng och få ett 2080ti. Här snackar vi tusentals kronor över vad jag anser vara ett skäligt pris. Om budgeten är 25-30k har du spelrum.

Permalänk

Som ovan skriver ram hastighet ändras i bios.
9900K ska du ha för att den har fler trådar och hyperthreading och mer framtidssäker då det kan komma och kommer nog att göra i framtiden spel som behöver flera trådar.
Seasonic corsair är båda väldigt bra psu.
SSD eftersom du ska använda datorn till spel så behövs inte m.2 för du kommer inte att märka någon skillnad, men jag tog med en snabb för OS och program och en mindre snabb för att ha spelen på.

https://www.youtube.com/watch?v=OjWUGsQNSvE&t=36s

Moderkort för 9900K om du ska överklocka nu el i framtiden ska vara ett aorus länk längst till höger best choices for 9900K.
https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här har du andra prisvärda ssd.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFFroV:

Tjenare alla!

Det var säkert 10 år sedan jag byggde en dator sist så jag är egentligen helt out of the loop kring vettiga komponenter och sådär. Jag har givetvis gjort lite research nu när jag valt ut dessa delar. Feedback är välkommet!

Tanken med denna dator är att den ska vara maxad med high end-delar men ändå inte gå över 30k. Så delarna jag valt är utifrån diverse guider och topplistor på nätet, jag kan själv inte så mycket om dem dock. Den kommer fungera som både gamingdator och dator för musikproduktion. Spelmässigt kör jag mest FPS, men jag vill även kunna maxa grafiken i singleplayer-spel för att få ut det mesta av spelet. Den är möjligtvis lite overkill men jag vill att den ska hålla upp under ganska många år framöver!

Delar jag är osäker på/har frågor om är 1. PSU, 2. CPU, 3. RAM, 4. SSD-diskarna och 5. GPU

1. Kan egentligen inget om PSU:n, det viktigaste för mig är säkerheten liksom. Någon som har erfarenhet av detta märket?
2. Är det värt att köra en i9-9900k vs i7-9700k?
3. Enligt Inets datorbyggare så kan jag inte köra mer än 2666Mhz med det valda moderkortet? Är det viktigt med hög Mhz?
4. Jag har 2 SSD-diskar där ena ska vara dedikerad till spel och den andra till aktiva musikprojekt. Tanken med 2 SSD-diskar är dels säkerhet (bättre att en av två går sönder jämfört med den enda) och dels att det är viktigt med bra överföringshastighet när man använder diverse instrumentsamples osv i realtid.
5. Är det bättre att köra RTX 2080 och spara pengar eller ska jag slänga på det billigaste RTX 2080 Ti? Är pengaskillnaden värd prestandaökningen liksom?

All feedback utöver mina frågor är givetvis välkomna!

https://komponentkoll.se/bild/ltIMu.png

1. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1540464-seasonic-focus...
2. Jag tycker nog det. De flesta program för musikproduktion använder alla tillgängliga trådar. Båda är bra för spel.
3. För spel finns det lite att vinna att gå över standardhastigheten 2666Mhz. För musikproduktion skulle jag alltid prioriterat mängd framför överklockade hastigheter.
4. Jag skulle nog ha valt vanliga 2.5" SSDer (iställer för M.2) för att kanske gå upp till 1TB, i alla fall på ena disken (den som inte är systemdisk).
6. Det är väl individuellt vad man prioriterar, men du nämner säkerhet som en viktig faktor och jag tror att 2080TI har haft osedvanligt mycket problematiska kort. Minnen som har varit dåliga t ex, och i går läste jag om ett som började brinna här på Sweclockers. Men problemen kanske var barndomssjukdomar som försvunnit, det vet säkert andra bättre.

Förresten ska du nog berätta vilken skärm (upplösning+Hz) som du vill/ska spela på. Det är ganska stor skillnad på att trycka ut 60 bilder/s i 1080 jämfört med 144bilder/s i 4k,

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

1. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1540464-seasonic-focus...
2. Jag tycker nog det. De flesta program för musikproduktion använder alla tillgängliga trådar. Båda är bra för spel.
3. För spel finns det lite att vinna att gå över standardhastigheten 2666Mhz. För musikproduktion skulle jag alltid prioriterat mängd framför överklockade hastigheter.
4. Jag skulle nog ha valt vanliga 2.5" SSDer (iställer för M.2) för att kanske gå upp till 1TB, i alla fall på ena disken (den som inte är systemdisk).
6. Det är väl individuellt vad man prioriterar, men du nämner säkerhet som en viktig faktor och jag tror att 2080TI har haft osedvanligt mycket problematiska kort. Minnen som har varit dåliga t ex, och i går läste jag om ett som började brinna här på Sweclockers. Men problemen kanske var barndomssjukdomar som försvunnit, det vet säkert andra bättre.

Förresten ska du nog berätta vilken skärm (upplösning+Hz) som du vill/ska spela på. Det är ganska stor skillnad på att trycka ut 60 bilder/s i 1080 jämfört med 144bilder/s i 4k,

Tack så mycket för tips! Ska kika mer på detta med SSD:erna.

Och absolut! Med nuvarande skärm kör jag 1080p 144hz, men jag vill definitivt ha möjligheten att kunna köra 4k i 144hz+ om jag köper en ny skärm framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

[li]Det RTX 2080 du valt är prismässigt helt ute och cyklar. Då kan du lika gärna skjuta till en mindre peng och få ett 2080ti. Här snackar vi tusentals kronor över vad jag anser vara ett skäligt pris. Om budgeten är 25-30k har du spelrum.[/li]
[/ul]

Ah! Kortet var nedsatt en tusing när jag byggde det men är tillbaka nu. Hur kan jag tänka kring skillnaden mellan 2080ti korten? För min del är det skönt att slippa ett för högljutt kort. I nuvarande burk har jag 2 st R9 290x som låter högre än vår dammsugare

Permalänk
Medlem

@BiFFroV:

Personligen är den viktigaste aspekten att kortet är semi-passivt, alltså att fläktarna inte börjar spinna förrän den kommer under belastning. Sen brukar skillnaderna mellan olika kort i samma prisgrupp vara rätt marginella. Utöver det tycker jag man antingen ska satsa på MSI eller EVGA då deras produktgarantier är starkast på lång sikt.

Permalänk

Gigabyte-moderkortet som länkades antar jag är bra om du vill ha thunderbolt-överföring för musikproduktionen, då Gigabyte har en expansion man kan köpa till deras moderkort som möjliggör sån koppling(?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Gigabyte-moderkortet som länkades antar jag är bra om du vill ha thunderbolt-överföring för musikproduktionen, då Gigabyte har en expansion man kan köpa till deras moderkort som möjliggör sån koppling(?)

Skickades från m.sweclockers.com

I nuläget kör jag inget thunderbolt, men om det finns möjlighet att expandera moderkortet med det är det ett +

Permalänk
Medlem

Uppdaterad version.

Här kommer en uppdaterad version! I nuläget är jag väldigt osäker på om jag ska köra 2080 eller 2080ti. Argument för och emot? Visst låter 4k i mer än 60hz coolt, men i praktiken känns det långt borta och jag kommer behöva en ny (superdyr) skärm.

Håller fortfarande fast vid luftkylningen. Har bara läst positivt om den kylaren!

Tack för alla grymma tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BiFFroV:

I nuläget kör jag inget thunderbolt, men om det finns möjlighet att expandera moderkortet med det är det ett +

Har inte exakt koll på hur det funkar och har svårt att söka på sånt med mobil. Nästa moderkort för min del så tänkte jag iaf passa på att se till att den möjligheten finns/inte är helt körd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Biffrov, har du pysslat med 1440p någonting? Skillnaden mellan 1080p och 1440p är annars dramatisk. Kanske inte lika dramatisk som att byta från HDD till SSD, eller från 19-tums skärm 4:3, till 24-tum 16:9. Det kan kanske vara något att överväga som ett mellanting under kommande år?

Permalänk
Medlem

@Yonie Inte testat det än faktiskt! Men vill definitivt göra.

Du tänker RTX 2080 dvs? Jag hade ju gärna sparat lite pengar att lägga på en ny skärm framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du skulle baka in en duglig skärm med 1440p så kommer nog prisskillnaden mellan ett bra 2080ti och ett 2080 jämna ut det en del. Jag tror absolut steget upp kommer vara dramatiskt för dig.