Sony bekräftar hårdvara för Playstation 5 – baseras på AMD Zen 2 och Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Microsoft halka efter? På vilket sätt?
One X är ju många gånger bättre än Pro t.ex. med native 4K.

tror nog han menar vid första release. Ps4 var ju bättre än Xbox One Gen1.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

undra hur stora nästa generations konsoller blir. både xbox och ps4 har ju krympt nu sen när de kom

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PierreB:

Hade tänkt köpa PS4 men då väntar jag.

Samma här... Har gått länge och tänkt att jag ska köpa PS4 för att få spela några av de exklusiva spelen jag längtat efter, men nu känns det ju väldigt dumt att inte vänta på PS5 med bakåtkompatibilitet istället

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Coolt! Tänk om man kunnat roota och köra Windows på en sådan.

Linux i bästa fall, men ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Hade tänkt köpa PS4 men då väntar jag.

Att vissa tänker såhär inser förstås även Sony.

Det säger mig att PS5 släpps inom ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gamla PS-logon överst... Gör om det liggande S:et till en kantig "5" och sedan är Playstation5-logon klar.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Det är inget "antingen-eller"-case. Bara för att du slutar rendera ut tunga 4k-texturer så kan du inte automatiskt dra på 60fps.

För att nå 60fps i t.ex god of war eller rdr2 (om nu dessa ens spelas i 4k?) så hade de behövt dra ner på för mycket detaljer, eller andra CPU-tunga saker...

Jag menade 30fps 4k eller över 60fps 1080. Och vaddå inget antingen eller case? Vi har valt detalj och upplösning på Pc i över 20 år nu.

Vad har 4k med cpu att göra?

Argumentera inte emot bara för att.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

PS4 pro är baserad på Jaguar för CPU och Polaris for GPU. Ena billigt gammalt skit och den andra relativt modern men trots det långt från top-of-the-line. Billiga att tillverka.

PS5 är baserad på Zen 2 för CPU, Navi för GPU. Båda på 7nm och toppmoderna. Dyrare att tillverka. Lägg till på det en SSD som förmodligen måste vara rätt stor, minst 1TB om det ska vara någon vits när spel tar 50++GB styck (Men kommer säkert versioner med 500GB eller t.om. 250GB.).

Ska de gå med vinst eller +- noll är nog runt 6k+ ingen omöjlighet tycker ju jag baserat på detta. Iofs har de kanske en jävla marginal på PS4 Pro förstås. Vilket gör att sälja PS5 +- noll kanske går för 4k. De köper ju inte deras hårdvara till samma priser vi får göra om vi köpt dem löst direkt. De kan ju sälja dem till förlust också förstås.

Återstår att se, men jag tror de kan ta ut mer i pris för denna och ser 6k+ som rimligt faktiskt med tanke på hårdvaran. Ligger i tiden nu dessutom. När PS3 kom för 7k eller vad det var så var det ju katastrof. Men nu? Många där ute är helt ok med mobiler för 6-20k och TV för 5-50k äger ju allt fler....så att konsolerna blir lite dyrare igen är ju ingen omöjlighet som jag ser det. Blir nog inte samma ramaskri om det sker liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte heller omöjligt att de direkt från början lanserar olika versioner, där en billigare har mindre lagring och ingen Blu-Ray. Där kunde man ju gott kapa närmare 75 dollar i tillverkningskostnader.

Sen så lär den nog säljas på förlust i början för att få till ekosystemet. Jag skulle inte vara förvånad om förlusten blir ca 100 dollar per maskin under första året eller så.

Men så ska vi också komma ihåg att Zen2 och Navi inte kommer att vara så nytt längre när PS5 lanseras till julhandeln 2020. Då är det redan 1,5 år sedan dessa lanserats, och vi pratar antagligen om nedkapade versioner av förra generationens arkitektur på pc-sidan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Rätt lustigt ändå att vi får vänta tills 2020 (kanske q4 2019 om nya krysslådan kommer) tills dess att vi faktiskt får en konsol utan en trött mekanisk hårddisk. Minns vilket revolutionerande upplevelse det var att spela GTA V på min PS3:a när jag installerade en SSD i den. Det var 2013...

Switch har inte mekanisk lagring och varit ute i 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CGI: Haha, tänkte inte på den, hade mina kreativa färdigheter varit i närheten av tillräckliga hade jag svarvat ihop en illustration och creddat dig

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Switch har inte mekanisk lagring och varit ute i 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Technically correct, the best kind of correct! Dock är ju SD-kort inte direkt några fartmonster när de används som hårddisk.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Peter Rubin, Wired-journalisten som intervjuade Mark Cerny och skrev artikeln om Playstation 5, har på sin Twitter gått ut med att han ställde frågor om enhetens pris, och fick följande svar:

Mark Cerny: "I believe that we will be able to release it at an SRP [suggested retail price] that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set."

"In light of it's advanced feature set" antyder att den kommer bli dyrare än vad Playstation 4 var när den släpptes, och kanske även PS4 Pro, men att det ska vara "appealing to gamers" kan också antyda att den inte blir riktigt lika dyr som många spekulerar i baserat på funktionerna den ska ha.

https://twitter.com/provenself/status/1118212881760174080?s=2...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

PS4 pro är baserad på Jaguar för CPU och Polaris for GPU. Ena billigt gammalt skit och den andra relativt modern men trots det långt från top-of-the-line. Billiga att tillverka.

PS5 är baserad på Zen 2 för CPU, Navi för GPU. Båda på 7nm och toppmoderna. Dyrare att tillverka. Lägg till på det en SSD som förmodligen måste vara rätt stor, minst 1TB om det ska vara någon vits när spel tar 50++GB styck (Men kommer säkert versioner med 500GB eller t.om. 250GB.).

Ska de gå med vinst eller +- noll är nog runt 6k+ ingen omöjlighet tycker ju jag baserat på detta. Iofs har de kanske en jävla marginal på PS4 Pro förstås. Vilket gör att sälja PS5 +- noll kanske går för 4k. De köper ju inte deras hårdvara till samma priser vi får göra om vi köpt dem löst direkt. De kan ju sälja dem till förlust också förstås.

Återstår att se, men jag tror de kan ta ut mer i pris för denna och ser 6k+ som rimligt faktiskt med tanke på hårdvaran. Ligger i tiden nu dessutom. När PS3 kom för 7k eller vad det var så var det ju katastrof. Men nu? Många där ute är helt ok med mobiler för 6-20k och TV för 5-50k äger ju allt fler....så att konsolerna blir lite dyrare igen är ju ingen omöjlighet som jag ser det. Blir nog inte samma ramaskri om det sker liksom.

Poängen var att skatt på kemikalier i viss elektronik som det heter inte driver upp priserna.

För att det ska motsvara 7999 kr i Sverige behöver du komma upp till 760 USD i staterna. Det kommer inte hända. Lanseringspriset för PS4 Pro var 400 USD precis som lanseringspriset på original Playstation 4 var flera år tidigare. 400 USD motsvarar drygt 4300 kr i dagsläget. Inlägget jag svarade på var något driv om kemikalieskatten, inte försäljningspriset som sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Poängen var att skatt på kemikalier i viss elektronik som det heter inte driver upp priserna.

För att det ska motsvara 7999 kr i Sverige behöver du komma upp till 760 USD i staterna. Det kommer inte hända. Lanseringspriset för PS4 Pro var 400 USD precis som lanseringspriset på original Playstation 4 var flera år tidigare. 400 USD motsvarar drygt 4300 kr i dagsläget. Inlägget jag svarade på var något driv om kemikalieskatten, inte försäljningspriset som sådant.

Du får lägga på moms också, olika beroende på stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att det ska motsvara 7999 kr i Sverige behöver du komma upp till 760 USD i staterna. Det kommer inte hända.

PS3 kostade 600 dollar vid launch 2006. Justerat för inflation landar det där i krokarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Du får lägga på moms också, olika beroende på stat.

Irrelevant när man jämför med svenska priser och det är ingen sales tax i Oregon, New Hampshire, Montana och Delaware plus vissa städer i Alaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

PS3 kostade 600 dollar vid launch 2006. Justerat för inflation landar det där i krokarna.

Visst folk menar dock att det ska kosta typ 400 USD i USA och 7999 kr i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag menade 30fps 4k eller över 60fps 1080. Och vaddå inget antingen eller case? Vi har valt detalj och upplösning på Pc i över 20 år nu.

Vad har 4k med cpu att göra?

Argumentera inte emot bara för att.

Bara för att man kan köra i 30 FPS i 4k innebär det inte att man kan köra i 60 FPS om man sänker till 1080p. Upplösningen är helt GPU-bunden. För att öka till 60 FPS måste även CPU-prestandan räcka till.

Det extrema exemplet för PC-användare är om du har RTX 2080 och Phenom II X4. Du kan fläska på med 4k och allt på högsta grafiken, men processorn kommer göra att du alltid blir begränsad till kring 30 FPS i moderna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

undra hur stora nästa generations konsoller blir. både xbox och ps4 har ju krympt nu sen när de kom

Inte omöjligt att det kommer en version utan blu-ray I ungefär samma storlek som en Intel Nuc.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, den kanske kan konkurerra med xbox hårdvaru mässigt den här generationen äntligen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Gamla PS-logon överst... Gör om det liggande S:et till en kantig "5" och sedan är Playstation5-logon klar.

Sony namn-trollade lite i och med det tema de släppte i julas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

PS3 kostade 600 dollar vid launch 2006. Justerat för inflation landar det där i krokarna.

Och Sony har väl vid ett flertal tillfällen erkänt att prissättningen var ett stort misstag.

t ex
https://gadgets.ndtv.com/games/news/ps3-launch-price-was-a-mi...
https://gamerant.com/sony-president-yoshida-ps3-price-reveal-...

Skull tippa på att det blir max ett riktpris på 499USD, hur det nu kommer översättas som svenskt butikspris låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Inte omöjligt att det kommer en version utan blu-ray I ungefär samma storlek som en Intel Nuc.

Skulle bli otroligt imponerad om man lyckades kyla den hårdvaran i det formatet. Det lär inte hända på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibiliteten med PS4 var ett måste för mig så är glad över det. Blir nog att sälja Pro och byta upp mig ganska snabbt då. Men snälla, snälla Sony, fixa vettig kylning den här gången. Skulle gladeligen betala tusenlapp extra för en tyst variant.

Det är helt galet hur de kan designa en avancerad maskin med senaste tekniken, för att sen använda skräpdelar så man får välja mellan fläkt som låter som en dammsugare eller coil whine som låter som en trasig fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Bakåtkompatibiliteten med PS4 var ett måste för mig så är glad över det. Blir nog att sälja Pro och byta upp mig ganska snabbt då. Men snälla, snälla Sony, fixa vettig kylning den här gången. Skulle gladeligen betala tusenlapp extra för en tyst variant.

Det är helt galet hur de kan designa en avancerad maskin med senaste tekniken, för att sen använda skräpdelar så man får välja mellan fläkt som låter som en dammsugare eller coil whine som låter som en trasig fläkt.

Har du rengjort din PS4? Det verkar vara många som tycker att det blir stor skillnad, det blir ju inte bra men bättre kanske.
För min del så får dom gärna ta bort skivläsaren och ge bättre plats för ett kylelement=)
Det tråkiga är ju att ifall dom plockar bort så att man inte kan köpa skivor så skulle nog priserna på spel gå upp, eftersom att dom inte har butiker som behöver konkurrera om mjukvaruförsäljningen.

Jag kommer nog sälja min PS4 Pro efter semestern och sen börja spara till PS5, har redan bokat en från Webhallen
Hoppas att PS4-spelen som skalar upp till 4k går att spela direkt i 4K istället med 60fps, det skulle vara väldigt nice bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har du rengjort din PS4? Det verkar vara många som tycker att det blir stor skillnad, det blir ju inte bra men bättre kanske.

Det är dålig/billig konstruktion. På de äldre modellerna av PS4 Pro låter fläkten väldigt högt. På de nyare är fläkten tyst och istället får man ett väldigt högt elektriskt skramlande/coil whine som låter som en fläkt eller optisk läsare som wobblar, eller som när man stoppar in något, typ en pappersbit, i en snurrande fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Med tanke på hårdvaran så känns det som att priset blir 8-10k.

Håller med, med tanke på att 2080Ti kostar 15 lax så blir jag inte förvånad med en prislapp runt 8-9k efter alla kemikalieskatter mm, I alla fall i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Håller med, med tanke på att 2080Ti kostar 15 lax så blir jag inte förvånad med en prislapp runt 8-9k efter alla kemikalieskatter mm, I alla fall i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Och när ps4 släpptes kostade ett titan z 25000kr, men hur relevant är det? För att komma upp i de summorna bör konsolen komma med ett riktpris på minst 699usd, det är väldigt tveksamt med tanke på hur mycket problem de hade med ps3s prissättning. Släpper de en konsol för 799usd äter jag upp min hatt. Jag tippar på runt 6000kr i svenska butiker (499usd + moms + nya kemikalieskatten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Och när ps4 släpptes kostade ett titan z 25000kr, men hur relevant är det? För att komma upp i de summorna bör konsolen komma med ett riktpris på minst 699usd, det är väldigt tveksamt med tanke på hur mycket problem de hade med ps3s prissättning. Släpper de en konsol för 799usd äter jag upp min hatt. Jag tippar på runt 6000kr i svenska butiker (499usd + moms + nya kemikalieskatten)

Spot on.

Att utifrån 2080Ti estimera PS5:ans pris är en tankeresa värd namnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Visst folk menar dock att det ska kosta typ 400 USD i USA och 7999 kr i Sverige....

Det är det väl ingen som säger? Klart det inte är så.

Skickades från m.sweclockers.com