Microsoft lanserar Xbox One S All-Digital Edition – utan optisk läsare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Xbox One S All-Digital Edition – utan optisk läsare

Samtidigt som Sony ger de första detaljerna om nästa generations Playstation avtäcker Microsoft en mer prispressad variant av Xbox One S utan Blu-ray-läsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inga nyheter om ryktet Game Pass Ultimate som skulle passa bra med denna enhet?

Jag är helt för en enhet fri från optisk läsare då jag typ enbart köper mina spel digitalt.
Men det blir ju lite dumt att inte kunna köpa eller sälja begagnade spel.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Förbereder nog inför E3 då de annonserar nästa XBox med en modell redan från början utan läsare. Kanske en med läsare också men en utan känns trolig.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvar enormt gällande detta. Dels gamla argumentet "servrarna kommer läggas ned" men också för att köpa en licens att få spela ett spel vs att faktiskt köpa och äga ett spel känns som en rätt stor sakfråga. Mervärdet i det senare tar jag vilken dag som helst.. så länge vi fortfarande har valmöjligheten.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag har det lite svårt att se potensialet för denna. Om man stirrar sig blind på priset så visst, men att äga en konsol utan optisk läsare blir ju helt fel enligt mig.

50% av min användning är just med optiska läsare. Nu sjunker ju denna siffra hela tiden då vi fick Netflix och spel som man kan ladda ner.

Det är ju bara trevligt i sig att kunna ploppa i en blueray film i konsollen utan att behöva köpa en dedikerad blueray spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Xbox One SAD förkortat 🤦‍♂️

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Köp två spel begagnade ist för nya så har du sparat in mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Om de hade velat ta marknadsandelar skulle de sålt den för 99 dollar och tjäna in pengarna på att folk köper spelen Digitalt och betalar för gold och game pass. Denna lär inte göra någon skillnad alls gällande marknadsandelar jämfört med ps4. Ryktena sa 199 dollar vilket jag redan tyckte var för dyrt. 50 dollar mindre bara för en konsol där en väldigt viktig funktion saknas som kommer kosta betydligt mer i längden för att du inte kan köpa billiga spel på skiva är inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om de hade velat ta marknadsandelar skulle de sålt den för 99 dollar och tjäna in pengarna på att folk köper spelen Digitalt och betalar för gold och game pass. Denna lär inte göra någon skillnad alls gällande marknadsandelar jämfört med ps4. Ryktena sa 199 dollar vilket jag redan tyckte var för dyrt. 50 dollar mindre bara för en konsol där en väldigt viktig funktion saknas som kommer kosta betydligt mer i längden för att du inte kan köpa billiga spel på skiva är inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt. Det skulle behöva vara en stor skillnad från den med optisk läsare för att den skulle vara intressant för många. Många köper ju Xbox one S just för Bluray läsaren. Det var därför jag valde den i alla fall. Denna blir helt ointressant.

Speciellt eftersom man ofta hittar den för under 2000 kr i många butiker.

Kanske skulle varit bättre att satsa på Xbox one X utan optisk läsare och 1000 kr billigare eller liknande i så fall. Då kanske den skulle vara populärare.

Permalänk
Medlem

Hmm när släpps en PC utan optisk läsare då?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bakåtsträvar enormt gällande detta. Dels gamla argumentet "servrarna kommer läggas ned" men också för att köpa en licens att få spela ett spel vs att faktiskt köpa och äga ett spel känns som en rätt stor sakfråga. Mervärdet i det senare tar jag vilken dag som helst.. så länge vi fortfarande har valmöjligheten.

Kvittar väl typ numera? Eftersom spelen på konsol också ofta kommer med en patch dag ett...Borde inte detta innebära att koden på skivan innehåller inte nödvändigtvis ett spel som fungerar när möjligheten att ladda ner denna patch försvinner i framtiden?

Möjlighet att sälja vidare finns ju fortfarande förstås intakt för tillfället om man sysslat med sånt. Men just det där med servrarna och fysisk media betyder ju mindre och mindre tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Köp två spel begagnade ist för nya så har du sparat in mellanskillnaden.

Exakt min tanke. Den här produkten tar bort det bästa med konsol, möjligheten till beggade/lånade spel.

Är ju tillverkarnas våta dröm att låsa in folk i deras egna överprissatta digitala butiker.

Ta t ex read dead 2 har ett listpris på horribla 749:-, nu ”generöst” rabatterat till 562:-.
429:- om man traskar in på Elgiganten, vilket sen går att låna ut / kränga vidare.

Permalänk
Medlem

Va? Är det bara Forza Horizon 3 som följer med? Inte 4an? Weird..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min tanke. Den här produkten tar bort det bästa med konsol, möjligheten till beggade/lånade spel.

Är ju tillverkarnas våta dröm att låsa in folk i deras egna överprissatta digitala butiker.

Ta t ex read dead 2 har ett listpris på horribla 749:-, nu ”generöst” rabatterat till 562:-.
429:- om man traskar in på Elgiganten, vilket sen går att låna ut / kränga vidare.

Köper jag ett spel begagnat, spelar igenom det och säljer det igen efter några veckor kostar det mig nära plus/minus 0. Man får väl vara glad så länge det går.

(Jag spelar bara single-player-spel på konsoll, multiplayer blir på PC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min tanke. Den här produkten tar bort det bästa med konsol, möjligheten till beggade/lånade spel.

Är ju tillverkarnas våta dröm att låsa in folk i deras egna överprissatta digitala butiker.

Ta t ex read dead 2 har ett listpris på horribla 749:-, nu ”generöst” rabatterat till 562:-.
429:- om man traskar in på Elgiganten, vilket sen går att låna ut / kränga vidare.

Men hur är det med konsoll nu mera, låses inte spelen på ditt konto på konsollen eller så? Var många år sedan jag ägde en modern konsoll så har liten koll.

Permalänk
Medlem

Den med läsare finns för under 2k just nu med Forza horizon bundlat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bakåtsträvar enormt gällande detta. Dels gamla argumentet "servrarna kommer läggas ned" men också för att köpa en licens att få spela ett spel vs att faktiskt köpa och äga ett spel känns som en rätt stor sakfråga. Mervärdet i det senare tar jag vilken dag som helst.. så länge vi fortfarande har valmöjligheten.

Man kan också tänka miljövänligt om man vill.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Hmm när släpps en PC utan optisk läsare då?

Jag väntar fortfarande på PC2..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Alla verkar ha missat att Nintendo i år stänger ner sin Wii shop, vilket innebär att man inte kommer kunna ladda hem spel man tidigare har köpt digitalt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Alla verkar ha missat att Nintendo i år stänger ner sin Wii shop, vilket innebär att man inte kommer kunna ladda hem spel man tidigare har köpt digitalt.

Nintendo har en historik av att göra detta ja.

Microsoft har ju istället anammat att släppa gamla Xbox original-spel nu så tror de tänker hålla liv i det hela lite längre.

Men ja alla elektroniska tjänster riskerar att döda åtkomst till "lånad spelsamling".

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Man kan också tänka miljövänligt om man vill.

Vad är då miljövänligast, återvunnen plast och aluminium på en fast liten skiva som inte smutsar ner ute i vår miljö, eller en stor serverhall som ska stå på 24/7 och matas med kolkraft alternativt kärnkraft. För att vederbörande eventuellt ska installera spelet 1 gång eller 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Har inte haft någon CD-spelare i min dator på flera år och är väldigt nöjd.

Till er som gnäller på att ni inte kan kränga skiten ni köper på tradera försök med att sluta sponsra skitspel så blir det bäst för oss alla som spelar.

Hemskt hur miljöpropagandan alltid letar sig in nu för tiden med

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har inte haft någon CD-spelare i min dator på flera år och är väldigt nöjd.

Visst men det finns en viktig skillnad. På PC finns det oftast många sätt och butiker att köpa spel digitalt ifrån, och därmed priskonkurrens. På konsol har du bara EN monopolbutik där priserna ofta är betydligt högre än på de prispressade fysiska skivorna. Det tar inte så många dyra digitala köp innan en konsol med skivspelare blir billigare i längden.

Edit: Jag föredrar att köpa digitalt och slippa meck med skivor, men det senaste spelet jag köpte på PS4 kostade 549 kr digitalt vs 279 kr på skiva. Då fick det bli skiva faktiskt.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mrpijey:

Men hur är det med konsoll nu mera, låses inte spelen på ditt konto på konsollen eller så? Var många år sedan jag ägde en modern konsoll så har liten koll.

Skivan i sig används som en licens. Mao om du har skivan i konsolen kan du spela spelet, är den inte i så går det inte. Således går det alldeles utmärkt att köpa ett begagnat spel och använda det på samma sätt som om det vore nytt. Enda undantaget är om medföljande koder för DLC och dylikt är förbrukade. De blir då låsta till kontot som de är aktiverade på.

Jag kör både fysiskt och digitalt på min Ps4 Pro. PSN Store är väldigt smidigt och vid vissa reor är det helt enkelt så pass lockande att köpa ett spel som man kan tanka ner direkt till konsolen att man inte riktigt bryr sig om fördelarna med fysiskt vid just köptillfället. Har varit spelsamlare i väldigt många år och förespråkare av fysiska utgåvor, vilket jag fortfarande är men jag vill inte utesluta det ena pga det andra. På PC finns inte samma valmöjligheter och då kör jag allt genom Steam. Känner att det bara är ett gilla läget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min tanke. Den här produkten tar bort det bästa med konsol, möjligheten till beggade/lånade spel.

Är ju tillverkarnas våta dröm att låsa in folk i deras egna överprissatta digitala butiker.

Ta t ex read dead 2 har ett listpris på horribla 749:-, nu ”generöst” rabatterat till 562:-.
429:- om man traskar in på Elgiganten, vilket sen går att låna ut / kränga vidare.

Har nästan en känsla av att detta är tanken. Det pratas mycket om hur DRM skyddar mot piratkopiering, men jag skulle säga att begagnatmarknaden är en minst lika stor anledning till digitala spelbutiker och DRM. Ett spel som en person säljer begagnat till en annan drar ju inte in några pengar alls till utgivaren/utvecklarna.

På PC har man lyckats konkurrera ut begagnatmarknaden genom de återkommande reorna, där lite äldre spel säljs för småpengar. Finns inte direkt något liknande för konsolernas digitala spelbutiker. Rabatterna är ofta betydligt mindre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Visst men det finns en viktig skillnad. På PC finns det oftast många sätt och butiker att köpa spel digitalt ifrån, och därmed priskonkurrens. På konsol har du bara EN monopolbutik där priserna ofta är betydligt högre än på de prispressade fysiska skivorna. Det tar inte så många dyra digitala köp innan en konsol med skivspelare blir billigare i längden.

Är det inte redan så idag då? Trodde Microsoft var tvungna att godkänna spel etc och just därför fodralen är gröna.

Känns som att det är Sony/Microsoft som bestämmer i slutändan oavsett om de är skiva eller digitalt.

Permalänk
Medlem

@Nissling: OK, tack för svar. Ja då är det ju klart bättre om man kan köra med skivor. Man tycker MS borde öppna upp då så att man kan koppla in en extern via USB-porten eller nåt... men allt går ju digitalt nu också. Är själv en samlare (dock av andra anledningar än spelandet) och tycker också det är tråkigt med att allt blir digitalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Alla verkar ha missat att Nintendo i år stänger ner sin Wii shop, vilket innebär att man inte kommer kunna ladda hem spel man tidigare har köpt digitalt.

Nintendo har ju heller ingen vidare historik med internettjänster i sina system.
Plocka bort onlinetjänsterna från en Nintendoprodukt och det blir svårare att få tag i retrospelen.
Plocka bort onlinetjänsterna från en Microsoftprodukt och hela plattformen tappar sin identitet och prägel.

Vi ska också komma ihåg att skivorna egentligen bara är ett sätt att identifiera en produktlicens i moderna spelkonsoler. Spelet förväntas fortfarande komplettera filer och ladda ned uppdateringar för att kunna spelas. Likt hur vissa Steam-kopplade spel eller låt säga Guild Wars säljs i butik med skiva och produktlicens. Men skivan innehåller bara grundfilerna som redan vid lanseringsdagen är något utdaterade i takt med att uppdateringar och snabba fixar pumpas ut.

Skrivet av gabriel15:

Är det inte redan så idag då? Trodde Microsoft var tvungna att godkänna spel etc och just därför fodralen är gröna.

Känns som att det är Sony/Microsoft som bestämmer i slutändan oavsett om de är skiva eller digitalt.

Alla spel som säljs till Xbox-systemet är godkända av Microsoft, som också tar en licenspeng eller del av intäkterna.

Men kommentaren du svarar till handlade om marknadskonkurrensen, alltså mellan återförsäljare. Inte om relationen Microsoft och utgivare.

Skrivet av dagas:

Om de hade velat ta marknadsandelar skulle de sålt den för 99 dollar och tjäna in pengarna på att folk köper spelen Digitalt och betalar för gold och game pass. Denna lär inte göra någon skillnad alls gällande marknadsandelar jämfört med ps4. Ryktena sa 199 dollar vilket jag redan tyckte var för dyrt. 50 dollar mindre bara för en konsol där en väldigt viktig funktion saknas som kommer kosta betydligt mer i längden för att du inte kan köpa billiga spel på skiva är inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med.
Min gissning är att priset kommer sjunka ganska ordentligt under året. Även på amerikanska Amazon kan man få tag på Xbox One S med ett spel för sisådär 230 dollar (innan stats-moms, gissningsvis).

Om nu Microsoft verkligen behövt hålla priset uppe på listprisets nivåer, släng med ett halvår Xbox Live + Game Pass som en sorts instegsdrog till den digitala konsumtionen och ge kunderna hyfsad valuta för pengarna den vägen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Man kan också tänka miljövänligt om man vill.

Den dagen spelen vi köper online är DRM-free och installationsfilerna skickas över också är den dagen du får dra ditt argument igen. Till dess så spelar det ingen roll hur mycket / lite det påverkar miljön att köpa skiva - om valet står mellan att äga produkten eller låna den och dessa alternativ kostar lika mycket så är valet självklart för mig.
Dessutom som tidigare påpekats så är digital only knappast mycket bättre med tanke på serverhallarna som krävs

Skickades från m.sweclockers.com