Reklamationsrätt bil

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt bil

Kära bilclockers

Jag börjar med att förtydliga att det finns ingen tvist eller att vi är direkt oense om något än, jag vill bara säkra att jag är påläst.

Jag har en VW Tiguan som är ca 2,5 år gammal, köpt ny. Senaste tiden har fläktarna i motorn gått en massa, fortsatt gå när man stänger av osv och några gånger har den visat ett meddelande "Fel: Verkstad! Lämna bilen endast i position P." Meddelandet har bara visats kanske en sekund och syns inte när jag går in på info om bilen i menyerna efteråt.

Bokade tid för felsökning idag (samma ÅF där bilen är köpt) varpå personen jag pratar med glatt förkunnar att det blir 1500:- för en timmes felsökning och så får vi se vad felet är. Påtalar att bilen är mindre än tre år och hänvisar till kkl och reklamationsrätt. Efter lite diskussion avslutar vi ganska enigt om att det beror på vad felet är.

Inget fel på hur bilen går i övrigt, service är skött osv.
Jag gissar att det här är en dålig kabel eller kass givare vilket jag definitivt tycker ska klassas som ursprungsfel och reklamationsrätten gäller isåfall.

Någon som har erfarenheter, tips eller annat inför vidare diskussioner?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om felet är ett ursprungsfel har du rätt att få det åtgärdat utan kostnad.

ARN-fall:
https://www.arn.se/vanligafall/tre-ars-reklamationsratt/

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om felet är ett ursprungsfel har du rätt att få det åtgärdat utan kostnad.

ARN-fall:
https://www.arn.se/vanligafall/tre-ars-reklamationsratt/

Tackar, perfekt exempel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Såpass ny bil att vid eventuellt tvist så går nog generalagenten med på goodwill oavsett orsak.

Dålig publicitet är inget de vill ha, däremot kan det krävas lite övertalan innan ÅF tar det till generalagent.

Permalänk
Medlem

Så, då var vi oense.

Att fläktarna gått beror på ett kabelbrott. De vill ha 1500 för felsökning och 900 för reparation.
Värre är det med felmeddelandet, det är relaterat till växelväljaren och kostar drygt 19.000 att åtgärda. Bilen går dock att köra med eftersom det bara kommer fram sporadiskt och försvinner direkt.

Någon reklamationsrätt vägrade de envist att kännas vid och hävdar att garantin är slut och de kan inget göra. Efter lång diskussion och jag nämnt ARN ett par gånger skulle de kika mer imorgon och återkomma för mekanikerna hade lägligt gått hem (ca 15.45).

De rekommendera att anmäla växellådan till försäkringsbolaget (har VW/IF) så det är gjort för säkerhets skull.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Json_81:

Så, då var vi oense.

Att fläktarna gått beror på ett kabelbrott. De vill ha 1500 för felsökning och 900 för reparation.
Värre är det med felmeddelandet, det är relaterat till växelväljaren och kostar drygt 19.000 att åtgärda. Bilen går dock att köra med eftersom det bara kommer fram sporadiskt och försvinner direkt.

Någon reklamationsrätt vägrade de envist att kännas vid och hävdar att garantin är slut och de kan inget göra. Efter lång diskussion och jag nämnt ARN ett par gånger skulle de kika mer imorgon och återkomma för mekanikerna hade lägligt gått hem (ca 15.45).

De rekommendera att anmäla växellådan till försäkringsbolaget (har VW/IF) så det är gjort för säkerhets skull.

Kabelbrott är bara ursprungligt om något har varit felmonterat. Bevisbörda ligger på dig.

Gällande växelväljare så tänker jag att i min okunnighet att detta går under maskinskadegarantin/maskinskadeförsäkringen. Brukar ligga på halvförsäkringen och ha ett maxtal i antal mil och år. Oftast typ 10 000 mil och 5-8 år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kabelbrott är bara ursprungligt om något har varit felmonterat. Bevisbörda ligger på dig.

Gällande växelväljare så tänker jag att i min okunnighet att detta går under maskinskadegarantin/maskinskadeförsäkringen. Brukar ligga på halvförsäkringen och ha ett maxtal i antal mil och år. Oftast typ 10 000 mil och 5-8 år.

Går kabeln sönder på 2,5 år utan yttre påverkan skulle jag kalla det felmonterat / uselt material.
Den sitter ju inte på något ställe som rör sig heller.

Ja, växelväljaren går sannolikt på försäkringen men med en ganska saftig självrisk. Försäkringsbolaget skulle få underlaget och återkomma, men hörde gissningar på verkstan på 4-8000.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Json_81:

Går kabeln sönder på 2,5 år utan yttre påverkan skulle jag kalla det felmonterat / uselt material.
Den sitter ju inte på något ställe som rör sig heller.

Ja, växelväljaren går sannolikt på försäkringen men med en ganska saftig självrisk. Försäkringsbolaget skulle få underlaget och återkomma, men hörde gissningar på verkstan på 4-8000.

Jag skrev som jag gjorde just för att jag har noll koll på vart kabeln sitter. Det var inte heller någon information som fanns tillgänglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skrev som jag gjorde just för att jag har noll koll på vart kabeln sitter. Det var inte heller någon information som fanns tillgänglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett var den sitter så är ju inte kablar slitdelar normalt sett.
Om den gått sönder pga dålig konstruktion istället för felmontering bör det väl också räknas som ett ursprungligt fel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Json_81:

Oavsett var den sitter så är ju inte kablar slitdelar normalt sett.
Om den gått sönder pga dålig konstruktion istället för felmontering bör det väl också räknas som ett ursprungligt fel?

Kablar går ju inte magiskt sönder. Det är antingen mekaniskt eller elektriskt. Sedan vad detta beror på kan jag omöjligen uttala mig om som du förstår.

Felmontering är ju helt klart ett ursprungligt fel.
Undermålig konstruktion vilket leder till att produkten går sönder är ju även det ett ursprungligt fel.

Om kabeln någon gång har kopplats ur och sedan monterats tillbaka så är det dock inte tillverkarens fel (reklamationsrätt) utan fel från den som gjort underhåll eller flyttat på kablarna.

Problemet är att det är du som har bevisbördan på att felet fanns vid leverans.
Jag kan inte uttala mig om det ena eller det andra, saknar både informationen och kompetensen kring ärendet.

Är du osäker tycker jag du kontaktar din konsumentombudsman istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kablar går ju inte magiskt sönder. Det är antingen mekaniskt eller elektriskt. Sedan vad detta beror på kan jag omöjligen uttala mig om som du förstår.

Felmontering är ju helt klart ett ursprungligt fel.
Undermålig konstruktion vilket leder till att produkten går sönder är ju även det ett ursprungligt fel.

Om kabeln någon gång har kopplats ur och sedan monterats tillbaka så är det dock inte tillverkarens fel (reklamationsrätt) utan fel från den som gjort underhåll eller flyttat på kablarna.

Problemet är att det är du som har bevisbördan på att felet fanns vid leverans.
Jag kan inte uttala mig om det ena eller det andra, saknar både informationen och kompetensen kring ärendet.

Är du osäker tycker jag du kontaktar din konsumentombudsman istället.

Om någon flyttat på kabeln är det verkstan där jag köpte bilen när de gjorde service.

Nej, klart jag inte förväntar mig att du eller någon annan här ska ha någon lösning, frågan var efter tips och erfarenheter.

Googlade lite snabbt på konsumentombudsman förut, min kommun verkar inte ha någon men ska kika mer imorgon.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att VAG har noll goodwill och om man har en bil från dem gäller det att ha en bra försäkring.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att bilar går sönder.
Jag har också bränt kablar i olika bilar utan anledning imo och som sen efter byte inte hänt igen.
Dock så kör jag inga nya bilar så det är sånt jag fått stå för själv och har inte gått på nå garantier.
Du får nog hoppas på försäkringen hjälper dig och ev Goodwill då garantin är slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Inte ovanligt att råttor gnager av kablar på bilar, kanske det du råkat ut för?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

efter två och ett halvt år får du betala för reparationer, när du köpt en helt ny bil ?!?!
sälj bilen och köp en annan!

fick en försäkringsskada på min bmw efter 11 och ett halvt år.
när bilen då är på verksan så ringer BMW(bilia) och frågar om jag vill ha bubblorna fixade på höger bak skärm(början till rost)
hade inte ens någon aning om att jag hade 12års rostskydds garanti.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: BMW har också 2 års nybilsgaranti. Gäller att förlänga om man vill ha mer på de flesta bilmärken.

Permalänk
Avstängd

Her en passat som jag skrivit om i en tidigare tråd. Inte samma fel som du har men också ett kabelbrott. Min är en Passat TDI 2,0.

Fick för några veckor sen problem med att dieselförvärmarlampan började blinka gult under färd. Bilen blev orkeslös men gick att köra. Efter en omstart av bilen började även motorlampan lysa gult. Fortfarande gick bilen att köra och då jag hade sju mil hem så var jag glad för det. Ringde givetvis non stop garantifolket och dubbelkollade innan jag körde vidare. På verkstaden hittade de en kabel som skavt sönder av plastkåpan över motorn som byttes ut, kostnad 3000kr. Nu går den som vanligt igen.
Min bil är en förmånsbil så leasingbolaget står för kostnaden.

Bilen är runt 3,5 år och gått straxt över 10 000mil. Jag tycker också en bil ska hålla längre än så, iallafall när det gäller kabelskav som i mitt och TS problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet är att det är du som har bevisbördan på att felet fanns vid leverans.
Jag kan inte uttala mig om det ena eller det andra, saknar både informationen och kompetensen kring ärendet.

Beviskravet för konsumenten är rätt lågt ställt. Det är ju mycket svårare att bevisa att det är ett ursprungsfel än att produkten skall ha använts fel (vilket är kravet på säljaren under de första sex månaderna), vidare så är konsumenten vanligtvis en lekman. Mycket väl att det bara skulle räcka med att beskriva var kablarna sitter, att man inte kan komma åt dem, etc.

Men....

Skrivet av Nioreh83:

Om felet är ett ursprungsfel har du rätt att få det åtgärdat utan kostnad.

ARN-fall:
https://www.arn.se/vanligafall/tre-ars-reklamationsratt/

ARN tar inte upp tvister gällande bilar där beloppet det rörs sig om är under 1000 kr. Kan ju vara därför som firman tar 900 kr....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Oskar80: BMW har också 2 års nybilsgaranti. Gäller att förlänga om man vill ha mer på de flesta bilmärken.

kanse dom har har aldrig haft några problem med den.
farsan däremot hade ett skramlande avgassystem på sin bmw.
då bytte dom det på goodwill för det var utanför garanti tid.
kommer tyvärr inte ihåg hur många år efter garanti det var.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Kolla med din försäkring. Jag har en passat -12 som fick en massa fel vid 14800mil. Vattenpumpsras. Fel på rattlåset och avskavd kabel i bagageluckan till elmotorn. If vag försäkring täcker alla problem upp till 15000mil. Vet att Folksam vag försäkring har liknande deal. Kostar självrisken inget mera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kablar går ju inte magiskt sönder. Det är antingen mekaniskt eller elektriskt. Sedan vad detta beror på kan jag omöjligen uttala mig om som du förstår.

Felmontering är ju helt klart ett ursprungligt fel.
Undermålig konstruktion vilket leder till att produkten går sönder är ju även det ett ursprungligt fel.

Om kabeln någon gång har kopplats ur och sedan monterats tillbaka så är det dock inte tillverkarens fel (reklamationsrätt) utan fel från den som gjort underhåll eller flyttat på kablarna.

Problemet är att det är du som har bevisbördan på att felet fanns vid leverans.
Jag kan inte uttala mig om det ena eller det andra, saknar både informationen och kompetensen kring ärendet.

Är du osäker tycker jag du kontaktar din konsumentombudsman istället.

Kablar går tyvärr magiskt sönder, kablar kommer allt oftare från kina av någon anledning.

Min ching chong ATV fick jag byta kablar väldigt ofta.
Från bara någon månad gammal, sen orka jag inte mer, blev aldrig inkörd heller av den anledningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Inte ovanligt att råttor gnager av kablar på bilar, kanske det du råkat ut för?

Möjligt, men har katter som patrullerar parkeringen.

Skrivet av Oskar80:

efter två och ett halvt år får du betala för reparationer, när du köpt en helt ny bil ?!?!
sälj bilen och köp en annan!

fick en försäkringsskada på min bmw efter 11 och ett halvt år.
när bilen då är på verksan så ringer BMW(bilia) och frågar om jag vill ha bubblorna fixade på höger bak skärm(början till rost)
hade inte ens någon aning om att jag hade 12års rostskydds garanti.

Ja, det är ju klart lockande att byta in den och byta till ett märke med bättre garantier.
Men samtidigt har jag ju precis tagit den största värdeminskningen och trivs väldigt bra med bilen.

Det är 12 års rostskyddsgaranti på VW med.

Skrivet av filbunke:

Beviskravet för konsumenten är rätt lågt ställt. Det är ju mycket svårare att bevisa att det är ett ursprungsfel än att produkten skall ha använts fel (vilket är kravet på säljaren under de första sex månaderna), vidare så är konsumenten vanligtvis en lekman. Mycket väl att det bara skulle räcka med att beskriva var kablarna sitter, att man inte kan komma åt dem, etc.

Men....

ARN tar inte upp tvister gällande bilar där beloppet det rörs sig om är under 1000 kr. Kan ju vara därför som firman tar 900 kr....

1500 för felsökningen räknas väl på de 900 för reparationen?
Det är hursom inte kabelbrotten jag egentligen är så bekymrad över, hade det bara varit det hade jag nog inte orkat försöka bråka.
Växelväljaren däremot...

Tack för länken om lågt ställda krav på bevisning, precis vad jag hävdade till dem när de pratade om bevisning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sååå, vw hedrar inte garantin på ett fel som knappast orsakats av användaren? Körde själv med en -06 golf i 4 år, värsta pengaslukande bil jag ägd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

De ringde för en stund sen och bjuder på felsökning och kabelbrott men vill inte stå för växelväljaren utan jag får betala 3000 i självrisk för den.

Egentligen vill jag bråka vidare av ren princip, men här börjar det inte kännas värt besväret med ARN. Bad att få återkomma efter nästa vecka eftersom jag är bortrest då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej alla,
Här har ni lösningen som gör att ni blir helt av med P-läge error.
Jag har under längre tid själv plågats med detta fel som många av oss varit med om.
Skillnaden är att jag vägrar låta volkswagen utnytja och ta en kostnad på 5-6000 eller mer, bara för att vi som bor i Sverige och inte har lagar som hjälper oss konsumenter.
Jag är It tekniker och kunde lösa detta, och känner ni inte bekväma med det skulle jag låta en vän eller verkstad göra installationen.

Nedan har ni filmer som guidar er för installationen och artikelnummer för det ni behöver.
Länkarna för att beställa produkterna är bara där jag köpte dom. Kan man köpa dom någonstans billigare så gör det.
Viktigt är att öppna upp luckan som täcker Växel spaken och titta vilken färg man har på växellådan och välja vit lösning till vit låda.
och svart lösning till svart låda.

Men allt detta går första filmen igenom som är för vit låda främst men tar även upp lite om svarta lådan.
Svart låda tog jag även med en film på.

Lycka till, Jag kör idag bilen för 5:e dagen utan något problem.
Kände att jag måste dela med mig av min lycka.

Video för Vit låda:
https://www.youtube.com/watch?v=LyrdVgaX5Hw
Artikelnummer för lösning till vit låda: "3Q0713128"
Kan köpas på denna Shop där jag köpte den. = https://www.deutsche-parts.co.uk/vw-audi-skoda-seat-mqb-cars-...

Video för svart låda:
https://www.youtube.com/watch?v=lXAUhOzkHDA
Artikelnummer för lösning till svart låda: "5Q0713128A"
Kan köpas på denna Shop där jag köpte den. = https://www.deutsche-parts.co.uk/vw-audi-skoda-seat-mqb-cars-...

Manual: (Jag valde att bara följa vit och svart video.)
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2019/RCRIT-19V615-0044.pdf