Bäst CPU till moderkort med sockel 939?

Permalänk

Bäst CPU till moderkort med sockel 939?

Jag har hittat ett gammalt moderkort, socket 939, ska fixa en SNABB maskin under Linux.
Har letat i div. forum etc,försökt hitta vilken CPU som är "bäst", men det är svårt då man inte ger EXAKT namn på prylarna urtan typ "FX 50" osv. Jag har grepp om intel prylar men är helt novis vad gäller AMD. (I forumen verkar det vara AMDexperter, tyvärr)

Så, kan nån vänlig själ hjälpa en stackars IntelNörd?
Kotet är 5-6 år gammalt, klarar bara 4GBminne men är i övrigt helt OK- Borde duga till en enkel PC. Snabb är väl knappast vad den blir,men långsam vill jag helst undvika. Jag har en Linuxburk med i7 som jag använder till annat ....

Alltsså, vilken CPU ska jag leta efter?

//Leffe

Rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Du skriver inte direkt vad du vill göra och vad som ska vara snabbt. Att öppna LibreOffice eller Firefox? Då är det helt avgörande att du skaffa en SSD. Men har du tänkt att belasta CPUn på något vis? Ja då kan det bli mer trögt, beroende på vad det är frågan om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam

Om du kollar på moderkortets hemsida och ser vilket BIOS stöd det finns till processorer så brukar man kunna utläsa högsta siffran där

Du vill ha en dubbelkärnig processor så en "Athlon 64 X2" med så hög siffra som möjligt. FX-serien var singelkärniga vill jag minnas.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@NodCommander:
Förlåt om jag var otydlig, men ja,öppna dokument ska inte vara segt ....
Den får en liten SSD och så mycket RAM den klarar (4GB).

//Leffe

Permalänk

moderkortet borde vara mer än 5 år tycker man... AMD 939 sockeln var ju typ utdaterad 2010-2011 eller nått...

tror sista versionen av Athlon 64 serien till 939 kom typ 2009 eller nått om inte t.om innan det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du vill ha en dubbelkärnig processor så en "Athlon 64 X2" med så hög siffra som möjligt. FX-serien var singelkärniga vill jag minnas.

Athlon 64 FX-60, den sista som släpptes till 939, är faktiskt tvåkärnig och den snabbaste processorn till den sockeln. Men det är i stort sett en X2:a, förutom att den har en olåst multiplier.

Så en FX-60 är det man ska leta efter om man vill ha det bästa till 939, men beroende på hur begagnatmarknaden ser ut så är en av de bättre X2:orna inte så mycket sämre. Givet att moderkortet klarar av dem förstås.

Skrivet av Rouge of Darkness:

moderkortet borde vara mer än 5 år tycker man... AMD 939 sockeln var ju typ utdaterad 2010-2011 eller nått...

tror sista versionen av Athlon 64 serien till 939 kom typ 2009 eller nått om inte t.om innan det...

Jo, 939 ersattes av AM2 2006, så moderkortet lär knappast vara mycket nyare än så.

Permalänk

@RetroNerd:

Tyvärr, verkar inte lätt att hitta bios, men ett chip har en klistrerlapp, 06F69950, litet chip bredvid sitter det ett W7093bh5347 . Annars, hittar inte nåt som skriker bios ....
Sitter ett chip märkt ATI , Men det är väl grafiken tror jag ...
//leffe

Permalänk
Medlem

Nu har jag iofs ingen koll på sockel 939, men det är inte ovanligt att andra faktorer än enbart sockeln begränsar vilka CPUer som fungerar med moderkortet. Kan därför vara bra att även ge tillverkare och modell på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du kan prova CPU-Z för att se vilket moderkort det är. Men ser du ingen tydlig modellbeteckning på själva moderkortet så gissar jag att det är t.ex. Dell eller HPs egenmärkta moderkort, vilket oftast begränsar vilken processor du kan sätta i.

Men angående prestandan så borde även ett svagt/gammalt grafikkort hjälpa mycket pga. hårdvaruaccelerering för webbläsaren och videouppspelning.

Permalänk
Skrivet av RetroNerd:

@RetroNerd:

Tyvärr, verkar inte lätt att hitta bios, men ett chip har en klistrerlapp, 06F69950, litet chip bredvid sitter det ett W7093bh5347 . Annars, hittar inte nåt som skriker bios ....
Sitter ett chip märkt ATI , Men det är väl grafiken tror jag ...
//leffe

Ja ATI kan vara ett inbyggt grafikchip men inte helt hundra men tror de även gjorde styrchip till en del modermodem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag hittar texten N1995 tryckt på kortet, så det kan nog vara jag som inte hänger med 1995 KAN vara året.

//Leffe

Permalänk

@RetroNerd:

Dum fråga, kan det här vara nåt:

-AMD Athlon FX-60 Dual Core @ 2.6Ghz
-AMD Opteron 185 Dual Core @ 2.6Ghz
hittade det på ett forum, vet inte ens om det är socket 939

//Leffe

Permalänk

Jag tror det kan vara en gammal HP (såg nån gammal låda ...)

//Leffe

Permalänk

CPU-Z kan vara bra, men då måste jag ha Windovs, OCH en CPU först ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Dum fråga, kan det här vara nåt:

-AMD Athlon FX-60 Dual Core @ 2.6Ghz
-AMD Opteron 185 Dual Core @ 2.6Ghz
hittade det på ett forum, vet inte ens om det är socket 939

Det där är de två snabbaste processorerna för socket 939 (Opteron 190 var i teorin snabbare, men den såldes egentligen aldrig och är svår att hitta). Det är i stort sett samma processor med olika namn, förutom att Opteron är gjord för servrar och kan ha lite extra funktioner för det ändamålet.

Utan att veta vilket moderkort du har så är det dock som sagt omöjligt att säga om någon av dem kommer fungera. Om moderkortet kommer från en HP-dator så kan processorstödet vara väldigt begränsat, men återigen omöjligt för oss att säga något om utan att veta vilken modell det handlar om.

Om du kan fota av moderkortet och lägga upp en bild så kanske vi kan klura ut vad det är för något. Bra bildkvalité är viktigt i så fall, så att det går att läsa text på moderkortet.

Permalänk

Vad jag kan se av allt i högen är att det ÄR kortet ur en HP.
Hur i h.vete hittar man webbsidan om när man inte ens vet modellnr på burken ....

jag får leta och se om det är nån som vill sälja en CPU ...

Permalänk
Medlem

Ta en bra bild på moderkortet vetja och ladda upp!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@RetroNerd: Om moderkortet kommer från en HP-dator så är det inte säkert att det ens har något riktigt modellnamn, och sannolikheten att de skulle ha en sida för ett antikt 939-moderkort är nog ganska låg också. Du får troligtvis chansa på någon processor och hoppas att det fungerar.

Men det kan vara bra att inte hänga upp dig allt för mycket på att skaffa en processor till just det moderkortet, om det främsta målet bara är att få ihop en billig dator. Det går troligtvis att hitta ett betydligt modernare moderkort + processor för inte särskilt många hundralappar om man kollar runt lite på t.ex. Sweclockers marknad, Tradera, etc.

Permalänk
Hedersmedlem

@RetroNerd *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln (§3.1) finns.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Jag hittar texten N1995 tryckt på kortet, så det kan nog vara jag som inte hänger med 1995 KAN vara året.

//Leffe

Socket 939 kom 2004 och ersattes av AM2 2006. Det är en 15 år gammal plattform och du kan inte förvänta dig att nyare mjukvara kommer att funka särskilt bra.

Du ska kunna hitta t.ex. Athlon 64 X2 4800+ som rullar på 2400 MHz. Socket AM2 kom efter 939 och det är en lite vanligare plattform för Athlon 64 X2.

Om det är ett OEM-kort kan det vara svårt att hitta rätt specifikationer för kortet. Men om du ska göra annat än att köra lite gamla spel på Windows XP råder jag dig att titta på någon annan plattform.

https://en.wikipedia.org/wiki/Athlon_64_X2
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_939

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har en gammal opteron 170. tror de hade 512kb mer l2 cache eller nått än de vanliga, kan ha fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kör ett 939 system för nostalgins skull någon gång per halvår, Win XP och en Linux ligger på den.

Har ochså en extra Opteron 165 för 939 liggande.

Innan du går vidare kolla så att kondensatorerna på moderkortet är OK.

Många av den generationes moderkort kraschade pga det.

Dvs kolla så att de inte är uppåtbuktande på toppen eller att det finns märken av brun vätska på dem.

MVH
So_it_goes