Renault zoe elbil eller Toyota yaris elhybrid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Inte helt fel med elbil. Är själv lite sugen på en Tesla Model S eller Nissan Leaf.

En vanlig missuppfattning man märker i folkmun är att de nästan är gratis att "tanka".

En Tesla model s har ett batteripack på 75 kWh. Kan då förbruka 7500W i 10 timmar.

En bilsäljare säger att el är billigt i sverige, det kostar bara 75 * 0.7 = 52kr att fullladda en sådan bil.

Är det okunskap eller försöker en sådan säljare lura kunden?

Själv ger jag 3.2kr/kWh. Jag fick elräkningen idag på 1088kr för 334kWh = 3.2kr/kWh.

Så tex. en Tesla model S kostar för mig 240kr att ladda (förenklat sett)

Vad skulle bilisterna säga om bensinmackarna helt plötsligt började ange priset på bensinen för vad det kostar i tex. Kuwait?

Vad priset kostar där är inte så intressant utan det är vad det kostar vid pumpen dvs det jag får betala som är intressant, samma sak med elen där priset vid kontakten är intressant.

Jag kanske är ute och cyklar, rätta mig gärna om jag har fel

Säljaren har nog glömt nät-avgifterna...

Sen tror jag du har ett väldigt dyrt avtal, men troligen på du i lägenhet och att de fasta avgifterna gör att det drar iväg per kWh.
Vi bor i hus så man slår ut fasta avgifterna på ett annat sätt, senaste räkningen betalade jag 1,34 kr per kWh (räkning på 4800:- för 3584 kWh)

Så att "tanka" vår 40 kW Zoe från tomt till fullt skulle jag räkna 50*1,34 och få till 67:- (räknar med lite förluster vid laddningen)
Nu laddar vi inte den varje dag då det inte behövs och skulle tro att det är väldigt sällan man verkligen går ner till 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Priset på batterierna lär gå ner rätt rejält när det kommer upp i volymer. Och några stora volymer tror jag inte blir så enkelt att få med en bil som har en räckvidd på 15 mil.
Och köper du en elbil med så låg räckvidd kommer du ju få problem snabbare eftersom cyklerna förbrukas fortare, dessutom blir det ju mer märkbart när batteriet är slitet, säg att det har en kapacitet på 50% efter 15 år det är ju endast 7,5 mil. Sen har vi andrahandsvärdet vilket jag tror blir uselt på en sådan bil. Men visst inköpspriset kanske var lågt i alla fall.
30 mil är nog en mer rimlig nivå att lägga sig på för instegs modellerna.

Inte bara gå ned, tekniken som sådan kommer att bytas ut också. Problemet med nuvarande lithium batterier är att de tar så mycket plats. Även Tesla Model S blir lidande genom att baksätet blir riktigt dåligt. Idag finns det fem, sex sk unicorns, dvs bolag som värderas till mer än en miljard, bara på att de håller på att utveckla nästa steg inom batteritekniken.

Permalänk
Medlem

Mycket av batteriindustrin med dagens batteriteknik verkar vara en rätt smutsig business och det lär knappast ändras om vi hela tiden ska pressa priser.
Vi kan inte heller återvinna så mkt från batterierna, detta kan dock bero på att man inte fokuserat tillräckligt på det då det varit billigare att producera nytt.
Däremot så har ju batterierna en rätt stabil andrahandsmarknad.
När dom inte platsar i en elbil kan dom få andra hem vilket många innovativa företag upptäckt.

Men mkt ligger nog i det MsSmith talar om, batteritekniken kommer utvecklas eller ersättas i vissa applikationer som kanske bilen.
Sen är kanske inte elbil framtiden för alla, vi kommer sannolikt ha flera olika "motorer" även i framtiden men där vi mer utgår från våra behov än vi kanske gör idag.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en hel del elbil mest Leaf 40 Kwh från bilpoolen senaste året och då laddat på snabbladdare eftersom jag bor i lägenhet och saknar laddmöjlighet hemma.

Det är så pass höga elpriser på snabbladdarna att det går rätt jämt upp mot snål fossilbil dessvärre.

Det som kan reda upp det lite är att på vissa håll kan man hitta gratis snabbladdare, men de finns inte överallt och de verkar bli allt färre.

Om man sedan ser till tidsförlusten man gör vid snabbladdarna så tar det den dubbla tiden jämfört med i laglig hastighet framförd fossilbil.
På sträckor upp till 30-40mil kan man köra fossilbilen non stop medan elbilen kräver 2-3 laddstopp utom kanske sommartid.

Ska man uppnå det tillverkaren säger om räckvidd får man köra i 60 Km/h med avslagen klimatanläggning.

Lägg sedan till att man kan få vänta 1 timme extra eller mer om det är kö till laddning vilket det har blivit mycket oftare nu när fler kör elbil.

Nej både infrastruktur och bilar behöver förbättras, en fossilbil tankas på några minuter och är det kö går det i regel att åka till en annan mack.

Mindre orter har oftast bara en snabbladdare där det ofta är kö, större orter kan ha flera men där finns också fler bilar så det jämnar ut sig så även där kan det vara laddkö.

När elbilsbatteriet räcker till 60mil verklig körning i normala farter samt laddningstiden är nere på 15 minuter ja då börjar det kännas acceptabelt men där är vi inte ännu.

Idag är elbilen mest bara vettig för jobbpendling på några mil där du kan ladda hemma billigt.
Dock kan man vara säker på politikerna kommer med någon form av skatt på elbilar i takt med att de blir vanliga.

Och tjänar man inte ekonomiskt på att stå ut med nackdelarna med elbil på längre resor, så tror jag få är roade av den rätt knöliga anpassning som är idag. Inte ens Tesla har laddare överallt och ta två lunchbesök a en timme styck medan bilen laddar är inte så intressant i längden.

Nej behöver åtgärdas en hel del innan elbilen fullt ut ersätter en fossilbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Jag har kört en hel del elbil mest Leaf 40 Kwh från bilpoolen senaste året och då laddat på snabbladdare eftersom jag bor i lägenhet och saknar laddmöjlighet hemma.

Det är så pass höga elpriser på snabbladdarna att det går rätt jämt upp mot snål fossilbil dessvärre.

Det som kan reda upp det lite är att på vissa håll kan man hitta gratis snabbladdare, men de finns inte överallt och de verkar bli allt färre.

Om man sedan ser till tidsförlusten man gör vid snabbladdarna så tar det den dubbla tiden jämfört med i laglig hastighet framförd fossilbil.
På sträckor upp till 30-40mil kan man köra fossilbilen non stop medan elbilen kräver 2-3 laddstopp utom kanske sommartid.

Ska man uppnå det tillverkaren säger om räckvidd får man köra i 60 Km/h med avslagen klimatanläggning.

Lägg sedan till att man kan få vänta 1 timme extra eller mer om det är kö till laddning vilket det har blivit mycket oftare nu när fler kör elbil.

Nej både infrastruktur och bilar behöver förbättras, en fossilbil tankas på några minuter och är det kö går det i regel att åka till en annan mack.

Mindre orter har oftast bara en snabbladdare där det ofta är kö, större orter kan ha flera men där finns också fler bilar så det jämnar ut sig så även där kan det vara laddkö.

När elbilsbatteriet räcker till 60mil verklig körning i normala farter samt laddningstiden är nere på 15 minuter ja då börjar det kännas acceptabelt men där är vi inte ännu.

Idag är elbilen mest bara vettig för jobbpendling på några mil där du kan ladda hemma billigt.
Dock kan man vara säker på politikerna kommer med någon form av skatt på elbilar i takt med att de blir vanliga.

Och tjänar man inte ekonomiskt på att stå ut med nackdelarna med elbil på längre resor, så tror jag få är roade av den rätt knöliga anpassning som är idag. Inte ens Tesla har laddare överallt och ta två lunchbesök a en timme styck medan bilen laddar är inte så intressant i längden.

Nej behöver åtgärdas en hel del innan elbilen fullt ut ersätter en fossilbil.

Körde en Tesla Model 3 mellan Stockholm och Sundsvall non-stop förra veckan så 2-3 laddstopp är ju inte riktigt sant...

Ladda för 50 mils körning går på ungefär 45 minuter vid supercharger och ungefär en natt hemma. Nu är ju Teslan två-tre gånger dyrare än en Zoe/Leaf men det finns ju elbilar som klarar av det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Jag har kört en hel del elbil mest Leaf 40 Kwh från bilpoolen senaste året och då laddat på snabbladdare eftersom jag bor i lägenhet och saknar laddmöjlighet hemma.

Det är så pass höga elpriser på snabbladdarna att det går rätt jämt upp mot snål fossilbil dessvärre.

Det som kan reda upp det lite är att på vissa håll kan man hitta gratis snabbladdare, men de finns inte överallt och de verkar bli allt färre.

Om man sedan ser till tidsförlusten man gör vid snabbladdarna så tar det den dubbla tiden jämfört med i laglig hastighet framförd fossilbil.
På sträckor upp till 30-40mil kan man köra fossilbilen non stop medan elbilen kräver 2-3 laddstopp utom kanske sommartid.

Ska man uppnå det tillverkaren säger om räckvidd får man köra i 60 Km/h med avslagen klimatanläggning.

Lägg sedan till att man kan få vänta 1 timme extra eller mer om det är kö till laddning vilket det har blivit mycket oftare nu när fler kör elbil.

Nej både infrastruktur och bilar behöver förbättras, en fossilbil tankas på några minuter och är det kö går det i regel att åka till en annan mack.

Mindre orter har oftast bara en snabbladdare där det ofta är kö, större orter kan ha flera men där finns också fler bilar så det jämnar ut sig så även där kan det vara laddkö.

När elbilsbatteriet räcker till 60mil verklig körning i normala farter samt laddningstiden är nere på 15 minuter ja då börjar det kännas acceptabelt men där är vi inte ännu.

Idag är elbilen mest bara vettig för jobbpendling på några mil där du kan ladda hemma billigt.
Dock kan man vara säker på politikerna kommer med någon form av skatt på elbilar i takt med att de blir vanliga.

Och tjänar man inte ekonomiskt på att stå ut med nackdelarna med elbil på längre resor, så tror jag få är roade av den rätt knöliga anpassning som är idag. Inte ens Tesla har laddare överallt och ta två lunchbesök a en timme styck medan bilen laddar är inte så intressant i längden.

Nej behöver åtgärdas en hel del innan elbilen fullt ut ersätter en fossilbil.

Det känns lite som om du är fast i fossiltänket. Vi bör och behöver inte ha snabbladdare överallt utan långsamma laddare i städer och där folk bor. Snabbladdare ska finnas på lagom avstånd mellan dessa platser så att man kan ladda snabbt när man behöver ladda snabbt, inte på natten när bilen ändå står i tio timmar utan när man åker långt.

Bor man i lägenhet och parkerar på gatan så blir det jobbigt hur man än gör dock. Det är löjligt att påstå att det räcker att ladda medan man handlar exempelvis. Men många bor i villa eller har en garageplats eller egen parkeringsplats, dessa kan ganska lätt (well) installera en långsam laddstolpe som gör att man har en "fulltankad" bil varje morgon och så behöver man inte tänka på tankning mer än att koppla in sladden när man parkerar.

Runt 40 mils (faktisk) räckvidd kan man redan idag få från några elbilar och fler kommer förstås, behöver man ofta köra mer än 40 mil i sträck så är man beroende av snabbladdare på vägen, vilket förstås är ett hinder, men det finns redan en hel del snabbladdare ganska strategiskt placerade och det byggs fler hela tiden. Sen är det inte så vanligt att köra så långt särskilt ofta. Och gör man det så kanske det är läge att stanna och käka eller liknande, och då får man väl stanna där det finns laddare.

Sen vet jag inte om elbilar kommer att kunna ersätta bilar med förbränningsmotorer i alla situationer, men det är väl inte heller strikt nödvändigt. Pendlar du Oslo till Köpenhamn varje vecka så borde du åka kollektivt exempelvis. Vill du åka på bilsemester till Italien eller Kroatien varje sommar så får du helt enkelt tänka om, eller planera körningen väldigt noga med laddstopp på jämna mellanrum och alternativa planer om laddningen inte funkar på ett visst ställe. Men elbilarnas framtåg kan också innebära uppsving för andra trafikslag. Exempelvis kanske det blir fler biltåg, där du kör din elbil till närmaste större tågstation och kör på en vagn, varför inte med laddning på vagnen. Sen slappnar du av, käkar, sover eller ser på film tills du kommer fram till en tågstation nära din destination, utvilad med bilen redo att köra den sista biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Körde en Tesla Model 3 mellan Stockholm och Sundsvall non-stop förra veckan så 2-3 laddstopp är ju inte riktigt sant...

Ladda för 50 mils körning går på ungefär 45 minuter vid supercharger och ungefär en natt hemma. Nu är ju Teslan två-tre gånger dyrare än en Zoe/Leaf men det finns ju elbilar som klarar av det.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju det där med pengarna, Tesla kan klara sig längre utan laddstopp med stora batteriet men den kostar därefter.

Men tittar man på bilar i de lägre prisklassrna där Leaf/Zoe med friköpt batteri befinner sig (läs ca 400 000kr) vilket ändå för många som ska köpa bil för egna pengar är väldigt mycket så klarar de inte av det av de modeller jag kört.

Då får man också tänka att dessa elbilar typ Leaf är ganska små och en jämförbar fossilbil i golfklass kostar från runt 200-250 tusen.

Elvarianten kostar alltså nästan det dubbla att köpa, och visst laddar man hemma på billig hushållsel så åker man i dagsläget billigt i elbilen.

Jag säger inte att elbil är fel, under rätt förutsättningar är den jättebra och rolig att köra. (körsträckor du klarar på en nattladdning).

Men längre turer där det måste snabbladdas och ännu värre flera gånger är inte så roliga i Leaf/Zoe. Vintertid tappar batteriet mycket räckvidd och 40 Kwh Leaf går då bara 15mil innan det börjar kännas olustigt. har väl med väldigt snål och långsam körning lyckats komma 17-18 mil men då var verkligen batterimätaren nere på sköldpaddsläget och där vill man inte vara för att riskera att åka dyr bärgningsbil är inte kul.

Visst nya modeller med bättre räckvidd och snabbare laddning är på gång men ska de bli något för folket måste de ned i priser där den vanliga människan har råd att köpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det känns lite som om du är fast i fossiltänket. Vi bör och behöver inte ha snabbladdare överallt utan långsamma laddare i städer och där folk bor. Snabbladdare ska finnas på lagom avstånd mellan dessa platser så att man kan ladda snabbt när man behöver ladda snabbt, inte på natten när bilen ändå står i tio timmar utan när man åker långt.

Bor man i lägenhet och parkerar på gatan så blir det jobbigt hur man än gör dock. Det är löjligt att påstå att det räcker att ladda medan man handlar exempelvis. Men många bor i villa eller har en garageplats eller egen parkeringsplats, dessa kan ganska lätt (well) installera en långsam laddstolpe som gör att man har en "fulltankad" bil varje morgon och så behöver man inte tänka på tankning mer än att koppla in sladden när man parkerar.

Runt 40 mils (faktisk) räckvidd kan man redan idag få från några elbilar och fler kommer förstås, behöver man ofta köra mer än 40 mil i sträck så är man beroende av snabbladdare på vägen, vilket förstås är ett hinder, men det finns redan en hel del snabbladdare ganska strategiskt placerade och det byggs fler hela tiden. Sen är det inte så vanligt att köra så långt särskilt ofta. Och gör man det så kanske det är läge att stanna och käka eller liknande, och då får man väl stanna där det finns laddare.

Sen vet jag inte om elbilar kommer att kunna ersätta bilar med förbränningsmotorer i alla situationer, men det är väl inte heller strikt nödvändigt. Pendlar du Oslo till Köpenhamn varje vecka så borde du åka kollektivt exempelvis. Vill du åka på bilsemester till Italien eller Kroatien varje sommar så får du helt enkelt tänka om, eller planera körningen väldigt noga med laddstopp på jämna mellanrum och alternativa planer om laddningen inte funkar på ett visst ställe. Men elbilarnas framtåg kan också innebära uppsving för andra trafikslag. Exempelvis kanske det blir fler biltåg, där du kör din elbil till närmaste större tågstation och kör på en vagn, varför inte med laddning på vagnen. Sen slappnar du av, käkar, sover eller ser på film tills du kommer fram till en tågstation nära din destination, utvilad med bilen redo att köra den sista biten.

Som det nu är på resa ca 30-40mil enkel väg där kollektivtrafik inte är ett fungerande alternativ(vilket är hur jag mest använder elbilen)så är snabbladdarna för få(därför att man ofta får vänta minst 45-60 minuter bara för att komma till och ladda när det är kö på laddaren utöver då tiden det sedan tar att ladda egna bilen). Har hänt lite för ofta för att det ska vara roligt. Hittills har inte utlovad räckvidd stämt annat än på sommaren med extrem eco-driving där man irriterar sina medtrafikanter ordentligt.

Åker man inte dyr Tesla så finns det ofta bara en eller två snabbladdstolpar per stad som ofta är fulla när man kommer.
Åtmistone jag vill kunna köra non stop på sträckor runt 30-40 mil, Eventuella måltids stopp vill jag helst kunna välja själv och inte tvingas därför bilen måste laddas. Att resan tar dubbelt så lång tid med elbil med alla stopp och väntetider gör att man sitter mest i bilen på helgen i tstället för att kunna ägna mig åt avsikten med resan.

Appropå nattladdning är värsta oskicket taxi som ställer sig och blockerar snabbladdare hela natten genom att plugga in bilen och sedan dra hem och sova. Snabbladdaren är just snabbladdare och är man på resa över helgen har man liksom inget alternativ där man står med sitt nästan tomma batteri. Taxi som missköter sig så borde få sina laddkort/brickor indragna.

Däremot är elbil perfekt till o från jobb på normala körsträckor om du har billig långsamladdning hemma.

Givetvis har man råd med Tesla/Audi e-tron får man bättre räckvidd men Leaf/Zoe för runt 400 000kr fungerar inte så bra på långresor.
Har åkt 130mil på en helg som mest och det var rätt plågsamt i en ny 40 Kwh Leaf vars batteri tar laddning i ultrarapid när batteriet blir varmt efter körning/laddning.

Är du på resa måste du självklart kunna snabbladda i staden med liksom om man som jag tilfälligt hyr elbilen vid behov.
Naturligtvis långsamladdar jag över natten om jag har tillgång till ström dit jag åker efter att kollat att elsystemet tål belastningen.

Däremot kan jag hålla med om att smarta biltåg är en bra idé att utveckla och förhoppningsvis kommer mer kapabla elbilar i lägre prisklasser med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Som det nu är på resa ca 30-40mil enkel väg där kollektivtrafik inte är ett fungerande alternativ(vilket är hur jag mest använder elbilen)så är snabbladdarna för få(därför att man ofta får vänta minst 45-60 minuter bara för att komma till och ladda när det är kö på laddaren utöver då tiden det sedan tar att ladda egna bilen). Har hänt lite för ofta för att det ska vara roligt. Hittills har inte utlovad räckvidd stämt annat än på sommaren med extrem eco-driving där man irriterar sina medtrafikanter ordentligt.

Åker man inte dyr Tesla så finns det ofta bara en eller två snabbladdstolpar per stad som ofta är fulla när man kommer.
Åtmistone jag vill kunna köra non stop på sträckor runt 30-40 mil, Eventuella måltids stopp vill jag helst kunna välja själv och inte tvingas därför bilen måste laddas. Att resan tar dubbelt så lång tid med elbil med alla stopp och väntetider gör att man sitter mest i bilen på helgen i tstället för att kunna ägna mig åt avsikten med resan.

Tja, jag skulle nog säga att du har valt fel hyrbil om detta är syftet och du har dessa krav. Det är jättefint att du vill köra elbil förstås, men för den typen av resor är det ett val som innebär en hel del kompromisser. Samtidigt så är det inte många som gör den typen av resor ofta. Är det semesterresor vi pratar om så brukar man ju satsa på bilsemester just för att man vill ha möjlighet att stanna och se saker på vägen, och då borde det gå att lösa laddningen hyfsat enkelt. Det finns ju massvis av reportage från biltidningar där de har gjort långkörningar med elbilar och mestadels har det gått bra även om det rent tidsmässigt inte går att jämföra med en snåldiesel eller liknande.

Citat:

Appropå nattladdning är värsta oskicket taxi som ställer sig och blockerar snabbladdare hela natten genom att plugga in bilen och sedan dra hem och sova. Snabbladdaren är just snabbladdare och är man på resa över helgen har man liksom inget alternativ där man står med sitt nästan tomma batteri. Taxi som missköter sig så borde få sina laddkort/brickor indragna.

Jo, det låter ju inte så bra. Häromkring så brukar ju snabbladdarna ha en skylt om maxtid på typ en halvtimme eller så. Sen vet jag inte om det efterföljs eller om man riskerar något om man skiter i det. Men det borde ju bli P-böter plus något mer om man inte följer det förstås.

Citat:

Däremot är elbil perfekt till o från jobb på normala körsträckor om du har billig långsamladdning hemma.

Jo absolut, eller laddning på jobbet. Många arbetsplatser borde kunna erbjuda detta som en förmån och det hade löst en del av problematiken kring att inte kunna ladda hemma. Där jag jobbar finns det ett gäng laddplatser utanför men de är dyra, man får betala rätt mycket för elen och dessutom tillkommer den vanliga parkeringsavgiften på 14:- i timmen.

Citat:

Givetvis har man råd med Tesla/Audi e-tron får man bättre räckvidd men Leaf/Zoe för runt 400 000kr fungerar inte så bra på långresor.
Har åkt 130mil på en helg som mest och det var rätt plågsamt i en ny 40 Kwh Leaf vars batteri tar laddning i ultrarapid när batteriet blir varmt efter körning/laddning.

Jo, men som sagt så är det inget bra användningsområde för den typen av bil. De flesta gör dock ytterst få sådana resor i sin vardag. Och kan man ladda billigt så sparar man en hel del pengar på att inte köpa bensin eller diesel och de pengarna räcker ju till ganska många tågbiljetter eller några hyrbilar för de fall när bilen inte riktigt räcker. Lite som att man inte köper en stor pickup som sin vardagsbil för att man behöver köra lite plankor ett par gånger om året, och pengarna man sparar på att inte ha en sådan räcker gott och väl till släphyra (eller till och med skåpbilshyra) de gånger man behöver det. Ganska självklart här men många amerikaner förstår inte detta argument.

Citat:

Är du på resa måste du självklart kunna snabbladda i staden med liksom om man som jag tilfälligt hyr elbilen vid behov.
Naturligtvis långsamladdar jag över natten om jag har tillgång till ström dit jag åker efter att kollat att elsystemet tål belastningen.

Många hotell har (långsamma) laddare redan och fler lär ju komma ju mer elbilarna sprids. Det blir väl ett krav när man bokar sin resa precis som Wifi eller sköna sängar.

Men snabbladdarna idag börjar ju redan bli rätt komplicerade installationer med vattenkylda kablar och så vidare. Jag tror inte man kan räkna med så mycket högre kapacitet inom de närmaste åren. Däremot kommer förstås fler snabbladdare att byggas på fler ställen.

Citat:

Däremot kan jag hålla med om att smarta biltåg är en bra idé att utveckla och förhoppningsvis kommer mer kapabla elbilar i lägre prisklasser med.

Jo, billigare elbilar är definitivt på gång. VAG har ju gått ut ganska hårt med att de kommer med ett antal modeller framöver men andra tillverkare lär också ha saker i pipen.

Men har man behovet av att köra långa sträckor snabbt och ofta så vidhåller jag att en elbil nog inte är rätt val. Hybrider är ju något av en interimslösning men för vissa användningsområden så passar de väldigt bra. Klarar man fem mil på enbart el så räcker det till den stora merparten av alla bilresor som sker i vardagen och bensinmotorn kan användas när det inte räcker. Sen kan man förstås diskutera förlusten i att släpa runt på en motor som används så sällan, men så länge man kan hantera vardagen fossilfritt så är det förstås en vinst liksom.

Permalänk
Hedersmedlem

Något många inte verkar tänka på när det gäller elbilar är dess avsedda användningsområde. En Zoe eller Leaf är tänkt för främst korta sträckor och mest stadstrafik och då är 15 mil ganska mycket körning.

Det är ju inte jättemånga som köper en Clio eller liknande småbil för att åka turer på 50-60 mil varje vecka även om det är tekniskt möjligt.

Å andra sidan så rullar det många stora bensin och dieselbilar på körningar som hade gått lika bra till fots eller på cykel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Säljaren har nog glömt nät-avgifterna...

Sen tror jag du har ett väldigt dyrt avtal, men troligen på du i lägenhet och att de fasta avgifterna gör att det drar iväg per kWh.
Vi bor i hus så man slår ut fasta avgifterna på ett annat sätt, senaste räkningen betalade jag 1,34 kr per kWh (räkning på 4800:- för 3584 kWh)

Så att "tanka" vår 40 kW Zoe från tomt till fullt skulle jag räkna 50*1,34 och få till 67:- (räknar med lite förluster vid laddningen)
Nu laddar vi inte den varje dag då det inte behövs och skulle tro att det är väldigt sällan man verkligen går ner till 0%.

Ja det är inte billigaste jag har. Bor i en lägenhet och förbrukar runt 100-120kWh per månad. Så skulle jag låna en Tesla model S och fullladda den skulle det kosta runt 200kr för mig.

1.34 kr låter bra

Är det på 3 månader du förbrukar 3500kWh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ja det är inte billigaste jag har. Bor i en lägenhet och förbrukar runt 100-120kWh per månad. Så skulle jag låna en Tesla model S och fullladda den skulle det kosta runt 200kr för mig.

1.34 kr låter bra

Är det på 3 månader du förbrukar 3500kWh?

Det ni båda gör fel i är att ni räknar med fasta avgifter i priset på kWh, det är inte priset på elen du laddar bilen med, det är priset för att få tillgång till elen vilket är något du skulle betalat för utan elbil också.

Om du skulle börja förbruka 4 ggr så mycket så skulle din elräkning inte bli 4 gånger så hög helt enkelt så ditt “elpris” går då ner ju mer du förbrukar.

Kolla istället vad du har för elpris inklusive skatter och rörliga avgifter, det kommer vara mycket lägre. Skulle du låna en Model S och fulladda den hade nämligen inte din räkning gått upp med 200 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det ni båda gör fel i är att ni räknar med fasta avgifter i priset på kWh, det är inte priset på elen du laddar bilen med, det är priset för att få tillgång till elen vilket är något du skulle betalat för utan elbil också.

Men utan att betala det fasta priset så skulle jag inte få någon el alls?

Ungefär samma sak med tex. ägandet av en bil så räknar jag med bränsle, försäkring, värdeminskning osv

Om någon frågar mig vad mitt bilägande kostar per år så svarar jag inte vad min bränselkostnaden är per år.

Samma sak med elkostnaden, det finns bara en kostnad för mig som är intressant och det är vad jag betalar för den el jag har tillgång till vid eluttaget här hemma.

Skrivet av Aktsu:

Om du skulle börja förbruka 4 ggr så mycket så skulle din elräkning inte bli 4 gånger så hög helt enkelt så ditt “elpris” går då ner ju mer du förbrukar.

Självklart är det så, det är därför det är så korrekt att beräkna vad man betalar för den el man använder, nämligen kostnaden dividerat på förbrukningen.Så senaste 3 månaderna så har jag betalat ca 3.2kr/kWh för att kunna använda mina elprodukter.

Förenklat kan man säga att det priset på el som elbolagen skriver på sina hemsidor är vad elen kostar vid kraftstationen.

Skulle du acceptera det lika mycket om tex. en bensinstation började skriva att 98 oktan bensin kostar 1.8kr/litern?
Förklaringen vid kassan skulle sedan vara att den faktiskt kostar 1.8kr/litern i mellanösten men du måste betala för frakten också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Men utan att betala det fasta priset så skulle jag inte få någon el alls?

Ungefär samma sak med tex. ägandet av en bil så räknar jag med bränsle, försäkring, värdeminskning osv

Om någon frågar mig vad mitt bilägande kostar per år så svarar jag inte vad min bränselkostnaden är per år.

Samma sak med elkostnaden, det finns bara en kostnad för mig som är intressant och det är vad jag betalar för den el jag har tillgång till vid eluttaget här hemma.

Självklart är det så, det är därför det är så korrekt att beräkna vad man betalar för den el man använder, nämligen kostnaden dividerat på förbrukningen.

Förenklat kan man säga att det priset på el som elbolagen skriver på sina hemsidor är vad elen kostar vid kraftstationen.

Skulle du acceptera det lika mycket om tex. en bensinstation började skriva att 98 oktan bensin kostar 1.8kr/litern?
Förklaringen vid kassan skulle sedan vara att den faktiskt kostar 1.8kr/litern i mellanösten men du måste betala för frakten också

Du blandar ihop frågorna, frågan är inte vad du betalar för el per månad utan frågan är vad du skulle betala för att ladda en bil utöver den el du redan förbrukar.

Om du laddar en elbil (eller gör något annat som ökar din förbrukning) så ökar din elräkning med just med elpriset + rörliga kostnad + skatter multiplicerat med den nya förbrukningen.

På samma sätt kan du ju testa att inte använda någon el alls, med ditt sätt att räkna skulle du få en räkning på 0 kr vilket ju aldrig kommer stämma.

Du har ju redan visat varför det är vanskligt att räkna som du gör, man kan lätt gå i fällan att tro att kostnaden för att lägga på mer förbrukning är högre än den egentligen är. Vilket var precis det du gjorde när du sa att det skulle kosta dig 250 kr att ladda en model S, din räkning hade ju nämligen inte ökat med 250 kr om du laddade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Men utan att betala det fasta priset så skulle jag inte få någon el alls?

Ungefär samma sak med tex. ägandet av en bil så räknar jag med bränsle, försäkring, värdeminskning osv

Om någon frågar mig vad mitt bilägande kostar per år så svarar jag inte vad min bränselkostnaden är per år.

Samma sak med elkostnaden, det finns bara en kostnad för mig som är intressant och det är vad jag betalar för den el jag har tillgång till vid eluttaget här hemma.

Självklart är det så, det är därför det är så korrekt att beräkna vad man betalar för den el man använder, nämligen kostnaden dividerat på förbrukningen.

Så alternativet till att ha en elbil är att inte ha el alls hemma?

Om du betalar 300 kr per månad för dina 120 kWh förbrukning så är kanske 200 kr fast avgift. Den får du betala hur du än gör så länge du är ansluten till elnätet. Övriga 100 kr är det du kan påverka själv. Så om du halverar din förbrukning så sparar du 50 kr i det här exemplet, och om du ökar den med 50 % genom att ladda en 60 kWh elbil en gång så ökar du kostnaden med 50 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du blandar ihop frågorna, frågan är inte vad du betalar för el per månad utan frågan är vad du skulle betala för att ladda en bil utöver den el du redan förbrukar.

Om du laddar en elbil (eller gör något annat som ökar din förbrukning) så ökar din elräkning med just med elpriset + rörliga kostnad + skatter multiplicerat med den nya förbrukningen.

På samma sätt kan du ju testa att inte använda någon el alls, med ditt sätt att räkna skulle du få en räkning 0 kr vilket ju aldrig kommer stämma.

Du har ju redan visat varför det är vanskligt att räkna som du gör, man kan lätt gå i fällan att tro att kostnaden för att lägga på mer förbrukning är högre än den egentligen är. Vilket var precis det du gjorde när du sa att det skulle kosta dig 250 kr att ladda en model S, din räkning hade ju nämligen inte ökat med 250 kr om du laddade den.

Jag tycker det verkar som att du missar det viktiga jag vill föra fram. Ta tex elbolag X som skriver på sin site att deras pris är 0.7kr/kWh.

Vad gör det för nytta om jag köper en massa el och låter den finnas kvar på kraftstationen?

Ganska så tydligt att priset för en kund ALDRIG blir 0.7kr/kWh. Det är så många som luras att tro att de faktiskt betalar det priset för sin el.

Du undviker helt att svara på min fråga kring bensinpriset, du kanske förstår hur orimligt det skulle vara om bensinmackarna började skriva kostnaden för vad det kostar i mellanöstern. Du vill veta vad det kostar vid PUMPEN som alla andra.

Dock så har elbolagen lyckats lura 999/1000 av kunderna i Sverige, ett diplom till dem helt klart. Det ska de har cred för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Jag tycker det verkar som att du missar det viktiga jag vill föra fram. Ta tex elbolag X som skriver på sin site att deras pris är 0.7kr/kWh.

Vad gör det för nytta om jag köper en massa el och låter den finnas kvar på kraftstationen?

Ganska så tydligt att priset för en kund ALDRIG blir 0.7kr/kWh. Det är så många som luras att tro att de faktiskt betalar det priset för sin el.

Du undviker helt att svara på min fråga kring bensinpriset, du kanske förstår hur orimligt det skulle vara om bensinmackarna började skriva kostnaden för vad det kostar i mellanöstern. Du vill veta vad det kostar vid PUMPEN som alla andra.

Dock så har elbolagen lyckats lura 999/1000 av kunderna i Sverige, ett diplom till dem helt klart. Det ska de har cred för.

Skillnaden är att om du tankar 0 liter bensin så betalar du 0 kr. Om du använder 0 kWh elektricitet så betalar du mer än 0 kr. Så ditt resonemang är helt korrekt, om du väljer mellan att leva off-grid eller ha en elbil. Det är dock mycket få som väljer mellan dessa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Jag tycker det verkar som att du missar det viktiga jag vill föra fram. Ta tex elbolag X som skriver på sin site att deras pris är 0.7kr/kWh.

Vad gör det för nytta om jag köper en massa el och låter den finnas kvar på kraftstationen?

Ganska så tydligt att priset för en kund ALDRIG blir 0.7kr/kWh. Det är så många som luras att tro att de faktiskt betalar det priset för sin el.

Så istället för att belysa det skapar du ett annat felaktigt sätt att räkna på som är minst lika dåligt då man istället luras att ytterligare förbrukning kommer kosta mer än det faktiskt gör (som i fallet för dig och Tesla)? Jag förstår inte vinsten med det riktigt men visst.

Skrivet av Multithread:

Du undviker helt att svara på min fråga kring bensinpriset, du kanske förstår hur orimligt det skulle vara om bensinmackarna började skriva kostnaden för vad det kostar i mellanöstern.

Jag undvikar att svara på det för det har ingen logisk koppling till det vi pratar om, det är ett helt annat logiskt tänk i det scenariot då det inte finns några fasta avgifter eller skatter för kunder att tanka eller inte, endast rörliga sådana som jag redan sagt skall räknas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ja det är inte billigaste jag har. Bor i en lägenhet och förbrukar runt 100-120kWh per månad. Så skulle jag låna en Tesla model S och fullladda den skulle det kosta runt 200kr för mig.

1.34 kr låter bra

Är det på 3 månader du förbrukar 3500kWh?

Om det vore så väl att det gällde 3 månader...
Exemplet jag tog var min räkning för mars månad.
Nu kommer det en 6-7 månader med lägre fakturor så det ser man fram emot

Men sen så har vi också en 70-tals kåk med direktverkande el och luftvärmepumpar på ca 240 m2 och garage på 50 m2.
Det blir inte heller bättre av att det finns 2 st i övre tonåren som duschar ofta och länge...
Vi har även 2 st elbilar som laddas, dock inte varje natt men ett par gånger i veckan så laddas någon av bilarna.

Eftersom man vet om förutsättningarna är det bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Om det vore så väl att det gällde 3 månader...
Exemplet jag tog var min räkning för mars månad.
Nu kommer det en 6-7 månader med lägre fakturor så det ser man fram emot

Men sen så har vi också en 70-tals kåk med direktverkande el och luftvärmepumpar på ca 240 m2 och garage på 50 m2.
Det blir inte heller bättre av att det finns 2 st i övre tonåren som duschar ofta och länge...
Vi har även 2 st elbilar som laddas, dock inte varje natt men ett par gånger i veckan så laddas någon av bilarna.

Eftersom man vet om förutsättningarna är det bara att gilla läget.

Ojoj vilken förbrukning

Har du funderat på solpanel (om det passar där du bor)?

Tex. 24st/300W har potential att generera 30-35kWh på en solig dag. Kostar kring 70'000 för monokristallina paneler.
Dessa kräver inte direktsol för att fungera utan kommer generera ström även fast det är moln ute, fast kanske bara i 20% av sitt max men ändå i många timmar förutom vintertiden.

Sedan en mellanstor batteribank (Rolls 5000) för kanske 50'000kr.

Sedan runtkring även en ren sinusinverter (för AC produkterna), en laddningsregulator och en batteriskyddsmodul som kapar förbrukningen om spänningen faller under tex. 12.2V i batteribanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ojoj vilken förbrukning

Har du funderat på solpanel (om det passar där du bor)?

Tex. 24st/300W har potential att generera 30-35kWh på en solig dag. Kostar kring 70'000 för monokristallina paneler.
Dessa kräver inte direktsol för att fungera utan kommer generera ström även fast det är moln ute, fast kanske bara i 20% av sitt max men ändå i många timmar förutom vintertiden.

Sedan en mellanstor batteribank (Rolls 5000) för kanske 50'000kr.

Sedan runtkring även en ren sinusinverter (för AC produkterna) och en batteriskyddsmodul som kapar förbrukningen om spänningen faller under tex. 12.2V i batteribanken.

Tänk vad dyrt att ladda sin elbil med egenproducerad el från solpaneler. Blir ju ca. 120 000 kr plus rörliga kostnader för bara en laddning. Kan inte vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ojoj vilken förbrukning

Har du funderat på solpanel (om det passar där du bor)?

Tex. 24st/300W har potential att generera 30-35kWh på en solig dag. Kostar kring 70'000 för monokristallina paneler.
Dessa kräver inte direktsol för att fungera utan kommer generera ström även fast det är moln ute, fast kanske bara i 20% av sitt max men ändå i många timmar förutom vintertiden.

Sedan en mellanstor batteribank (Rolls 5000) för kanske 50'000kr.

Sedan runtkring även en ren sinusinverter (för AC produkterna), en laddningsregulator och en batteriskyddsmodul som kapar förbrukningen om spänningen faller under tex. 12.2V i batteribanken.

Jepp, den tanken har vi haft. Dock så innebär detta att man även bör byta taket då takpannorna börjar bli till åren.
Känns riktigt hål i huvudet att lägga solpaneler nu och sedan behöva lägga om taket om några år.
Troligen kommer det på paneler i samband med att takpannorna byts vid tillfälle

Permalänk
Medlem

Vilket energi spill med elbil. Och kör på diesel om du tänker på miljön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Jepp, den tanken har vi haft. Dock så innebär detta att man även bör byta taket då takpannorna börjar bli till åren.
Känns riktigt hål i huvudet att lägga solpaneler nu och sedan behöva lägga om taket om några år.
Troligen kommer det på paneler i samband med att takpannorna byts vid tillfälle

Såg att det fanns takpannor med inbyggda paneler.
Vet dock inte hur effektiva dom är

Skickades från m.sweclockers.com