Hur lösa m.2 PCIe NVMe + Z97x?

Permalänk
Medlem

Hur lösa m.2 PCIe NVMe + Z97x?

Hej kära Sweclockare! Det var hur många år sedan som helst som jag postade i detta forum, är dock rätt så duktig på att läsa runt i detta trevliga forum, tack för det alla goa medlemmar Nåja, till min fråga!

Jag behövde mer lagring till datorn och tänkte att en m.2 är lätt att smacka dit (behöver ej få max hastighet, har inte mycket utrymme i chassit och tänkte mest att m.2 tar liten plats)! Hepp.. det gick ju sådär... hittar m.2:n i bios men inte inne i Windows. Moderkortet är Gigabyte Z97x Gaming 3 och installerade nyss ett m.2 ssd A1000 från Kingston.

Bild på moderkortet

Har efter detta letat runt i forumet, och tror jag har fått någorlunda koll på vad som inte fungerar, rätta mig gärna om jag har fel:

Jag har mitt grafikkort i PCIEX16, finns även PCIEX8 och PCIEX4. M.2-ssdn sitter i M.2-sloten.

Grafikkortet i PCIEX16 + m.2-ssd:n i M.2-sloten = fungerar ej då moderkortet bara kan köra en av dem i taget?

Kan jag då flytta grafikkortet till PCIEX8 (med risk för lite sämre FPS i spel, kan ev leva med mindre FPS-drops) och låta M.2:n sitta i sitt lilla M.2-slot? Behöver jag då ändra om något i BIOS eller är det bara att flytta?

Ursäkta röran..!

Permalänk
Medlem

Har du använt diskhanteraren i Windows för att se om du hittar den där?

edit : länk med mer info https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027721/windows-10-h...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@T4kti: I manualen till ditt moderkort står följande:

Citat:

M.2, SATA Express, and SATA3 4/5 connectors can only be used one at a time. The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when an M.2 SSD is installed.

Med andra ord verkar det inte vara PCI-E som spökar här.

Permalänk
Medlem

@T4kti: Har du bara en HDD/SSD som sitter anslutet till moderkortet. Ta bort alla som inte OS/Win är på och anslut den till SATA port 1 (den som är längst bort från CPU). Funkar det nu?

På bilden du länkat till står det på den gulaklisterlappen att sitter det en SATA under den gula anslutet funkar inte M2

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Där fanns den dessvärre inte, men tack för tipset!

@Andreaz1: Schysst att du kollade upp detta, slog upp det och ja det står ju så.. är inte det lite dumt?

@Snabbt_o_Hårt: Jag har en primär Samsung SSD och en sketen Toshiba HDD. Exakt hur jag satte in dem är svårt att se just nu då chassit är så trångt. Det sitter något i SATA3 1, 2 och 3, exakt vad som sitter vart vet jag inte just nu (detta är mitt första och enda datorbygge, är glad att det har funkat sedan år 2014). Jag ska vid tillfälle ta och plocka ut grejerna och se hur allt sitter. Inget sitter i SATA3 4 och 5 som inte fungerar med M.2, vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Det gick!! Jag trodde inte den fanns i Windows diskhantering, men den fanns där som "Disk 0", så jag initierade den och laddar nu ned spel på den, perfekt! Tack så mycket för hjälpen alla som svarat! Det var visst inte lika invecklat som jag gjorde det i mitt huvud!