Hjälm med program för bilder till webbutik

Permalänk
Medlem

Hjälm med program för bilder till webbutik

Hej,

Behöver lite råd gällande bilder webshop. Jag skall använda ett system där kunden kan designa skins till bl.a mobiltelefoner utifrån en mängd olika färger m.m. men vet inte hur jag skall få till det.

Om ni tittar på följande länkar så tror jag ni förstår hur jag menar:

https://www.gadgetshieldz.com/galaxy...ers-wraps.html

https://dbrand.com/shop/iphone-xs-skins

https://www.xtremeskins.co.uk/products/huawei-p30-pro-skins

Som ni kan se så ändrar produkten färg efter vad kunden väljer. Är inga problem om man enbart har ett fåtal produkter men har man ett 100-tal och dessa sedan finns i olika varianter m.m. så blir det snart 10 000-tals bilder. Hur löser man det?

Tanken är att använda Shopify som leverantör och vi har kontakt med en programmerare som kan bygga shopen åt oss som verkar bra men sista biten med produktbilderna återstår att lösa. Den programmerare vi funderar på att anlita menar på att vi måste ha en separat bild för varje alternativ som kan uppstå.

Har fått förevisat ett program där alla telefoner m.m. finns i dess originalbild och där man sedan kan lägga in alla färger som vinylfilmen finns i. Därefter skapar programmet bilder på de telefoner man valt och med de färger man bockat i. Programmet kan då smidigt skapa alla de tusentals bilder som behövs. Dock återstår att lägga in alla dessa bilder i webbutiken. Någon som vet hur pass avancerat ett sådant program vore att göra?

Snäppet bättre vore annars om man kunde integrera ett sådant program i webshopen där man kan lägga in produktbilden i original och sedan lägger man in de olika färgerna som skall vara tillgängliga och så sköter programmet resten med att skapa de färgalternativ kunden skapar för sin telefon.

Ni som kan det här, kom med tips på hur jag löser detta. Det är detta med alla bilder som återstår för att få igång butiken och jag har verkligen kört fast här och vet inte hur jag skall komma vidare.

Tacksam för alla synpunkter

Permalänk
Medlem

Du har inte bilder på alla kombinationer utan jobbar med lager.
De varianter du väljer i de olika "lagren" syns i bilden.

Tänk en bilsajt där du skapar din egen bil.
Där väljer du färg, då visas det lagret som har den färgen du valt på de delar som ska ha den färgen.
Sedan väljer du hjul och då visas det lagret för hjulen du väljer.
osv..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireman:

Hej,

Behöver lite råd gällande bilder webshop. Jag skall använda ett system där kunden kan designa skins till bl.a mobiltelefoner utifrån en mängd olika färger m.m. men vet inte hur jag skall få till det.

Om ni tittar på följande länkar så tror jag ni förstår hur jag menar:

https://www.gadgetshieldz.com/galaxy...ers-wraps.html

https://dbrand.com/shop/iphone-xs-skins

https://www.xtremeskins.co.uk/products/huawei-p30-pro-skins

Som ni kan se så ändrar produkten färg efter vad kunden väljer. Är inga problem om man enbart har ett fåtal produkter men har man ett 100-tal och dessa sedan finns i olika varianter m.m. så blir det snart 10 000-tals bilder. Hur löser man det?

Tanken är att använda Shopify som leverantör och vi har kontakt med en programmerare som kan bygga shopen åt oss som verkar bra men sista biten med produktbilderna återstår att lösa. Den programmerare vi funderar på att anlita menar på att vi måste ha en separat bild för varje alternativ som kan uppstå.

Har fått förevisat ett program där alla telefoner m.m. finns i dess originalbild och där man sedan kan lägga in alla färger som vinylfilmen finns i. Därefter skapar programmet bilder på de telefoner man valt och med de färger man bockat i. Programmet kan då smidigt skapa alla de tusentals bilder som behövs. Dock återstår att lägga in alla dessa bilder i webbutiken. Någon som vet hur pass avancerat ett sådant program vore att göra?

Snäppet bättre vore annars om man kunde integrera ett sådant program i webshopen där man kan lägga in produktbilden i original och sedan lägger man in de olika färgerna som skall vara tillgängliga och så sköter programmet resten med att skapa de färgalternativ kunden skapar för sin telefon.

Ni som kan det här, kom med tips på hur jag löser detta. Det är detta med alla bilder som återstår för att få igång butiken och jag har verkligen kört fast här och vet inte hur jag skall komma vidare.

Tacksam för alla synpunkter

En lösningen är om Shopify kan binda filnamn till proukter eller bilder som ligger under en viss mappstruktur.

Dbrand länk till bilden ser ut så här (de använder inte shopify vad jag kan se)
https://dbrand.com/sites/all/themes/dbrand_v3/img/product-pre...

Xtreme skins använder shopify. Länken till en bild ser ut så här.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0259/1735/products/clear_ma...

Har du testat prata med Shopify??

Skrivet av ZecretW:

Du har inte bilder på alla kombinationer utan jobbar med lager.
De varianter du väljer i de olika "lagren" syns i bilden.

Tänk en bilsajt där du skapar din egen bil.
Där väljer du färg, då visas det lagret som har den färgen du valt på de delar som ska ha den färgen.
Sedan väljer du hjul och då visas det lagret för hjulen du väljer.
osv..

Nej, han har fortfarande bilder på alla kombinationer. Vi pratar om fler än en telefon här, där formen och uttag för kameror kan vara annorlunda.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Att de jobbar med lager på något vis har jag förstått. Att jag sedan måste ha med alla olika telefonmodellers grundbild är jag också inne på men det är sedan det vore bra med någon lösning för att få med alla färgkombinationer.

Måste man då lägga in varje modell med dess alla färgalternativ var för sig som en bild i eller går det lösa på annat vis?

En telefon kommer då ha ex. 3 olika lager dvs baksida, kamera och logotype. Sedan kommer dessa finnas i ex. 30 färger. Har man mellan 50-100 olika telefoner/plattor så det genererar mängder med bilder och det är hur man löser detta på bästa och smidigaste vis.

Permalänk
Medlem

Hur tar man fram sådana bilder som skall användas i lagren såsom exemplet ovan ifrån dbrand som Florrpan gav exempel på.

https://dbrand.com/sites/all/themes/dbrand_v3/img/product-pre...

Det är ju det som är själva kärnan till lösningen. Får man fram dessa bilder på ett smidigt vis så är man nästan i hamn.

Någon som vet eller kan komma med tips?

Permalänk
Medlem

Bumpar upp tråden. Ingen som har koll på hur man tar fram dessa bilder som länkades till ovan?

Permalänk
Medlem

Gör en mask som ett skin, sedan byter du bara bakgrund och exporterar osv.

Sedan kan du automatiska processen givetvis.

För att få dbrands effekt så kör de bara olika bilder som du nämnt ovan och lägger över de med CSS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fireman:

Bumpar upp tråden. Ingen som har koll på hur man tar fram dessa bilder som länkades till ovan?

Den typen av inlägg som bara är till för att ge flytta upp trådar i forumlistningen är inte tillåtna (§ 4 i våra regler). Vi vill att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och på att de gör trådar mer svårlästa. Den här gången vidtar jag ingen åtgärd med anledning av detta, men tänk på det i fortsättningen. Om man vill ha fler svar i en tråd är det oftast bättre att fundera över om man kan skriva ett nytt inlägg som tillför något. Kanske kan man exempelvis ställa följdfrågor eller på annat sätt utveckla sina frågeställningar.

För övrigt vill jag passa på att välkomna dig till SweClockers. Även om du hade velat ha fler svar i den här tråden, hoppas jag att du kommer att trivas här. Du är alltid välkommen att höra av dig om du har frågor om forumet.

Permalänk
Medlem

Albert: Tack för välkomnandet och jag ber om ursäkt för att jag bröt mot reglerna. Borde jag haft koll på men ville bara göra ett nytt försök och se om någon kunde bidra med mer hjälp.

JeanC: Jag har noll koll på CSS och så vidare. Det får jag ta hjälp av helt och hållet. Dock så säger de som skall ta fram webshopen att jag behöver ta fram bilderna själv och där får jag väll helt enkelt anlita någon annan men jag känner ändå att jag skulle behöva lite mer på fötterna hur man skapar de olika bilderna på en grundläggande nivå för en novis som jag.

Jag får väll börja med att ta fram alla grundmodeller på alla telefoner m.m. Var jag får tag i dessa vet jag inte i dagsläget. Givetvis vore det enkelt att "låna" dessa ifrån en liknande webshop men det är väll inte lagligt antar jag även om de i sin tur troligtvis fått/tagit dem ifrån tillverkarnas hemsidor. Därefter skapa bilder på de olika lagren. Men hur färglägger man sedan dessa utifrån de råmaterials färger man har. Färgerna ( som ex röd) kan jag troligtvis få i digitalt format från leverantören.

Vilket program skapar man dessa bilder som skall användas i de olika lagren dvs där man ändrar färger osv?

Hur gör ni för att söka upp adresser till bilder på hemsidor likt denna som visats tidigare i tråden?

Ja, som ni förstår så har jag ingen kunskap om programmering osv men är ändå tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Sötast

Oavsett hur man rent tekniskt löser själv bildvisningen i webbläsaren vare sig det är enkla bilder eller en typ av overlay eller ej så frånkommer man inte faktumet att _alla_ variationer/färger av _alla_ skins måste ha en bild till att börja med.

Går inte att ta en bas bild och låtsas som att datorn kan gissa sig till vad man vill
När man har alla bilder så är det isåfall upp till programmeraren att lösa det på ett bra/kostnadseffektivt vis.

Men utan bilder så visas inget.

Permalänk
Medlem

1. "Utvecklaren" ni har kontakt med är med stor sannolikhet inte en utvecklare. Han hjälper er endast sätta upp själva webshoppen men om man ska vara ärlig är det i princip lika enkelt som att installera Windows 10. Shopify har redan utvecklat systemet, dvs det är ett färdigutvecklat system med begränsade möjligheter. Du kan alltså själv väldigt enkelt installera en shopfiysajt utan att behöva betala någon annan för att klicka på "Next" -> "Choose Template" -> "Next" -> "Finish".

2. Du har tagit på dig ett för stort projekt, alternativt du tänker för stor kontra insatsen du är villig att satsa i projektet. Att utan erfarenhet försöka bygga upp en stor sajt kommer vara svårt, hur vet du hur mycket du ska betala för och hur vet du att du ens beställer korrekta grejer utan att bli "lurad"? Du borde ha hjälp av någon med IT bakgrund som kan projektleda om du väl tar kontakt med en webbutvecklare för att det blir korrekt från start.

3. Mitt råd är följande, tänk om och börja mycket mindre. Börja med ett fåtal populära produkter och ett par populära skins. Gör det enkelt med kanske 3 modeller och 30 skins t.ex. Du kommer behöva lägga så mycket energi och kraft på annonsering och optimering av sajt att du snabbt märker att detta blir ett "never ending" projekt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oavsett hur man rent tekniskt löser själv bildvisningen i webbläsaren vare sig det är enkla bilder eller en typ av overlay eller ej så frånkommer man inte faktumet att _alla_ variationer/färger av _alla_ skins måste ha en bild till att börja med.

Går inte att ta en bas bild och låtsas som att datorn kan gissa sig till vad man vill
När man har alla bilder så är det isåfall upp till programmeraren att lösa det på ett bra/kostnadseffektivt vis.

Men utan bilder så visas inget.

Här te.x : https://www.tailorstore.se/skjortdesignern#lHf1H4sA5Ce48bKPGs...

Så tror jag inte man löste det med att ha en bil på varje kombination.
Blir sjukt många kombinationer med bara knappar och tyg, lägger man sen till de olika sömnadsvalen så är man snabbt uppe på en hanterbar nivå.

Man måste jobba med ett slags grundobjekt som man sedan lägger in strukturerna på(tyger, knappar mm.).

Permalänk
Sötast
Skrivet av mattoys:

Här te.x : https://www.tailorstore.se/skjortdesignern#lHf1H4sA5Ce48bKPGs...

Så tror jag inte man löste det med att ha en bil på varje kombination.
Blir sjukt många kombinationer med bara knappar och tyg, lägger man sen till de olika sömnadsvalen så är man snabbt uppe på en hanterbar nivå.

Man måste jobba med ett slags grundobjekt som man sedan lägger in strukturerna på(tyger, knappar mm.).

Ja nej, såklart.
Förlåt om jag var otydlig.

Varje unik kombination behöver inte ha en egen bild, men varje del som uppgör en *färdig* kombination är fortfarande byggd av x antal bilder som sedan sys ihop.

Varje typ av krage har en typ av bild, varje typ av veck har en typ av bild, sedan kan man såklart med mjukvara sy ihop krage_a7 med veck b2 så att man får outfit ac33

Permalänk
Medlem

Alllexz: Det är precis det som jag efterfrågar till att börja med. Var någonstans börjar man för att "tillverka" bilderna. Även om jag kanske inte själv tar fram bilderna behöver jag veta hur man rent praktiskt går tillväga för att ta fram alla bilder? Att bilderna sedan "sys ihop" på något vis förstår jag också.

Men var hittar man till att börja alla grundmodeller på telefonerna m.m. Är det ifrån respektive tillverkare? Andra liknande webshopar har ju inte tagit fram bilderna utan det är ju originalbilder på telefonerna de utgått ifrån?

Vilket program används sedan för att skapa alla enskilda bilder där man lägger på färger för att skapa alla enskilda bilder som skall användas i de olika lagren?

Precis som alla säger så utan bilder så blir det inget oavsett mjukvara osv men det är också där jag vill utgå ifrån. Hur börjar man för att ta fram alla bilder? Det är hela grundbulten från början och det är där jag behöver hjälp inledningsvis. Resten skall jag få hjälp av utav den som bygger shopen.

Jag är inte låst till Shopify. Är öppen för förslag och har offerter på ett antal olika plattformar att tillgå.

Plajon: Kan hända att det är ett "för stort" projekt. Men vad är det som gör att "problemet " med bilderna gör att själva jobbet med annonsering och optimering blir "värre" kontra en vanlig enkel shop som du nämner? Att det blir mer jobb med att få gång shopen är jag med på men varför skulle det bli mer jobb gällande annonsering? Ser det snarare som att har man något som är relativt unikt så blir det lättare att urskilja sig ifrån konkurrenterna.

Men som sagt flertalet gånger innan. Hur kommer man igång med skapandet av bilderna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fireman:

Men som sagt flertalet gånger innan. Hur kommer man igång med skapandet av bilderna?

Du anlitar en fotograf om du inte gör det själv eller kan få dem fån någon annan med rättigheter att få använda dem, typ tillverkaren. En del bilder går nog också att datorgenerera men då behöver du en grafiker som kan sånt om du inte gör det själv.
Det är ett jättejobb att få fram bilderna men du kanske inte måste gör allt själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireman:

Hur tar man fram sådana bilder som skall användas i lagren såsom exemplet ovan ifrån dbrand som Florrpan gav exempel på.

https://dbrand.com/sites/all/themes/dbrand_v3/img/product-pre...

Det är ju det som är själva kärnan till lösningen. Får man fram dessa bilder på ett smidigt vis så är man nästan i hamn.

Någon som vet eller kan komma med tips?

Om det är dina skal/design så skapar du dessa själv. Om du köper in från ett företag så får du be dessa om bilderna.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Vi har tillgång till ett program där alla telefonmodeller ligger inne och där man sedan skriver ut produkten. Utvecklaren av mjukvaran kan dock inte hjälpa till med produktbilder så som vi önskar.

Dock har de ett program där man med automatik kan lägga på alla tillgängliga färger på alla de telefoner man vill ha med. Dock blir det inte att de blir i olika lager utan det blir kompletta bilder så som det länkades till tidigare i tråden utan det blir en bild med hela telefonen. Blir troligtvis svårt att få till det då med att kunna skapa lager med olika alternativ.

Vad det gäller originalbilder på alla telefoner så känns det väll tveksamt om alla webshopar på nätet som säljer tillbehör till telefoner m.m har hört av sig till respektive tillverkare för att få tillgång till bilder på alla telefoner. Känns väll mer troligt att de "lånat" bilderna någonstans ifrån på nätet.

Om det ursprungligen är en originalbild på ex en Iphone som ligger ute på en websida. Äger då ändå denna websida rättigheterna till bilden eller tillhör den tillverkaren ex Apple?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fireman:

Vi har tillgång till ett program där alla telefonmodeller ligger inne och där man sedan skriver ut produkten. Utvecklaren av mjukvaran kan dock inte hjälpa till med produktbilder så som vi önskar.

Dock har de ett program där man med automatik kan lägga på alla tillgängliga färger på alla de telefoner man vill ha med. Dock blir det inte att de blir i olika lager utan det blir kompletta bilder så som det länkades till tidigare i tråden utan det blir en bild med hela telefonen. Blir troligtvis svårt att få till det då med att kunna skapa lager med olika alternativ.

Vad det gäller originalbilder på alla telefoner så känns det väll tveksamt om alla webshopar på nätet som säljer tillbehör till telefoner m.m har hört av sig till respektive tillverkare för att få tillgång till bilder på alla telefoner. Känns väll mer troligt att de "lånat" bilderna någonstans ifrån på nätet.

Om det ursprungligen är en originalbild på ex en Iphone som ligger ute på en websida. Äger då ändå denna websida rättigheterna till bilden eller tillhör den tillverkaren ex Apple?

De flesta tillverkare har bilder man får använda om det görs på godkänt sätt.

Om du behöver Apple-produktbilder kan du kontakta Apples säljare eller försäljningsadministratör i din region eller arbeta med Apples godkända försäljningspartner i din region i enlighet med ditt Apple Online Store Affiliate Publisher-programavtal. Om du behöver ytterligare information eller om du har frågor om hur dessa riktlinjer används kan du kontakta Apple-representanten eller Apples godkända försäljningspartner i din region.
https://store.apple.com/Catalog/se/Images/affiliates/affiliat...

Många bilder som används har nog sitt ursprung från såna källor men används i strid med tillverkarnas villkor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej på er igen.

Länge sedan denna tråd var uppe på tapeten men är fortfarande aktuellt för min del. Jag har fortfarande inte löst det med bilderna eftersom jag har svårigheter att hitta någon som kan hjälpa mig med att ta fram mallarna och därefter färglägga dem. Så jag får försöka prova något nytt grepp.

Det är bl.a svårigheter att förstå för de som ev. kan hjälpa till vad det är jag är ute efter dvs färglägga olika lager och spara dessa bilder. Dessa bilder skapar sedan den färdiga produkten i webshopen. Lösningen med att de olika bilderna sätts samman i shopen har jag troligtvis löst men det är just skapandet av de olika bilderna som är problemet. Jag måste försöka få fram vad det är jag är ute efter. Jag har tidigare fått länk till en webshop där man kommer till själva lagerbilden:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1565/7889/files/iphone8skin...

Tänker att jag skulle behöva veta hur man når dessa sidor inne i en webshop så jag kan vissa den som skall hjälpa mig hur det skall se ut.
Hur hittar man och når dessa sidor i en befintlig shop såsom länken ovan visar?

För den som sedan skapar lagren, finns det något smidigt program där man enkelt färglägger bilderna i olika färger?

Med vänlig hälsning
Henrik