Köpråd - 27" Gsync skärm. (5000kr budget).

Permalänk
Medlem

Köpråd - 27" Gsync skärm. (5000kr budget).

Hej SC.

Hade tänkt skaffa en ny GPU (sitter på ett gammalt GTX 980ti), men börjar tro att en ny skärm är vad jag behöver investera i, då jag känner att jag får "input lag" eller vad man kallar det, när jag spelar spel.

(Menar att även om jag får 100fps i ett spel, så ser det inte ut/känns inte alls som 60+fps).

Min main skärm är en Acer 27" 1920x1080 skärm med en TN panel (tror jag iaf, eftersom att färger skiftar lite beroende på vilken vinkel man kollar ifrån, men TN/IPS kanske inte existerar för LCD skärmar?) som jag snart har haft i snart 8 år.

Tyckte själv att den här skärmen verkade bra, men den är på toppen av min 5000kr budget och recensionerna är blandade...

Här är mina frågor:

  • Har någon ett tips på en bra 27" Gsync skärm (gärna IPS om det går) som passar bra till både spel och photo redigering? (Vet att en IPS panel är bäst för bild redigering, men det är dyrt!)

  • Vet inte om det spelar någon roll om upplösningen är högre än 1920x1080? Om skärmen är 1440p, så måste jag väl spela spel i den upplösningen också, vilket lär kräva mer av min GPU?

  • Vet att FreeSync tydligen även funkar med Nvidia kort nu, men hur pass bra funkar det och funkar det med mitt kort?

  • Något annat jag bör tänka på eller överväga?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Hej SC.

Hade tänkt skaffa en ny GPU (sitter på ett gammalt GTX 980ti), men börjar tro att en ny skärm är vad jag behöver investera i, då jag känner att jag får "input lag" eller vad man kallar det, när jag spelar spel. (Menar att även om jag får 100fps i ett spel, så ser det inte ut/känns inte alls som 60+fps). Min main skärm är en Acer 27" 1920x1080 skärm med en TN panel (tror jag iaf, eftersom att färger skiftar lite beroende på vilken vinkel man kollar ifrån, men TN/IPS kanske inte existerar för LCD skärmar?) som jag snart har haft i snart 8 år.

Tyckte själv att den här skärmen verkade bra, men den är på toppen av min 5000kr budget och recensionerna är blandade...

Här är mina frågor:

  • Har någon ett tips på en bra 27" Gsync skärm (gärna IPS om det går) som passar bra till både spel och photo redigering? (Vet att en IPS panel är bäst för bild redigering, men det är dyrt!)

  • Vet inte om det spelar någon roll om upplösningen är högre än 1920x1080? Om skärmen är 1440p, så måste jag väl spela spel i den upplösningen också, vilket lär kräva mer av min GPU?

  • Vet att FreeSync tydligen även funkar med Nvidia kort nu, men hur pass bra funkar det och funkar det med mitt kort?

  • Något annat jag bör tänka på eller överväga?

Tack på förhand!

Jag har faktiskt en Dell S2716DG och kan väl skriva lite om den. Har faktiskt en Acer XB271HU /IPS, 27", G-Sync, 165Hz) hemma också för tillfället men den kommer jag INTE behålla. Den har fått väldigt bra betyg men jag är verkligen inte imponerad av den. Sjukt mycket backlight bleed i samtliga hörn samt byggkvalitén på den var ju rent ut sagt urusel. Den läcker ljus mellan panel och ram, vilket medför att i vissa vinklar så omges skärmen av en "ljusrand" Katastrofalt dåligt!

Dell då: Det är ju TN panel så det blir naturligtvis inte lika bra färger som en IPS, Acer var naturligtvis bättre på det, inget att argumentera emot men när jag jämför min Dell Ultrasharp (som jag har som andraskärm, IPS) så är det faktiskt inte alls långt efter. Byggkvalitén är MYCKET bättre än Acern, snyggare skärm och snyggare fot tycker jag. Den skriker inte 14-årig gamer som Acern gör. Inget backlight bleed överhuvudtaget heller.
Det som jag inte är helt nöjd över är gamman. Den har lite för låg gamma vilket man kan justera i Nvidia settings men jag tycker att det ska man inte behöva göra på en sån skärm. Kanske inte en dealbreaker men om man jämför mot min andra Dell så är det lite skillnad. Den har även fått en del skit för banding, framförallt på de tidiga versionerna. Jag kör Revision A09 vilket jag tror är den senaste och där märker jag inte direkt av det.

Ska du ha så korrekta färger som möjligt för t.ex foton etc så ska du ha en IPS. Ska du i första hand spela så spelar det inte så stor roll tycker jag.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag har faktiskt en Dell S2716DG och kan väl skriva lite om den. Har faktiskt en Acer XB271HU /IPS, 27", G-Sync, 165Hz) hemma också för tillfället men den kommer jag INTE behålla. Den har fått väldigt bra betyg men jag är verkligen inte imponerad av den. Sjukt mycket backlight bleed i samtliga hörn samt byggkvalitén på den var ju rent ut sagt urusel. Den läcker ljus mellan panel och ram, vilket medför att i vissa vinklar så omges skärmen av en "ljusrand" Katastrofalt dåligt!

Dell då: Det är ju TN panel så det blir naturligtvis inte lika bra färger som en IPS, Acer var naturligtvis bättre på det, inget att argumentera emot men när jag jämför min Dell Ultrasharp (som jag har som andraskärm, IPS) så är det faktiskt inte alls långt efter. Byggkvalitén är MYCKET bättre än Acern, snyggare skärm och snyggare fot tycker jag. Den skriker inte 14-årig gamer som Acern gör. Inget backlight bleed överhuvudtaget heller.
Det som jag inte är helt nöjd över är gamman. Den har lite för låg gamma vilket man kan justera i Nvidia settings men jag tycker att det ska man inte behöva göra på en sån skärm. Kanske inte en dealbreaker men om man jämför mot min andra Dell så är det lite skillnad. Den har även fått en del skit för banding, framförallt på de tidiga versionerna. Jag kör Revision A09 vilket jag tror är den senaste och där märker jag inte direkt av det.

Ska du ha så korrekta färger som möjligt för t.ex foton etc så ska du ha en IPS. Ska du i första hand spela så spelar det inte så stor roll tycker jag.

Tack för ditt svar och din info.

Som du sa, TN för spel och IPS för foto redigering, men ska jag ska vara ärlig så jag tror att nästan vilken skärm som helst hade varit en uppgradering jämfört med min nuvarande, men eftersom att jag spelar mycket spel men även jobbar med design, så jag är inte helt säker på vad jag vill ha. Med min nuvarande skärm så har jag lyckats jobba även hemifrån ibland, då jag har lyckats kalibrera den väldigt likt skärmen jag har på jobb (Dell U2718Q - kanske samma som du nämnde att du hade som andra skärm?! ) så jag vet inte om jag verkligen behöver en IPS skärm, eftersom att jag har klarat mig på den nuvarande när det gäller färg återgivningen. Och sedan kan man ju lägga till några tusen lappar för en IPS panel också, och jag vill inte direkt lägga mer än 5k på en skärm.

För mig handlar det mest om att ha en skärm som har samma eller bättre färg återgivning som min nuvarande (vilket jag tror de flesta kan) och att spel faktiskt känns/ser ut som att dom körs i 60+ fps. Sedan är det ett super plus om jag kan få en IPS panel med det jag nämnde i mitt inlägg, men tror inte att det är realistiskt med min budget.

Tycker att det låter som att du är väldigt nöjd med din Dell skärm?
Jag håller definitivt med dig om att den ser jäkligt snygg ut, stilren och har inte den där överdrivna "gaming" stilen som jag inte alls gillar. När du nämner "banding", vad innebär det? Är det som "ghosting" att det blir en blur-effekt vid snabba rörelser?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Tack för ditt svar och din info.

Tycker att det låter som att du är väldigt nöjd med din Dell skärm?
Jag håller definitivt med dig om att den ser jäkligt snygg ut, stilren och har inte den där överdrivna "gaming" stilen som jag inte alls gillar. När du nämner "banding", vad innebär det? Är det som "ghosting" att det blir en blur-effekt vid snabba rörelser?

Det kan nog bli svårt att hitta en IPS i den prisklassen ja men man vet ju aldrig, borde finnas begagnat annars om det är ett alternativ.

Jo, jag måste väl ändå säga att jag är nöjd med min Dell. Tyvärr verkar de inte ha nån liknande i IPS ännu, men det kanske kommer, men som TN tycker jag den är riktigt trevlig.

Banding är när färger inte har sömlös övergång mellan "nyanser" utan det blir hackigt. Svårt att förklara men googla lite på det så kommer du se vad jag menar, som sagt så finns det en del som har fått tidiga versioner av skärmen där det är riktigt dåligt men på min upplever jag det inte alls så.
Ghosting har jag absolut inget av på denna skärmen.

Min andraskärm är en U2515H för övrigt

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Bildexpert 📺

"Bandning" i detta sammanhang är posterisering. Det finns inte nog med precision att återge alla nyanser vid 8-bitar per kanal som är normen för foto och video via webben. Då blir det tydligare steg mellan nyanser.

I avsnitt 27 i bildskärmsguiden går jag igenom mer om hur det blir på många TN- och VA-paneler (samt alldeles för enkla IPS-paneler)
https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

@Vicinity: Skulle rekommendera dig att sikta på en IPS-panel ifall du tänkt bli mer seriös med foto och video. Ja, en bra TN-panel är förmodligen mycket bättre än det du har. Men en gamingskärm med TN är fortfarande det sämre tänkbara alternativet för det byte du planerar. Du har nu också chansen att gå ännu längre. Skippar du kravet på G-Sync så kommer du undan med lägre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Det kan nog bli svårt att hitta en IPS i den prisklassen ja men man vet ju aldrig, borde finnas begagnat annars om det är ett alternativ.

Jo, jag måste väl ändå säga att jag är nöjd med min Dell. Tyvärr verkar de inte ha nån liknande i IPS ännu, men det kanske kommer, men som TN tycker jag den är riktigt trevlig.

Banding är när färger inte har sömlös övergång mellan "nyanser" utan det blir hackigt. Svårt att förklara men googla lite på det så kommer du se vad jag menar, som sagt så finns det en del som har fått tidiga versioner av skärmen där det är riktigt dåligt men på min upplever jag det inte alls så.
Ghosting har jag absolut inget av på denna skärmen.

Min andraskärm är en U2515H för övrigt

Ja, det blir nog svårt att hitta en IPS som sagt. Så får nog nöja mig med en TN, men har kollat runt på lite olika recensioner och gemförnings videor och jag tycker mig inte se allt för stor skillnad på IPS och TN när det gäller färg återgivning, så länge som man sitter framför skärmen och inte från sidan etc.

Nu vet jag vad du menar med banding, jag trodde det betydde något annat när det gäller skärmar, men det är nog samma som banding man kan ha i Photoshop när man gör en gradient.

Skönt att höra att du inte har någon ghosting! Efter dina kommentarer så kommer jag definitivt att hålla kvar dell skärmen som en "contender". Som sagt, jag kollade på några videor om den igår och det verkar vara en riktigt bra skärm bortsett från hur den hanterar svart/mörka färger, gemfört med andra skärmar. Men det kanske man kan fixa med lite gamma inställningar

(U2515H är en riktigt snygg monitor btw!)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Bandning" i detta sammanhang är posterisering. Det finns inte nog med precision att återge alla nyanser vid 8-bitar per kanal som är normen för foto och video via webben. Då blir det tydligare steg mellan nyanser.

I avsnitt 27 i bildskärmsguiden går jag igenom mer om hur det blir på många TN- och VA-paneler (samt alldeles för enkla IPS-paneler)
https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/17999?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTc5OTkiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZDc0NDU3ZjY3NmMzOWE0YmQ2MGZkNWViN2M0ZTIyZDMifQ%3D%3D

@Vicinity: Skulle rekommendera dig att sikta på en IPS-panel ifall du tänkt bli mer seriös med foto och video. Ja, en bra TN-panel är förmodligen mycket bättre än det du har. Men en gamingskärm med TN är fortfarande det sämre tänkbara alternativet för det byte du planerar. Du har nu också chansen att gå ännu längre. Skippar du kravet på G-Sync så kommer du undan med lägre kostnad.

Tack för ett väldigt informativt svar!

Du har rätt i faktumet att en IPS panel hade varit mycket bättre och att jag nu har chansen att faktiskt investera i något rejält, jag jobbar ju trots allt mycket med bild/video... Ända anledningen till att jag ville ha G-Sync var för att slippa det nämnda "spel lagget" som jag upplever, men hade som sagt kunnat nöja mig med FreeSync om det funkar med min nuvarande GPU. Hade även kunnat lägga till en tusenlapp till (så budgetten var ca 6000kr) om det fanns en IPS monitor som hade allt jag ville ha, men får kolla runt lite grann till innan jag helt snöar fast på en TN panel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vicinity:

Men det kanske man kan fixa med lite gamma inställningar

Alla TN-paneler har ett inbyggt gamma-reglage. Det räcker med att flytta huvudet några centimeter eller vinkla skärmen lite så har du påverkat ljuset ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla TN-paneler har ett inbyggt gamma-reglage. Det räcker med att flytta huvudet några centimeter eller vinkla skärmen lite så har du påverkat ljuset ordentligt.

Jag måste vara helt blind, för min andra monitor är en TN panel och hur mycket jag än vrider på huvudet eller lutar mig framåt/backåt så tycker jag inte att det är jätte stor skillnad. Visst blir det svarta lite mer åt det "mörk grå" hållet, med det är allt. Även färger behåller i princip samma värden enligt mig.

Usch, detta är så svårt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vicinity: Man kan (och kommer) träna sitt färgseende, plus att man drar alltid olika gränsen för när det märks baserat på vad man gör och vad man förväntar sig. Hjärnan förväntar sig en viss nivå av grönt och kommer då "se" den förväntade nivån även om det ändrats något. Ju mer du fördjupar dig kring färg och arbetar aktivt med hur färger och ljus sätter sig i ett foto eller i en video, desto mer kommer du uppmärksamma hur mycket det skiljer sig.

Rent fysikaliskt har man mått på hur stora avvikelse i färg som kan iakttagas, vilket kallas för JND, just noticable difference. Vilket brukar definieras som 1 dE (delta-E) baserat på den matematiska avvikelsen i ljuset egenskaper från hur mycket det skiljer sig från det förväntade ljuset.

För konsumentbruk brukar man man nöja sig med inom 3 dE som "good enough". Detta håller de flesta IPS:er inom 20-30 graders vinkel. En TN-panel – i den mån den är bra – kommer inte hålla detta inom 5 graders vinkel. Det är till och med svårt att mäta TN-paneler för det är så mycket som påverkar hur ljuset träffar mätsensorn. Hänger sladden till mätaren på ett visst sätt kan det påverka mätarens vinkel något och då slår det olika i mätningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Vicinity: Man kan (och kommer) träna sitt färgseende, plus att man drar alltid olika gränsen för när det märks baserat på vad man gör och vad man förväntar sig. Hjärnan förväntar sig en viss nivå av grönt och kommer då "se" den förväntade nivån även om det ändrats något. Ju mer du fördjupar dig kring färg och arbetar aktivt med hur färger och ljus sätter sig i ett foto eller i en video, desto mer kommer du uppmärksamma hur mycket det skiljer sig.

Rent fysikaliskt har man mått på hur stora avvikelse i färg som kan iakttagas, vilket kallas för JND, just noticable difference. Vilket brukar definieras som 1 dE (delta-E) baserat på den matematiska avvikelsen i ljuset egenskaper från hur mycket det skiljer sig från det förväntade ljuset.

För konsumentbruk brukar man man nöja sig med inom 3 dE som "good enough". Detta håller de flesta IPS:er inom 20-30 graders vinkel. En TN-panel – i den mån den är bra – kommer inte hålla detta inom 5 graders vinkel. Det är till och med svårt att mäta TN-paneler för det är så mycket som påverkar hur ljuset träffar mätsensorn. Hänger sladden till mätaren på ett visst sätt kan det påverka mätarens vinkel något och då slår det olika i mätningarna.

Wow, tack återigen för så informativa svar!
Det låter verkligen som att jag har vant mig vid min nuvarande setup och hade märkt skillnad om jag hade en IPS skärm hemma.

Jag känner att jag definitivt måste läsa på lite mer innan jag ens har en ide om vad jag vill ha.
T.ex IPS vs TN vs VA, 1080p vs 1440p, behöver jag verkligen en 27" eller räcker en 24", 1ms vs 5ms refresh rate m.m

Har även läst att FreeSync bara funkar för GTX 10 och RTX 20 serien, vilket jag inte har.
Men kanske hade varit en bra idea att köpa en IPS skärm med FreeSync (vilket fortfarnade hade varit bättre än min nuvarande) och fixa en ny GPU inom en snar framtid...?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Att det inte känns som 60+ fps när du har 100 fps beror på att din nuvarande skärm är 60 Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Liite över din budget men Webhallen har riktigt bra pris på Acers premiumskärm XB271HU just nu

https://www.webhallen.com/se/product/233655-Acer-XB271HU-27-1...

Hade jag inte haft min Asus PG279Q så hade jag definitivt slagit till. Sen är det väl lite av ett panellotteri med dessa IPS-skärmar och jag skulle säga att min Asus är average när det kommer till BLB. Har dock vant mig och stör mig inte på det. Vad jag däremot inte vant mig vid än är färgerna och kontrasten, där jag fortfarande blir ”blown away” när jag exempelvis spelar WoW och slipper dessa grådassiga nyanser av alla färger. Ser riktigt bra ut och jag kommer aldrig använda en TN-skärm igen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Hej SC.

Hade tänkt skaffa en ny GPU (sitter på ett gammalt GTX 980ti), men börjar tro att en ny skärm är vad jag behöver investera i, då jag känner att jag får "input lag" eller vad man kallar det, när jag spelar spel.

(Menar att även om jag får 100fps i ett spel, så ser det inte ut/känns inte alls som 60+fps).

Min main skärm är en Acer 27" 1920x1080 skärm med en TN panel (tror jag iaf, eftersom att färger skiftar lite beroende på vilken vinkel man kollar ifrån, men TN/IPS kanske inte existerar för LCD skärmar?) som jag snart har haft i snart 8 år.

Tyckte själv att den här skärmen verkade bra, men den är på toppen av min 5000kr budget och recensionerna är blandade...

Här är mina frågor:

  • Har någon ett tips på en bra 27" Gsync skärm (gärna IPS om det går) som passar bra till både spel och photo redigering? (Vet att en IPS panel är bäst för bild redigering, men det är dyrt!)

  • Vet inte om det spelar någon roll om upplösningen är högre än 1920x1080? Om skärmen är 1440p, så måste jag väl spela spel i den upplösningen också, vilket lär kräva mer av min GPU?

  • Vet att FreeSync tydligen även funkar med Nvidia kort nu, men hur pass bra funkar det och funkar det med mitt kort?

  • Något annat jag bör tänka på eller överväga?

Tack på förhand!

Det finns lite alternativ. Jag har en AOC Agon AG271QG som är 2560x1440 @ 144hz med Gsync, och har IPS panel. Det är nära budgetgränsen och det är mycket godis för pengarna, men jag har alltid upplevt den som en bra skärm. Du måste inte spela i native upplösningen utan det går att sänka innuti spelen och köra full upplösning när du är i skrivbordsmiljön.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med min Acer som jag inte kan se några defekter på.
Men visst... man ska ha lite tur med vilken man får men det gäller alla skärmar/fabrikat/tekniker.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jo det är ju sant, men vad jag menade var att om jag har t.ex 100fps, men min monitor bara klarar 60fps, så borde det ju se ut som 60fps. Men problemet är att det inte gör det, utan ser mer ut som typ 30fps...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Liite över din budget men Webhallen har riktigt bra pris på Acers premiumskärm XB271HU just nu

https://www.webhallen.com/se/product/233655-Acer-XB271HU-27-1...

Hade jag inte haft min Asus PG279Q så hade jag definitivt slagit till. Sen är det väl lite av ett panellotteri med dessa IPS-skärmar och jag skulle säga att min Asus är average när det kommer till BLB. Har dock vant mig och stör mig inte på det. Vad jag däremot inte vant mig vid än är färgerna och kontrasten, där jag fortfarande blir ”blown away” när jag exempelvis spelar WoW och slipper dessa grådassiga nyanser av alla färger. Ser riktigt bra ut och jag kommer aldrig använda en TN-skärm igen.

Skrivet av HoboCop:

Det finns lite alternativ. Jag har en AOC Agon AG271QG som är 2560x1440 @ 144hz med Gsync, och har IPS panel. Det är nära budgetgränsen och det är mycket godis för pengarna, men jag har alltid upplevt den som en bra skärm. Du måste inte spela i native upplösningen utan det går att sänka innuti spelen och köra full upplösning när du är i skrivbordsmiljön.

Tack för era förslag

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

@ClintBeastwood: Jo det är ju sant, men vad jag menade var att om jag har t.ex 100fps, men min monitor bara klarar 60fps, så borde det ju se ut som 60fps. Men problemet är att det inte gör det, utan ser mer ut som typ 30fps...

Nej, det blir ojämna bildrutor. Det resulterar i screen tearing men är rätt säker på att det kan kännas som stutter också.

Jag har f.ö XB271HU som ni pratar om och är väldigt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.