Windows 10 hänger sig vid start.

Permalänk
Medlem

Windows 10 hänger sig vid start.

Detta problem har dykt upp senaste veckan.
Jag stänger av min dator när den inte används.
Kör Windows 10 Home, förra vårens version (har inte installerat 1809).

Vad som ska hända vid en normal start:
1. Skärmen startar (strömmen kopplad till slavuttag).
2. Skärmen visar moderkortets logga några få sekunder.
3. Skärmen blir svart, en liten blinkande markör syns i övre vänstra hörnet under en till två sekunder.
4. Markören försvinner och ersätts av en blå Windows-logga mitt på skärmen, varar några få sekunder.
5. Windows avslutar startfasen.

När jag senaste veckan startat datorn efter att den varit avstängd (en hel dag) klarar den inte uppstarten. Fastnar vid punkt 3 ovan. Markören står och blinkar tills jag inte orkar stirra på den längre.
En re-set med hjälp av knappen på datorlådan startar om systemet och Windows startar normalt.
Har hänt varje gång, så det är ett kvarvarande problem.
Några tips på hur man blir av med problemet?

Permalänk
Inaktiv

Något gällande boot som inte stämmer, så gå in i BIOS och kolla så disken med Windows partition ligger på boot-ordning 1.
Prova också att stänga av fast boot om du har något sådant alternativ. Märkligt att det fungerar om du helt enkelt startar om med knappen, eller är det en CMOS re-set du gör?

Fungerar inte det så kan du försöka reparera boot via Windows Startup Repair.
Kommer du åt Command Tolk så skriv in bootrec /fixmbr. Det skriver inte över någonting utan försöker bara reparera existerande partition om det behövs.

Här kan du läsa mer.

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla den där reparationsmetoden. Ska ändå byta systemdisk närmsta dagarna.

Permalänk
Medlem

... och tror ni inte att i dag startade datorn utan problem!
Jag har ännu inte gjort någonting för att fixa problemet, så det blir spännande att se om det återkommer.