EVGA Supernova G2 eller Corsair RM750X 750W v2

Permalänk

EVGA Supernova G2 eller Corsair RM750X 750W v2

Då är det dax att sätta ihop en ny dator igen, vilket ska man köpa, vet att flera säger "vilket som".

Kollade lite på Seasonic, men många verkar ha haft problem med dessa, vilket är märkligt.

Har ett G2 atm och kan inte vara mer nöjd, RM750 verkar ha många ex med coil whine..... Inte så kul, G2 verkar inte lida av det i lika stor grad. Sedan när folk säger att G2 är metall och RM750 är plast vad menar dom då?

Har kollat lite på G3, men många som rekommenderar G2 över G3, framgår inte rikrigt varför, vet ni på Swec det?
Skulle inte G3 ta över efter G2, i så fall varför finns det så många G2 att köpa? Är det gamla lager?

Ska man köra på det säkra kortet och köpa G2 igen...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

jag har en Corsair RM705X V2, jag rekommenderar den verkligen. den är helt gjord av stål (förutom klister märket som det står något med 750 på). min dator har lite coil whine, men det sitter i moderkortet, det har alltid varit så och det kom långt före jag uppgraderade till en ny PSU. den känns väldigt bra, man fick också med en tyg påse till den och en annan påse till sladdarna. om man går in på Inet står det att den är "sweclockers toppklass". dom ända två minusarna som jag kan komma på är först att den låter lite lite när datorn är avstängd, men det är inte så jobbigt. en annan sak man måste tänka på är att sladdarna har typ en liten hård gummi sak längst ut på som, som gör så att dom inte går att böja så bra längst ut. tror det var en transistor eller något under det. det är också extra pris på Inet på den just nu. du får nog välja det själv tror jag, dom är annars typ samma. jag såg dock nu att den från evga KANSKE inte har så att fläkten stannar, den från corsair stannar fläkten om det inte drar typ 60% eller något sånt, vilket gör den väldigt tyst. den från evga är också en utgående produkt tror jag så jag vet inte hur länge den kommer vara kvar.
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2
enligt mig rekomenderar jag den men jag har inte en g2 så vet inte om den är bättre eller sämre. jag ser dock att den inte är sweclockers certifierad* så dom har inte testat den. ett plus med den från evga är att man får med en typ ATX "trollare" (lol kom inte på vad den hette), men den använder man bara om man ska bygga egen vattenkylning tex från EKWB (custom loop). det här blev en jävla bibel av mig då men det är vad jag tycker!

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 2X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Medlem

Jag tycker fläktarna i Supernova aggen låter för mycket. Kunde inte köra med mitt G3 som jag köpte utan fick köpa ett RM850i istället, som sitter i burken idag. med andra ord jag skulle köra på Corsair. Det som är bra med G3 är att det är ett kort agg så om man har en liten låda så kan det vara ett av få agg som går in.

Permalänk
Medlem

G3 har kass fläkt.
G2 har antagligen sämre fläkt än RMX.

RMX är den mest populära PSUn i segmented vilket leder till mer klagomål, dvs säger inget om defekt %
Själv så försvann mitt coil whine när jag uppgraderade till RM750X V2.

Permalänk
Skrivet av Jesper_TJ:

jag har en Corsair RM705X V2, jag rekommenderar den verkligen. den är helt gjord av stål (förutom klister märket som det står något med 750 på). min dator har lite coil whine, men det sitter i moderkortet, det har alltid varit så och det kom långt före jag uppgraderade till en ny PSU. den känns väldigt bra, man fick också med en tyg påse till den och en annan påse till sladdarna. om man går in på Inet står det att den är "sweclockers toppklass". dom ända två minusarna som jag kan komma på är först att den låter lite lite när datorn är avstängd, men det är inte så jobbigt. en annan sak man måste tänka på är att sladdarna har typ en liten hård gummi sak längst ut på som, som gör så att dom inte går att böja så bra längst ut. tror det var en transistor eller något under det. det är också extra pris på Inet på den just nu. du får nog välja det själv tror jag, dom är annars typ samma. jag såg dock nu att den från evga KANSKE inte har så att fläkten stannar, den från corsair stannar fläkten om det inte drar typ 60% eller något sånt, vilket gör den väldigt tyst. den från evga är också en utgående produkt tror jag så jag vet inte hur länge den kommer vara kvar.
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2
enligt mig rekomenderar jag den men jag har inte en g2 så vet inte om den är bättre eller sämre. jag ser dock att den inte är sweclockers certifierad* så dom har inte testat den. ett plus med den från evga är att man får med en typ ATX "trollare" (lol kom inte på vad den hette), men den använder man bara om man ska bygga egen vattenkylning tex från EKWB (custom loop). det här blev en jävla bibel av mig då men det är vad jag tycker!

Låter ju skumt att den låter när den är av...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Gissar att det är ett högfrekvent pip när datorn är avslagen men strömmen på, mitt rm750 gör också det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag tycker fläktarna i Supernova aggen låter för mycket. Kunde inte köra med mitt G3 som jag köpte utan fick köpa ett RM850i istället, som sitter i burken idag. med andra ord jag skulle köra på Corsair. Det som är bra med G3 är att det är ett kort agg så om man har en liten låda så kan det vara ett av få agg som går in.

Måste själv säga att jag har aldrig hört fläktarna på mina nätagg.
Varken min gamla tagan bz800w eller mina nyare cooler master v1000,evga supernova g2 850 watt,corsair rm1000i,hx1200 låter något🙂
Antar att du har en sån där super hörsel som hör minsta detalj? 😋

Permalänk
Medlem

Jag har ett G2 850W och en RM750x V1 och fläkten på G2an började låta förjävligt efter ett eller två år, RMx låter fortfarande bra tho så jag hade tagit RMx.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet av G2 850w men den driver en dator med ett 1070 i bara så nätaggets fläkt snurrar ju knappt öht tror jag. Den har aldrig låtit.

Detta är i eco läge med semipassiva kylningen. Tar man bort det snurrar den hela tiden och då hörs den ja.

edit: insåg nu att TS har ett G2 själv så sorry för onödigt inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av macmann1:

@blue eyed devil: Gissar att det är ett högfrekvent pip när datorn är avslagen men strömmen på, mitt rm750 gör också det.

Det låter ju inge bra, varför skulle man vilja ha något sådant, då tar jag nog g2 trots allt...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hade ett G2 850w i tidigare burken som jag hade i 4,5 år och har nu ett G3 750w. Varken det ena eller det andra låter speciellt mycket. Nu sitter jag 3m från datorn men jag hör chassi- och CPU-fläktarna mer än nätaggens fläktar.

Vad jag läst är dock att G3ans fläktkurva är satt väldigt aggressivt varför den ska låta högre än G2. För mig har det dock aldrig varit någon som helst skillnad än så länge.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)