Ny dator Köpråd: Webhallen Config. Budget runt 15k

Permalänk

Ny dator Köpråd: Webhallen Config. Budget runt 15k

Hej alla.

Jag ska fira helgen med ny dator. Jag längtar!
Jag fick syn på detta erbjudande;

https://www.webhallen.com/se/product/291744-Webhallen-Config-...

Jag är väldigt dålig på komponenter och undrar om detta är ett bra köp? Eller om det är kampanj för de är äldre produkterna..

Jag kommer köpa Acer Predator 27tum skärmen på 1440p så hoppas denna datorn klarar lite värre grafik te.x?
Jag önskar en dator som man kan starta igång och köra igång, slänga på grym grafik.

Just nu sitter jag med en Laptop Acer Aspire VX15. Den fungerar bra för alla spel, tyvärr hamnar man på low-medium på nya spel som Escape from Tarkov, BF5, PUBG osv för att få någon vettig FPS därför tänkte jag fläska på lite!

Tacksam för dig som tar dig tid och vägleda mig, glad påsk!

EDIT; ska spela mycket.

stavfel, lite extra info
Permalänk
Medlem

Det är ett bra köp. Senaste generationen processor och grafikkort. Bra kampanjpris. Blir inte billigare om du bygger själv.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Det är en bra dator. Lite synd med 500GB SSD + 1TB HD. En 1TB SSD och ingen HD tycker jag är bättre. Men du kan ju koppla in fler SSD senare, för det är ju bäst att ha spelen på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperadorush:

Hej alla.

Jag ska fira helgen med ny dator. Jag längtar!
Jag fick syn på detta erbjudande;

https://www.webhallen.com/se/product/291744-Webhallen-Config-...

Jag är väldigt dålig på komponenter och undrar om detta är ett bra köp? Eller om det är kampanj för de är äldre produkterna..

Jag kommer köpa Acer Predator 27tum skärmen på 1440p så hoppas denna datorn klarar lite värre grafik te.x?
Jag önskar en dator som man kan starta igång och köra igång, slänga på grym grafik.

Just nu sitter jag med en Laptop Acer Aspire VX15. Den fungerar bra för alla spel, tyvärr hamnar man på low-medium på nya spel som Escape from Tarkov, BF5, PUBG osv för att få någon vettig FPS därför tänkte jag fläska på lite!

Tacksam för dig som tar dig tid och vägleda mig, glad påsk!

EDIT; ska spela mycket.

Visst blir det billigare (alt. bättre) om du bygger själv, men om du inte kan det så är det ett helt okej erbjudande - absolut. Det enda som är synd är att det är lite långsammare minnen och dålig kylning till processorn. Man vet heller inte riktigt vilken modell det är av grafikkortet - så kan ju vara en variant med dålig kylning (högljutt eller höga temperaturer).

Eftersom du ska lira i 1440p tycker jag det känns mer värt med Ryzen. Du kommer få högre FPS med t.ex en 2600X och ett RTX 2080 än 9600K och RTX 2070. Dessutom antagligen mer framtidssäkert med tanke på att den har fler trådar och ett moderkort som även kommer att stödja nästa generations processorer.

https://www.inet.se/datorbygge/b1079004/15-9tkr

Windows köper du till från exempelvis Kinguin för 200kr och installerar via USB-minne - då landar du på (i princip) samma pris datorn du länkat till. Känner du att du klarar dig med 500GB (SSD) tillsvidare kan du ju ta bort hårddisken för att lägga pengarna på något annat som bättre kylning till processorn - eller Windows från butiken så installerar dem det åt dig (tycker dock detta känns som att slänga pengarna i sjön eftersom det är så lätt att göra själv).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut kört på vad @Samlooh plockat ihop över den du länkat om du planerar på att köra i 1440p. Skulle dock tagit bort HDD och lagt pengarna på 3200 MHz minnen och ett RM750x v2 nätagg.
Kylaren som följer med CPUn är helt okej så den kanske duger för dig så länge du inte ska överklocka. Kan alltid bytas vid senare tillfälle.

Permalänk

Hej! Tack för era svar. Har varit ute under dagen och väldigt trevlig läsning när man är tillbaka.

Jag tror att jag ska ta en närmare titt på det du plockade ihop för som du säger så är det ett framtidssäkert alternativ och för mig är det ointressant att ha ett färdiginstallerat Windows när man kan göra det själv mycket billigare!

Har dock aldrig kört med AMD prylar och har av någon anledning alltid haft Intel + Nvidia så detta kanske är ett bra steg åt rätt riktning

Permalänk

@Samlooh:

Jag försökte använda det du hade som referens och slutade upp med detta. Tweakade lite med förhoppningsvis? lite bättre grejor på vissa delar.

Är det något i detta köp som inte skulle funka? eller är det bara och köra? Vad tycker ni? Eller finns det en flaskhals som jag missat? När man är uppe i dessa pengar så är en tusenlapp hit eller dit ointressant för att man ska få en komplett produkt tycker jag!

PS. jag byter gärna chassi då de inte hade det i webblager, hur vet man vilket man ska ha? Jag önskar ett stilrent, behöver inte vara ett bling bling bara det är praktiskt och framtidssäkert alternativ

Jag handlar gärna på webhallen då jag har bra erfarenhet från dom och fortsätter gärna där tills de inte sköter sig längre

Glad påsk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperadorush:

@Samlooh:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/284731,294003,246485,183515,293315,285867,236123,291742,295572,296252,255936

Jag försökte använda det du hade som referens och slutade upp med detta. Tweakade lite med förhoppningsvis? lite bättre grejor på vissa delar.

Är det något i detta köp som inte skulle funka? eller är det bara och köra? Vad tycker ni? Eller finns det en flaskhals som jag missat? När man är uppe i dessa pengar så är en tusenlapp hit eller dit ointressant för att man ska få en komplett produkt tycker jag!

PS. jag byter gärna chassi då de inte hade det i webblager, hur vet man vilket man ska ha? Jag önskar ett stilrent, behöver inte vara ett bling bling bara det är praktiskt och framtidssäkert alternativ

Jag handlar gärna på webhallen då jag har bra erfarenhet från dom och fortsätter gärna där tills de inte sköter sig längre

Glad påsk!

Eftersom jag läste detta så kan jag svara och sen kan Samlooh ge sina åsikter. Du har valt dyrare delar som inte nödvändigtvis är bättre.

Minnen: Samma hastighet men dyrare.
Moderkort: Argumenterbart sämre men dyrare för att det är ATX format(större med mer funktioner).
Chassi: Onödigt dyrt.
SSD: Du kan köpa en Intel NVMe SSD för bara en hundring mer som är 1800/1800 jämfört med Samsungs som är 520/550.

Annars bra val av kylare och nätagg
Vill du ha ett relativt tyst chassi?

Permalänk

@Muumin:

Hej! Vad schysst att du kan se sånt!

Vilka produkter skulle du rekommendera istället om du utgår från webhallens sortiment, de har ju lite kampanjer på vissa delar nu.

Jag vet inte, det är väl nice med ett tyst chassi så varför inte?

Vad kan du rekommendera ?

Jag är så J*vla sugen på att trycka på köpknappen nu! Tackar för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag för ~750kr mer:

Några noteringar:
-Bättre grafikkort, dessutom 3 fläktar för en mer effektiv kylning.
-Snabbare Ram då Ryzen gillar hög frekvens över låg CL. 3200MHz/CL16 är alltså bättre än 3000MHz/CL15.
-Kraftigare Nätagg som får jobba mindre och därför blir tystare, värt 100 extra.
-Bra chassi, väldigt omtyckt.
-Snabbare SSD, dock hade de inte 1TB varianten på lager.
-Bättre processor som har en relativt bra kylare som följer med.

Du får alltså ordentligt mycket mer prestanda för bara 750kr mer vilket inte är mycket när vi pratar dessa summor

Permalänk
Medlem

Nu när vi är uppe i denna prisklass är det dock värt att börja nämna Intel. Här är motsvarande i Intel, drog tillbaka på nätagg.

Permalänk

@Muumin:

Tack för detta alternativ, det sista känns riktigt bra! Från näst sista och sista alternativet ser jag grafikkortet är en tusenlapp billigare, är det bara märket som skiljer priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperadorush:

@Muumin:

Tack för detta alternativ, det sista känns riktigt bra! Från näst sista och sista alternativet ser jag grafikkortet är en tusenlapp billigare, är det bara märket som skiljer priset?

Håller med dig, skulle själv kört på Intel.
Det som skiljer är mindre detaljer som du sannolikt inte kommer märka mycket. Gigabytekortet kommer högre klockat från fabrik och den har också tre fläktar istället för två vilket generellt alltid är bättre. Om skillnaden i pris är rättfärdigad har jag svårt att svara på.
Jag tror du skulle ha svårt att märka skillnaden på korten när du spelar. Du kan dessutom använda MSIs egna OC inställningar för att överklocka Ventus kortet om du skulle vilja.

Vad du kan göra är att google lite "Gigabyte gaming OC vs MSI ventus" och se vad du hittar för jämförelser i prestanda. Finns säkert en del youtube videos om saken. Nu måste jag dra, glad påsk!

Här har du också SweC egna prestanda index för grafikkort där du kan se hur bra Gaming OC kortet presterar: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17062?key=bd1dbc3...

Permalänk
Medlem

@imperadorush: Jag vet att du verkligen känner suget och pirret att bara köpa, men jag tycker du ska ta dig tid till söndag innan knappen trycks in. Då hinner den nästan irrationella entusiasmen lägga sig lite, och man kan lite lättare ta ett steg tillbaka och beakta bygget samt alla råd som ges.

Gällande GPU gillar jag personligen MSI bättre än Gigabyte. Skillnaderna brukar vara så marginella att man inte märker skillnad som standardkonsument.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Nu när vi är uppe i denna prisklass är det dock värt att börja nämna Intel. Här är motsvarande i Intel, drog tillbaka på nätagg.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,296252,255936,292375,290955,298651,298041,293315,286373,292341,285867

Skrivet av Muumin:

Håller med dig, skulle själv kört på Intel.
Det som skiljer är mindre detaljer som du sannolikt inte kommer märka mycket. Gigabytekortet kommer högre klockat från fabrik och den har också tre fläktar istället för två vilket generellt alltid är bättre. Om skillnaden i pris är rättfärdigad har jag svårt att svara på.
Jag tror du skulle ha svårt att märka skillnaden på korten när du spelar. Du kan dessutom använda MSIs egna OC inställningar för att överklocka Ventus kortet om du skulle vilja.

Vad du kan göra är att google lite "Gigabyte gaming OC vs MSI ventus" och se vad du hittar för jämförelser i prestanda. Finns säkert en del youtube videos om saken. Nu måste jag dra, glad påsk!

Här har du också SweC egna prestanda index för grafikkort där du kan se hur bra Gaming OC kortet presterar: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17062?key=bd1dbc3...

Jag tror att det lutar mot detta köp ikväll! Tack för hjälpen! Glad påsk!:)

Skrivet av Yonie:

@imperadorush: Jag vet att du verkligen känner suget och pirret att bara köpa, men jag tycker du ska ta dig tid till söndag innan knappen trycks in. Då hinner den nästan irrationella entusiasmen lägga sig lite, och man kan lite lättare ta ett steg tillbaka och beakta bygget samt alla råd som ges.

Gällande GPU gillar jag personligen MSI bättre än Gigabyte. Skillnaderna brukar vara så marginella att man inte märker skillnad som standardkonsument.

Tack, jag vet. Redan innan jag gjorde forumstråden här var jag nära på att köpa, satt och kolla på beställningsknappen! Men har hållit mig 4 dagar redan och tack vare er hjälp här så har det t.om blivit bättre och inte något stressigt köp!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av imperadorush:

Kul att höra! Hoppas du blev nöjd och happy gaming!