Permalänk

Önskar feedback på komponenter

Hej Sweclockers,

Jag sparar ihop till en ny stationär dator (sitter med en gammal laptop just nu) och kommer att köpa delarna under sommaren. Primärt kommer datorn att användas till att spela WoW, men även andra någorlunda krävande spel då och då. Kommer även att redigera videos men inte speciellt ofta. Har slipat lite på ett bygge och tar gärna emot er feedback. Notera att jag lagt in en skärm, mina krav på skärm är 1440p/QHD, 144hz och så låg responstid som möjligt.

Vill ha produkter av kvalité som är framtidssäkra. Vill även kunna överklocka den relativt enkelt och att den ska vara tyst.

Ha det gött!

Permalänk

Plus skärm. Bättre cpu- kylning-större ssd. Nästan samma pris.
Hade dock letat efter ett begagnat 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 290 kr hos Dustin)
Grafikkort: EVGA GeForce RTX 2070 Black 8GB (08G-P4-1071-KR) (5 790 kr hos Webhallen)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 3000MHz 16GB (949 kr hos Webhallen)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 419 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (845 kr hos Webhallen)
Skärm: ASUS MG278Q (4 295 kr hos Webhallen)
Summa: 19 906 kr

Skärmen är G-sync certifierad. Bra med en skärm som du inte är låst till Nvidia eller AMD, dessutom uppfyller den dina krav och är rätt bra prissatt.
Du säger att du vill överklocka. Om du absolut vill det så satsa på en 9900K eller 9600K. För nästan 5k så är inte 9700K värd pengarna. Alt. vänta till den går ner under 4k igen. I jämförelse så är en oklockad 8700 väldigt mycket mer för pengarna när du får den för 3.3k (Dustin har den i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbinator:

Hej Sweclockers,

Jag sparar ihop till en ny stationär dator (sitter med en gammal laptop just nu) och kommer att köpa delarna under sommaren. Primärt kommer datorn att användas till att spela WoW, men även andra någorlunda krävande spel då och då. Kommer även att redigera videos men inte speciellt ofta. Har slipat lite på ett bygge och tar gärna emot er feedback. Notera att jag lagt in en skärm, mina krav på skärm är 1440p/QHD, 144hz och så låg responstid som möjligt.

Vill ha produkter av kvalité som är framtidssäkra. Vill även kunna överklocka den relativt enkelt och att den ska vara tyst.

https://komponentkoll.se/bild/PJXon.png

Ha det gött!

Det är aldrig bra att göra en varukorg så långt i förväg när det kommer till datorkomponenter - delvis för att det titt som tätt kommer nya grejer - samt att så många saker presterar extremt lika (oavsett märke) att man därför bör utgå från pris - och just priserna ändras ju hela tiden. Vänta istället med att göra en korg till sommaren. Förhoppningsvis har det då även kommit nya processorer från AMD (tredje generationens Ryzen).

Om man ska kommentera ditt bygge som du gjort idag så tycker jag många komponenter är lite väl dyra - och jag hade istället lagt mer krut på grafikkortet. Om du ska ha en hyfsat framtidssäker som ska klara spel i 1440p och 144Hz så kommer ett RTX 2060 inte räcka så långt. Mitt överklockade GTX 1080 (typ som ett RTX 2070) får t.ex jobba på rätt så ordentligt i nya Metro: Exodus i 1440p.

Jag hade istället gjort såhär:

+ Cryorig H5 Ultimate á 499kr. Då landar du på i princip samma pris som din dator, men med det betydligt mer kraftfulla RTX 2080.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hej! är ganska ny på att bygga datorer så skulle behöva lite feedback på denna PC jag har plockat ihop.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbinator:

Hej Sweclockers,

Jag sparar ihop till en ny stationär dator (sitter med en gammal laptop just nu) och kommer att köpa delarna under sommaren. Primärt kommer datorn att användas till att spela WoW, men även andra någorlunda krävande spel då och då. Kommer även att redigera videos men inte speciellt ofta. Har slipat lite på ett bygge och tar gärna emot er feedback. Notera att jag lagt in en skärm, mina krav på skärm är 1440p/QHD, 144hz och så låg responstid som möjligt.

Vill ha produkter av kvalité som är framtidssäkra. Vill även kunna överklocka den relativt enkelt och att den ska vara tyst.

https://komponentkoll.se/bild/PJXon.png

Ha det gött!

Zen 2 + Navi = Vänta fram till sommaren med att bygga. Ingen idé att plocka delar nu som kommer vara utdaterade vad gäller pris/prestanda när det väl kommer till kritan. Är du smart med valen och kanske välker en något mer prispressad skärm så får du antagligen motsvarande prestanda för 10.000:- ungefär.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Doddis Vad ska du använda datorn till och vad ligger din budget på?

Permalänk
Medlem

@Doddis Om du kan sträcka dig till 9,5k så får du ihop en riktigt kompetent speldator. Du behöver sen bara köpa Windows för 100-200kr från Tradera eller eBay.

Brutalt mycket bättre grafikkort, 16gb minnen(dessutom snabbare) och bättre processor.

Permalänk

Vad menas med byggets namn förresten, farsigt dator?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vad menas med byggets namn förresten, farsigt dator?

Farsan betalar /s

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@Muumin: Mest för musikproduction med skulle vilja kunna spela lite också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doddis:

@Muumin: Mest för musikproduction med skulle vilja kunna spela lite också

Gotcha.
Har du krav på att den ska vara relativt tyst?
Har du krav på utseende?
Vill du gärna köpa nytt eller är andrahand ett alternativ?
Utgår från att budget ligger runt 8k?

Permalänk
Medlem

@Doddis Gjorde ett bygge som håller sig precis över 8k och som är mycket dator för pengarna.
Grafikkortet är inte inräknat i priset då min rekommendation är att köpa det beggat här på SweC marknad, de går för ~2200.
Med windows inräknat så hamnar du strax över vad ditt eget förslag låg på och detta vore en ordentligt mycket bättre dator.

Permalänk
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vad menas med byggets namn förresten, farsigt dator?

Farsigt är mitt in-game nick. Det kommer från att jag och mina polare brukar säga att något är farsigt när man gör något som pappor brukar göra. Tex "Jag vaknade kl 6 idag, en lördag, och läste tidningen." "fan vad farsigt.".

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 290 kr hos Dustin)
Grafikkort: EVGA GeForce RTX 2070 Black 8GB (08G-P4-1071-KR) (5 790 kr hos Webhallen)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 3000MHz 16GB (949 kr hos Webhallen)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 419 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (845 kr hos Webhallen)
Skärm: ASUS MG278Q (4 295 kr hos Webhallen)
Summa: 19 906 kr

Skärmen är G-sync certifierad. Bra med en skärm som du inte är låst till Nvidia eller AMD, dessutom uppfyller den dina krav och är rätt bra prissatt.
Du säger att du vill överklocka. Om du absolut vill det så satsa på en 9900K eller 9600K. För nästan 5k så är inte 9700K värd pengarna. Alt. vänta till den går ner under 4k igen. I jämförelse så är en oklockad 8700 väldigt mycket mer för pengarna när du får den för 3.3k (Dustin har den i lager).

Skrivet av Samlooh:

Det är aldrig bra att göra en varukorg så långt i förväg när det kommer till datorkomponenter - delvis för att det titt som tätt kommer nya grejer - samt att så många saker presterar extremt lika (oavsett märke) att man därför bör utgå från pris - och just priserna ändras ju hela tiden. Vänta istället med att göra en korg till sommaren. Förhoppningsvis har det då även kommit nya processorer från AMD (tredje generationens Ryzen).

Om man ska kommentera ditt bygge som du gjort idag så tycker jag många komponenter är lite väl dyra - och jag hade istället lagt mer krut på grafikkortet. Om du ska ha en hyfsat framtidssäker som ska klara spel i 1440p och 144Hz så kommer ett RTX 2060 inte räcka så långt. Mitt överklockade GTX 1080 (typ som ett RTX 2070) får t.ex jobba på rätt så ordentligt i nya Metro: Exodus i 1440p.

Jag hade istället gjort såhär:
https://komponentkoll.se/bild/CLiUS.png

+ Cryorig H5 Ultimate á 499kr. Då landar du på i princip samma pris som din dator, men med det betydligt mer kraftfulla RTX 2080.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Zen 2 + Navi = Vänta fram till sommaren med att bygga. Ingen idé att plocka delar nu som kommer vara utdaterade vad gäller pris/prestanda när det väl kommer till kritan. Är du smart med valen och kanske välker en något mer prispressad skärm så får du antagligen motsvarande prestanda för 10.000:- ungefär.

Tack för feedback allihopa!
Jag avvaktar tills det börjar närma sig innan jag fastnar för mycket för bygget