Star Trek: Discovery 🖖🚀🌠

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av emilakered:

Jag har kommit av mig helt. Gillade som sagt S02 rĂ€tt bra, men.. ramlat bort totalt nu. SĂ„g "Perpetual Infinity", men noll sug efter senaste. Vet inte riktigt vad som hĂ€nde, blev bara trĂ„kigt. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Gillade du inte "Perpetual Infinity" sĂ„ kommer du nog inte gilla nĂ€sta heller skulle jag tro, men tycker Ă€ndĂ„ du borde kolla pĂ„ det! LĂ€gger till ytterligare en trĂ„d till TOS och har Ă€ven ett lite spĂ€nnande avslut... nĂ„got som gör att man ser fram emot nĂ€sta avsnitt! Bit ihop och kolla igenom det tycker jag! Är vĂ€l enbart 3 episoder kvar av denna sĂ€song?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem ★
●

Urgh, senaste avsnittet... Del 1 av 2 - De skulle kunna ha mergat ihop detta till ett enda avsnitt, om de tog bort alla snyft, grÄt- och kram scenerna!! Herrejösses, kÀndes som att hÀlften av hela avsnittet var folk som stod och grÀt/kramades/pratade om kÀnslor. SÄ mÄnga onödiga fillers...

Alla Star Trek serier har nÄgra avsnitt som Àr bu och bÀ (bl.a. Dr. Crushers "romantiska Àventyr" med en space ghost i TNG). De senaste tvÄ avsnitten i Discovery har varit ganska meh (speciellt det sista). Nu följer jag ÀndÄ serien för jag hoppas pÄ att de kan vÀnda det och det har varit vÀldigt bra (speciellt början av sÀsong 2), men ibland mÄste man helt enkelt bita ihop och kolla igenom avsnittet mellan fingrarna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem
●

Jag var tvungen att smÄskippa igenom flera av avskedsscenerna dÄ de tillförde noll och ingenting för min del. Nu undrar jag bara om detta Àr "The Borgs" ursprung och i sÄ fall hur de hamnade lÄngt bort i Delta Quadrant och om nu hela discovery med spore drive och karaktÀrer blir retconade i och med att de Äker ivÀg till framtiden.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av emilakered:

Jag har kommit av mig helt. Gillade som sagt S02 rĂ€tt bra, men.. ramlat bort totalt nu. SĂ„g "Perpetual Infinity", men noll sug efter senaste. Vet inte riktigt vad som hĂ€nde, blev bara trĂ„kigt. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

Skickades frÄn m.sweclockers.com

HÄller med, Àven om jag faktiskt sett hela vÀgen fram till "Such Sweet Sorrow." Kan inte heller riktigt förklara vad som hÀnde. SÀsong 2 började sÄ jÀkla bra. Vill inte spoila vad som hÀnde i senaste avsnittet ifall folk hÀr inte har sett det, men jag har hopp och tro om att de ÀndÄ kan fortsÀtta med nÄgot bra.

The expanse ska vÀl komma tillbaka nu med? DÀr har man ju Ànnu en riktigt trevlig scifi rulle att följa.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
SkÀrm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sÄn dÀr g-sync

PermalÀnk
Medlem ★
●

MÄste sÀga att jag gillar hur de fick till enterprise i discovery. Samma futuristiska retrokÀnsla som i NX01 men ÀndÄ en prydlig uppiffad kÀnsla

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●
Skrivet av MuLLvaD3n:

HÄller med, Àven om jag faktiskt sett hela vÀgen fram till "Such Sweet Sorrow." Kan inte heller riktigt förklara vad som hÀnde. SÀsong 2 började sÄ jÀkla bra. Vill inte spoila vad som hÀnde i senaste avsnittet ifall folk hÀr inte har sett det, men jag har hopp och tro om att de ÀndÄ kan fortsÀtta med nÄgot bra.

The expanse ska vÀl komma tillbaka nu med? DÀr har man ju Ànnu en riktigt trevlig scifi rulle att följa.

Även jag har sett till "Such Sweet Sorrow" nu. FörĂ€ndrade inte mycket, kĂ€nns som S02 stendog dĂ€r i mitten. Som du sĂ€ger, började riktigt starkt. Nu Ă€r allt bara "meh" igen för min del.

Har The Expanse S04 nÄgot datum Ànnu eller Àr det 2019 som gÀller fortfarande?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

@emilakered: Jag har inte sett nÄgot slÀppdatum Àn. Snackas om juni/juli 2019 nÀr folk kollar pÄ hur lÄng tid det tog frÄn det att man började filma tidigare sÀsonger tills det att de slÀpptes. Förhoppningsvis kan det i alla fall slÀppas under sommaren och om inget annat borde vi fÄ en trailer/releasedatum snart.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
SkÀrm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sÄn dÀr g-sync

PermalÀnk
Medlem ★
●

SÄg nu klart sista avsnittet av sÀsong 2 som kom ut idag.

@emilakered: Jag har en stark kÀnsla att du kommer gilla det. De tvÄ tidigare var inte alls bra, men det hÀr avsnittet var en riktig nagelbitare och avslutades pÄ ett sÀtt man inte alls kan förutse. Och jag tycker att de lyckas fÄ till kontinuiteten faktiskt. Skriver inget mer för risk av spoilers, men min rekommendation Àr att bita ihop och kolla igenom sÀsong tvÄ. Blev segt men slutet rÀddade det.

Rekommenderar för övrigt att kolla pÄ Short Treks ocksÄ innan man ser det nÀst sista avsnittet i sÀsongen. De finns under Netflix -> Star Trek Discovery -> Trailers och Àr ca 15 min lÄnga vardera (tror det var 4 st totalt).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Icte:

SÄg nu klart sista avsnittet av sÀsong 2 som kom ut idag.

@emilakered: Jag har en stark kÀnsla att du kommer gilla det. De tvÄ tidigare var inte alls bra, men det hÀr avsnittet var en riktig nagelbitare och avslutades pÄ ett sÀtt man inte alls kan förutse. Och jag tycker att de lyckas fÄ till kontinuiteten faktiskt. Skriver inget mer för risk av spoilers, men min rekommendation Àr att bita ihop och kolla igenom sÀsong tvÄ. Blev segt men slutet rÀddade det.

Rekommenderar för övrigt att kolla pÄ Short Treks ocksÄ innan man ser det nÀst sista avsnittet i sÀsongen. De finns under Netflix -> Star Trek Discovery -> Trailers och Àr ca 15 min lÄnga vardera (tror det var 4 st totalt).

LĂ„ter bra!!!
DÄ har man nÄtt att se framemot ikvÀll , tillsammans med en iskall öl

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Hm, jag gillade istÀllet inte alls slutavsnittet. Grym CGI helt klart, skulle lÀtt passa in i en storfilm... men ett flertal svaga punkter i storyn dÀr det kÀnns som att de inte tÀnkt till alls. PÄ ett par andra stÀllen har de tÀnkt till hur de kan undvika att bryta canon, men jag gillar ÀndÄ inte riktigt den lösningen de tog.

Jag kollar antagligen in S3 ocksÄ (det Àr ju Star Trek ), men Àr inte superhypad nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nu blev man ju sÄÄÄÄ jÀkla sugen pÄ sÀsong 3!
Hoppas alla avsnitt slĂ€pps direkt sĂ„ att man inte behöver vĂ€nta en vecka mellan avsnitten 👍

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kollar ocksÄ pÄ Discovery, men jag Àr inte sÀker pÄ att jag gillar stilen som introducerats med Enterprise, och Ànnu mer i lÄngfilmerna. Var det inte nÄgot juridiskt svammel bakom det?
Hursomhelst, det som fick mig fast i Star Trek frÄn början var ju TNG och Voyager, och till viss del TOS lÄngfilmerna. Star Trek ska vara nördigt och framförallt optimistiskt, det Àr ju det som skiljer Star Trek frÄn all annan dystopi SF (som det finns mer Àn nog av).
Ska detta vara den nya ST stilen sÄ kan man ju lika gÀrna kolla pÄ Fire Fly eller the expanse, de Àr ju mycket bÀttre pÄ att göra vanlig smutsig/dystopisk framtids SF Àn vad Star Trek nÄgonsin kommer att bli.

Visa signatur

"Jag Àr sÄ gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag sÄg precis klart avsnittet "Such Sweet Sorrow: Part 2 " och shit, vilken vÀndning. Jag gillade verkligen det hÀr avsnittet. Det kÀnns som att de hade sparat allt krut till ett jÀkla dunderavsnitt. Inte bara det att CGI'n under rymdstriderna var top-notch, mÄnga av de storylines som byggt under sÀsongen fick bra avslut ocksÄ. (Vill inte spoila nÄgot hÀr, ni fÄr se sjÀlva.)

Jag tror att de har potential att ta sÀsong tre Ät ett intressant hÄll i och med avslutet pÄ sÀsong 2. TyvÀrr, som vi vet sedan innan, kommer inte Kirk vara med i sÀsong tre sÄ det Àr rejÀla skor att fylla, men annars finns det potential. Hoppas det blir bra.

Vad tror ni, sÀsong 3 januari 2020?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
SkÀrm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sÄn dÀr g-sync

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag kollar pÄ TNG igen Ä min Äsikt att jag inte förstÄr hatet för Discovery blir bara starkare Ä starkare. Tror det handlar om att folk Àr för nostalgiska och har svÄrt att se att en kvinna fÄr sÄ mycket fokus i Discovery. Den dÀra tardigraden i Discovery var rÀtt löjlig men sÄ i avsnitt tre i TNG fick man se rymd maneter... okey... Sen den dÀra högfÀrdiga attidyden som genomsyrar tng hade jag helt glömt av. AlltsÄ, jag kan knappt titta pÄ TNG dÄ det har Äldrats sÄ otroligt mycket. Discovery kÀnns mer mÀnskligt och levande och sÄ mycket bÀttre.

Återigen, jag förstĂ„r inte hatet mot Discovery, spore drive och rymd tardigrader Ă€r ju ingenting mot TNG som pĂ„minner mer om fantasy full med magi Ă€n just sci-fi.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av DST:

Jag kollar pÄ TNG igen Ä min Äsikt att jag inte förstÄr hatet för Discovery blir bara starkare Ä starkare. Tror det handlar om att folk Àr för nostalgiska och har svÄrt att se att en kvinna fÄr sÄ mycket fokus i Discovery. Den dÀra tardigraden i Discovery var rÀtt löjlig men sÄ i avsnitt tre i TNG fick man se rymd maneter... okey... Sen den dÀra högfÀrdiga attidyden som genomsyrar tng hade jag helt glömt av. AlltsÄ, jag kan knappt titta pÄ TNG dÄ det har Äldrats sÄ otroligt mycket. Discovery kÀnns mer mÀnskligt och levande och sÄ mycket bÀttre.

Återigen, jag förstĂ„r inte hatet mot Discovery, spore drive och rymd tardigrader Ă€r ju ingenting mot TNG som pĂ„minner mer om fantasy full med magi Ă€n just sci-fi.

Hur lÄngt har du kommit i TNG?
Det Àr vÀl ganska allmÀnt accepterat att sÀsong 1 har ett eller tvÄ bra avsnitt medan resten Àr helt hopplöst dÄliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Thomas:

Hur lÄngt har du kommit i TNG?
Det Àr vÀl ganska allmÀnt accepterat att sÀsong 1 har ett eller tvÄ bra avsnitt medan resten Àr helt hopplöst dÄliga.

Just nu e jag pÄ 5e avsnittet. Det e som du sÀger första sÀsongen brukar vara meh, men jag hade faktiskt glömt att första avsnittet introducerar oss för Q.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DST:

...

Återigen, jag förstĂ„r inte hatet mot Discovery, spore drive och rymd tardigrader Ă€r ju ingenting mot TNG som pĂ„minner mer om fantasy full med magi Ă€n just sci-fi.

Jag förstÄr det lite. I discovery Àr det en hel story över hela sÀsongen. Och det Àr rÀtt avgörande att saker hÀnger ihop och varje avsnitt har betydelse för hela historian. Jag Àr lite skeptisk och t.om. sambon som inte Àr nörd tyckte det var nÄgra avsnitt som inte var bra. De andra ST serierna Àr det lite mer avsnitt som har en röd trÄd men det hÀnder nya saker i varje. Det Àr sÀkert svÄrare att göra detta med en hel sÀsong. Jag kommer kolla pÄ sÀsong 3 helt klart. Den Àr bra, men svajade lite med röda Àngeln historian pÄ nÄgot sÀtt.

Skrivet av DST:

Just nu e jag pÄ 5e avsnittet. Det e som du sÀger första sÀsongen brukar vara meh, men jag hade faktiskt glömt att första avsnittet introducerar oss för Q.

Han Àr ju kÀr i Kathryn i Voyager. Tycker inte om honom. Han Àr rolig en gÄng, inte att han kommer tillbaka sÄ mycket. Hoppas inte han dyker upp i Discovery!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har tÀnkt pÄ en sak angÄende sista avsnittet , har grubblat och funderat

Varför Äkte Burnham och Discovery in i framtiden nÀr dom ÀndÄ tog död pÄ Kontroll-Leland med magnetism. DÄ hade dom ju inte behövde Äka till framtiden för att gömma data sfÀren

Dold text

Eller tÀnker jag helt galet nu?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Mangee75: Spolier svar:

Det tÀnkte jag ocksÄ pÄ. och varför Äka sÄ att Kontroll-Leland följer med till framtiden om han skulle vara vid liv pÄ nÄgot sÀtt.

En sak till. kommer ni ihÄg att kirk och hon frÄn den onda vÀrlden "jag Àr en..." blink blink nÀr hon teleporterade honom. Vad va det om?

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

PermalÀnk
●

Jag har mÀrkt att Trekkies som vanligt hatar en ny serie. Var likadant vid varje ny serie, massa hat.
Samtidigt hade alla serier rÀtt dÄliga sÀsonger 1-2. Men dessa bÄda fakta verkar Trekkies ha glömt.
Serierna brukar följa canon inbördes nÄgorlunda vÀl, men "glömmer" ibland viktiga hÀndelser tyvÀrr (sÄsom hur Federationen nÀstan togs över helt av "goa'uld"liknande varelser). Sedan Àr det rÀtt vanligt att det ignoreras mellan serier (Thrill t.ex.). Detta kan ignoreras genom egna pÄhittade teorier, men det glöms bort nÀr en ny serie kommer som kanske utmanar de egna teorierna.

Det som jag lÀst som mer legitim kritik Àr att Star Trek Discovery har fokus pÄ en karaktÀr som inte Àr kapten. Det innebÀr att personer dels har rasistiska och sexistiska problem med det, men Àven att tittare undrar varför allt kretsar kring Michael. Alla andra serier har ett fokus pÄ en Kapten som leder ett Skepp och BesÀttning. Det innebÀr att varje episod brukar handla om Kapten och ibland Skepp/BesÀttning. Samt sÄ Àr varje episod en egen historia som ibland kopplas till en större historia. Det nya nu Àr att huvudkaraktÀren Àr inte kapten och att den "viktiga" berÀttelsen spÀnner över flera episoder.

För mig Ă€r kĂ€rna i Star Trek att folk jobbar tillsammans för att lösa problem, folk Ă€r optimistiska om framtiden, filosofiska frĂ„gor utforskas i en scifi miljö, och ibland Ă€r det en hel del samhĂ€llskritik. För mig sĂ„ klarar Discovery alla mina krav, sĂ„ jag gillar det men förstĂ„r att det finns folk med ett Ă€ldre synsĂ€tt som saknar TOS/TNG och dĂ„ inte gillar Discovery. Är sĂ„ trĂ„kigt att lĂ€sa online om hur mycket de mĂ€nniskorna hatar efter att ha sett en episod, eller gnĂ€ller över nĂ€r Discovery inte följer deras huvudcanon samtidigt som TNG/TOS Ă€r vĂ€ldigt dĂ„liga pĂ„ canon.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vilket drÀvel och mord pÄ hela Star Trek universum denna sÀsong 2 var. SÀsongen började lovande men sedan blev det bara mer sÄpopera av det hela.

Flera exempel pÄ att nu var det brÄttom med att överleva men stanna upp och snyfta och djuptÀnkta över ditten och datten hans med. LÄnga scener med snyftande monologer. Kommer inte ihÄg att det var lika illa med TOS och Voyager men kan minnas fel. Gissar lite nu med mitt minne men har inte serien förvandlats till en serie med glimten i ögat till en allvarsam soppa som tar sig sjÀlv pÄ för mycket allvar?

Men jag Àr ett Star Trek fan sÄ kommer nog ÀndÄ genomlida efterföljande 3 sÀsongerna ocksÄ.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skÀrm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av yrfhar:

Vilket drÀvel och mord pÄ hela Star Trek universum denna sÀsong 2 var. SÀsongen började lovande men sedan blev det bara mer sÄpopera av det hela.

Flera exempel pÄ att nu var det brÄttom med att överleva men stanna upp och snyfta och djuptÀnkta över ditten och datten hans med. LÄnga scener med snyftande monologer. Kommer inte ihÄg att det var lika illa med TOS och Voyager men kan minnas fel. Gissar lite nu med mitt minne men har inte serien förvandlats till en serie med glimten i ögat till en allvarsam soppa som tar sig sjÀlv pÄ för mycket allvar?

Men jag Àr ett Star Trek fan sÄ kommer nog ÀndÄ genomlida efterföljande 3 sÀsongerna ocksÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av yrfhar:

Vilket drÀvel och mord pÄ hela Star Trek universum denna sÀsong 2 var. SÀsongen började lovande men sedan blev det bara mer sÄpopera av det hela.

Flera exempel pÄ att nu var det brÄttom med att överleva men stanna upp och snyfta och djuptÀnkta över ditten och datten hans med. LÄnga scener med snyftande monologer. Kommer inte ihÄg att det var lika illa med TOS och Voyager men kan minnas fel. Gissar lite nu med mitt minne men har inte serien förvandlats till en serie med glimten i ögat till en allvarsam soppa som tar sig sjÀlv pÄ för mycket allvar?

Men jag Àr ett Star Trek fan sÄ kommer nog ÀndÄ genomlida efterföljande 3 sÀsongerna ocksÄ.

Jag njöt faktiskt av sÀsong tvÄ ocksÄ. Gillat framför allt TNG och Voyager av de tidigare Star Trek för referens. Fastnade aldrig för DS9 och avskydde Enterprise.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag kom in i Star Trek dels via lÄngfilmerna frÄn första fram till slutet av 80-talet, dels via TNG i början av 90-talet.

Originalserien Àr den jag tycker sÀmst om, men det beror mest pÄ att det Àr sÄ lÄgbudget och förhÄllandevis tunna manus. Vissa avsnitt har riktigt bra premisser (som avsnittet "A Taste of Armageddon" med de tvÄ planeterna som Àr i krig med varandra, men som övergÄtt till tvingade avrÀttningar för att simulera förluster frÄn datorberÀknade attacker, utan att behöva lÀgga massa resurser pÄ faktiskt krig), men lite sÀmre genomförande.

TNG nÀr den som bÀst, Àr det inget som slÄr eller ens kommer i nÀrheten av. Men det finns mÄnga pinsamt dÄliga avsnitt, Àven utanför de första tvÄ sÀsongerna.

DS9 har jag faktiskt inte lyckats ta mig igenom Àn. De första sÀsongerna innehÄller sÄ mycket skrÀp. Pastell-Star Trek... Jag har dock tÀnkt att se hela frÄn början till slut, för jag vet att det blir bÀttre i senare sÀsonger.

Voyager var bitvis vÀldigt bra, men mestadels lite i mitten. Mer vÀlpolerat Àn TNG, sÄ bottennappen var fÀrre.

Enterprise fÄngade den militÀra stÀmningen bÀst. Det var första skeppet i ST som kÀndes som ett militÀrskepp i stÀllet för en rymdskeppsstad. Uniformerna hjÀlpte till. Den första sÀsongen var inget vidare, med undantag för avsnittet "The Andorian Incident", andra lite bÀttre, men tredje sÀsongen anser jag Àr bland det bÀsta som gjorts i hela ST-universumet. VÀldigt bra story arc, polerat, sammanhÀngande och storslaget. Dessutom med en av de bÀsta sidorollfigurerna av alla: Shran. Den serien fick ett alldeles för tidigt slut. 2-3 sÀsonger till förtjÀnade den!

Nu dÄ Discovery. Första sÀsongen överraskade mig. Jag hade inte vÀntat mig en sÄ utdragen handling, utan mer klassiska ST-avsnitt med en huvudstory, en sidostory och allt löser sig i slutet. HÀr kastades man in i handlingen och serien slÀngde nya vÀndingar pÄ en genom hela sÀsongen. Riktigt bra, Àven om en del saker (spore drive) Àr töntigare Àn vanligt, Àven för att vara ST. SÀsong tvÄ kÀndes inledningsvis mer som klassisk ST, men ÄtervÀnde snabbt till konceptet frÄn sÀsong ett, men tyvÀrr tyckte jag att det tappade glöden. För rörigt, för oklara samband mellan hÀndelser, för utdraget och segt. Jag kommer förstÄs se nÀsta sÀsong ocksÄ, men den fÄr verkligen lyfta sig lite för att locka lÄngsiktigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●
Skrivet av cyklonen:

Nu dÄ Discovery. Första sÀsongen överraskade mig. Jag hade inte vÀntat mig en sÄ utdragen handling, utan mer klassiska ST-avsnitt med en huvudstory, en sidostory och allt löser sig i slutet. HÀr kastades man in i handlingen och serien slÀngde nya vÀndingar pÄ en genom hela sÀsongen. Riktigt bra, Àven om en del saker (spore drive) Àr töntigare Àn vanligt, Àven för att vara ST. SÀsong tvÄ kÀndes inledningsvis mer som klassisk ST, men ÄtervÀnde snabbt till konceptet frÄn sÀsong ett, men tyvÀrr tyckte jag att det tappade glöden. För rörigt, för oklara samband mellan hÀndelser, för utdraget och segt. Jag kommer förstÄs se nÀsta sÀsong ocksÄ, men den fÄr verkligen lyfta sig lite för att locka lÄngsiktigt.

Haha, hade ett svar i huvudet dÀr men inser jag aldrig.. svarade.

För mig var det vÀl liknande. Tyckte S01 introducerade för mycket knepigheter och mÀrkliga lösningar, samt att ingen karaktÀr fastnade alls. S02 började riktigt starkt, speciellt med Anson Mounts Pike. Han lyfter verkligen serien, tycker jag. Sedan.. rann allt ut i sanden. Som du sÀger blev det för utdraget, för rörigt och för mÄnga oklara sammanhang.

FortsÀtter det sÄhÀr kÀnns det som om S03 blir sista. Det behövs en rejÀl vitamininjektion för att hÄlla intresset uppe mer Àn sÄ, i alla fall hos mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

@emilakered: kan du ge nÄgra exempel pÄ de "oklara sammanhang." & " knepigheter och mÀrkliga lösningar," som du nÀmner?

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●
Skrivet av ATRmayo:

@emilakered: kan du ge nÄgra exempel pÄ de "oklara sammanhang." & " knepigheter och mÀrkliga lösningar," som du nÀmner?

För S01 kÀndes hela spore drive-konceptet som nÄgot pÄbultat, vilket ÀndÄ var centralt i hela berÀttelsen. Kom aldrig över den biten riktigt. Till det att alla klingons var distinkt olika mot nÄgon annan serie, men att de ÀndÄ envist menade att allt hÀngde ihop. Lyckades inte ta mig över den tröskeln.

S02 började spÀnnande och mystiskt, men sedan tappade jag trÄden runt Red Angel, Spock, Control och sÄ vidare. Eftersom allt Àr i samma vÀrld som tidigare/senare serier "visste" man ju hur det skulle sluta, men tyckte vÀgen dit blev forcerad och hafsig. Sammanhanget hur allt hÀngde ihop blev bara rörigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

NĂ„gon mer som tyckte senaste Short treks var rolig? 😄
"The Trouble With Edward"

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av poseidon84:

Jag har mÀrkt att Trekkies som vanligt hatar en ny serie. Var likadant vid varje ny serie, massa hat.
Samtidigt hade alla serier rÀtt dÄliga sÀsonger 1-2. Men dessa bÄda fakta verkar Trekkies ha glömt.
Serierna brukar följa canon inbördes nÄgorlunda vÀl, men "glömmer" ibland viktiga hÀndelser tyvÀrr (sÄsom hur Federationen nÀstan togs över helt av "goa'uld"liknande varelser). Sedan Àr det rÀtt vanligt att det ignoreras mellan serier (Thrill t.ex.). Detta kan ignoreras genom egna pÄhittade teorier, men det glöms bort nÀr en ny serie kommer som kanske utmanar de egna teorierna.

Det som jag lÀst som mer legitim kritik Àr att Star Trek Discovery har fokus pÄ en karaktÀr som inte Àr kapten. Det innebÀr att personer dels har rasistiska och sexistiska problem med det, men Àven att tittare undrar varför allt kretsar kring Michael. Alla andra serier har ett fokus pÄ en Kapten som leder ett Skepp och BesÀttning. Det innebÀr att varje episod brukar handla om Kapten och ibland Skepp/BesÀttning. Samt sÄ Àr varje episod en egen historia som ibland kopplas till en större historia. Det nya nu Àr att huvudkaraktÀren Àr inte kapten och att den "viktiga" berÀttelsen spÀnner över flera episoder.

För mig Ă€r kĂ€rna i Star Trek att folk jobbar tillsammans för att lösa problem, folk Ă€r optimistiska om framtiden, filosofiska frĂ„gor utforskas i en scifi miljö, och ibland Ă€r det en hel del samhĂ€llskritik. För mig sĂ„ klarar Discovery alla mina krav, sĂ„ jag gillar det men förstĂ„r att det finns folk med ett Ă€ldre synsĂ€tt som saknar TOS/TNG och dĂ„ inte gillar Discovery. Är sĂ„ trĂ„kigt att lĂ€sa online om hur mycket de mĂ€nniskorna hatar efter att ha sett en episod, eller gnĂ€ller över nĂ€r Discovery inte följer deras huvudcanon samtidigt som TNG/TOS Ă€r vĂ€ldigt dĂ„liga pĂ„ canon.

gamla star trek serier hÄller inte mÄttet lÀngre.

Discovery sÀsong ett Àr helt klockren.
sÀsong tvÄ brutalt bra.

snart dags för the expanse sÀsong 4 först sen discovery sÀsong 3.
skönt i vintermörkret nÀr rymden expanderas

Visa signatur

TrÀna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (LÀr dig Googla)

PermalÀnk
Medlem ★
●

Skrev detta i trÄden om Picard men hör egentligen mer hemma hÀr:

Skrivet av yrfhar:

Discovery gick ju bra att titta pÄ om man snabbspolade bort alla sÄ kallade enormt lÄnga kÀnslomÀssiga scener som aldrig förde handlingen vidare och ocksÄ spolade sÄ fort det var livsbrÄttom med nÄgot och de först skulle prata om sina kÀnslor innan de kom till skott och gjorde det dÀr det var hurry med.

Picard ser man fram emot, Min Àlskling karaktÀr i Star Trek efter Spock.

En sak mÄnga stör sig pÄ med Discovery Àr att sÄ mycket inte passar in vare sig i kontinuiteten eller i hela det Star Trek-universum som redan skapats i fem tidigare serier och mÄnga filmer. Det var som att skaparna av Disovery tÀnkte "Àh allt det dÀr tidigare kan vi bara spotta pÄ och skita i, för nu ska fan klingorna se ut som orcher och teknologin som anvÀnds ska vara mycket mer avancerad men vi ska ÀndÄ tvunget klÀmma in serien sÄ den kronologiskt utspelar sig före de andra".

De kunde LÄTT placerat serien senare i tiden, med en ANNAN ras en klingoner, sĂ„ kunde de gjort vafan de ville och de hade passat in i kontinuiteten. Men de hade uppenbarligen som syfte att Ă€ndra det som hundratals timmar tidigare serier redan etablerat sĂ„ det inte passar in.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.