Värmeproblem med 1070, hjälp med problemlösning

Permalänk

Värmeproblem med 1070, hjälp med problemlösning

Hej alla. Jag köpte förra året ett begagnat grafikkort (bara används till ett utställningsbygge enligt säljaren) och nu har jag börjat få dåliga temps under tiden jag spelar eller renderar filer/streamar.

Så när jag köpte det så låg temps när jag spelade runt 50-60 grader men nu så kommer han ibland upp över 70 grader. Det är ett 1070 FE. Vad borde jag göra för att få ner tempsen, kan det vara att kylpastan är gammal och kanske börjat stelnat? Borde jag kanske tänka över att vattenkyla den? Är öppen för förslag för jag vill gärna inte att han ska dö

Tack för all hjälp i förväg

Mvh Sebastian

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

@sameclick: Är det ett riktigt founders edition med nvidias egen kylare? Eller är det evgas sc kylare på den?

Permalänk
Avstängd

Köp en kylare från Accelero.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

70 grader är ju inte ens varmt för ett FE kort under load ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@sameclick: Är det ett riktigt founders edition med nvidias egen kylare? Eller är det evgas sc kylare på den?

Det är Nvidias egna.

Skrivet av CaptainRedbeard:

70 grader är ju inte ens varmt för ett FE kort under load ?

Men kortet har legat tidigare mellan 50-60 grader under load, jag försöker ta reda på varför utan anledning den har ökat med 10 grader.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sameclick:

Det är Nvidias egna.

Men kortet har legat tidigare mellan 50-60 grader under load, jag försöker ta reda på varför utan anledning den har ökat med 10 grader.

Vi går mot vår och sommar

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att blåsa ur damm från det och datorn. Men som andra skrivit är inte 70 grader varmt. Bara att köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta. Når du din önskade temp så är det bra. Annars ta av höljet och sätt fläktar på kylflänsarna. Det sänker garanterat temperaturen.

Kolla även om din cpu går varmare. Är ju möjligt att det är så enkelt att våren kommit och medeltemperaturen höjts. Då är det inte så mycket mer att göra än att sätta på en rejäl kylare eller som jag skrev tidigare sätt på fläktar på kylflänsen.

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Du kan ju börja med att blåsa ur damm från det och datorn. Men som andra skrivit är inte 70 grader varmt. Bara att köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller datorn i princip klininsk ren. Men ska försöka hålla datorn renare och mer dammfri nu under sommaren.

Skrivet av Dassh:

Byt kylpasta. Når du din önskade temp så är det bra. Annars ta av höljet och sätt fläktar på kylflänsarna. Det sänker garanterat temperaturen.

Kolla även om din cpu går varmare. Är ju möjligt att det är så enkelt att våren kommit och medeltemperaturen höjts. Då är det inte så mycket mer att göra än att sätta på en rejäl kylare eller som jag skrev tidigare sätt på fläktar på kylflänsen.

Min cpu gick varmare men med bara 2 grader under load. Men grafikkortet gick 10 grader, men får byta pastan och se om de blir någon skillnad.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

Kortet leder ut värmen bakåt, dvs genom kortet och ut mot kablarna. Sen är ju inte 70 grader ens varmt.

Men släng på vattenkylning på kortet eller som tidigare skrev bort med höljet och smäll på två fläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för, vänta tills det är 30 grader ute...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.