Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Lyx på jobbet, ända jämna temperaturen vi har är i fikarummet med AC.

Jobbar inom industrin så när det va som värst hade vi 40+ på golvet och i solen va det 65+. Redan kl 9 på morgonen började temperaturen krypa över 25+ på golvet va fruktansvärt olidligt men man lärde sig att gå i zombie-mod. Sätta igång bra musik och så tänkte man bara på arbetsuppgiften och musiken men man va totalt slutkörd när man kom hem efter jobbet.

HELVETE. måste väll finnas riktlinjer inom erat fackförbund? har ni kollektiv avtal? kan ju vara direkt farligt för äldre, även yngre kan få värmeslag, svimma och skada sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt varmt i lägenheten nu. Förra sommaren fick jag en gammal AC som föräldrarna hade liggandes. Den behöver egentligen ett (ganska stort) dedikerat hål för utblås av varmluft men jag lät slangen hänga ut genom fönstret som fick stå halvöppet. Fungerade ok, inte optimalt men jag kunde i alla fall kyla ner sovrummet så det gick att sova vilket var det viktigaste.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Gissar på att de blir minst lika varmt som förra sommaren, var 27c hos mig igår
( solen ligger på väldigt mycket hos mig )

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

HELVETE. måste väll finnas riktlinjer inom erat fackförbund? har ni kollektiv avtal? kan ju vara direkt farligt för äldre, även yngre kan få värmeslag, svimma och skada sig.

Är med i facket och vi har kollektivavtal men tyvärr eftersom det räknas inom industri så finns det bara ett *minimum* temp men ingen max temp det ända man fick dispens på va att man fick hänga/gå lite extra vid vattenautomaten som ligger i fikarummet medans man drack extra mycket vatten och hålla koll på varandra så att alla skötte vätskeintaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Börjar bli riktigt varmt i lägenheten nu. Förra sommaren fick jag en gammal AC som föräldrarna hade liggandes. Den behöver egentligen ett (ganska stort) dedikerat hål för utblås av varmluft men jag lät slangen hänga ut genom fönstret som fick stå halvöppet. Fungerade ok, inte optimalt men jag kunde i alla fall kyla ner sovrummet så det gick att sova vilket var det viktigaste.

Med andra ord en vanlig portabel AC med slang ut. - vad glad att du fick tag på något alls, när det var värst åkte folk 40 mil så fort det kunde en säkra en sådan maskin då det var slut precis överallt (även fläktar var slutsålda till sista maskin och folk tom. stal de fläktar som butikspersonalen hade för sin egen del här runt stockholm)

håller med om att när det börja bli riktigt varmt och fuktigt att det inte ens går att sova så är inte så noga med petitesser som att den skall vara snygg eller viskande tyst, även om det är önskvärt - man vill bara ha kalluft nog att det blir uthärdligt, även om det innebär öronproppar... när det gäller portabel AC så är fläktljud och blåsljud den större delen av ljudbilden och inte kompressorn som många tror - det brukar vara mellan 300 - 400 kubikmeter i timmen som cirkuleras (och nästan lika mycket ut genom slangen) och det är svårt att göra det ljudlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Är med i facket och vi har kollektivavtal men tyvärr eftersom det räknas inom industri så finns det bara ett *minimum* temp men ingen max temp det ända man fick dispens på va att man fick hänga/gå lite extra vid vattenautomaten som ligger i fikarummet medans man drack extra mycket vatten och hålla koll på varandra så att alla skötte vätskeintaget.

borde finnas max temp tycker man, tur att ni tar hand om varandra iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Blir nog ännu varmare i år, eldförbud här redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

HELVETE. måste väll finnas riktlinjer inom erat fackförbund? har ni kollektiv avtal? kan ju vara direkt farligt för äldre, även yngre kan få värmeslag, svimma och skada sig.

Är likadant på de industrier som finns här i staden, i maskinparken kan det vara uppemot 44 grader. Inne i maskinerna där bearbetningen sker där man byter grejer ganska så regelbundet så kan de vara en 55-60 grader.

Har talat med facket om detta men de ser ingen hälsorisk av någon underlig anledning.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

borde finnas max temp tycker man, tur att ni tar hand om varandra iallafall.

Vi tyckte också att det borde finnas ett maxtak men när vi kollade upp det både fackrepresentant och arbetsgivaren så upptäcktes att det inte fanns några siffror för maxtak bara uppmaning att försöka minimera *lidandet* vid orimlig hög temperatur. Så den delen va tolkningsfråga och utav ren suntfornuft gav arbetsgivaren oss längre pauser i jobbet som drickpaus och nedvarvning i fikarummet. Men det är knepig situation när det va skrivet på konstigt sätt samt arbetsgivaren inte kan rå för att det är värmebölja och vi kan inte tillämpa kylning till lokalerna på ett vettigt sätt utan att riskera kvaliteten på tillverkningen.

Jag minimerade lidandet med att börja tidigt på morgonen, vätska, kylklampar, friskluftsmask och bra musik så tog man sig igenom det men det va jobbigt. Och när man började kl 4 istället för 7 på morgonen för att kunna jobba medans det va någorlunda humant och så kom det någon sval dag så man kunna jobba längre utan att dö så jobbade man till 8-9 på kvällen så man fick in lite extra timmar till AT-Banken så man kunna ta ut ifall man skulle slå i väggen p.g.a värmen. Men jag lyckades hålla ut i 4veckor sen gick man på semester precis när värsta värmen va över och började bli humant-klimat att kunna vara ute igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte det blir i närheten av förra sommaren..
Klarar verkligen inte av värme, har ändå AC på jobbet, men bara den korta bit jag har hem (5 min gång) så hann T-shirten bli dyngsur, kom in i lägenheten med 33 grader i sig och la mig på golvet naken framför fläkten och hyperventilerande i en pöl av mitt eget svett, varje vardag.. Blev inte många timmar sömn.

Har garderat med en portabel AC och extra golvfläkt detta året i alla fall så jag är redo.

2-3 grader mer än vad det är idag räcker för min smak!

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Industrier som hanterar hetta har rutiner, arbetspauser och utrymmen som man kan svalka i sig etc.

Problemet var 'alla de andra' som inte har rutin att hantera varma miljöer, offentliga lokaler, affärscentrum, sjukhus (där värme kan stressa patienter ordentligt) och förstås majoiritet av boende.

De fastigheter och villor som bygger delar av sin uppvärmning på L/L-värmepump har det lyxigt eftersom dessa maskiner kan köra baklänges och agerar AC.

Många företagsfastigheter av den bättre sorten (och anslutna till fjärrkyla) har också kylbafflar mm. i taken i lokalerna och håller huskroppen på mer rimlig nivå - men de är inte gjorda för värmebölja och sällan förkylning av intagsluft till ventilation (och avfuktning som blir av det) vilket gör att kylbafflarna inte kan köras på max kapacitet vid fuktig luft då det börja droppa kondens och dessa har ingen sådan kondensavrinning alls - så framåt rötmånaderna i slutet av somrarna så är de inte mycket till hjälp...

Permalänk
Medlem

Redan brandrisk i halva landet, räknar på 30+ i tre månader xD
Glad jag köpte AC tidigt i år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Industrier som hanterar hetta har rutiner, arbetspauser och utrymmen som man kan svalka i sig etc.

Problemet var 'alla de andra' som inte har rutin att hantera varma miljöer, offentliga lokaler, affärscentrum, sjukhus (där värme kan stressa patienter ordentligt) och förstås majoiritet av boende.

De fastigheter och villor som bygger delar av sin uppvärmning på L/L-värmepump har det lyxigt eftersom dessa maskiner kan köra baklänges och agerar AC.

Många företagsfastigheter av den bättre sorten (och anslutna till fjärrkyla) har också kylbafflar mm. i taken i lokalerna och håller huskroppen på mer rimlig nivå - men de är inte gjorda för värmebölja och sällan förkylning av intagsluft till ventilation (och avfuktning som blir av det) vilket gör att kylbafflarna inte kan köras på max kapacitet vid fuktig luft då det börja droppa kondens och dessa har ingen sådan kondensavrinning alls - så framåt rötmånaderna i slutet av somrarna så är de inte mycket till hjälp...

Blev stora problem där jag jobbar förra sommaren. När det var som värst klarade inte vår egna kylanläggning av att kyla ner kontorsbyggnader och verkstäderna så då fimpa dom kylan på kontoren (viktigare att förse maskinerna med kyla). Var några stackare som jobbade då som inte var jätteglada. Gick från en väldigt behaglig inomhustemp till... bastu. Som tur va hade vi på min avdelning ett labb-rum med en egen AC som folk barrikerade sig i men resten av kontoret fick lida.

Första gången det hänt vad jag vet och det är väl som du säger ett problem generellt här i Sverige när vi inte är vana vid dom här höga temperaturerna. Anläggningar etc. är inte dimensionerade efter det och få har AC hemma.

Hade själv tur och köpte en portabel AC av en polare precis innan det värsta bröt ut. Gissa om han ångrade det beslutet...
Bor i en två längst upp i huset, alla fönster åt samma håll osv. kör med ovan nämnda portabla AC och mörkläggningsgardiner för alla fönster med reflekterande baksida för att stoppa så mycket av värmen som möjligt. Står man bara ut med ljudet från AC:n så slipper man det värsta i alla fall. Både ACn och mina NC lurar fick jobba hårt under sommaren s.a.s

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Är likadant på de industrier som finns här i staden, i maskinparken kan det vara uppemot 44 grader. Inne i maskinerna där bearbetningen sker där man byter grejer ganska så regelbundet så kan de vara en 55-60 grader.

Har talat med facket om detta men de ser ingen hälsorisk av någon underlig anledning.

Kanske fungerar bättre om ni är flera på jobbet som gaddar ihop er mot chefen. Antingen "sjukskriver er" i massantal, eller hotar med uppsägning om inte arbetsmiljön blir bättre. Tror det kan ge större effekt än att prata med facket.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Hoppas på värme likt förra året.

Blir det för varmt så hoppar jag i polen som finns 250 meter från jobbet

Förstår mig dock inte på folk som måste ha en AC och folie på fönstren när det blir över 15 grader ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan inte generalisera så...

En del moderna kåkar med flera lägenheter i samma huskropp är så täta och välisolerade att man får den effekten och kan tom vara för varma även vid vår/höst-temperaturer - när solen lyser på fullt sommartid så är det ca 1kW värme per m^2 - räknar man på arean på era fönster och man räknar med runt 500 Watt/m^2 tar sig igenom fönstren så inser man ganska snabbt att kan motsvara mer än 1-kW element på full fart per rum med fönster mot solsidan och det ganska snart når norr om 40 grader C...

Permalänk
Medlem

Man har ju rätt yrke för denna ökenvärme " Smed/Svetsare "
Tur att jag jobbar i den nya hallen med 2 stora industri klimatanläggningar , men sen får man ju inte glömma det viktigaste av allt. Att dricka vatten och olivspad , låter kanske inte så gott men det är bra med salt i denna spad och det är också viktigt att få i sig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Att spå väder är inte alltid lätt, bara för att solen skiner just nu säger ingenting om sommaren. Dessutom är det inte särskilt varmt just nu, onsdags kväll låg temperaturen runt 3° i Blekinge.
Sedan brukar man säga att är det en bra(ordentlig) vinter(som förra året) så blir det en bra(ordentlig) sommar(som förra året). Stämmer detta så blir det nog en kass sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ja det är ju inte direkt så att den globala uppvärmningen avstannat i den fortsatt kontinuerliga våldtäkten av Moder Jord, inte förrens vi insett att Moder Jord är vi, och att vi är Moder Jord; Naturen är inte vår fiende, att bli våldtagen och erövrad. Naturen är oss själva, att vårda och utforska.

När egenvärdet inte längre definieras av materialistiskt antal. Vi har pengar, kraften, den medicinska förståelsen, det vetenskapliga know-howet, kärleken och samhället för att producera ett slags mänskligt paradis. Men vi leds av de minsta bland oss - de minst intelligenta, de minst ädla, de minst visionära. Vi är ledda av de minsta bland oss och vi bekämpar inte de dehumaniserande värdena som överlämnas som kontrollikoner.

Ber om ursäkt om jag kom lite off-topic...

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas. Det kunde ju gärna få regna i alla fall nån dag så det inte blir så... skogsbrand-igt överallt :P. I övrigt var ju förra sommaren perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Man har ju rätt yrke för denna ökenvärme " Smed/Svetsare "
Tur att jag jobbar i den nya hallen med 2 stora industri klimatanläggningar , men sen får man ju inte glömma det viktigaste av allt. Att dricka vatten och olivspad , låter kanske inte så gott men det är bra med salt i denna spad och det är också viktigt att få i sig.

Haha, olivspad?! Det låter lika nyttigt som att dricka saltvatten, dvs inte alls eftersom levern inte grejar det.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Du tänker på 3.5% havssaltvatten så är det definitivt för mycket salt för att kunna göra någon nytta i kroppen, men är det 0.9% brackvatten så kan kroppen hantera och dra 'nyttig' vatten ur det och pinka bort överskottssaltet

Svettas du mycket så behöver du salt för att kompensera det saltet som gick ut med svettet - och det är ganska mycket och kan bli vita lager på huden under en halv till en dag i torrt väder.

sedan är det inte levern som hanterar salt utan njurarna.

Att ha svår saltbrist pga. lång tids svettning kan man må väldigt illa av och tom. tuppar av och kan vara livshotande, det som kallas för solsting/värmeslag är ofta en kombination av svår vätskebrist och saltbrist som gör att kroppen inte svettas längre och blir överhettad.

Vi är bara så vana att vår kost tillför mer än tillräckligt med salt att det inte anses som ett bekymmer.

De flesta vätskeersättningstabletter har stor andel med salter - just för att ersätta det som förlorats - men också för att salter gör att upptaget av vatten i kroppen går mycket fortare och istället för att må pyton, svårt att dricka och behålla vatten och inte kunna vila/sova en hel natt igenom så är man på benen redan inom ett par timmar utan allt för mycket obehag kort efter den första klunkarna - att ha ett eller ett par paket resorb vätskeersättning är synnerligen bra att ha när man vandrar och inte har koll på sin vattenbehov (när man börja bli törstig så är det redan försent...) och glöm inte saltbehållaren som vi gjorde och det var knallvarmt i flera dagars vandring - man hade feberdrömmar om salta korvar, salt kaviar och annat och slickade på armarna hela tiden för att försöka ta tillbaka lite av saltet från svetten...

---

Nej - att sia om väder är högst osäker - men vet man med sig att man for illa när det var varmt så bör man preppa nu - inte när det redan är varmt och alla lager av maskiner försvinner på några dagar och man får ta vad som är kvar om man har tur och finna någon alls. Samma sak med bords och golvfläktar och stora dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Haha, olivspad?! Det låter lika nyttigt som att dricka saltvatten, dvs inte alls eftersom levern inte grejar det.

Jodå , men man ska inte hälla i sig det. När du svettas förlorar du mycket salt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du tänker på 3.5% havssaltvatten så är det definitivt för mycket salt för att kunna göra någon nytta i kroppen, men är det 0.9% brackvatten så kan kroppen hantera och dra 'nyttig' vatten ur det och pinka bort överskottssaltet

Svettas du mycket så behöver du salt för att kompensera det saltet som gick ut med svettet - och det är ganska mycket och kan bli vita lager på huden under en halv till en dag i torrt väder.

sedan är det inte levern som hanterar salt utan njurarna.

Att ha svår saltbrist pga. lång tids svettning kan man må väldigt illa av och tom. tuppar av och kan vara livshotande, det som kallas för solsting/värmeslag är ofta en kombination av svår vätskebrist och saltbrist som gör att kroppen inte svettas längre och blir överhettad.

Vi är bara så vana att vår kost tillför mer än tillräckligt med salt att det inte anses som ett bekymmer.

De flesta vätskeersättningstabletter har stor andel med salter - just för att ersätta det som förlorats - men också för att salter gör att upptaget av vatten i kroppen går mycket fortare och istället för att må pyton, svårt att dricka och behålla vatten och inte kunna vila/sova en hel natt igenom så är man på benen redan inom ett par timmar utan allt för mycket obehag kort efter den första klunkarna - att ha ett eller ett par paket resorb vätskeersättning är synnerligen bra att ha när man vandrar och inte har koll på sin vattenbehov (när man börja bli törstig så är det redan försent...) och glöm inte saltbehållaren som vi gjorde och det var knallvarmt i flera dagars vandring - man hade feberdrömmar om salta korvar, salt kaviar och annat och slickade på armarna hela tiden för att försöka ta tillbaka lite av saltet från svetten...

---

Nej - att sia om väder är högst osäker - men vet man med sig att man for illa när det var varmt så bör man preppa nu - inte när det redan är varmt och alla lager av maskiner försvinner på några dagar och man får ta vad som är kvar om man har tur och finna någon alls. Samma sak med bords och golvfläktar och stora dito.

Precis mycket bra skrivit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Förra sommaren var rejäl varm. Sov knappt på nätterna. Vad tror ni om sommaren 2019? Kommer det bli lika varm?

I Stockholm toppade man med 19 grader idag:
https://i.imgur.com/KBEAEqu.jpg

Jag hoppas det då kan man sitta på balkongen och dricka öl hela dagarna Är det för varmt när man ska sova får man skaffa ac.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Hur funkar en sån AC? Har man en munstycket hängande ut från ett fönster?

Ja, precis. Man fick inte med något fönsterkit så jag gjorde såhär. Ska fixa en plywoodskiva och sätta i fönstret senare och göra ett hål för slangen i, typ som ett myggfönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lika varmt i år. Det har börjat bra 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

sedan är det inte levern som hanterar salt utan njurarna.

Njurarna, så var det Bra text!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Med tanke på att sommren 2017 var den kallaste på 154 år och smhi varnade för att 2018 skulle bli lika kallt...vem vet????? Jag har foton på min dotter som satt i sommarklänning knallbrun (hon var 5 år) för 20 år sen. Tempen visade 26 grader i skuggan....25te April.
Så det är inte onormalt varmt nu...lite kallare än det var för 20 år sen 😄😁☀️

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det jag har märkt är, ju tidigare knotten kommer här uppe i Sälen fjällen, ju varmare sommaren kommer att bli och jag är mer förberedd för att det kan bli varmare i år (har införskaffat en Portabel AC från Bauhaus flera månader sedan). Redan vecka två i Maj månad 2018 så kom knotten och varade knappt i 3-4 veckor totalt för att den riktiga värmeböljan kom i Juni.

Vissa somrar vi har haft mera mulet och regnigt och att temperaturen låg på 10+ i snitt på dagarna så kom knotten mitten av Augusti istället, snön (i backarna) låg ju också kvar till September. En normal svensk sommar då kommer knotten runt Juli här uppe i Sälen.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik