Processor använder bara hälften av kärnor + trådar (Lösning?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2008

Processor använder bara hälften av kärnor + trådar (Lösning?)

Hej!

I förra veckan kom jag över en begagnad Intel i7 3770K men efter installation så märker jag att den bara går på 2 kärnor och 4 trådar istället för 4:a kärnor och 8:a trådar. Det är i alla fall vad jag kan se i aktivitetshanteraren och i Core Temp (Min tidigare processor visade alla 4 kärnor i Core temp).

Har även kikat under Systemkonfiguration --> Systemstart --> Avancerade alternativ för att se hur många kärnor som är valda som aktiva där och den visar märkligt nog 4st.

Min kunskap slutar tyvärr här och jag vänder mig nu till er för hjälp med att lösa detta!

Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Gabriel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2017

Ett enkelt sätt utan att pilla i BIOS är att ladda ner "Intel XTU" (Intel Xtreme Tuning Utility) och kolla så att alla kärnor är aktiverade i det programmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av trattgunnar:

Ett enkelt sätt utan att pilla i BIOS är att ladda ner "Intel XTU" (Intel Xtreme Tuning Utility) och kolla så att alla kärnor är aktiverade i det programmet.

Tack för tips! Får återkomma när jag gjort detta!
Mvh Gabriel

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Prova göra en optimized default I bios on du inte redan gjort det.
Vad har du för moderkort? Det kanske behövs en bios uppdatering.

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 1800X Cooler: H110i Mobo: X470 Gaming 7 (Bios F41a) RAM: 16Gb 3200mhz CL14 + Videocard: RTX2080 Strix OC PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel Datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Fastie:

Prova göra en optimized default I bios on du inte redan gjort det.
Vad har du för moderkort? Det kanske behövs en bios uppdatering.

Hej!

Tack för svar!

Har du mer instruktioner eller någon guide om hur jag går tillväga? Skulle uppskattas enormt.
Det är ett gammalt moderkort. Men det är ju processorn med så den ska vara kompatibel med 3:e generationens processorer från Intel.
Men ja, det skulle säkert inte skada att göra en bios-uppdatering. Vad är det jag ska titta efter i sådana fall?

Länk till moderkort:
På denna sidan ses vad jag kan ladda ner uppdateringar till men senaste är ju från 2013... Bortsett från "Update CPU Microcode" som är från 2018. Det kanske är den som jag behöver helt enkelt? Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

@_gabbEE: Installera CPU-Z & titta under fliken mainboard där står informationen du behöver.
https://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.88-en.exe

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Bael:

@_gabbEE: Installera CPU-Z & titta under fliken mainboard där står informationen du behöver.
https://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.88-en.exe

Stort tack broder! Ska göra detta! 🙏👍

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av _gabbEE:

Hej!

Tack för svar!

Har du mer instruktioner eller någon guide om hur jag går tillväga? Skulle uppskattas enormt.
Det är ett gammalt moderkort. Men det är ju processorn med så den ska vara kompatibel med 3:e generationens processorer från Intel.
Men ja, det skulle säkert inte skada att göra en bios-uppdatering. Vad är det jag ska titta efter i sådana fall?

Länk till moderkort:
På denna sidan ses vad jag kan ladda ner uppdateringar till men senaste är ju från 2013... Bortsett från "Update CPU Microcode" som är från 2018. Det kanske är den som jag behöver helt enkelt? Vad tror ni?

Ladda hem version 1.80 av bioset och uppdatera. Det ska inte skada att ha senaste firmware på moderkortet, kan t.om vara bra för senaste windows osv. Återställ sedan inställningarna i bios genom en Default load i bios eller genom att ta ur batteriet en kort stund. Se om detta löser problemet.

Nu vet jag inte exakt hur det fungerar på just ditt moderkort, men det brukar vara att lägga bioset på ett USB-minne och sedan använda flash-verktyget som finns i bios.

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 1800X Cooler: H110i Mobo: X470 Gaming 7 (Bios F41a) RAM: 16Gb 3200mhz CL14 + Videocard: RTX2080 Strix OC PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel Datorn