Permalänk
Medlem

Edgerouter 4 + AC AP Lite

Hej

Går det att koppla accesspunkten direkt till ER4 och koppla resterande nätverk bakom en switch, utan att förlora kontakten mellan trådade och trådlösa enheter? Tex att de mobila enheterna kommer åt NAS och nätverkskamera bakom switchen.

Fibern kommer tyvärrr in i matrummet varifrån jag har dragit en sladd till en switch i andra sidan huset som kopplar ihop resten av nätverket. Det blir ingen bra placering av accesspunkten bakom switchen och en switch i matrummet är inte ett alternativ.

Har ni tips om någon annan bra router, med fokus på stabilitet, om ovan inte skulle fungera? ERX hade passat perfekt om det inte varit för att många har problem med att den lätt överhettar och blir instabil.

Tack

Permalänk
Medlem

@pravus: Kort svar, ja, det går att konfigurera portarna i ER4 och ERX att agera "Switch mellan varandra". Men det görs på mjukvaruväg och är inte helt problemfritt. Edgeroutern kan vara väldigt avancerad och krånglig att få till rätt om det är första gången man mekar med den. Lämpad mer åt "Power User" hållet.
Om du vill ha en bättre lösning så skulle jag gå på Ubiquitis Security Gateway (USG). Det är en router som är i samma ekosystem som accesspunkterna, Unifi (EdgeRouter är utanför detta ekosystem), det vinner man ganska mycket på med deras produkter. Den är dessutom mycket enklare att konfiguera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

@pravus: Kort svar, ja, det går att konfigurera portarna i ER4 och ERX att agera "Switch mellan varandra". Men det görs på mjukvaruväg och är inte helt problemfritt. Edgeroutern kan vara väldigt avancerad och krånglig att få till rätt om det är första gången man mekar med den. Lämpad mer åt "Power User" hållet.
Om du vill ha en bättre lösning så skulle jag gå på Ubiquitis Security Gateway (USG). Det är en router som är i samma ekosystem som accesspunkterna, Unifi (EdgeRouter är utanför detta ekosystem), det vinner man ganska mycket på med deras produkter. Den är dessutom mycket enklare att konfiguera.

Men problemet kvarstår med USG, den kan inte switcha mellan LAN-portarna så man måste ha en switch vid routern om man vill ha en AP där.

Edgerouter X har däremot inbyggt switchchip och switchar i full fart mellan alla fyra LAN-portar. Prestanda är dock något lägre än ER4. Att ERX ofta skulle överhetta har jag inte hört? Min ERX har en upptid på ett drygt halvår nu och hade varit ännu längre om vi inte haft strömavbrott i höstas. Jag har iofs bara 100/100 men kör även IPTV genom den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@pravus: Om portarna (eth1 o 2) är konfigurerade som switch (vilket görs lätt via wizard) och du kör AP via t.ex. eth1 och switchen i eth2 så kommer enheterna kunna kommunicera med varandra.

Jag har precis själv skaffat en ERX och har en AP i eth1 och en i eth3, alla enheter anslutna till varje AP (trådlöst och trådat) kan kommunicera med varandra.

edit: Att ERX skulle överhetta och vara ostabil har jag inte läst något om, inte mer än enstaka exemplar som det är med all annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Tack alla. Jag är absolut inte en s.k. ”Power user” så jag är inställd på att lägga en del tid på de guider som finns för att konfigurera en Edgerouter. Om det inte är helt problemfritt att på mjukvaruväg konfigurera ER4 port 1 och 2 som switch antar jag att det kan påverka stabiliteten.

Kanske det är i varmare länder som en del har problem med överhettning av ERX om det fungerar bra för er. Har ni tips om andra tillverkare som gör bra routrar som är små och tysta eller rekommenderar ni att jag testar ERX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Tack alla. Jag är absolut inte en s.k. ”Power user” så jag är inställd på att lägga en del tid på de guider som finns för att konfigurera en Edgerouter. Om det inte är helt problemfritt att på mjukvaruväg konfigurera ER4 port 1 och 2 som switch antar jag att det kan påverka stabiliteten.

Kanske det är i varmare länder som en del har problem med överhettning av ERX om det fungerar bra för er. Har ni tips om andra tillverkare som gör bra routrar som är små och tysta eller rekommenderar ni att jag testar ERX?

Det är inte svårt att konfigurera den, med ER4 kan det påverka prestandan eftersom det görs via mjukvara, med ERX blir det ingen prestandapåverkan eftersom den har inbyggt switch chip.

Bra video för setup av ERX som jag själv använde.

ER4 om du vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inte svårt att konfigurera den, med ER4 kan det påverka prestandan eftersom det görs via mjukvara, med ERX blir det ingen prestandapåverkan eftersom den har inbyggt switch chip.

Bra video för setup av ERX som jag själv använde.

https://www.youtube.com/watch?v=SianDqAQaR0

ER4 om du vill ha den.

https://www.youtube.com/watch?v=EMu8Pi73ses

Jag har haft ERX i ca en vecka nu och hittills har det fungerat grymt bra. Speciellt accesspunkten var ett rejält lyft från tidigare. Det var enkelt att installera med, kanske mycket tack vara videon du postade. Tack!

Det enda jag har upplevt som mindre bra var när jag arbetade hemma en dag och använde VPN på datorn via wifi. Påverkas även hastigheten på VPN som används på datorn av routerns prestanda? Jag ställer alltså inte in VPN i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Jag har haft ERX i ca en vecka nu och hittills har det fungerat grymt bra. Speciellt accesspunkten var ett rejält lyft från tidigare. Det var enkelt att installera med, kanske mycket tack vara videon du postade. Tack!

Det enda jag har upplevt som mindre bra var när jag arbetade hemma en dag och använde VPN på datorn via wifi. Påverkas även hastigheten på VPN som används på datorn av routerns prestanda? Jag ställer alltså inte in VPN i routern.

Om jag förstår dig rätt har du en VPN klient installerad på din dator.
Detta kan påverka hastigheten/prestandan för den datorn som kör klienten eftersom trafiken krypteras och går via VPN-tjänstens serverar, övriga enheter som som är kopplade till routern skall inte påverkas och är inte heller "skyddade" via VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om jag förstår dig rätt har du en VPN klient installerad på din dator.
Detta kan påverka hastigheten/prestandan för den datorn som kör klienten eftersom trafiken krypteras och går via VPN-tjänstens serverar, övriga enheter som som är kopplade till routern skall inte påverkas och är inte heller "skyddade" via VPN.

Det stämmer bra, VPN-klienten är installerad på datorn. Jag menade att hastigheten var betydligt lägre än tidigare på datorn som kör VPNen och om prestandan för VPN påverkas av routern även om det inte är på själva routern som VPNen körs. Som jag förstått det så rekommenderas en snabbare router för VPN men jag tolkade rekommendationen som att det var för VPN som kördes på själva routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Det stämmer bra, VPN-klienten är installerad på datorn. Jag menade att hastigheten var betydligt lägre än tidigare på datorn som kör VPNen och om prestandan för VPN påverkas av routern även om det inte är på själva routern som VPNen körs. Som jag förstått det så rekommenderas en snabbare router för VPN men jag tolkade rekommendationen som att det var för VPN som kördes på själva routern.

Ok, vet faktiskt inte om/hur ERX påverkar genomsläppet av VPN annorlunda än en vanlig hemma router, har inte testat själv ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Det stämmer bra, VPN-klienten är installerad på datorn. Jag menade att hastigheten var betydligt lägre än tidigare på datorn som kör VPNen och om prestandan för VPN påverkas av routern även om det inte är på själva routern som VPNen körs. Som jag förstått det så rekommenderas en snabbare router för VPN men jag tolkade rekommendationen som att det var för VPN som kördes på själva routern.

Har testat med VPN (Mullvad) nu och upplever ingen skillnad mot tidigare, har 100/100 uppkoppling och får full download även med VPN.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som funderar på denna setup så har jag nu haft ERX i lite mer än ett år och routern har fungerat helt utan problem. Den blir inte varm (har slagit på hårdvaruacceleration) och med guiderna som MacAllan postade var installationen väldigt enkel.