Mina fantastiska 20 år gamla 300kr Ozaki 2.1 högtalare börjar dö

Permalänk
Medlem

Mina fantastiska 20 år gamla 300kr Ozaki 2.1 högtalare börjar dö

För 20 år sedan köpte jag till synes "random" 2.1-högtalare i en "random" datorbutik i Tumba för c:a 300 kr. De var av märket "Ozaki", två små högtalare plus en subwoofer. De har varit helt och hållet fantastiska, de har fullt fett klart ljud utan distortion på högsta volym, tillräcklig bas, och ingen försämring av klang på hög volym. Ni vet, när man vrider upp volymen, och trycket bara fortsätter att komma.

Jag har inte känt något behov av att köpa nya på 20 år, för att dessa var så himla bra. Jag spelar all min musik på dem, de fyller upp rummet helt tillfredsställande på hög volym så att man känner det i kroppen.

Jag har plöjt igenom några andra 2 och 2.1-högtalare för min flickväns dator, i ungefär samma prisklass eller dubbelt, men alla hade antingen tunt, plastigt eller plåtigt ljud, och med uppenbar försämring vid hög volym. Mina gamla 300kr-Ozaki tar allt på högsta volym med fett ljud utan att brista.

Men nu, 20 år senare, verkar det som att den högra högtalaren börjar ge upp till sist, diskanten hörs nu mer i den vänstra. Det är sorgligt, för mina erfarenheter med 2.1 datorhögtalare är att - de är kassa. Alla andra (någorlunda billiga) jag har testat, är kassa.

Som det ser ut nu, så kostar ett par bra 2.1 datorhögtalare 1000-2000kr. Är det så? Kanske 20 år gör sitt på priserna...?

Jag är sorgsen över mina gamla trotjänare som varit helt fantastiska för 300kr i 20 år, och frustrerad över prospektet att behöva leta upp nya.

Nåt tips, någon?

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för logitech z623. Klassiker i sammanhanget vid det här laget, väldigt bra om du gillat rejäl bas. Köpte mitt 2012 och dom spelar kanon än idahg. Kanske inget för audiofiler, men väldigt mycket ljud för pengarna i mitt tycke. Finns ofta att provspela i många butiker.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570

Inser att det kanske är dyrare än du hoppats, men precis som du undrar så är det nog så det ser ut idag. Tror inte du hittar nåt rejält under tusenlappen.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: Haha, precis de jag tittade på senast. Har de separata bas- och diskant-kontroller?

Permalänk
Medlem

Verkar som att problemen beror på sladd-glapp inuti högtalaren, vars åtkomst är limmad. Kanske lite grävande kan fixa det.

Eller så kör man och köper nya värsting och får en upplevelseuppgradering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av waperboy:

@Garvey: Haha, precis de jag tittade på senast. Har de separata bas- och diskant-kontroller?

Du har separat kontroll för suben. Jag gissar att du ska köra dom till pc, så mid och diskant kan du ju lösa via en mjukvaru-EQ till ljudkortet. Jag tycker dock att grundljudet är prima!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att de flesta, 2.1-system som köps i vanliga 'datorbutiker' låter rätt krassligt..
Och tyvärr ofta mäter precis lika krassligt också.

Nu har jag ingen aning om varför du fastnat för just ljudet hos dina Ozaki, men att hitta något som låter 'lika' kan vara svårt.
Kan dock säga att min, högst personliga, bekantskap med z623 inte var inte långvarig, eller positiv.
Idag verkar de flesta datorhögtalare gå ut på att kasta in en bredbandare i en plastlåda och hoppas på det bästa nästan. Ingen aningen vilken typ av implementering de gör i hårdvaran men de gör sällan ett bra job.

Vad gäller separata diskant och bas-kontroller, utöver subbens volym, så är det inget man ska räkna med att det finns alla gånger. Men det finns ju tack och lov, som nämnt ovan, smidiga EQ-lösningar idag som gör ett bra jobb.

Kanske inte så hjälpsamt, men ett instämmande litet inflik bara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waperboy:

Som det ser ut nu, så kostar ett par bra 2.1 datorhögtalare 1000-2000kr. Är det så? Kanske 20 år gör sitt på priserna...?

Jag är sorgsen över mina gamla trotjänare som varit helt fantastiska för 300kr i 20 år, och frustrerad över prospektet att behöva leta upp nya.

De där 300 kronorna är ca 390 kr i dagens penningvärde, lägg till kemikalieskatt som har ett tak på 440 kr per vara så kommer du upp i pris som du bör jämföra med idag.

Jag håller med om att 2.1 högtalarna inte imponerar på senare tid, kan också betyda att man blivit mer kräsen med åldern.
Själv har jag skruvat upp ett par B&W M1 på väggen, spanar på Blocket efter en vit subbas för att komplettera med nu...

Hittar du några som du är nöjd med så återkom i tråden. Finns alltid någon i bekantskapskretsen som kan behöva råd i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ok, så jag tog och fixade mina Rokit 6 aktiva studio-monitor-högtalare istället. De funkade bara ordentligt på min macbook, men kopplade till PC:n så genererades en massa outhärdligt högfrekvent oljud.

Jag lyckades till sist hitta ordentliga kablar med XLR-kontakter som mer eller mindre eliminerade oljudet, tillsammans med ett externt USB-ljudkort. Nu kanske man ska titta på en subwoofer istället, för den där extra pumpen