Hjälp med bästa 1440p speldator m. skärm - 20k+

Permalänk

Hjälp med bästa 1440p speldator m. skärm - 20k+

Kravena är att den ska vara relativt tyst, dvs så gott det går utan att det kostar för mycket.
Den ska klara spel på hög kvalitet i 1440p.
Den ska också helst vara så ok att man kan byta ut grafikkortet om 1år f.eks..... så behöver inte ha minimum av allt, min tanke är att ta ett grafikkort som funkar nu och så byta det, och då ha en ok CPU som förhoppningsvis håller. Jag har sett tester av 2060 och om det blir problem med 6GB men det verkar inte vara ett problem idag.

Spelena som spelas idag är:
* Elder scrolls
* Witcher 3
* Online MMOs
* Sims
* Minecraft med massa grafikmods

Dom här spelen är kanske inte så krävande men det är dom typen av spel som kommer som ska spelas f.eks nyaste elder scrolls när det kommer och andra AAA rollspel typ nya Vampire the masquerade.

Inget FPS typ overwatch eller sånt alls. Så basen är att dom ska funka i 60fps med stort sett Ultra och enling sweclockers tester så ligger vi med 2060 just på gränsen til detta idag vilket är perfekt.

Dom största frågeteckenena är:
* Skärmen, kan jag utnyttja denna eller är det waist? Sammtidigt ser jag ingen direkt bra skärm som kostar mycket mindre även om jag går ned til 60hz, och just skärmen är väl det so mkan vara mest overkill då det blir lite teckandne också. Jag har kalibreringsprogram och probe til PC så jag kan kalibrera den, men har ingen aning om jag betalar mer för hz här än ren bildkvalitet? Om nån känner til en 1440p med kanonbra bild men som maks klarar 60hz och kansje är lite trögare så kan det vara ett bättre alternativ.
* Moderkortet - är detta ok, finns det bättre för bara lite mer?
* Kan jag välja mindre nätagg som fortfarande är tyst (jag har valt "RM"-serien).
* Ram minne, tror det räcker med 16, men är det billigt nu så kansje man ska passa på med mer?
* Hårdisk - dom flesta spel ska in på SSD men det kan ju hända att man måste installera nått på vanlig HD, hittar ingen snabbare än 7200 och dom flesta menar att SSHD inte räcker med sina futtiga 8gb i flash........nån som har nått bättre alternativ här?

Priserna är i NOK från norska komplett och totalt ligger vi på ca 17500 NOK (sirka 19k SEK)
(har redan mus, t-bord, nätverk och allt annat)

Permalänk

Damn la den i fel forum.....

#mod?

Permalänk
Medlem

Ingen cpu?

Intel är generellt sätt bättre till spel.

Permalänk
Medlem

Vilken lustig prissättning. Är det exklusive moms?

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Ingen cpu?

Intel är generellt sätt bättre till spel.

Glömde den här ser jag. Tänkte i5 9600, kostar 2900.- då ligger jag runt budgett.

Ser i sweclockers tester att i7 inte kommer ge något som helst extra i spel här....så därför jag tänkte den. Kan ju också byta cpu + gpu i framtiden om socket fortfarande passar.

Vettigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Vilken lustig prissättning. Är det exklusive moms?

Det är inklusive moms men norska. Är det någon komponent som sticker ut som extra dyr tycker du? Finns en del justeringsmöjligheter här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser att jag valt fel chipset til cpu så har bytt til detta:
MSI MAG Z390 TOMAHAWK

Permalänk
Medlem

Jag får ditt bygge till runt 21500 norska vilket blir 23500 svenska. Här är ett bättre bygge för betydligt mindre utan Windows som du kan köpa på Tradera eller eBay för 100-200kr.

Permalänk

Kanon. Men hur blir det med frakt från så många olika ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Kanon. Men hur blir det med frakt från så många olika ställen?

Du kan klicka på bilden och scrolla ned till "köp från så få butiker som möjligt", då blir det Webhallen och Netonnet enbart, dock 200kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Här är om du tar allt från Webbhallen, de har dock inte två av komponenterna (GPU och Mobo) men detta bygget har bara lite nedgraderat Mobo och istället uppgraderad GPU.

Permalänk

Nais tack. Måste köpa från norska butiker så det är lite annan prissättning men jag ska ta många av dina tips bland annat Aoros mobo fast med wifi, 1tb m.2 istället för 500g ssd + hd, det va smart som fan och kosta inte så olika, men jag väljer evo istället då den presterar en god del bättre, men som sagt riktigt bra tänkt här, lagringsdiskar har man ju hur många som helst som ligger å slänger, så bilder osv får man ju alltid plats til på en sånn.

CPU kylaren ser också bättre ut och det MSI grafikkortet är tyst utan att ta upp hela burken så bra!

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Vilken lustig prissättning. Är det exklusive moms?

Ah nu fattar jag, vi har nån liten procent rabatt med jobbet så säkert därför det blir så konstig avrundning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Nais tack. Måste köpa från norska butiker så det är lite annan prissättning men jag ska ta många av dina tips bland annat Aoros mobo fast med wifi, 1tb m.2 istället för 500g ssd + hd, det va smart som fan och kosta inte så olika, men jag väljer evo istället då den presterar en god del bättre, men som sagt riktigt bra tänkt här, lagringsdiskar har man ju hur många som helst som ligger å slänger, så bilder osv får man ju alltid plats til på en sånn.

CPU kylaren ser också bättre ut och det MSI grafikkortet är tyst utan att ta upp hela burken så bra!

Kanse värt att gå för en vanlig sata ssd?
bara dom få gångerna jag kopierar/flyttar filer jag märker skillnad.
alla laddningstider blir den samma.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

värt att nämna är att köp inget annat en gigabyte om du ska ha billigt z390 moderkort.
Gigabyte z390 UD
Gigabyte z390 elite
är helt överlägsna i sin prisklass
konkurrenterna har dålig VRM.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Det är inklusive moms men norska. Är det någon komponent som sticker ut som extra dyr tycker du? Finns en del justeringsmöjligheter här.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kriistoffer:

Ah nu fattar jag, vi har nån liten procent rabatt med jobbet så säkert därför det blir så konstig avrundning.

Jamen precis. Siffrorna stämde inte med hur butiker prissätter normalt, så jag blev lite förvirrad.

Permalänk

Blir en vanlig SSD 1tb efter at ha sett real-world tester så verkar det stämma att man tjänar maks 1s i laddtid på något som tar 30-40s.

Auros ultra mobo blir det.

PG297Q g-sync skärm då dom har 20% rabatt på denna i norge nu. Känner til ev. IPS-glow och BLB men känns som fördelarna uppväger i denna rigg.