Styra klockan manuelt, i Windows?

Permalänk
Medlem

Styra klockan manuelt, i Windows?

Detta kan må låta som en konstig undran. Jag skulle gärna vilja styra klockan på en av mina datorer manuelt. dvs att den inte tickar av sig självt utan att tiden ändras när jag vill. Datorn är en mini PC med Windows 8.

Anledningen till att jag vill kunna styra klockan själv är att på detta är en experiment dator, där experimenten är beroende av att klockan inte byter tid om inte jag vill.

Är det någon som har en lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteekg:

Detta kan må låta som en konstig undran. Jag skulle gärna vilja styra klockan på en av mina datorer manuelt. dvs att den inte tickar av sig självt utan att tiden ändras när jag vill. Datorn är en mini PC med Windows 8.

Anledningen till att jag vill kunna styra klockan själv är att på detta är en experiment dator, där experimenten är beroende av att klockan inte byter tid om inte jag vill.

Är det någon som har en lösning på detta?

Tror du får förklara lite mer vad du vill göra.
Du kan ju ställa klockan till samma tid upprepat i cmd:
for /l %x in (1, 1, 100000) do time 15:00:00
Sätter klockan till 15:00 100000 gånger, sen om det gör vad du vill vet jag ju inte.

Är det inte enklare att experimenten bara låter bli att kolla klockan?

Permalänk
Medlem

@SAFA: Vet faktiskt inte om jag kan förklara det på annat sätt. men det jag vill göra är helt enkelt själv bestämma när klockan ska byta tidpunkt. Och att inte titta på klockan löser inte mitt dillemma. Dillemat är mer att tiden går och den sorts experiment jag har på datorn blir påverkade. (jag kör en servermiljö virtuellt på datorn, och om jag tex. inte har tid med det på en månad så blir lösenord o dyl. påverkade.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteekg:

@SAFA: Vet faktiskt inte om jag kan förklara det på annat sätt. men det jag vill göra är helt enkelt själv bestämma när klockan ska byta tidpunkt. Och att inte titta på klockan löser inte mitt dillemma. Dillemat är mer att tiden går och den sorts experiment jag har på datorn blir påverkade. (jag kör en servermiljö virtuellt på datorn, och om jag tex. inte har tid med det på en månad så blir lösenord o dyl. påverkade.)

Lös det problemet genom att sätta att lösenord inte går ut, eller att lösenordet inte behöver bytas på ett år.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj