Dator/spel fryser samt nätverksproblem (Steam, Discord och Black desert online fungerar dåligt/inte alls)

Permalänk
Medlem

Dator/spel fryser samt nätverksproblem (Steam, Discord och Black desert online fungerar dåligt/inte alls)

Tjena! Vet inte riktigt hur man förklarar detta på bästa sätt men jag skall göra mitt bästa.

Köpte nya delar till min dator för ett tag sedan och monterade ihop den, allting fungerade bra i början fram tills jag installerade (Steam, Discord och Black Desert Online.

Det är här problemet uppstår när jag försöker starta dom 3 programmen.

Steam: "Vän-nätverket är otillgängligt" Kan inte använda steam för fem öre, ingenting fungerar.

Discord: RTC-Connecting, discord är helt dött, fungerar inte att skicka meddelanden heller.

Black Desert Online: Här förstår jag faktiskt inte alls, kan spela felfritt i 3-10 minuter och sen så blir jag disconnectad, spelet/datorn hänger sig helt och jag måste boota om för att få tillbaka min dator.

Har också märkt av att datorn fryser ibland i upp till 5 sekunder, helt random. Spelar ingen roll vad det är jag gör på datorn.

Har provat att installera om windows, provat diverse guider etc men har inte lyckats fixa det än.

Operativsystem: Windows 10
Processor: AMD Ryzen 5 2600x
Processorkylare: Kylaren som följer med.
Moderkort: B450-F Gaming
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX GAMING OC
Hårddisk: Crucial MX500 250GB 2.5"

Någon som skulle kunna ha en aning om vad fan felet är? Blir skogstokig på detta..

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera nätverksksdrivrutiner?

Här är en länk från ditt moderkorts sida.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Hade mer än gärna testat men händer absolut ingenting när jag försöker öppna AsusSetup, har även provat att öppna .bat filen, den öppnas en halv sekund och sen stängs den.

Permalänk
Medlem

Processorn överhettad inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Nix, ligger på 40-50 idle och 60-70 under load

Permalänk
Medlem

Installera om Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

@xxbiker: Har ju gjort det, 2 gånger, heh.

Permalänk
Medlem

@Namdam

Här är nätverksdrivrutiner direkt från Intel, testa.

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Kollat eventloggen?

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Ta saker steg för steg när du ominstallerar windows.

1. Du säger att problemen uppstod när du installerade 3 st program.
Då borde det ju vara så att vid en REN installation av Windows (som du säger du gjort 2ggr) så borde det fungera, tills du ännu en gång installerar dessa tre program, eller?

Om ovan är korrekt så är det ju någonting som händer under installationen av dessa program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

@xxbiker: Har ju gjort det, 2 gånger, heh.

Har du formaterat om samtidigt? Bara installera om över befintlig installation ger inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

@xxbiker: Har ju gjort det, 2 gånger, heh.

På vilket sätt Installerade du om?
Hur noga var du?
Gjorde du en ren installation med DVD/USB?
Är det en gammal Win 10 DVD/USB som inte har uppdaterats?
Är Win 10 Uppdaterad?

www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
När man skapar en USB så verka man få med många uppdateringar så det kan löna sig att skapa en ny om det var länge sedan. Nedre blå knappen som laddar ned verktyget laddar i sin tur ned Win 10 låter dig bla välja mellan DVD, USB mm som du använder för att starta datorn från.

Bör passa på att ta bort alla partitioner på Windows disken och trycka nästa så att USB själv skapar ny, formaterar när den fortsätter. Tar bara några sekunder extra och fixar vissa fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

Kopplar ur alla andra diskar tills USB installerat klart Windows. Annars kan USB lägga/använda något på andra disken så Windows behöver för att starta som kan leda till problem senare.

Permalänk

Det är inte så att Windows får för sig att sätta nätverkskortet i vila lite för ofta?
Går det att välja Felsöka/Reparera och få upp nätet igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att datorn fyser är ganska konstigt och felet kan vara hårddisken. Du kan undersöka hårddisken genom att öppna upp command prompt (cmd) som administratör och där skriver du in chkdsk /r. Därefter kommer det stå att du inte kan göra nu och frågar om du skulle vilja göra det till nästa gång datorn startas upp. För att göra det skriver du in y som en bekräftelse.

Permalänk
Inaktiv

Försök att minska komplexiteten i det du kör med. Koppla bort så mycket hårdvara du kan. Installera om Windows. Hitta tillbaka till något som fungerar stabilt. Om nödvändigt låna/byt komponenter som grafikkort, RAM och SSD.

Öka sedan på med hårdvara tills du ser att Windows är stabilt. Öka sedan på med flera mjukvaror. Någonstans ser du vad det är som ställer till det.

Satt själv en gång ett halvår med en instabil burk. Visade sig vara hårdvarufel på både moderkort och grafikkort, oberoende av varandra men med samma felyttring. Inte kul.

Du måste beväpna dig med tålamod. Jobba långsamt, noga och iskallt systematiskt.

Permalänk
Medlem

Kolla så du verkligen har alla drivarrutiner installerade.

När jag installerade mitt Z390 gaming x var SSD:n toklångsam, och hade ingen nätverksaccess då Windows 10 inte hade drivarrrutiner för dessa.
Fick ladda hem dom ifrån gigabyte o installera, sedan fungerade allt perfekt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@Namdam *Rubrik förtydligad*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar samt ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...