Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kan inte riktigt slå den här lådan ur hågen...
Den är nog fortfarande den snyggaste någorlunda kompakta ATX-lådan som går att få tag på
Så det kanske blir den här lådan ändå i något kommande bygge.. (även om det inte är aktuellt just nu)

Hur är det med ägarna, har ni kvar lådan och trivs ni?
Funkar ventilationen vettigt med tempsen och ljudvolymen? (det jag är mest orolig över)

En fråga: är botten på lådan helt slät aluminium i samma snygga borstade stil som resten av lådan? Och inga förmonterade gummifötter eller liknande heller?
Konstig fråga kanske, men jag har en idé som gnager i bakhuvudet om att kanske vända lådan uppåner och ställa den på hemmabyggda fötter. På det viset borde det falla in mindre damm i lådan uppifrån, och det borde potentiellt kunna hålla ner ljudvolymen en smula. (jag kanske inte gör så i praktiken, men vore bra att veta att förutsättningarna finns!)

Jag har kvar mitt och jag är helnöjd!

Inga problem med temperaturer eller oljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Allt jag skulle vilja ha är ju en 909 utan den extra kammaren för vattenkylning bak. Alternativt som de gjorde med prototypen, (806) byter ut alu mot trä. Det får ju gärna bara passa in i en lägenhet. Inga planer på att peta in vatten i datorn, i gen rgb. Bara rena, mjuka linjer i ett så avskalat utförande som möjligt. Utan loggor och annat som förfular.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag kan inte riktigt slå den här lådan ur hågen...
Den är nog fortfarande den snyggaste någorlunda kompakta ATX-lådan som går att få tag på
Så det kanske blir den här lådan ändå i något kommande bygge.. (även om det inte är aktuellt just nu)

Hur är det med ägarna, har ni kvar lådan och trivs ni?
Funkar ventilationen vettigt med tempsen och ljudvolymen? (det jag är mest orolig över)

En fråga: är botten på lådan helt slät aluminium i samma snygga borstade stil som resten av lådan? Och inga förmonterade gummifötter eller liknande heller?
Konstig fråga kanske, men jag har en idé som gnager i bakhuvudet om att kanske vända lådan uppåner och ställa den på hemmabyggda fötter. På det viset borde det falla in mindre damm i lådan uppifrån, och det borde potentiellt kunna hålla ner ljudvolymen en smula. (jag kanske inte gör så i praktiken, men vore bra att veta att förutsättningarna finns!)

Har den kvar, och är i det stora hela nöjd, funderar ibland på att byta, men sen så känner jag att jag inte kommer hitta en snyggare låda ändå, men några synpunkter:

* Utrymmet för kabeldragning bakom moderkortsplattan är rätt trångt, så det krävs lite pill för att få allt att ligga bra så man får på sidan.

* När grafikkortet blåser på för fullt så låter det, men det är ett EVGA-kort och har inte en superkylare direkt, är van med Direct CUII kylarna och när jag hade ett RX 470 Strix så hördes det inte alls.

* Vill man ha en vattenkylare i toppen så blir det trångt mot de flesta moderkort, har en Corsair H100i och fick då köpa tunnare fläktar (standard är 25mm, jag hittade några som var 15mm tror ja)

* Annars har jag inga problem med kylningen, har 2x120mm in i botten, 1x120mm ut bak, och då 2x120mm in i toppen genom vattenkylaren. CPUn går aldrig över typ 48grader (Ryzen 7 2700x). och GPUn runt 78grader (EVGA 1070 OC).

Jag kan rekommendera det som köp, de få nackdelar övervägs av att det är så litet och snyggt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Tackar för all feedback - känns som den är bästa kandidaten!
Det är dock rätt långt till nästa datorbygge... Risken är väl att lådan hinner gå ur produktion innan man kommer dit
(dåligt exempel kanske, men den fönsterlösa Corsair 400Q som jag använder nu går ju typ inte att få tag på längre.. Det är bara 400C med fönster som gäller!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det var som f-n:
Visst måste Svive Luna S800 W i verkligheten vara ett svart Jonsbo UMX4 med fönster?

Svive:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4579065

Jonsbo:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794546

...

Wow, viss prisskillnad är det, då Svive kostar under hälften av Jonsbon!
Synd att jag varken är sugen på fönster eller på svart låda...

Det gör det ju extra surt att behöva lägga en tusenlapp extra på en Jonsbo om jag ska ha den i silver utan fönster

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det var som f-n:
Visst måste Svive Luna S800 W i verkligheten vara ett svart Jonsbo UMX4 med fönster?

Svive:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4579065

Jonsbo:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794546

...

Wow, viss prisskillnad är det, då Svive kostar under hälften av Jonsbon!
Synd att jag varken är sugen på fönster eller på svart låda...

Det gör det ju extra surt att behöva lägga en tusenlapp extra på en Jonsbo om jag ska ha den i silver utan fönster

Ser ut som ett billigt in win 901 utan finesserna?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ser ut som ett billigt in win 901 utan finesserna?

Om man snöat in på In win chassin så....
(no offence!)

...

Låt mig bli så tydlig jag kan bli:

Svivechassit:

Jonsbochassit:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om man snöat in på In win chassin så....
(no offence!)

...

Låt mig bli så tydlig jag kan bli:

Svivechassit:
https://www.komplett.se/img/p/1200/792b4623-e1a3-a841-0de4-b01a82377339.jpg

Jonsbochassit:
https://dustinweb.azureedge.net/image/283065/960/720/jonsbo-umx4-window.jpg

Men det har jag, so, offence non taken!

Få chassien som når upp till den här klassen, jag hör ju fan själv hur jag låter, jag borde börja ta betalt av in win snart. Som anställd marknadsförare..
https://www.inwin-style.com/uploads/Product/gaming-chassis/90...

Känns ändå inte som det sämsta alternativet samtidigt som det är bland få chassin som skriker dålig smak.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jo jo, du har nämnt 901 tidigare
Men det chassit är ITX vilket jag tror jag redan nämnt går bort (been there, done that), och chassit går inte att få tag på utan fönster.... och verkar svårt att få tag på Sverige över huvud taget!

Ventilationen kanske gränsfall också, och jag har tex ingen nytta av den där extraplatsen längst bak för vattenkylning.

Så för mig är det ett dåligt alternativ

Den minimalistiska stilen är dock helt OK och påminner ju en del om tex Jonsbochassina.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Svive-chasssit är definitivt samma som Jonsbo. Ingen större nyhet förvisso då Jonsbo även gått under andra namn förr, typ Cooltek och nåt mer om jag inte missminner mig. Hursomhelst ett kap för det priset. Tror också att det är Svive-chassit Komplett använder för vissa av deras paket-burkar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har börjat intresserat mig mycket för detta chassi. Gillar den enkla designen, avsaknad av logotyper på utsidan och att man kan få den utan fönster. Jonsbo chassina överlag verkar prioritera elegans framför luftflöde men UMX4 ser ändå rimligt ut. Någon som har erfarenhet av att vattenkyla denna skönhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Har börjat intresserat mig mycket för detta chassi. Gillar den enkla designen, avsaknad av logotyper på utsidan och att man kan få den utan fönster. Jonsbo chassina överlag verkar prioritera elegans framför luftflöde men UMX4 ser ändå rimligt ut. Någon som har erfarenhet av att vattenkyla denna skönhet?

UMX4 är rätt tight om du tänker vattenkyla. Det går (har sett någon/några här i tråden som gjort det), men främst i toppen är det ont om plats för både rad och fläkt.

Jag bytte faktiskt upp mig till UMX4 Plus och ska stoppa in min custom loop så fort blocket för GPU trillar ner i brevlådan, men det är fortfarande rätt trångt när man mäter upp för radiatorer, reservoar osv. Typ samma estetik men lite större, samt i mina ögon bättre luftflöde med eget intag för nätagg längs med fronten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

Tack för input. Förstår att det är rätt tight men har fått in en loop i Define Nano S så jag känner mig beredd. Men behöver kunna få in mina 2 x 240 mm radiatorer + fläkt. Har förstått att clearance endast är 52 mm mellan topp och mobo, men mina radiator med fläkt hamnar på 52.5 mm. Kanske kan det ändå fungera om man väljer ett ett moderkort med relativt låga heatsinks upptill? Nedtill bör det inte vara några problem, särskilt eftersom jag planerar att ha moderkotsstorlek under ATX.

Har sett plusvarianten och den ser definitivt bättre ut för luftflöde, aningen mindre sleak men ser fortfarande bra ut. Tyvärr verkar det inte gå att få utan fönster. Även U5 ser ut att vara ett trevlig alternativ, inget luftflöde i fronten men plats för 360 mm fläktar/radiatorer i botten. Men återigen samma problem som med plusvarianten - finns bara med fönster.

Oavsett är jag nyfiken på din build och hoppas du postar lite bilder och temperaturer

Permalänk
Skrivet av Funiculus:

@richie.f:

Tack för input. Förstår att det är rätt tight men har fått in en loop i Define Nano S så jag känner mig beredd. Men behöver kunna få in mina 2 x 240 mm radiatorer + fläkt. Har förstått att clearance endast är 52 mm mellan topp och mobo, men mina radiator med fläkt hamnar på 52.5 mm. Kanske kan det ändå fungera om man väljer ett ett moderkort med relativt låga heatsinks upptill? Nedtill bör det inte vara några problem, särskilt eftersom jag planerar att ha moderkotsstorlek under ATX.

Har sett plusvarianten och den ser definitivt bättre ut för luftflöde, aningen mindre sleak men ser fortfarande bra ut. Tyvärr verkar det inte gå att få utan fönster. Även U5 ser ut att vara ett trevlig alternativ, inget luftflöde i fronten men plats för 360 mm fläktar/radiatorer i botten. Men återigen samma problem som med plusvarianten - finns bara med fönster.

Oavsett är jag nyfiken på din build och hoppas du postar lite bilder och temperaturer

Jag hade en vanlig Corsair H100 v2 i toppen på min, körde med standardfläktarna då och då fick det plats om jag bröt av "klammern" på ATX kontakten som sitter högt upp på mobot. När jag byggde nytt så köpte jag istället ett par Schyte Slip Stream Slim och det blev perfekt!

Och som du skriver, tror inte du får problem på undersidan.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Tack, det är värdefull information. Hade inte tänkt så mycket på ATX-kontakten men det låter ändå lite lovande att det nästan gick att få in 55 mm i toppen i ditt fall. Kommer nog försöka mig på ett ryzen 3-bygge i UMX4 så småningom. Med lågprofils heatsinks och nedsänkt ATX-kontakt bör det fungera, exempelvis något i stil med detta.

Permalänk
Skrivet av Funiculus:

@pekkasteele:

Tack, det är värdefull information. Hade inte tänkt så mycket på ATX-kontakten men det låter ändå lite lovande att det nästan gick att få in 55 mm i toppen i ditt fall. Kommer nog försöka mig på ett ryzen 3-bygge i UMX4 så småningom. Med lågprofils heatsinks och nedsänkt ATX-kontakt bör det fungera, exempelvis något i stil med detta.

https://www.asrock.com/mb/photo/AB350M%20Pro4%20R2.0(L1).png

hmm, ja den vita heatsinken där ser farlig ut, eller du menar att du ska byta den då?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Tittade lite slarvigt, du har rätt i att flänsarna troligen är för höga. Förhoppnigsvis går det att hitta ett moderkort som även har låga kylflänsar, alternativt att de sitter några mm längre ner.

Hittade några bilder som jag sparar här för framtida referens.

30 mm rad + 25 mm fläkt (ATX i vägen)

26 mm rad + 25 mm fläkt (ATX kan kopplas in in)

Dold text
Permalänk
Medlem

@Funiculus: Hur har det gått för dig med vattenkylning i UMX4? Eller hittade du ett annat chassi?

Kan ju meddela att det är rätt trångt även i ett UMX4 Plus om man vill få in lite prylar, så jag vet inte om oerfarne jag hade klarat det i den vanliga varianten...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

Ja, det ser tight ut. Snyggt jobbat! Hur är tempsen?

Jag inväntar Zen 2 så bygget är bara i planeringsstadiet än så länge. Men lutar fortfarande mot UMX4. Samma vattenkylningsdelar som jag har nu ska flyttas över från ett mindre chassi (Nano S) så jag känner mig rätt optimistisk när det gällar att passa in allt, så länge jag kan hitta ett lämpligt mobo. Men är beredd på att det kommer bli ordentligt pilligt. Sen är mina radiatorer mer slimma än dina och jag kommer inte installera radiator vid utblåset bak. Att få in så mycket som du gjort på UMX4 plus skulle jag nog inte våga mig på i UMX4

Permalänk
Medlem

@Funiculus: Tack!

Tempsen är väl ok, typ 70-75C i load på både CPU och GPU. Lastas bara den ena så lite lägre. Men då är varken en överklockad Sandy Bridge eller ett Radeon VII känt för att vara strömsnålt, och jag kör fläktarna på endast 1100 rpm. Så jag ville verkligen försöka få in så mycket radiatoryta som möjligt och var beredd på att det skulle bli trångt

Har man inte så strömtörstiga komponenter som jag, alternativt lite mer liv i fläktarna, så ska det nog räcka till med vad man får in i ett UMX4 också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Kul att läsa här i tråden om alla byggen och erfarenheter med detta chassi. Hoppas det är ok att damma av sidan nu igen

Jag köpte nämligen precis ett Jonsbo UMX4 här på Sweclockers och är nöjd med allt än så länge! Silver utan fönster. Är i full fart att montera och undrar hur ni fick på de två fläktarna längst ner? Skruva för hand och sen ev en vinklad bitsmejsel? Och fråga nr 2; eftersom alla fläktplatser behöver sina små specialskruvar för montering av själva fläktarna (de skruvar och silikon-mounts som medföljer fläktarna är för stora allihopa...), har någon ägare här upplevt resonansproblem eller något annat akustiskt problem från fläktar eller liknande?

Hoppas kabeldragningen imorgon ska gå bra och luftkylningen går vägen!

Tacksam för svar
EasyCactus

Permalänk
Medlem
Skrivet av EasyCactus:

Kul att läsa här i tråden om alla byggen och erfarenheter med detta chassi. Hoppas det är ok att damma av sidan nu igen

Jag köpte nämligen precis ett Jonsbo UMX4 här på Sweclockers och är nöjd med allt än så länge! Silver utan fönster. Är i full fart att montera och undrar hur ni fick på de två fläktarna längst ner? Skruva för hand och sen ev en vinklad bitsmejsel? Och fråga nr 2; eftersom alla fläktplatser behöver sina små specialskruvar för montering av själva fläktarna (de skruvar och silikon-mounts som medföljer fläktarna är för stora allihopa...), har någon ägare här upplevt resonansproblem eller något annat akustiskt problem från fläktar eller liknande?

Hoppas kabeldragningen imorgon ska gå bra och luftkylningen går vägen!

Tacksam för svar
EasyCactus

Det ska följa med två skruvar som inte är vanliga fläktskruvar. De träs genom fläkten och gängas sen i plåten innifrån. Jag har inte haft några svårigheter att fp dit med vanlig mejsel, men utan dem blir det nog rätt krångligt och trångt... Övriga fläktplatser har jag vanliga fläktskruvar på och har inte reflekterat över några konstigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Det ska följa med två skruvar som inte är vanliga fläktskruvar. De träs genom fläkten och gängas sen i plåten innifrån. Jag har inte haft några svårigheter att fp dit med vanlig mejsel, men utan dem blir det nog rätt krångligt och trångt... Övriga fläktplatser har jag vanliga fläktskruvar på och har inte reflekterat över några konstigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack för svar, då har jag en idé om hur jag ska göra idag! Kanon

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag i Silver varianten av chassit till humant pris ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Någon som vet vart man kan få tag i Silver varianten av chassit till humant pris ?

Oj, de verkar verkligen försvunnit överallt nu!
Såg den på overclockers.co.uk trodde jag ett tag, men nope "out of stock" allting verkar det som...
https://www.overclockers.co.uk/search?sSearch=jonsbo+umx4

Det var nog tur ändå att jag köpte en silver utan fönster i förebyggande syfte för över ett år sen (från proshop för typ 1700 spänn) även fast jag inte ska bygga i den på bra länge än

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja det är svårt å få tag på likaså UMX3 vore spot on eller liknande men verkar helt dött med sådana lådor tyvärr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Någon som vet vart man kan få tag i Silver varianten av chassit till humant pris ?

Det är ett 3 år gammalt chassi, de kanske inte ens tillverkar det längre?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är ett 3 år gammalt chassi, de kanske inte ens tillverkar det längre?

Må vara men därför frågade jag om någon visste vart man kunde få tag i ett

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Må vara men därför frågade jag om någon visste vart man kunde få tag i ett

Finns mängder av dessa cirkulerandes på bl.a. Aliexpress: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-umx4.html. Se till att säljaren/företaget har bra betyg så är du good to go.

Permalänk
Medlem

@Toivo83: Ah, 4 år var det visst sen det kom. Herregud vad tiden flyger... Jo jag bara tänkte att det kanske inte finns några att köpa in för de större återförsäljarna, och då är det bara mer obskyra kanaler kvar att gå som kanske har några ex restnoterade. QuietPC som jag köpte från säger dessutom "Discontinued", och inte bara "Out of stock" som alla andra...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII