Gamla hårddiskar funkar inte på Win 10

Permalänk

Gamla hårddiskar funkar inte på Win 10

Hej! Jag har två hårddiskar (båda är Seagate Barracuda 7200.7 ) som fungerade felfritt i min gamla döda dator (Win 7) men min nya dator (Win 10) kan inte läsa in dem, varken när de är installerade i datorn eller via adapter (får upp att jag ska sätta i en disk i usb-enheten). Har en tredje disk av annat märke som fungerar utmärkt med adaptern.

Nån som kan hjälpa mig???? En av diskarna innehåller bl.a. musik som inte finns på nätet längre... :'( (asgammalt liveframträdande av ett favoritband)

man tar ju liksom för givet att fungerande diskar fortsätter att fungera i nya datorer :/

Permalänk
Permalänk

Och det är SATA?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Har sett flera gånger att man manuellt får sätta enhetsbokstav. Hur ser det ut i diskhanteraren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag fattar inte mycket av det där... x)

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Och det är SATA?

Enligt min adapter är de IDE

Skrivet av SirMacke:

Har sett flera gånger att man manuellt får sätta enhetsbokstav. Hur ser det ut i diskhanteraren?

Skickades från m.sweclockers.com

De existerar inte i diskhanteraren så går inte att sätta en bokstav :'(

Jag ska få pröva att koppla in dem på en dator med äldre Windows förhoppningsvis denna veckan. Hur transporterar man dem bäst så de inte får onödiga stötar? Ska tvärs igenom Göteborg....

Permalänk

Jag hade också just det dilemmat med IDE-diskar. Jag kan inte verifiera att de funkar på någon annan dator (eller att adaptern funkar), men när jag stoppar in USB-sladden, i det här fallet i Windows 8.1, så kommer ingen reaktion över huvud taget, det är som att jag inte har stoppat i något alls.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie6277:

Jag fattar inte mycket av det där... x)

Enligt min adapter är de IDE

De existerar inte i diskhanteraren så går inte att sätta en bokstav :'(

Jag ska få pröva att koppla in dem på en dator med äldre Windows förhoppningsvis denna veckan. Hur transporterar man dem bäst så de inte får onödiga stötar? Ska tvärs igenom Göteborg....

Såna diskar bruka ha en jumper som byter mellan lägena Master (MS), Slave () och Cabel Select (CS) som man ibland måste ändra när man disken kopplas till USB adapter. Borde finnas en bild eller text nånstans på en av sidorna på disken eller på kretskortet som visar var man sätter jumpern för att växla mellan lägena.

Testa dom andra 2 lägena.

Om du kopplar disken i en annan datorn gäller det här.
1 disk på 1 IDE kabel så ska den vara Master.
2 diskar på 1 IDE kabel så ska ena vara Master och andra Slave.
Cabel Select har jag bara sett funka med USB adaptrar MEN aldrig i datorn med IDE kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Såna diskar bruka ha en jumper som byter mellan lägena Master (MS), Slave () och Cabel Select (CS) som man ibland måste ändra när man disken kopplas till USB adapter. Borde finnas en bild eller text nånstans på en av sidorna på disken eller på kretskortet som visar var man sätter jumpern för att växla mellan lägena.

Testa dom andra 2 lägena.

Om du kopplar disken i en annan datorn gäller det här.
1 disk på 1 IDE kabel så ska den vara Master.
2 diskar på 1 IDE kabel så ska ena vara Master och andra Slave.
Cabel Select har jag bara sett funka med USB adaptrar MEN aldrig i datorn med IDE kabel.

Jo, du är nog inne på rätt spår, definitivt det första jag hade kollat iaf. Vill dock inflika att vissa drives även har ett särskilt "Single Drive"-läge, som förstås ska användas när disken är ensam på controllern. Finns inget sånt är det Master som gäller.

Edit: Det kan väl också vara bra att nämna att ev. jumpers för att ändra diskgeometri ska lämnas orörda om målet är att rädda data från driven.

Hårddisktillverkarna är generellt sett bra på att tillhandahålla dokumentation för äldre modeller också, det går med stor sannolikhet att hitta en jumperförteckning för aktuella modeller på Seagates hemsida.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!