Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer:

@glemmy: Har ingen erfarenhet utav Webers gasolgrillar men köpte för en dryg månad sen en Landmann Triton PTS 3.0 och är helnöjd än så länge. Vissa recensioner på nätet påstod att värmen är för dålig men är inget jag har märkt av. Kör mest på ca 1/3 utav effekten på brännarna och har passat fint till att grilla både karré, flintastek, majs, halloumi och hamburgare. Det sistnämnda är dock lätt att bränna på den effekten.

Kände väl att det inte gick att motivera dubbla priset för en Weber heller efter att ha klämt på båda i butik.
Köpte för övrigt en överdragshuv från Landmann också för 179:- som ska skydda den mot väder och vind.

MVH

Har känt på några olika modeller, och håller med om att det inte är någon milsvid skillnad.
Dock undrar jag hur Landmann står sig efter några år jämfört med Weber. En kompis har en ca 4 år gammal Landmann av enklare modell och den är rätt rostig. Men Triton verkar mer påkostad.

Skrivet av Json_81:

@glemmy: Jag har hört att Landmann ska ha blivit bättre, men de är ju ökända för att rosta sönder på ett par år.
Webers rykte har dock blivit sämre så de återstår att se hur de nya modellerna klarar sig. Vet att många byter regulator för att få upp effekten. Min gamla Genesis E330 har dock stått ute några år utan problem och fixar pizzatemp utan att ha bytt regulatorn.

Jag skulle kikat på Napoleon eller Broil King.

Det är lite oroväckande när man läser att Weber också rostar, då känns det plötsligt väldigt ovärt att lägga mer än det dubbla.
Napoleon har jag inte hört talas om, men verkar ganska påkostade och populära i USA. Nära Weber i pris dock.
Tack för tipset, värt att kolla upp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Har känt på några olika modeller, och håller med om att det inte är någon milsvid skillnad.
Dock undrar jag hur Landmann står sig efter några år jämfört med Weber. En kompis har en ca 4 år gammal Landmann av enklare modell och den är rätt rostig. Men Triton verkar mer påkostad.

Det är lite oroväckande när man läser att Weber också rostar, då känns det plötsligt väldigt ovärt att lägga mer än det dubbla.
Napoleon har jag inte hört talas om, men verkar ganska påkostade och populära i USA. Nära Weber i pris dock.
Tack för tipset, värt att kolla upp.

Jag har en Triton, och kan inte säga att jag är jättenöjd. Visst, vissa grejer är jättebra, men vissa är betydligt sämre än Weber eller Broilking. T.ex blir min triton inte direkt varm, och när man väl lyckas så blir ca 1/3 av grillytan varm.

Permalänk
Medlem

@glemmy: Köp inte Landmann, en kollega har (eller mer hade...) en Triton eller snäppet dyrare modell. På ett år rostade de "rostfria" brännarna sönder. Han fick nya av Landmann men två år senare var fästena till brännarna sönderrostade och grillen skrot.

Titta på testet hos Testfakta - Weber Genesis II är bäst och Landmann förbrukar mest gasol samt väldigt benägen att rosta. Napoleon-grillar kan vara ett bra alternativ men jag har läst för lite om dem och hur de presterar i det långa loppet för att våga rekommendera dem.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att lyfta den här tråden tycker jag, många har säkert tagit fram sina grillar.
Jag bad om lite köpråd förra året, kan säga att jag snubblade över en Broil King Crown Cart 410 till 50% rabatt på Coop så det blev ett impulsköp (tror jag gav 2750 kr).
Den verkar vara välbyggd, rostfritt stål, gjuten aluminium, porslinsemaljerat lock - har dock inte plockat fram den än, för jag saknar ett överdrag

Är för snål för att lägga 1000+ kr på ett originalöverdrag, så jag kollar efter lite alternativ.
Har någon erfarenhet av detta från Amazon? 4,7/5 på 64 recensioner så är beredd att slå till, om inte någon har ett annat förslag.
https://www.amazon.de/gp/product/B071YMTDBN/

Funderar på att beställa en grilltermometer i samma veva, finns flera från typ 30€. Vad tror expertisen?
https://www.amazon.de/TOPELEK-Grillthermometer-Hintergrundbel...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu är det dags att lyfta den här tråden tycker jag, många har säkert tagit fram sina grillar.
Jag bad om lite köpråd förra året, kan säga att jag snubblade över en Broil King Crown Cart 410 till 50% rabatt på Coop så det blev ett impulsköp (tror jag gav 2750 kr).
Den verkar vara välbyggd, rostfritt stål, gjuten aluminium, porslinsemaljerat lock - har dock inte plockat fram den än, för jag saknar ett överdrag

Är för snål för att lägga 1000+ kr på ett originalöverdrag, så jag kollar efter lite alternativ.
Har någon erfarenhet av detta från Amazon? 4,7/5 på 64 recensioner så är beredd att slå till, om inte någon har ett annat förslag.
https://www.amazon.de/gp/product/B071YMTDBN/

Funderar på att beställa en grilltermometer i samma veva, finns flera från typ 30€. Vad tror expertisen?
https://www.amazon.de/TOPELEK-Grillthermometer-Hintergrundbel...

Tjena.
Jag köpte en Weber 6750 som gör sitt jobb , tyckte priset va lagom
Mvh /Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är för snål för att lägga 1000+ kr på ett originalöverdrag, så jag kollar efter lite alternativ.
Har någon erfarenhet av detta från Amazon? 4,7/5 på 64 recensioner så är beredd att slå till, om inte någon har ett annat förslag.
https://www.amazon.de/gp/product/B071YMTDBN/

Funderar på att beställa en grilltermometer i samma veva, finns flera från typ 30€. Vad tror expertisen?
https://www.amazon.de/TOPELEK-Grillthermometer-Hintergrundbel...

Överdraget duger säkert, termometern beror lite på.
Ska du bara ha den till stora köttbitar och långkörning där du lämnar den i duger den säkert.
Finns en annan tråd här som diskuterar termometrar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Bra tips, den kostade inte så farligt och det är säkert bra noggrannhet, manuell mätning funkar ju också

@Json_81: Ska kolla upp den tråden. Jo mest tänkt för långkörning där man inte står framför grillen hela tiden.
edit: var det denna? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552877-basta-stekterm...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ang. överdrag så kan jag varmt rekommendera
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eld...

Jag köpte först Weber original men det gick sönder andra året. Det jag länkar till på Jula är ftamförallt billigare och har för mig visat sig betydligt mer hållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Json_81: Ska kolla upp den tråden. Jo mest tänkt för långkörning där man inte står framför grillen hela tiden.
edit: var det denna? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552877-basta-stekterm...

Japp, där var den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Liten utvärdering då.
Köpte den termometern {edit: blev visst en annan... https://www.amazon.de/Inkbird-Bluetooth-Grillthermometer-Ther... }
och överdraget. Mycket nöjd med bägge.

Överdraget är i tjockt tyg, vattentätt, något kort tyvärr, ca 1dm av nederdelen av grillen täcks inte. Men nöjd ändå, som förväntat för pengarna eller bättre.

Termometern är jättesmidig. Tog 5 sekunder att para med telefonen. Två prober. Grillar idag majskycklingbröst och en pork belly. Varnar när den tappar signal (gick iväg till garaget) eller när temperatur uppnås. Appen ritar en graf så det går att förutse ungefär hur lång tid det är kvar. Verkar uppdateras var 30e sek eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Jag har tidigare kört på kolgrillar (briketter) av modell avlång, men hade svårt att få till en helt 100 glödbädd, så var jag in och totalt förälskade mig i en klotgrill från weber med sideboard till, och satan vad varmt det blev.... så nu är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Precis flyttat till hus efter bott i lägenheten hela mitt liv, så nu är det dags för en grill.

Har funderat länge på gasol vs Kol, gasol mest för det är enkelt och snabbt. Men kom ihåg alla gånger man ätit grillat på gasol och verkligen inte tyckt det varit bra.
Kol är helt oslagbart på smak, så får bli en kolgrill.

Ska man bara bestämma vilken, har bestämt mig för en Weber iaf men inte vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Precis flyttat till hus efter bott i lägenheten hela mitt liv, så nu är det dags för en grill.

Har funderat länge på gasol vs Kol, gasol mest för det är enkelt och snabbt. Men kom ihåg alla gånger man ätit grillat på gasol och verkligen inte tyckt det varit bra.
Kol är helt oslagbart på smak, så får bli en kolgrill.

Ska man bara bestämma vilken, har bestämt mig för en Weber iaf men inte vilken

Jag är grymt nöjd med min Weber Master-Touch GBS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har funderat länge på gasol vs Kol, gasol mest för det är enkelt och snabbt. Men kom ihåg alla gånger man ätit grillat på gasol och verkligen inte tyckt det varit bra.
Kol är helt oslagbart på smak, så får bli en kolgrill.

Ska man bara bestämma vilken, har bestämt mig för en Weber iaf men inte vilken

Finns ett flertal blindtester som slår fast att det inte är smakskillnad på kol och gasol. Om man nu inte börjar grilla för snabbt på kolen och dessutom tänt med tändvätska så att man får den smaken också...

Men visst, kör på kol. Själv gick jag från kol till gasol för att det är smidigt att komma igång och grilla. Samt att det blir lika gott...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Finns ett flertal blindtester som slår fast att det inte är smakskillnad på kol och gasol. Om man nu inte börjar grilla för snabbt på kolen och dessutom tänt med tändvätska så att man får den smaken också...

Men visst, kör på kol. Själv gick jag från kol till gasol för att det är smidigt att komma igång och grilla. Samt att det blir lika gott...

Intressant, En släkting (som är Frankrike fantast) sade mig att man där kan köpa vinkvistar och annat att blanda i kolet, samt att man ibland lägger en nypa kol i marinaden för att förstärka smaken.

Är det då bara lukten från röken från kolet som gör skillnaden?

Röker man tex fisk länge så gör det ju skillnad i tex en ABU rök eller kallrök menar jag, även om man hänger in enris så gör det skillnad när man röker fisk tycker jag, men då röker man den ju i många timmar, ABU röken tar ca en timma, men det är ju en sluten låda med koncentrerad rök.

Om man använder ett lock och låter det man grillar ligga kvar länge borde det inte ta någon smak då tycker man, eller?

(Frågar därför att jag vill veta då jag gillar rökt kött och fisk )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Finns ett flertal blindtester som slår fast att det inte är smakskillnad på kol och gasol. Om man nu inte börjar grilla för snabbt på kolen och dessutom tänt med tändvätska så att man får den smaken också...

Men visst, kör på kol. Själv gick jag från kol till gasol för att det är smidigt att komma igång och grilla. Samt att det blir lika gott...

Århundradets BS, stod i reklam broschyren till din gasolgrill?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Århundradets BS, stod i reklam broschyren till din gasolgrill?

Skickades från m.sweclockers.com

Vaknat på fel sida..?

Nej, det stod inte i broschyren till min Weber-grill.

Du kan exempelvis läsa här:
"Ulrik Lindelöv är kock, med mästerskapsmedaljer från både VM och EM i grillning. Han använder både kol och gas.
– Jag har alltid hävdat att det inte är skillnad på smakupplevelsen. Jag vet att man inte känner skillnad."

TV4 Play hade ett reportage om detta på Nyhetsmorgon för några år sedan men det hittar jag inte nu.

Grilla handlar om hög temperatur för att få en fin yta på ex köttbiten. Sedan får du en massa smak från fett och annat som förbränns under grillningen när det rinner ned på glöden eller på "flavorizer bars" på gasolgrillen.

Röka är en annan tillagningsmetod och ska man röka är en gasolgrill sällan optimal...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Finns inget som slår ett par dennis korvar med bröd och lite ketchup på en engångsgrill

Till det brukar jag köra Önos blandsaft jordgubb på dunk.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja få till ett mellanting mellan rökning och grillning, dvs så att det blir grillat och saftigt men får en toch av fin, naturlig röksmak (jag kan inte alls med artificiella röksmakstillsatser, med all respekt, men de smakar helt enkelt inte alls gott tycker jag, samtliga jag provat smakar riktigt illa, inte alls som naturlig röksmak... ) om det går...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Mizzarrogh: Det enklaste då är att helt enkelt röka i grillen

För gasol-grill kan du ta en sån där aluminiumform, lägga blötlagda träflisor i den. Trä över grillfolie och stick några hål i folien så att röken kan komma ut. Sen är det bara att ställa lådan på grillgallret och stänga locket på grillen och fjutta igång grillen.

När grillen är riktigt varm och det börjar komma ut rök så är det bara att slänga på köttet och stänga locket. Grillning med rök ska sen ske på låg temperatur, så du ska sikta på att ligga runt 120C ungefär, så det tar längre tid än vid "vanlig" grillning. Låt det ta sin tid - det blir riktigt gott!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle vilja få till ett mellanting mellan rökning och grillning, dvs så att det blir grillat och saftigt men får en toch av fin, naturlig röksmak (jag kan inte alls med artificiella röksmakstillsatser, med all respekt, men de smakar helt enkelt inte alls gott tycker jag, samtliga jag provat smakar riktigt illa, inte alls som naturlig röksmak... ) om det går...

Släng lite spån av något gott trä i glöden (går på gasgrill också, finns röklådor att lägga spånet i och ställa ovanpå brännarna, alternativt en vedbit eller chunk).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Nä, Jag kör en gammal kolkista i gjutjärn, men brorsan som är lätt prylbög (hoppas han inte läste just detdär... ) har en tockendär supergasolgrill och han talade sig lyrisk om elgrillar senast vi snackade grillning...

Måste laborera litet med spån nu, halvmurkna alspån (undras hur det blir om man blandar färsk och halvmjuk alspån, tro...), kanske något björk och någon enkvist måste jag prova...
Enris ger ganska stark smak på grund av oljan så man skall nog inte ha så mycket till kött som till fisk, de bör nog ligga överst så att de mer ångkokar tror jag.

Ekspån borde också bli gott, tror jag men har inte haft tillfälle att testa ännu så kanske smakar äckligt i praktiken efter att man talat sig lyrisk över dess perfekta kulinariska egenskaper så att man får äta allt ensam och försöka ge intryck av att de andra verkligen missar en delikatess...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi är begränsade till elgrill på balkongen men är mer än nöjda med grillresultatet från våran Weber Q1400. Den införskaffades efter den billiga skräpgrillen från ö&b brann upp och nästan tog med sig balkongen på kuppen.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nä, Jag kör en gammal kolkista i gjutjärn, men brorsan som är lätt prylbög (hoppas han inte läste just detdär... ) har en tockendär supergasolgrill och han talade sig lyrisk om elgrillar senast vi snackade grillning...

Måste laborera litet med spån nu, halvmurkna alspån (undras hur det blir om man blandar färsk och halvmjuk alspån, tro...), kanske något björk och någon enkvist måste jag prova...
Enris ger ganska stark smak på grund av oljan så man skall nog inte ha så mycket till kött som till fisk, de bör nog ligga överst så att de mer ångkokar tror jag.

Ekspån borde också bli gott, tror jag men har inte haft tillfälle att testa ännu så kanske smakar äckligt i praktiken efter att man talat sig lyrisk över dess perfekta kulinariska egenskaper så att man får äta allt ensam och försöka ge intryck av att de andra verkligen missar en delikatess...

Använd inte murkna spån, det blir inte bra.
Ek är däremot fint om man gillar kraftig röksmak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Körde hamburgare, bacon och paprika på vår kol(brikett) Weber, baconfettet fattade eld i droppskålen.
På med locket och stänga ventilerna en minut, rök som bara f-n, men släckte lågorna, av med locket och öppna spjällen igen.

RACKARNS vilken fin röksmak jag fick på burgarna! Kommer inte försöka replikera resultatet med flit men gôtt blev de den gången.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Finns ett flertal blindtester som slår fast att det inte är smakskillnad på kol och gasol. Om man nu inte börjar grilla för snabbt på kolen och dessutom tänt med tändvätska så att man får den smaken också...

Men visst, kör på kol. Själv gick jag från kol till gasol för att det är smidigt att komma igång och grilla. Samt att det blir lika gott...

Finns också väldigt många kockar som sagt de föredrar kol över gasol.

Jepp, kommer köra på kol för gasol blir helt enkelt inte lika bra. Även om det är smidigare, sen är det imo mysigt med kol också. Har inte bråttom i köket heller.

Som Gordon sa: “I prefer a charcoal grill, because using charcoal brings out that great charcoal flavor, no matter what you’re cooking. You can use any flavor of charcoal, like hickory, and it will bring out a nice flavor to your finished product. The benefit of charcoal is the flavor it brings out, and you can control the intensity of the fire

Men ja, vi alla är olika.

Permalänk
Medlem

Kan vi snälla skippa detta snack om kol-vs-grill?

Ser inget som helst syfte med det. Ungefär som att försöka övertala en iphone användare att android är bättre eller volvo vs. saab....

Kom med något konstruktivt (ja jag vet att jag själv inte gör det i detta inlägg så påminn mig inte).

Annars kan vi döpa om tråden till "kol vs. gasol"

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Konstigt då att typ alla som kan mat föredrar kolgrill över gasol

Ulrik Lindelö, som jag citerar ovan, är/var ledare för svenska grillandslaget. Skulle tro att han både kan laga mat och vet ett och annat om att grilla... Skulle tro att en del av diskussionen kol vs gasol handlar om fördomar. En annan om erfarenheten av dåliga gasolgrillar. Om man får dålig mat från en kolgrill är det lätt att skylla på den som lagat den. Är maten från en gasolgrill dålig skyller man på gasolen...

Dåliga gasolgrillar har svårt att komma upp i rätt temperatur. Maten jag grillar hemma (på en gammal Weber Q300) smakar grillat. Punkt slut. Dessutom så bra att min far, som alltid hävdat att kolgrill är det enda riktiga, idag kör med en gasolgrill. Dessutom större än min så jag börjar bli sugen på en uppgradering...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Använd inte murkna spån, det blir inte bra.
Ek är däremot fint om man gillar kraftig röksmak.

Det är från ett gammalt recept att kallröka strömming, men det kanske inte smakar bra på grillglöd, det har du rätt i...
I ABU röken kör man ju färskt, torkat spån, så det är kanske det som gäller vid varmrökning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns också väldigt många kockar som sagt de föredrar kol över gasol.

Jepp, kommer köra på kol för gasol blir helt enkelt inte lika bra. Även om det är smidigare, sen är det imo mysigt med kol också. Har inte bråttom i köket heller.

Som Gordon sa: “I prefer a charcoal grill, because using charcoal brings out that great charcoal flavor, no matter what you’re cooking. You can use any flavor of charcoal, like hickory, and it will bring out a nice flavor to your finished product. The benefit of charcoal is the flavor it brings out, and you can control the intensity of the fire

Men ja, vi alla är olika.

Att kunna mat är inte samma sak som att kunna grilla.
Det är ingen skillnad på grillsmak eftersom den uppstår genom att fett droppar ner på en värmekälla. Om den källan sen är kol, gas eller el spelar ingen roll.
Kol eller briketter i sig själva bidrar inte med röksmak som det blir om man lägger i flis/chunks.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."