Hjälp med stativhögtalare med "Bass preout".

Permalänk

Hjälp med stativhögtalare med "Bass preout".

Hej jag är 13 år och söker ett par stativhögtalar för mitt skrivbord. Budgeten är 2500 och neråt. Jag vill gärna kunna in dom i en aktiv sub så det blir mer bas. Men jag vet inte vilka som kan passa. Jag tänkte bygga en egen subwoofer som kommer ha kanske 500-1000 watt rms och slutsteget är en t.amp slutsteg. Tror jag. Så jag vill ha något som kan passa in.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Hej jag är 13 år och söker ett par stativhögtalar för mitt skrivbord. Budgeten är 2500 och neråt. Jag vill gärna kunna in dom i en aktiv sub så det blir mer bas. Men jag vet inte vilka som kan passa. Jag tänkte bygga en egen subwoofer som kommer ha kanske 500-1000 watt rms och slutsteget är en t.amp slutsteg. Tror jag. Så jag vill ha något som kan passa in.

Du syftar alltså på aktiva högtalare för annars har de inga basutgångar ?
Hursomhelst kan du även tänka tvärt om, filtret placeras i basen eller externt och speciellt om du ska bygga nått så är det ju inget större problem att fixa ett högpassfilter om det inte finns i topparna.
Det viktiga är att de aktiva topparna har en vettig linjeingång så går det att lösa på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du syftar alltså på aktiva högtalare för annars har de inga basutgångar ?
Hursomhelst kan du även tänka tvärt om, filtret placeras i basen eller externt och speciellt om du ska bygga nått så är det ju inget större problem att fixa ett högpassfilter om det inte finns i topparna.
Det viktiga är att de aktiva topparna har en vettig linjeingång så går det att lösa på nått sätt.

Så jag behöver alltså aktiva högtalare? Går "Thonet & vander BT" bra för dom är aktiva. Eller har du något annat tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Så jag behöver alltså aktiva högtalare? Går "Thonet & vander BT" bra för dom är aktiva. Eller har du något annat tips

Skickades från m.sweclockers.com

Högtalarna verkar ha len vanlig linjeingång så de går att använda men du behöver inte ha aktiva högtalare, jag trodde det var såna du ville ha eftersom du frågade om "basutgång på högtalarna".
Med passiva högtalare så blir det egentligen enklare för du har mer möjliga kombinationer av delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Något förslag? 😁

Hmm okej. Men kan nån eller du kanske skriva något exempel eller idé. Alltså någon länk typ.😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Hmm okej. Men kan nån eller du kanske skriva något exempel eller idé. Alltså någon länk typ.😎

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du egentligen att du ska leta begagnat i närheten av där du bor och slå till när nått vettigt dyker upp, jag hade kollat efter ett par passiva högtalare och en äldre hembioreceiver med delbart för och slutsteg för då får du faktiskt en apparat som även kan driva din basmodul och den har dessutom ett delningsfilter, modeller utan hdmi brukar vara väldigt bra köp för de är billiga och folk "slänger iväg dem" det brukar gå att hitta fynd mellan 500-1000 kr men dyjker det upp en vanlig 2 kanalare också så är ju det inte fel heller, jag köpte för ett tag sedan en NAD 3130på en lokal second hand för 400 kr och nått sånt hade passat bra för dig, börja lreta i butikerna och i lokala beggrupper på Facebook, när det gäller högtalare så funkar nästan vad som helst så länge priset är rätt
Hittar du inget lokalt och inte orkar vänta så kan du tex börja leta här
https://hifitorget.se/
https://www.rehifi.se

Ett litet startsystem skulle kunna vara

https://www.rehifi.se/hogtalare/stativhogtalare/bowers-wilkin...

https://www.rehifi.se/forstarkare/nad-c320

1800 för högtalarna och 1500 för förstärkaren men menade du max 2500 för både högtalare och förstärkare så har de ju billigare delar inne också men B &W och Nad kombon blir ju tekniskt bra och är lätt utbyggbar och letar du lokalt och privat blir det ofta billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm

Alltså 2500 för högtalarna eller så. Men hälst mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Alltså 2500 för högtalarna eller så. Men hälst mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för förstärkare nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

'Problemet' ligger ju i att komplettera med en sub utan att ha en aktiv delning mot högtalarna. Så antingen bör din förstärkare ha någon form av 'bass management', eller så kan man ju lösa det hela med en DSP. Alternativt om stativarna har inbyggt förstärkeri med vettiga möjligheter för delningen neråt så brukar man kunna peta ihop det likaså.

Men visst, det går att komplettera med en sub utan någon form av aktiv delning. Men det är inget jag skulle rekommendera då integrationen blir mycket knepigare, valmöjligheterna färre och ljudet troligen sämre. Halva poängen med en sub är att avlasta de mindre högtalarna trots allt.

Så som Mrqaffe säger, vad för förstärkare har du? Om du redam har någon det vill säga.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.